Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för axelinfästning i gaffeln. Ser ut som QR
> eller ser jag fel. Kör du med samma när du har 203 mm skiva?

Jajamensan! Räknar kallt med att jag kommer att överleva det då 100-kilos gubbar jag känner kör ca 180-skivor med QR och jag då borde ha marginal med mina 72 kilo. Dessutom kör jag helst tekniskt in absurdum och det är mest modulationen jag är ute efter. Visst är det på gränsen och min Duke XC tyckte väl inte nåt vidare om det och havererade. Det är därför jag bytte till den stela gaffeln så jag inte för för mig att det ska gå så där våldsamt fort igen. Om man klantar sig finns det f ö nog kraft i 180 mm Hope Mono Minin för att knäcka QR och axeln också :)

> Håller med dig. Stora skivor är snyggt:-D

Tyvärr funkar Mono Minin nåt alldeles otroligt bra just nu efter handpåläggning och inkörning, så jag jag kommer nog hålla mig till den. Dessutom är Shimano-skivan skitful och klumpig jämfört med Hope 180:n. Hopes fyrkolvs-ok lockar dock en "aning" :)

Idag rappade kedjan loss fram så nästa uppgradering blir en nedre kedjestyrare. Jag tänker inte faceplanta en bergvägg och böja växelörat igen av den anledningen i varje fall.

Våra hojar!!!
Här kommer en ny bild på min hoj, nytt vevparti och ny sadel :)
PICT1527.jpg

Våra hojar!!!
Klart trevlig hoj!!! Hade en sådan för ett tag sen och hur nöjd som helst...Fast nu är ju den nya favvon min Trance 1!!!

Våra hojar!!!
Calle F skrev:
citerar mig själv:

> Tyvärr funkar Mono Minin nåt alldeles otroligt bra
> just nu efter handpåläggning och inkörning, så jag
> jag kommer nog hålla mig till den.

Det där höll till efter jobbet igår. XT-fyrkolven/203-skivan åkte på illa kvickt och en invänjningsrunda med broms/stelgaffel kändes fantastisk. Att kunna ta sig ner för en riktigt brant stenhäll med ett (å ett halvt som reserv...) finger på bromsen är helt j-la underbart. Med brant menas förresten så brant att framhjulet nästan släpper med tokfäste på graniten medan bakhjulet nätt och jämt går att hålla nere. Då gör det inte så mycket att 203-skivan är rätt ful. Nirvana, liksom :)

Våra hojar!!!
En nyrenoverad gamling vill också vara med på bild:

Motobecane.jpg

Min första racer. Köptes 1988 och är nu pendlarcykel
med nya hjul, fetare däck, skärmar och platt styre.

Våra hojar!!!
Mina två hojar ... ungefär lika tunga. Titan är bäst ;-)

img37124yc.jpg

img37132jk.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Fin fina hojar alain, titan är stilrent!

Föresten, vad är det för fabrikat på ramarna?

Våra hojar!!!
Ramarna beställdes från XACD (Kina) av Cilo för att bygga sina team hojar år 1998 och 1999. Cilo har varit länge Schweiz största cykelmärke men har nu tyvärr gått i konkurs. Ramarna jag fick är 19' utan diskfäste och väger 1'680gr. Ti gaffeln kommer också från XACD och väger 579gr.

Våra hojar!!!
alain: mycket snyggt och stilrent!

Fundering bara: Skulle inte det passa bättre om med det
fetare XT-partiet på den dämpade cykeln och tvärtom?
Både funktionellt och estetiskt...

Våra hojar!!!
bng:

Eftersom samma styrlager sitter på ramarna byter jag gaffeln jämt mellan de två cyklar. Funktionsmässigt passar XT-vevpartiet (48x36x26) dock bäst med stel gaffeln: då har jag ha en lätt allround cykel som jag kan använda som cross med ett par 26x.1.5, på landsväg med ett par slick eller som på bild med 26x2.1 däck. Dessutom skulle tävlingshojen väga 250gr. extra med XT-vevpartiet ... och det vill man inte.

Våra hojar!!!
Så, nu känns Bulliten som den ska! Ny gaffel, och lånat framhjul.
Förövrigt ett framhjul som funkar med både 9 och 20mm. Ruskigt enkelt att byta mellan.
Rekomenderar verkligen dessa NOPE nav!

Vilken skillnad mot Manitou'n. Den här gaffeln sväljer allt! Helt sjukt. Helt underbar!

SantaCruzBullitSpec.jpg

Våra hojar!!!
Fin bullit men vad ar det for sadel du har misshandlat den med?
Satt pa en bekvam sadel istallet, hog "vill-ha-faktor".

/ Joel

Våra hojar!!!
Tack tack. Jo, när jag tänker efter så ska jag nog byta sadeln. Den är iofs rätt skön, men efter att ha suttit 4-6timmar på den så känns det i baken.

Våra hojar!!!
pbpic554946.jpg

Ram: Brave Machine 999 17" (220mm slag)
Bakdämpare: Manitou 6-way
Gaffel: Marzocchi Shiver (190mm)
Styrlager: Cane Creek Intellaset
Hjul: Magura Gustav M DH
Däck: Hutchinson Octopus 26*2,8 (Medium Rebound)
Slangar: Nokian Gazzaloddi
Bromsar: Hayes Hfx9 HD (8")
Vevparti Shimano Saint (38t)
Kedjestyrare: E13 lite moddad
Bash: E13
Växelreglage Deore LX
Bakväxel: XTR
Kasett: Deore
Kedja: KMC X9.99
Styre: Easton EA50
Handtag: Odi Intense
Styrstam: Marzocchi, Direct-Mount
Sadel: Azonic Love Seat och en sdg
Vikt: 21,2kg

Våra hojar!!!
Snygg hoj du har där.

Funderar på Nope-naven ...

Eric W (fd [Freeride] EriC) skrev:
> Så, nu känns Bulliten som den ska! Ny gaffel, och
> lånat framhjul.
> Förövrigt ett framhjul som funkar med både 9 och
> 20mm. Ruskigt enkelt att byta mellan.
> Rekomenderar verkligen dessa NOPE nav!
>
> Vilken skillnad mot Manitou'n. Den här gaffeln
> sväljer allt! Helt sjukt. Helt underbar!
>
>
>
>
> / Eric
>
> - Don't Worry, Ride Your Bike and Be Happy! -
>
> Köpes: Hjul med 20mm's nav!

Våra hojar!!!
Vad kostade den ramen inkl dämpare och gaffel? Håller ramen, har du mosat/kört hårt med den?

Våra hojar!!!
Verkligt snygg hoj!

Vad tycker du om Pike:n?

/Jerry

neodym skrev:
> Red Bull AM-600
> Klickbara bilder.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Våra hojar!!!
Ramen finns att köpa med bakämpare på någon tysk sida under märket Vortrieb(samma ram alltså), finns också på www.fatmodul.de Kolla red bull tråden för mer info om ramen.

Finns nog inget paketpris med både fram och bakdämpare. Ramen verkar hålla bra, man kan väl inte säga att jag har abusat den riktigt, men jag har bottnat bakdämparen några gånger (kör med mindre volym i SPVkammaren nu för bättre bottningsmotstånd). Den klarar 1.5 meter till platt galant och diverse andra drops med olika landningar, men strax över 1.5 är det högsta jag droppat än så länge. Den klarar säkert mer.

Rätt inställt gungar den ingenting när man sitter, och pyttelite när man står. Allt beror ju på hur mycket tryck man har i SPVn. Man får ju offra känslighet för små gupp mot bättre gungmotstånd och vise versa. Generellt har jag rätt lågt tryck för bästa känslighet, då blir det ju förstås lite mer gung när man står, men fortfarande inget när man sitter. Man kan pilla så mycket med dämparen att alla säkert hittar en inställning dom gillar.

Piken är otroligt smooth och skön för trails och stig, den sväljer allt och känns otroligt stabil. Låsfunktionen använder jag både som en highspeed blowoff för en bättre funktion i höga farter med mycket stök, eller så justerar man floodgaten så får man en låsfunktion likt SPV där det krävs ett visst tryck för att den ska öppna upp och flyta fritt. Detta är bra om man plötsligt känner för lite höga dropps efter en tur i skogen. Efter att ha haft floodgaten inskruvad några varv för en bra låsfunktion så skruvar man ur den och kör i låst läge så blir dämparen nästan bottenlös.

Har dock inte orkat ta reda på hur man justerar kompressionen, inte behövt det än, men kan ju vara bra att veta. Någon som har koll? Jag har poplock _utan_ adjust på reglaget. Antar att man får ta bort floodgateratten etc.

Våra hojar!!!
Tog lite tid att få hem ramen men den kom till slut. Vägde delarna innan montering, lägger upp de sen när jag har mera tid, gäller även RR. Total vikt blev det iaf 13,8kg (enl min digitala fiske våg 0-20kg) med Flatboy pedalerna. Med M540 runt 13,4kg.

Bildlänk = mera bilder
Ram: Cove Hustler XC 2005 5,3"
Bakdämpare: Fox Float RP3
Gaffel: Marzocchi All Mountain 1 (130-150mm) 130mm på bilden ovan
Styrlager: Hope 
Hjul: Mavic Crossmax XL Disc 
Däck: Schwalbe Skinny Jimmy 26*1,9
Slangar: Schwalbe 
Bromsar: Hope Mono M4 (203mm fram, 180mm bak), Hope Braided Hose 
Vevparti: RaceFace Atlas 170mm vevarm
Växelreglage: SRAM X.9 Triggers
Bakväxel: SRAM X.0
Framväxel: XGen
Kasett: SRAM PG990 11-32T
Kedja: SRAM PC99
Styre: Easton EA50 
Grepp: Ritchey
Styrstam: Thomson Elite 90mm 5deg 
Sadel: Fi'zi:k Gobi
Sadelstolpe: RaceFace Atlas
Pedaler: Easton Flatboy / Shimano M540

Våra hojar!!!
Grymt snyggt färgval, Wetch.

Jag har länge funderat på att matcha marzocchi AM-gaffeln med likadan färg på ramen och du har gjort det alldeles utmärkt!

Vackert!

Våra hojar!!!
Undrar hur många sidor och inlägg den här tråden kommer upp i till slut?=)
53 sidor och snart 1600 inlägg är ganska mycket!=)

/Fredde

Våra hojar!!!
Fredde75 skrev:
> Undrar hur många sidor och inlägg den här tråden
> kommer upp i till slut?=)
> 53 sidor och snart 1600 inlägg är ganska
> mycket!=)
>
>
> /Fredde
>
> ---------------------------------------
> "Jaha......."
>

Skulle även vara roligt att veta det sammanlagda värdet på denna tråd...

Våra hojar!!!
Bianchi oskar skrev:
> den som börjar läsa denna tråden frånbörjan är en
> idot :)
>
> ----------------------
> taliban

Jaha....då är Leo en idot nu då!

/Fredde

Våra hojar!!!
Ingen som råkar ha ett Chris King lager till salu till denna lilla baby som ligger och väntar på grejer som saknas:

normal_2005-08-17%20003.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp