Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Sent omsider

GiantTempo.jpg

Giant TCR ombyggnation påbörjad till tempohoj - trippelvevpartiet kommer att bytas ut:-)

MCSanAndreas.jpg

MountainCycle San Andreas med Marz D-O fram - Cadillacgung!!

PeugeotFixie.jpg

StålPegga som kommer att bli transformerad till "fixie" i vinter. Ramen skall strippas på alla onödiga växel-/bromsdetaljer och målas om. Färgförslag?

RaleighM80.jpg

Raleigh M80 som tanten kör på nuförtiden - min första "riktiga" cykel!

SurlyPacer.jpg

Surly Pacer: Sommarens inköp - värd varenda krona:-)

Sworks.jpg

Spec Sworks M5 FSR XC (puh!) 18000kr-ram med lite gottigott...Tyvärr den cykel som används minst (knappt alls) varför den skall säljas - se annons under köp/sälj ocj lämna bud.

För sen för att komma med på bild:
Lvg-ram Gazelle i stål, inköpt i veckan. Kommer att byggas upp med lite smått och gott från reservlådan...

/MickeS - med fler cyklar än finskjortor ;-)

Våra hojar!!!
Sent omsider

GiantTempo.jpg

Giant TCR ombyggnation påbörjad till tempohoj - trippelvevpartiet kommer att bytas ut:-)
%

Våra hojar!!!
MickeS Skrev:
-------------------------------------------------------
> StålPegga som kommer att bli transformerad till
> "fixie" i vinter. Ramen skall strippas på alla
> onödiga växel-/bromsdetaljer och målas om.

*biter mig i tungan för att inte säga något om att sadeln satt sig vid framhjulet*

DOH!

> Raleigh M80 som tanten kör på nuförtiden - min
> första "riktiga" cykel!

Kul att se! Själv har jag en M800 som 'tanten' kör på numer.

> /MickeS - med fler cyklar än finskjortor ;-)

Härlig spridning också! Kul!

Våra hojar!!!
the_TnT Skrev:
> MickeS Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > StålPegga som kommer att bli transformerad
> till
> > "fixie" i vinter. Ramen skall strippas på
> alla
> > onödiga växel-/bromsdetaljer och målas om.
>
> *biter mig i tungan för att inte säga något om att
> sadeln satt sig vid framhjulet*

Ser du att det är en tempohoj? Där cyklar man för att det ska gå riktigt fort i en timma inte för att det ska vara skonsamt eller skönt i längden...

>
> DOH!
>
> > Raleigh M80 som tanten kör på nuförtiden -
> min
> > första "riktiga" cykel!
>
> Kul att se! Själv har jag en M800 som 'tanten' kör
> på numer.
>
> > /MickeS - med fler cyklar än finskjortor ;-)
>
> Härlig spridning också! Kul!
>
>
> Carpe Diem!

Våra hojar!!!
Jag tror nog TnT menar Peugot-bilden med det varma sadelöverdraget på backen.. ;)

Edit: Men det klart, utan sadel lär det oxå gå fort. Ingen sate som vill sitta och gnaga på en sån längre än nödvändigt..

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
freddan Skrev:
> Jag tror nog TnT menar Peugot-bilden med det varma
> sadelöverdraget på backen.. ;)

Åhå, jag är lite långsam ibland.. Ber om ursäkt!

>
> Edit: Men det klart, utan sadel lär det oxå gå
> fort. Ingen sate som vill sitta och gnaga på en
> sån längre än nödvändigt..
>

Våra hojar!!!
Fan vad det kommer svida när du kör sönder bakväxeln Eric! Hehe, nevars men det ser bra ut...

Våra hojar!!!
Hehe, ja. Men den växlar helt underbart. Rätt justerad och med nya vajrar så =).

Våra hojar!!!
Så då var den färdig, bara bakbromsen som skall fixas (detta är dock taget innan jag klantade mig och hade ihjäl bromsen). Hade aldrig lyckats få ihop den utan hjälp från Happy... man tackar och bockar..

dmr1.jpg

/Petter

Våra hojar!!!
Härligt Petter, Men både sadel set-back och lång styrstam? Undrar om du inte kommer byta till kortare stam efter ett tag, s.backen trivs bäst med kort dylik.

Våra hojar!!!
Ja det blir nog lite fin justering av komponenter efterhand. Var mest orolig att den skulle kännas för "kort" eftersom det är en 16" ram, men en kortare premiär tur visade att den rädslan var obefogad.

/Petter

Våra hojar!!!
Mitt bidrag till tråden. Bildkvalitén är kass (taget med mobil).

Photo0005.jpg

Spec:

Ram: Giant MCM team -03
Gaffel: Marzocchi Marathon SL -04
Hjul: Mavic Crossmax XL disc
Däck: Schwalbe Jimmy 2,1 light (ust)
Bromsar: Hayes HFX Mag XC
Växlar: XT fram, XTR bak, LX reglage
Vevparti: XT Octalink II
Pedaler: Shi. M515
Sadelstolpe: Syncros
Sadel: Serfas
Styrlager: WTB momentum
Styrstam: PRO
Styre: Biltema carbon

Våra hojar!!!
Danne: Ser lite konstigt ut, håller med. Men jag tror det är vinkeln som kortet är taget ur som gör det. Sadeln lutar INTE framåt utan är i princip parallell med marken.

Våra hojar!!!
Vissa mobilkameror förvränger bilderna på de mest konstiga sätt... ;)

Grym hoj annars MCM_team

Våra hojar!!!
Nu när du säger det så........ Va fasen! Nästan hela bilden är ju sned!! Får säga att den är lite "modernistisk" då....

Våra hojar!!!
Fick ett ryck igår och flyttade över prylarna från min pendlarhoj (Univega) till Gary Fisher Paragon-ramen som var 'över' sedan jag gick över till fullgung.

Så här blev resultatet, min nya pendlar/vinter/ss-hoj:
comute05.jpg

comute04.jpg

Metallicblå framgaffel och superlång styrstam, notera även den vackra kombinationen med svarta och silvriga spacers! ;)

Våra hojar!!!
42Hz: Ser ut som du kör en egen variant på SS. Har jag rätt?? Jag ser iaf inget växelreglage........

Mycket fin pendlarhoj f.ö.

/Henrik

Våra hojar!!!
Tack, den får gå som pendlarhoj, ialla fall tills jag köper nya prylar till skogcykeln. Tyvärr är man något mer rädd om denna ram än om Univegaramen. Lite orolig att ställa ifrån mig den på stan...

Jo, det är singlespeed, min snabba SS-lösning som får duga tillsvidare:
comute08.jpg

comute09.jpg

Skall flytta ett hack så det blir tyngre utväxling. Glömde kolla vad jag hade innan jag flyttade över växelföraren till denna ram.

Våra hojar!!!
42Hz Skrev:
> Jo, det är singlespeed, min snabba SS-lösning som
> får duga tillsvidare:

Ånyo, trä en gammal växelwire med nippeln kvar genom ställskruven på bakväxeln. Skippa alltså höljet och slangklämman :)

Det blir en växelwire på bara någon cm.

Våra hojar!!!
Gammal växelvire med nippeln kvar, det blir svårt..
Vireändspluttarna ser för jävliga ut, jag har återanvänt dem alltför länge. Kostar ju massor med pengar! ;)
Vet inte hur länge jag funderat på att ta mig till LBS:en och köpa en bunt, blir aldrig av..

Våra hojar!!!
Då var vintercykeln ihopbyggd tillslut... Nu ska den rastas i lervälling, snö och is! Samtliga delar ska få bekänna färg, ingen "caferacer" mao. ;-)

cotic_soul.jpg

Cotic Soul värmer sig i vinterkylan

/Leo

Våra hojar!!!
Man bockar och tackar och passar på att notera att det finns en del riktigt coola retrobilder på din hemsida. Din "profilbild" är också riktigt retrocool!

Våra hojar!!!
Tackar, man börjar ju bli lite till åren ;-)

På denna bild är det knappast några aluramar eller 7,8,9 eller 10 delat ;-) Gissa var jag ligger i klungan?
Jag har tom kvar ribbhjälmen!

k%f6pingsrundan.jpg

Våra hojar!!!
Femte man från vänster?

Man noterar gärna hur många av åkarna väljer att dölja sina ribbhjälmar under en stilig cykelkeps. Det var bättre förr...

Våra hojar!!!
Första fixed-hojen i den här tråden? Jag är grymt avis på att du vågar. Är det svårt?

Vacker som få iaf!

Våra hojar!!!
danne Skrev:
> Femte man från vänster?
>
> Man noterar gärna hur många av åkarna väljer att
> dölja sina ribbhjälmar under en stilig cykelkeps.
> Det var bättre förr...

Nja, dom som inte hade lackade ribbhjälmar (Brancale) gömde dom gärna under "billiga" kepsar.

Våra hojar!!!
Så, nu är vinterhojen invigd, lagom så här dagen innan det är dags att ställa om klockan till vintertid.
Flamman får den heta, passar fint på en cykel med "glöd i"... :-)

100_0016.jpg

/Leo

Våra hojar!!!
leo: mpste säga att det där är en ganska grym vintercykel. måste vara en av de mer välutrustade vintercyklarna jag har sett..

Våra hojar!!!
jomper: Jag har lagt in min fixed här tidigare, jag och danne har haft fixeddagar i somras, inte så så svårt.

Våra hojar!!!
Leo, beställde du din Soul direkt? Köpte du ramkit eller bara ramen? Vad kostade kalaset?

Håller med föregående talare; en sådan skulle man ha som alltid-cykel!
dp

Våra hojar!!!
´Leo: Hur ser Santa Cruzen ut nu då? "Vinter hojen " var väldigt fin i alla fall!

Våra hojar!!!
dp: Beställde enbart ramen direkt från <http://www.cotic.co.uk/> , 440 pund inkl frakt till sverige.

EriC: Den är snart i körbart skick igen, ny framgaffel ska monteras strax och nya hjul på gång.

/Leo

Våra hojar!!!
Här är min skönhet. Kortet är dock några år gammalt.

mtb-vatten.jpg

Har numera en stel gaffel, annars är cykeln likadan

mtb-skog2.jpg

Favoritstigen när jag bodde i Stockholm. Längtar tillbaka när jag ser det här kortet... ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp