Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Ja, jag hade vanliga vajrar på metervara och dom började gå trögt efter bara några turer. Så jag tänkte prova en så där dyr uppsättning en gång för att se om det är någon skillnad och det är det. Men jag har bara vart ute två turer så det är väl för tidigt men det var en enkel uppgradering, före så var jag ute och då växlade bakväxeln tre växlar i taget. Inge kul alls. ;)

Men om det har med vajerkitet eller rollamajigen eller båda i kombination återstår att se. Annars är dom ju ganska NK med "carbon look" som det stog på CRCs hemsida. :P

Våra hojar!!!
Såg Pelle Hås Kona Kula -96 och måste kontra med ett årssyskon, SexThree -96.

pbpic451821.jpg

Samt ett stycke "fultysk".

pbpic451820.jpg

Våra hojar!!!
Säga vad man vill om kona (jag gillar ju dom) men deras äldre modeller är ju helballa!! Min -04 e ju supertrist i jämförelse.

Våra hojar!!!
Jag tycker Konas senaste hojar är supertuffa!. Jag har aldrig tyckt om gamla mountainbikes, spinkiga och stålramar!
/Olle

Våra hojar!!!
Smaken e ju som Korea ;o) men visst e dom nya tuffa, men jag diggar färgsättningarna på de äldre modellerna.

Våra hojar!!!
Anders(L): Ah, det var intressant att se. Den färgen är inte jättevanlig direkt. Curve-vevpartiet har du lyckats hålla liv i ser jag. Mitt fick bli väggprydnad då det började glappa. =)
Var SexThree också utrustad med Magura HS11 från början?

Våra hojar!!!
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Enduro S-Works -04
>
>
> Kula -96
>
>
> Vega -02
>

Vafalls, en DeRosa racer, varför har jag inte fått se den på en happy road ride???

Våra hojar!!!
Pelle Hå skrev:
------------------------------------------------------
>Anders(L): Ah, det var intressant att se. Den färgen är inte jättevanlig direkt. Curve-vevpartiet har du >lyckats hålla liv i ser jag. Mitt fick bli väggprydnad då det började glappa. =)
>Var SexThree också utrustad med Magura HS11 från början?

Curve vevpartiet lever, förutom klingorna, har ett nytt vevlager som var tänkt att ersätta det gamla som slagit sig efter för många törnar, men tyvärr har det gamla vevlagret gett sig f-n på att det vill sitta kvar i cykeln. Så tyvärr cyklas det inte så mycket på den längre. Sista långloppet kördes för övrigt förra året på cykeln.

Och mycket riktigt så satt Maguras bromas på från början. Jag hade mycket svårt för dessa, dels tog de dåligt, dels var bromshandagen närmast att jämföras med någon form av 4-fingrars som inte alls låg bra i handen. Kändes unikt men byttes ganska rask.

Som kuriosa så var -96 sista året som Kona utrustade sina cyklar med komponeneter från olika tillverkare, -97 föll de för trycket och körde rena shimanogrupper - lite mer slätstruket.

Våra hojar!!!
Wilier: Motorn är något underdimensionerad. Den har varken högt vrid eller bra drag på höga varv. Kör helst ensam på racer då det inte är så kul att ligga mil efter mil med för hög puls, men någon gång hänger jag säkert på.

Anders(L): Ja, mitt vevlager satt också som sjutton. Shimano-nånting (typ LX) med vänstra lagerskålen i något plastmaterial. Den sprack så att en bit av gängorna satt kvar, men gick att såga loss efteråt med tre snitt. Jag fick sätta vevlagerverktyget i ett skruvstäd och använda hela cykeln som hävarm. Då lossnade även högra sidan.

Trivdes inte heller speciellt bra med HS11:orna utan bytte efter något år eller två.

Just det, det var lite rolig blandkompott då. Gripshift (som jag genast bytte mot XT topshift), Sachs framväxel m.m.

Våra hojar!!!
Pelle Hå: Säg till om du vill ta en lite lugnare landvägstur - vi skulle kunna dra igång en tråd med medvetet lugnare tempo på racer. Det är nog ganska många som likt dig (och mig ;-) som tycker att 15mil i 32 km/h är liiiite tufft... (blir väl så när bara dom tuffaste grabbarna dyker upp på lvg turerna och skrämmer livet ur vanligt folk med "lugn körning" i 30 km/h i snitt - misstänker att det blir sämre uppslutning än det behöver blir då ingen vill agera ensam bromskloss eller dumpas i någon byhåla 5 mil från stan ;-)

Lilla Hisingen runt, vilket blir sådär dryga 6 mil skulle kunna vara en lämplig efter jobbet tur att prova på med för alla som tycker övriga lvgturerna är väl tuffa. Eller så kör vi lite lvg som konkurrent till kommande helgens "long ride". Det är ju bara lägga intensiten så att alla som orkar med en vanlig vardags runda hänger med utan att ligga sist med spykänningar...

Våra hojar!!!
Stisse skrev:
> Skiva bak och v-broms fram - det är inte varje dag
> man ser. Vadan detta?
>
> // Peter Luihn
>
> I have done this a thousands of times and no ones
> have been hurt (much).

Jo, för frambromsen fungerar _mycket_ väl (AVID SD5). Det var bakbromsen som jag hade strul med pga att bakhjulet fick mer stryk och blev alltid lite mer skevt och då fungerade inte bakbromsen tillfredställande. Till det kan man lägga att vajern till bakbromsen är mycket längre=större friktion. Jag planerar även att uppgradera framhjulet men nuvarande konstruktion fungerar bättre än bra. VI får se hur det blir.

(man kan lägga till att jag är en fegis som använder mer bakbroms än frambroms)

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Då var hojen äntligen klar och en bild kan ju vara på sin plats!

En kortfattad spec:

Ram: S-works M5 18" Gaffel: Rock Shox Sid WC
XT(På allt som kan vara XT, förutom hjulen), Crossmax, Hutchinson Mosquito, Thomson

henrik_001_resize.jpg

Våra hojar!!!
mydare.jpg

Så såg den ut säsongen 04. Den här säsongen har jag kittat om den och försökt lätta den.

Har dock haft lite problem med hårdvaran samt med plånboken, så det har dragit ut på tiden, men...

dare_ver2.jpg

Närbild på nya fina delar...

Så en liten skymt av vad som väntar:
dare_almost_there.jpg

Kvar att göra är gaffeln som skall lackas om till silver så den matchar baksvingen plus att 04-dekaler ska på och så ska jag ordna fram en custom 210mm framskiva så att bromsen passar boxxer-standarden...

Våra hojar!!!
uppdaterad med nya contenental sportcompact däck! snyggare och lättare, återstår att se om dom rullar bättre...

DSC00847.JPG

edit: däcken väger 445gr styck. jag vet, tungt :P men hela hojjen blev faktiskt rättså mycket lättare kändes det som, för mina gamla nokian ultra tour är mycket tyngre!

Våra hojar!!!
Här är min nya pendlarhoj! Ska bara montera reflex i framhjulet, pakethållare, stöd, skärmar, slics, flaskhållare och en fet sadelväska :)
cykel-050518-011_web.jpg

Och ni som undrar över den enormt långa bromsslangen till bakbromsen: jag kunde inte vänta, var tvungen att ta ut den i skogen. Den ska kapas snarast, nu när jag konstaterat att cykeln är en dröm i skogen.
/Erik

Våra hojar!!!
Jo, en riktig klubb för inbördesbeundran vore grejer det ;) Btw så får väl även yankees svarta 5-spot vara med så då är vi ju fyra i alla fall.

Våra hojar!!!
Tänkte jag skulle lägga upp min cykel här oxå, min första hyfsade cykel!
Hjulen har jag köpt av Steelisreal, de var de som han körde LX-testerna på.

HappySintesi.jpg

Tänkte jag skulle väga den, det ska bli intressant vad tror ni den väger?
Det är XTR-växlar bak och fram, XT-hjul, XT-bromsar.

Våra hojar!!!
Hyllplan: Tror den väger 10,976 gram, väldigt fin hoj förresten, så trevligt med italienska hardtails.

Våra hojar!!!
wow..de blev fina på din cykel:-)

ha det
Jan

hyllplan skrev:
> Tänkte jag skulle lägga upp min cykel här oxå, min
> första hyfsade cykel!
> Hjulen har jag köpt av Steelisreal, de var de som
> han körde LX-testerna på.
>
>
>
> Tänkte jag skulle väga den, det ska bli intressant
> vad tror ni den väger?
> Det är XTR-växlar bak och fram, XT-hjul,
> XT-bromsar.
>
> --
> "It works, but I have´nt tested it"

Våra hojar!!!
Tjena!!
Tänkte visa upp min anledning till att jag sitter med gips i 8 veckor...
Är det nån som vet vilken årsmodell detta är? G-zero team heter den.
Någon som vet vad det är för gaffel på den? Jag tror det är en judy av nått slag men inte vilken.
mtbhelg-020.jpg

Våra hojar!!!
Henrik VXT skrev:
> > Så såg den ut säsongen 04. Den här säsongen har
> jag kittat om den och försökt lätta den.

dare_ver2.jpg

Woohaa! Hur mycket lättare blev den med 1,2 kg avalanche? Snyggt blir det ju iaf!

Våra hojar!!!
vonderhenk: Sååååååå fin :-D (När jag i framtiden byter racer så skulle jag helst ta en Pinarello, vet inte varför dom lockar mig så.)

Våra hojar!!!
Har varken vägt avan eller romicen som satt på, men tror inte det är så stor viktskillnad, max 500g. Dessutom med tanke på hur mycket bättre avan tar bort tramp och hur bra den arbetar så kvittar det. Däremot lättade jag cykeln en hel del genom att byta gaffel (ca 1,5kg lättare), byta vevparti(ca 0,5kg kanske). Ska också byta däcken till några 2,35 eller nåt och där kan jag spara in ytterligare ett kilo kanske.

Våra hojar!!!
lundatok skrev:
> Romicen väger väl närmare kilot med stålfjäder har
> jag för mig (TM).

695 g, 6.5 x 1.5, 800 lb spring enligt Weight weenies

Våra hojar!!!
En vecka kvar...
m1913_sportp2.jpg

Skall posta fler bilder i denna tråd när jag väl har den i mina egna händer...

Fy f**n för att behöva vänta.

:o)

Våra hojar!!!
Har en 7.875 x 2.25" romic med 700lb fjäder, så den lär väga mer än 700g Tror nog ett kilo kan vara en rimlig gissning.

Våra hojar!!!
Oja, visst är det en boxxer 02, nån annan boxxer vill man väl inte ha... Inte till min hoj i alla fall... :)

Den är omoddad.

Våra hojar!!!
Instämmer.... Nu blir man sugen på att köpa nytt igen. Men det blir ju jag varje gång man ser något nytt och snyggt.

Våra hojar!!!
Grumt snygg "pendlarhoj". Hoppas du har mycket skog mellan
hemmet och jobbet:-)
/Jerry

Ecke skrev:
> Här är min nya pendlarhoj! Ska bara montera reflex
> i framhjulet, pakethållare, stöd, skärmar, slics,
> flaskhållare och en fet sadelväska :)
>
>
> Och ni som undrar över den enormt långa
> bromsslangen till bakbromsen: jag kunde inte
> vänta, var tvungen att ta ut den i skogen. Den ska
> kapas snarast, nu när jag konstaterat att cykeln
> är en dröm i skogen.
> /Erik
>
> Proud Sponsor of Jomper VR 2005

Våra hojar!!!
Jahaja, en Explosif. SS? Ser ur som stolpen är lite krökt. Vi har ett par lite äldre här hemma av samma sort, dock ej SS, men med krökt stolpe ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp