Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
orv: ja ss. vilken stolpe är krökt? om du menar sadelstolpen så får jag skylla på dålig bildförminskningsalgoritm.

skogling: tackar, blått är snyggt. tacka också steelisreal som sålde den till mig.

Våra hojar!!!
cuboid skrev:
-------------------------------------------------------
> orv: ja ss. vilken stolpe är krökt? om du menar
> sadelstolpen så får jag skylla på dålig
> bildförminskningsalgoritm.

Det tror jag inte, har du kollat stolpen?

Våra hojar!!!
Snygg hoj. Vad är det för vevparti och hur är den kittad?
/Jerry

LEAF skrev:
> > yeah! nu har jag fått mina kona, är fett nöjd.
>
> // Christian Löfstrand, din thermos i gryningen.

Våra hojar!!!
Precis, visst är det för ...!!!
Det kliar i fingrarna när man ser alla fina hojar i den
här tråden.
/Jerry

Johan A skrev:
> Instämmer.... Nu blir man sugen på att köpa nytt
> igen. Men det blir ju jag varje gång man ser något
> nytt och snyggt.
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan (X+,Ht+,M+,H+,V++,Mt+++,Mu++,Pt++,Bk++)
>

Våra hojar!!!
Orv: Det är nog bara en synvilla för att plankorna alla är vertikala och stolpen diagonal.
Så här ungefär :
lines2.gif

Våra hojar!!!
- Nej nej, inte alls. Har du kollat? Det är väl inte hela världen om stolpen har blivit sned. - lång stolpe - låg ram. Jag krökte stolpen i grabbens Explosif som jag lånade - visserligen med min egen stolpe nedstoppad:

pbpic470313.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Kul Oskar.

- Jag bidrar med ett helt ofullständigt projekt som jag inte bestämt inriktningen för ännu - en ram och ett par gamla hjul samt lite annat jox har slängts på för att få det att föreställa något ... Finns ingen sexigare ram ...

pbpic391878.jpg

Våra hojar!!!
orv: om du menar sadelstolpen så går den ner (helt) i ramen utan problem = rak

Våra hojar!!!
OK, då tolkar jag bilden fel. Fin Explosif. Är det 18" ram? Har själv en gammal Explosif som såg ut som på bilden nedan för en tid sedan. Det är min trotjänare vinter som sommar. Jag tror det är en -94. Jag fick ramen billigt av en kille -96 när jag blev tvungen att att sälja min Hei Hei.

pbpic442567.jpg

Våra hojar!!!
Tog en tur idag med nya stammen och styret, för kort tid för att fälla en trovärdig kommentar om hur det känns men den initiala känslan är att kombinationen är mycket bekväm. Dock blir fronten ännu högre än vad den redan är (gammal ram + gaffel som bygger mycket + riserstyre) men det kommer att bli åtgärdat (kortare slaglängd, färre distanser, lite modernare ram) på den cykel som prylarna kommer att sitta på inom en snar framtid.

Lite korta noteringar:

*Displayen på XTR växelreglagen tar nästan emot riserböjen på styret om man också använder Lock On-handtag, som tar mer plats på styret pga låsringarna. Av den orsaken kan man inte använda barends på detta styre med ovan nämnda kombination. Man kan heller inte skjuta in reglagen längre in på styret, som de sitter nu är också den enda möjliga positionen om man inte plockar bort displayen.

*Moots borde laseretsa (som King gör med sina loggor på nav, styrlager) in en mittmarkering på sina styren. Nu är det helt blankt och med ett löst shims tar det lite längre tid att få till exakt mittposition.

*Sevenstammen är jag helt nöjd med. Inga onda knän än så länge... Däremot blir det lite småfult med aluminiumdistanser, inte så mkt pga färgen men mer pga av att de har en större ytterdiameter än Sevens egna titandistanser som ska matcha stammen.

Lite bilder (ETA aktiverat i bilden längst ner)

front1small.jpg

frontsmall.jpg

merlinsmall.jpg

Våra hojar!!!
Ser fint ut det där, riktigt fint. Får du samma vinkel på överröret och styrstammen med den andra ramen?

Våra hojar!!!
Orv:

Överrörets lutning skiljer sig markant - det är två helt olika rambyggarfilosofier på ramarna.

Lägger in en några år gammal bild på Grammen så ser du skillnaden.

gramsmall.jpg

Crescentramen har samma stuk som en Rocky Mountain Ti-Bolt, övre gaffelstag som fäster långt upp på sittröret (och då bägge ramarna byggdes av Sandvik liksom Konas titanramar kan det hända att Ti-Bolt = Gram, men att Crescent beställde något längre överrör till Gram). Ett annat kännetecken på Rocky Mountain och Konaramar är att toppröret sluttar kraftigt, för bättre stand over. Tyvärr sitter inte Konas övre bakgaffelrör lika högt upp mot sittröret vilket får till följd att ramen lättare kan gå sönder om det blir för lång hävarm (man har för lång sadelstolpe och/eller för lite stolpe i ramröret).

