Hejhej! visst blev den fin?! Lite förvånad själv faktiskt. Första gången jag polerat!
Gaffeln är en -03 Z1 Fr QR, Z150 ytterben (behövde 20mmaxel) och helt, helt underbar...
Försökte strippa färgen med bromsvätska och cellulosaförtunning. Men det bet inte ett dugg... För svagt, antagligen. Slipade istället bort lacken med en Scotch-brite trissa i borrmaskinen. Tog en hel eftermiddag och kväll. Den skivan lämnar ca medelgrov-slipad yta.
Efter det 400K våtslipning. För hand. Sen 600k. Tänkte använda 800 istället, men hittade inget. Så jag polerade första laget "metall-polish" med lagom grovt torkpapper. Efter det en avslutande omgång med polish på en gammal skjorta. Slipningen och poleringen tog ytterligare en eftermiddag-kväll.
Ingen annan ytbehandling alltså. Får se hur länge detta varar. Tanken var från början att få till något som matchade den silver anodiserade bakdelen. Så för mig gör det inget om det mattas lite. Den ska ju användas! Fast, visst, man lite inspirerad av "Niners" polerade, snorgröna show-cykel!
Tänker inte klistra några stora märken! Möjligtvis någon liten logotyp eller något annat diskret. Några mindre Turner märken hade inte heller varit fel på ramen...
Angående däcken. Har inte kört så mycket med dem. Men de fungerar säkert jätte bra på torra, hårda underlag. Det är ju samma gummi som i Maxxis ST DH däck. De små, slitsade, dubbarna i mitten kanske inte varar jättelänge...
Annars påminner dubbarna lite om minion DHF. Fast i semislick utförande, och tunnare väggar. Jag hade tänkt använda däcket fram på Hardtailen, för trial-wannabee åkning. Därför valde jag mjukt gummi. Och även bak, för lättrullande DH/FR i solsken.