Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
gryyymt snyggt må jag säga, lite avis faktiskt

ett nytt dekal set ala -06 på den där så kommer det se ut som nått som dom släpper i en liten serie eller nått sånt

Våra hojar!!!
Nu är den iallafall beställd! Så om några månader utlovas fedt med bilder!
VP-Free med 66Rc och Deemax!!!

Våra hojar!!!
Kan bara hålla med! Kalassnyggt!
Undrar också hur Bling Bling Lopez däcken funkar. :)

Bulen: Låter grumt rent ut sagt! Lite avis må jag säga.

Våra hojar!!!
Om du ska sätta på dekaler tycker jag att du ska rita dem själv. Eller bara passande text med Marzocchi-typnitt. Men håll dig till små och diskreta dekaler. Utan dekaler är det lätt att man uppfattar objekt i vår värld som billiga eller för enkla.

Boe här på Happy håller i ett favorit-"motto": "One less car." F-n vad det är snyggt. Och smart.

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Hejhej! visst blev den fin?! Lite förvånad själv faktiskt. Första gången jag polerat!

Gaffeln är en -03 Z1 Fr QR, Z150 ytterben (behövde 20mmaxel) och helt, helt underbar...

Försökte strippa färgen med bromsvätska och cellulosaförtunning. Men det bet inte ett dugg... För svagt, antagligen. Slipade istället bort lacken med en Scotch-brite trissa i borrmaskinen. Tog en hel eftermiddag och kväll. Den skivan lämnar ca medelgrov-slipad yta.

Efter det 400K våtslipning. För hand. Sen 600k. Tänkte använda 800 istället, men hittade inget. Så jag polerade första laget "metall-polish" med lagom grovt torkpapper. Efter det en avslutande omgång med polish på en gammal skjorta. Slipningen och poleringen tog ytterligare en eftermiddag-kväll.

Ingen annan ytbehandling alltså. Får se hur länge detta varar. Tanken var från början att få till något som matchade den silver anodiserade bakdelen. Så för mig gör det inget om det mattas lite. Den ska ju användas! Fast, visst, man lite inspirerad av "Niners" polerade, snorgröna show-cykel!

Tänker inte klistra några stora märken! Möjligtvis någon liten logotyp eller något annat diskret. Några mindre Turner märken hade inte heller varit fel på ramen...

Angående däcken. Har inte kört så mycket med dem. Men de fungerar säkert jätte bra på torra, hårda underlag. Det är ju samma gummi som i Maxxis ST DH däck. De små, slitsade, dubbarna i mitten kanske inte varar jättelänge...

Annars påminner dubbarna lite om minion DHF. Fast i semislick utförande, och tunnare väggar. Jag hade tänkt använda däcket fram på Hardtailen, för trial-wannabee åkning. Därför valde jag mjukt gummi. Och även bak, för lättrullande DH/FR i solsken.

Våra hojar!!!
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Saatan... Den är ju renare än _Oskars hoj.

Tur jag inte tog några närbilder på ramen! :)

Våra hojar!!!
Otroligt snygg gaffel!!! Om du nu bara hade haft en svart ram och silverfälgar istället så hade det varit en 10poängare.

Våra hojar!!!
Snyggt Roger! Vill du att finishen ska hålla sig så kan du lägga på ett lager bilvax eller pollish, då håller den sig iaf lite längre än en helt obehandlad yta. Ser man att ytan börjar bli lite matt är det bara att vaxa igen.

Våra hojar!!!
Skogling skrev:
> //Skogling snart med blankpolerad SID...

Jag vet inte vad Marzocchins gaffelben är gjorda av, men är inte SID:ens ben av magnesium? Magnesium är ännu mer känsligt än aluminium för oxidering. Jag polerade ett par RS-magnesium ben för länge sedan. Det var svårt att hålla finnish på dem. Skall bli spännande att se hur din SID blir. Vill också passa på att slå ett slag för abralontrissor, som man kan få ända till korn 3000, när det gäller polering. Säljes av The Polishman i Upplands Väsby.

Våra hojar!!!
Ja Rock Shox gafflar är ingen höjdare att polera. Har man planer att polera är det Fox eller Marzocchi som gäller. Alu oxiderar ganska snabbt men magnesium är värre.

Våra hojar!!!
Robin skrev:
> Inget ont Oscar_ men börjar dt inte bli lite väl
> mycke bilder på din trial nu? :P

är man stolt så :) och jag är riktigt nöjd o stolt med den :) kunde ju inte vänta med o slänga in när den blev klar så jag la in den halvfärdig, sen en när den va helt klar :) men vadå, stör det dig så mkt? :D

jag är steelisreals lärling =)

Våra hojar!!!
Roger skrev:
> Har putsat lite på gaffeln...
>
16767803qi.jpg

Satan vad porrigt!

Man kanske skulle polera Vanillan att matcha mina polerade Saint-vevar. Fast det blir nog för mycket silver? *fundera*

Våra hojar!!!
Orv skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > //Skogling snart med blankpolerad SID...
>
>
> Jag vet inte vad Marzocchins gaffelben är gjorda
> av, men är inte SID:ens ben av magnesium?
> Magnesium är ännu mer känsligt än aluminium för
> oxidering. Jag polerade ett par RS-magnesium ben
> för länge sedan. Det var svårt att hålla finnish
> på dem. Skall bli spännande att se hur din SID
> blir. Vill också passa på att slå ett slag för
> abralontrissor, som man kan få ända till korn
> 3000, när det gäller polering. Säljes av The
> Polishman i Upplands Väsby.

Man får lämna in den för klarlackning ! ;o)

Våra hojar!!!
Skogling skrev:
> Man får lämna in den för klarlackning ! ;o)

Absolut, det kan nog funka.

Våra hojar!!!
Oskar_ skrev:
>
>
> är man stolt så :) och jag är riktigt nöjd o stolt
> med den :) kunde ju inte vänta med o slänga in när
> den blev klar så jag la in den halvfärdig, sen en
> när den va helt klar :) men vadå, stör det dig så
> mkt? :D
>
> jag är steelisreals lärling =)

ähhh..jag haar likasom vet du ingen cukel at fpttpgraffera nuså
hitta dig en anan mäster kiddo:-)
Mucket skojsigare att sladda med bil i snön:-)

Får väl köpa en hoj till våren:-)

Våra hojar!!!
the_TnT skrev:
> Man kanske skulle polera Vanillan att matcha mina
> polerade Saint-vevar. Fast det blir nog för mycket
> silver? *fundera*

Fox använder väl också någon form av magnesiumlegering? Men du kan ju testa, och rapportera till Skogling! Det värsta som kan hända är väl att du får plocka fram "Hagmans mattsvarta" :)

Vevarmarna blir nog mitt nästa projekt.
På den översta bilden syns det att det bakre bromsoket är mycket ljusare. Blev så inspirerad av dina Saint-vevar, Tobbe. Tyvärr hann jag bara med halva oket innan jag tröttnade/blev cykel sugen...

Våra hojar!!!
Vissa av Fox gafflarna har iaf alu utan magnesium i nedre benen, har sett en float som var precis lika blank som din gaffel och den killen påstod att det var vanlig alu (tror att det var på Weight weenies forumet).

Våra hojar!!!
Jo det konstaterades av weenisarna också att det inte sparade in så mycket vikt, men några gram här och några där vettu. Jag har faktiskt för mig att han som gjorde det inte hade några ädlare mål med det hela än att snygga upp de slitna gaffelbenen. Vill man spara vikt på gaffeln så finns det ju många som är lättare än en Fox.

Edit: får nog gå en stavningskurs

Våra hojar!!!
Här kommer en bild på min bästa vän. Har ägt den i ca 3 månader.
Är super nöjd med ramen och hjulen.Ramen kanske inte är den lättaste men
det är grymt bra klipp i den.Prisvärd om man jämför med andra kända märke.
Någon annan som åker på en Wilier solitario?
Vill gärna höra vad ni tycker om den

Våra hojar!!!
Här kommer en annan bild inte min cykel.
Jag har mavic crossmax sl hjul och shimano XT rakt igenom, skivbromsar

Bilagor

• mtb01.jpg
    mtb01.jpg
    37.9 KB · Besök: 36
Våra hojar!!!
Soooo Sweet!

Å den ska du ha med till leran på Kinnekulle:-D

the_TnT skrev:
> Roger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har putsat lite på gaffeln...
> >
> http://img496.imageshack.us/img496/6766/16767803qi
> .jpg
>
>
> Satan vad porrigt!
>
> Man kanske skulle polera Vanillan att matcha mina
> polerade Saint-vevar. Fast det blir nog för mycket
> silver? *fundera*

Våra hojar!!!
Här kommer min. Äntligen har jag en ram som är värd att visas!!! :D

för dem som är uppmärksam så har jag kvar skyddsplasten på baksvingen ;)

/Mattias

Bilagor

• MattiasGiantVT.jpg
    MattiasGiantVT.jpg
    62.9 KB · Besök: 37
Våra hojar!!!
Kunde inte hålla mig från att visa nya hojen igen nu när jag fått den av mekstället och ut i verkligheten.

Blev glatt överaskad av hur skoj det är att cykla stålrörs HT. Hade ju provat lite innan så jag visste ju vad jag ville ha.

Lite små fix och justeringar återstår.

Ett stort tack till Phil som gav mig utomordentlig hjälp med delar till gaffeln. Det tog ett tag men nu är den bättre än vad den någonsin varit förut. SAE 5W olja fyllt upp till 50 mm under övre kanten på innerröret blev perfekt.
Den är så mjuk och fin så det är inte sant.

Nya sadeln var också en hit. Den var bekväm redan från start.

Känns som jag behöver byta styrstam och styre för att få upp höjden litegrand men det får komma efter hand.

Bild 1 är tagen ovan för bryggan i Norsborg och bild 2 är tagen på bryggan i Hallunda.

Bilagor

• 20060114_Inbread-001.jpg
    20060114_Inbread-001.jpg
    45.5 KB · Besök: 36
  • 20060114_Inbread-002.jpg
    20060114_Inbread-002.jpg
    42.9 KB · Besök: 39
Våra hojar!!!
Muerto: Funderade först varför du såg bilden och inte jag men sen fattade jag. dagens mening här. (:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp