Vore väl synd om den här tråden skulle dö ut och krympa ihop till ingenting så för säkerhets skull så visar jag mina hojjar också.
Scott Tampico -03
Den är min allra första RIKTIGA hoj. Trivs fantastiskt bra med den. Kvick, styv och medgörlig. Innan leverans byttes fram- och bak-växel från Deore till XT samt Scott orginal super-sunk-gaffeln byttes mot en Marzocchi MX Comp Air 105mm. Betalade mellanskillnaden för komponenterna så den uppgraderingen kostade mig bara 1300kr. Tack Cykelstället!
Kona Coiler -05
Efter ett tag började jag snegla lite mot fullgung och kunde ganska snabbt konstatera att om jag skall ha en FS så skall det inte vara en gjord för XC för jag är så nöjd med Tampicon.
Så en dag tittade jag på bankkontot. Misstag nr 1 =/
Det fanns pengar till en hoj så jag testade en Coiler. Det var misstag nr 2.
Nu står den hemma och jag har testat den lite grann. Jäklar vilken skillnad i stök och bröt!
Det skall bli kul att de närmaste åren utforska vad jag klarar av eller vågar med den. Misstänker att min feghet (eller förståndighet som jag väljer att säga) inte gör att cykeln kommer till sin rätt. Jag blev väldigt förvånad över hur lättklättrad den är. Tung är den, och det märks! Men den gungar inte alls lika mycket som jag trodde den skulle göra och den tar mig upp dit jag vill på ungefär samma vis som Scotten. Den har dock en tendens att stegra mer och det är lite lurigt att vänja sig vid än så länge.
Crescent -03
Den används som pendlarhoj och är en hoj som inte ingår i ordinarie Crescent-sortimentet utan en hoj som enbart fanns för att locka folk till butiken sa de på Cykelhuset på Axeldahlströms torg. Den heter kort och gott "Crescent" och saknar tilläggsnamn och kostade nästan ingenting. Standardutförandet var fullt Acera-utrustad vilket funkar bra till och från jobbet samt kortare turer i skogen, dvs om man byter växelreglagen! Fick så jäkla ont i tummarna av de reglagen!
Som tur var (?) lade Willys (Tris, men när han inte känner att han har tid eller lust så...) ner och reade ut en massa grejjor. Nu sitter det en LX-växel bak, Alivo-reglage (vilket lyft!) samt en Manitou Black Elite 80/100 -04. Inte direkt pendlarspec, men skön att cykla på. Gaffeln är liiite skönare än orginalet, en SunTour XC60...
[edit 1]: Johan, jäklar vilken läcker hoj!
[edit 2+3]: Skrev om texten lite nu när den värsta euforin lagt sig och jag nyktrat till en smula ;-)