Merlin hade däremot (på den tiden, 1995) svagt sluttande topprör, ganska konservativt utseende på sina ramar. Det speglar ganska väl miljöerna som rambyggarna, designerna lever i. Fina stigar och förmodligen inte toktekniskt vilket gör att behovet av mycket stand over inte är så stort på en Merlin. Rocky Mountain och Kona däremot byggs/designades utifrån trakterna runt gränsen mellan USA/Kanada och de stigarna ser förmodligen helt annorlunda ut...

Storlekarna är nästan identiskt angivna. 17" på Gram och 17.5" på XLM. Men det skiljer mycket mer än så när man mäter eller tittar med blotta ögat. För att få samma stand over som på Gram måste man säkert gå ner till 15.5" på en 1995 XLM. Toppröret skiljer sig inte så mycket mellan ramarna, någon cm. Jag trivs rätt fint med bägge ramarna vad gäller topprörens längd men stand over är för litet på XLM för mer teknisk körning om man har min grenhöjd (nu låter jag som ett proffs vilket jag absolut inte är, bara beskriver ur mitt perspektiv).

Det är 71/73 på bägge ramarna men eftersom jag kommer ha en kortare gaffel på Grammen (80 mm istället för 105 mm slaglängd) så blir styrvinkeln något brantare på Gram, kanske 1 till 1.5 grader eller däromkring.

Våra hojar!!!
Lägger inte ut min håjj.. för då skrattar ni bara.... =David tyckte den såg fånig ut förut så...
Men den har 2 hjul 2 trampor 1 styre 1 ram 1 sadel & några växlar

Edit.. rättastavning

Våra hojar!!!
TommyE: Jag uttryckte mig oklart. Gram-ramen har ju mer sluttande överrör. Om du klämmer på Seven-stammen på Grammen, kommer i så fall överöret och styrstammen ha samma vinkel från sidan betraktat? Lite svag för sådana saker själv.

Du har rätt angående Konas bakgaffelrör. -95, när jag skaffade en Hei Hei, hade Kona bestämt sig för att höja överröret och bakgaffeln 2,5 cm för att få mer styrka för sadelstolpen. Tyvärr blev ramarna mindre snygga så. Året efter gick man tillbaka till tidigare ram-design. Jag köpte min Hei Hei precis det år när man tillfälligt ändrade geometrin. Gissa om jag blev glad när ramen som jag beställt äntligen kom utan klassikt Kona-slop? (I Kona katalogen framgick nämligen inte denna förfulande ändring av geomtrin.)

Våra hojar!!!
TommyE: Varför sitter du som en triatlet på dina fina titancyklar?

Thomsonstolpe och Flite framskjuten så mkt som möjligt kan inte ge så mkt grepp i steniga klättringar...

Våra hojar!!!
danne:

Har inte tänkt så mycket på det, det kändes rätt OK från början (sen urminnes tider). Men du har nog rätt, man kan säkert sitta optimalare för bättre grepp uppför. Point taken, ska testa imorn. :)

Våra hojar!!!
XC och landsväg är bara såååååååååååååååååå gay och fult

Våra hojar!!!
uaranbojg skrev:
> XC och landsväg är bara såååååååååååååååååå gay
> och fult

du är bara såååååååååååååååååå lost...

edit: jag kör lvg med en XC, så blir det ju gay x 2 och fult x 2...

Våra hojar!!!
Är den där XLMen verkligen en nittiofemma? Vad har du för ramnummer? Jag tycker att den borde i så fall ha en liten pinne, fastsvetsad på sadelstaget, som funkar som mothåll för wiren till cantibromsen.

Våra hojar!!!
Schysst hoj Johan!
Men ska du verkligen ha stolpe och sadel på en sådan fin cykel;o)

Johan A skrev:
> Snart har jag kanske en sadelstolpe med....
>
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan (X+,Ht+,M+,H+,V++,Mt+++,Mu++,Pt++,Bk++)
>

Våra hojar!!!
R:

Förra ägaren tog tyvärr bort den där pinnen. Inte för att jag hade tänkt använda cantibromsar, men ändå.. (lite som att ta bort "the handjob" på en gammal Ibisram). Som kuriosa är sadelstolpsröret gjort för 27.0 mm stolpar istället för officiellt angivna 27.2 mm, antar att de nallade lite från landsvägsramen på de första mountainbikeramarna. Jo, ramnumret är "XM191". Det är en av ramarna som CykelCity tog in och reade ut för 10-11 000 kr.

Swiften kom i förrgår också...

brookssida1.jpg

brooksfront.jpg

Våra hojar!!!
Kaijan skrev:
> Johan A< Köpt ny hoj igen?
> Rånat en bank?=)
> Vad säger Mirja?
>
Njaaa, sålde Cowan ramen och köpte denna istället. Alla delar kommer från Cowan ramen.

Våra hojar!!!
Tror inte jag har postat Turner'n i den här tråden...

Här är ett par bilder från förmiddagens tur i Halens naturreservat, Olofström:

Våra hojar!!!
> Här är ett par bilder från förmiddagens tur i
> Halens naturreservat, Olofström:

Det såg minst sagt trevligt ut! Hur kommer man dit? Är det stort, etc etc...

f

Våra hojar!!!
Snygg sexpack du har Roger. Har du någon bild från sidan, vilken storlek är det och är kedjestagen lika klena som dom ser ut?

Våra hojar!!!
Ligger precis utanför den lilla byn Olofström. Området är inte jättestort, men det finns en del stigar. Har inte utforskat alla ännu. Tänkte lägga upp under turtips när jag lärt mig området lite bättre.

Man kan nog snurra runt en, två timmar. Inga problem.

Trevlig mix av lagom tekniska(rötter, runda stenar och igenväxt) och slätare/bredare vandringsspår. Även Blekingeleden passerar, så i princip kan man komma hur långt som helst! :)

Gå in på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ och välj Blekinge län, Olofströms kommun. Zooma in på området mellan Olofström, Jämshög(Där bor jag!) och Halasjön.

Våra hojar!!!
David, den är stolek liten. Kedje/sadelstagen lider av visuellt flex, men tror de har tjockare gods än i 5spottarna. Lägg till Turners glidbussningar, och resultatet blir mycket trevligt. Känns betydligt styvare i sidled än (-01) Bullit, jag hade tidigare.

Good vs. Evil:

Har en hemlig knapp under sadeln, också. Ett tryck, så transformeras den till DH-mode:

;)

Våra hojar!!!
feffemannen skrev:

> Det såg minst sagt trevligt ut! Hur kommer man
> dit? Är det stort, etc etc...

hehe, om du ska dit så får du titta innom Juho med!! :D ;)

roger, så det regnar i olofström meh? ;)

Våra hojar!!!
Roger: Menar du att du ser att dom flexar eller att dom flexar "psykiskt"? Den var grymt snygg i small utan förstärkningsröret framför toppen av sadelröret. Vore jag hundra på att kedjestagen håller för lite brutala landningar skulle den där hamna på listan av intressanta cyklar.

Våra hojar!!!
Vore väl synd om den här tråden skulle dö ut och krympa ihop till ingenting så för säkerhets skull så visar jag mina hojjar också.

Scott Tampico -03
Den är min allra första RIKTIGA hoj. Trivs fantastiskt bra med den. Kvick, styv och medgörlig. Innan leverans byttes fram- och bak-växel från Deore till XT samt Scott orginal super-sunk-gaffeln byttes mot en Marzocchi MX Comp Air 105mm. Betalade mellanskillnaden för komponenterna så den uppgraderingen kostade mig bara 1300kr. Tack Cykelstället!

Kona Coiler -05
Efter ett tag började jag snegla lite mot fullgung och kunde ganska snabbt konstatera att om jag skall ha en FS så skall det inte vara en gjord för XC för jag är så nöjd med Tampicon.
Så en dag tittade jag på bankkontot. Misstag nr 1 =/
Det fanns pengar till en hoj så jag testade en Coiler. Det var misstag nr 2.
Nu står den hemma och jag har testat den lite grann. Jäklar vilken skillnad i stök och bröt!
Det skall bli kul att de närmaste åren utforska vad jag klarar av eller vågar med den. Misstänker att min feghet (eller förståndighet som jag väljer att säga) inte gör att cykeln kommer till sin rätt. Jag blev väldigt förvånad över hur lättklättrad den är. Tung är den, och det märks! Men den gungar inte alls lika mycket som jag trodde den skulle göra och den tar mig upp dit jag vill på ungefär samma vis som Scotten. Den har dock en tendens att stegra mer och det är lite lurigt att vänja sig vid än så länge.

Crescent -03
Den används som pendlarhoj och är en hoj som inte ingår i ordinarie Crescent-sortimentet utan en hoj som enbart fanns för att locka folk till butiken sa de på Cykelhuset på Axeldahlströms torg. Den heter kort och gott "Crescent" och saknar tilläggsnamn och kostade nästan ingenting. Standardutförandet var fullt Acera-utrustad vilket funkar bra till och från jobbet samt kortare turer i skogen, dvs om man byter växelreglagen! Fick så jäkla ont i tummarna av de reglagen!
Som tur var (?) lade Willys (Tris, men när han inte känner att han har tid eller lust så...) ner och reade ut en massa grejjor. Nu sitter det en LX-växel bak, Alivo-reglage (vilket lyft!) samt en Manitou Black Elite 80/100 -04. Inte direkt pendlarspec, men skön att cykla på. Gaffeln är liiite skönare än orginalet, en SunTour XC60...

[edit 1]: Johan, jäklar vilken läcker hoj!
[edit 2+3]: Skrev om texten lite nu när den värsta euforin lagt sig och jag nyktrat till en smula ;-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp