Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Nu är min nya bebis också äntligen klar:

Cicli B Fly 06' ram
FSA IS II Styrlager
Ritchey WCS Helcarbongaffel
Shimano 105 grupp (nya)
DT Hügi 340 hjul
Conti GP4000
Resten överflyttat från Treken.

ciclib.jpg

Våra hojar!!!
Här kommer min Kona - Cinder Cone 2005
Bilderna är tagna i Pålsjö skog i Helsingborg en vacker vårdag.
1.jpg

2.jpg

Våra hojar!!!
Här är årets linjehoj, kanske är det den slutgiltiga lösningen. Så skön är den. Ramen kolfiber och 56cm. Full Record grp fast med Dura Ace vevar. Deda Newton tapp och Newton Shallow drop styre för den klassiska spurtar looken.
//Fiffi

Bilagor

• fiffi_carraro991.jpg
    fiffi_carraro991.jpg
    54.4 KB · Besök: 55
Våra hojar!!!
iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Favorit i repris :)
>
>
> Turner 5 spot ute i naturen

Satan va söt den blev!

Blått... nu får du färgkoordinera med en blåanodiserad titanfjäder. ;)

Våra hojar!!!
Det var ingen dum idé token, lite blästring och en blå, matchad, pulverlack kanske...

Våra hojar!!!
Spricker inte pulverlack när den böjs? Kanske sån där mjuk lexanfärg som man använder för karosser på radiostyrda bilar... (Andra inlägget idag där jag skriver "radiostyrd bil"=))

Våra hojar!!!
Så där, nu har jag under ett par månader "provat in" nybygget.

Ramen, en Marin Mount Vision Pro -05, inköptes begagnad på "Köp & Sälj" inkl bakdämpare Fox RP3 och styrlager Chris King (aktuellt i dessa "testa strylager-tider).
Övriga delar flyttades över från min HT (även den en -05). Hjulen är Mavic 717-fälgar på XT-centerlocknav med XTR-skivor, växlarna XT med XT Dual-kontroller och gaffeln är en Manitou Black Super ställd i sitt lägsta läge för att passa in i ramgeometrin.

Hur funkar det då?
Jämfört med HT är skogsåkning BETYDLIGT skönare och roligare, nu håller ryggen på ett helt annat sätt, och Hellasstigar är helt plötsligt mycket roligare!!
Dock är jag fortfarande inte helt nöjd med Pro Pedalfunktionen på bakdämparen och tycker att den är lite väl mjuk vid grusväg/transportcykling. Får ta ner den till Doktorn för en översyn tror jag.

Bilagor

• Marin Mount Vision Pr.jpg
    Marin Mount Vision Pr.jpg
    94.9 KB · Besök: 56
Våra hojar!!!
Mitt senaste bygge.

Ram: Tomac 2005 Moah DH Frame
framhjul: DT Comp, Hope Pro II Disc Front 20mm, Sun Usa Double Track, Nokian DH-Slang, Maxxis Minion 2,5"
bakhjul: DT Comp, Shimano Deore XT HB-M756 Disc, Sun Usa Double Track, Nokian DH-Slang, Maxxis Minion 2,5"
handtag: Nope Wave LockOn Griffe
styre: FSA DH400 2014 DH Riser Bar 40mm Rise 710mm Width Black
styrstam: Marzocchi Integrated 4-Bolt Stem 888 Long 60mm Black 888 Only
styrlager: WTB Grease Guard
växelreglage: SRAM X.9 right
bromsar: Avid Juicy Seven, 203mm
framgaffel: Marzocchi 2005 888 RC
vevparti: Shimano Hone Cranks HollowTech II
pedaler: Shimano M647
sadel: Nope Drivers Seat Sattel camofluage
sadelstolpe: Titec, Pyro 'Scoper, 31.6 x 410 mm
kedjestyrare: Evil/E-13 Single Ring Security
bakväxel: SRAM X.9 (medium cage)
kassett: Shimano XT 9sp M760 (11-34)
kedja: SRAM PC-59

tomacmoah.jpg

Våra hojar!!!
pbeijer:
Trevligt att den blev klar, hoppas du blir nöjd.
Så här ser min ut nu.( sadeln skall bytas)

Bilagor

• IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    85.5 KB · Besök: 54
Våra hojar!!!
Bob: Jo jag är mer än nöjd. Tycker den fungerar utmärkt, dock är jag lite ovan med en så tung hoj (~20,5kg) men man vänjer sig ganska snart. Kanske skall byta fjäder i dämparen bak, tycker den har för mycket sag men har inte bestämt mig än, kanske skall vara så.

Din ser ut att fungera också, lite lägre front på din än min. Vet inte om det är bra eller dåligt än. Finns det någon anledning till att du kör bakbromsslangen på insidan röret istället för att sätta fast den i fästet på framsidan.

Våra hojar!!!
pbeijer: Vad fint det blev! Mycket fint bygge det där! Stort Grattis!

Steelis: Den där hade gjort sig grym som singlespeed, samt 4cm smalare styre och sadeln någon decimeter längre ned. =))

Våra hojar!!!
hayes orginal bromsslangen böjdes av, så när jag bytte så försökte jag göra så att vinkeln blev snällare.
Så för att inte få så många fäst punkter, och få slangen ur vägen så blev den på insidan.
Mvh, Björn

Våra hojar!!!
pbejiers hoj är jättefin. Kan vi få en bild ståendes också, för den cykeln är inte trött ;)

Våra hojar!!!
Eric W skrev:
> pbeijer: Vad fint det blev! Mycket fint bygge det
> där! Stort Grattis!
>
> Steelis: Den där hade gjort sig grym som
> singlespeed, samt 4cm smalare styre och sadeln
> någon decimeter längre ned. =))

haha...hur visste du att ett 640 mm´s styre kommer med Posten i veckan :-)(detta är 680 mm)
Sadeln sitter så jättebra där den sitter. Helt klart bäst som det är:-)
Klart den hade varit grym som SS. Men den är grymmare med växlar. :-)

ha det
Jan

Våra hojar!!!
Bob: Det kanske jag borde kolla på min också för det är ju inget kul med trasiga bromsslangar när man kör.

Obed: Du får klara dig med den här för jag vill inte ta några på den för tillfället då den är smutsig :)

Notera den fina skärmen :)

tomacmoah1.jpg

Våra hojar!!!
goranjon: du får ta en bild på din cykel och lägga upp istället för att länka till en sida med en fin cykel på. Riktiga bilder är oftast snyggare

Våra hojar!!!
pbeijer skrev:

> Obed: Du får klara dig med den här för jag vill
> inte ta några på den för tillfället då den
> är smutsig :)
>
> Notera den fina skärmen :)
>

cyklar ska vara smutsiga

specialized rockhopper -03, hellas i söndags.

P1040324.JPG

P1040325.JPG

P1040332.JPG

Våra hojar!!!
pettter: Det där var väl inte vidare smutsigt, sådär ser cykeln ut när det är torrt här i lerum :)

Våra hojar!!!
Så mycket man missat på ny-cykelfronten, stålis har en ny cykel, kanske inte helt oväntat men att Jerry gjort av med stumpan, ojojoj.

Våra hojar!!!
JT: Du gillar jobba kort men ofta eller så det blir mycket pendling? Snygg cykel annars

Våra hojar!!!
Jag gillar att det står Epik på gaffeln. Låter litterärt. Eskapism borde min gaffel heta.

Våra hojar!!!
Finklädd gammal GF :)
Hur går det med reklamationen av Azonicen Harri? (har missat om du nämnt det i någon annan tråd)

/Johan

Våra hojar!!!
Inte hört något mer än att ramen kommit fram, den har förmodligen skickats vidare till distributören (UK?).
Blir alldeles för mycket grusvägar med HT:n, där man brukar cykla är inte roligt längre.. :(

Våra hojar!!!
Jerry skrev:
> HT är king!
>
> Snugg epic gaffel:-)

Nej, det är väl inget fel på HT, mer fel på min rygg och teknik. ;)
Nu måste man ju planera sin linje!

Våra hojar!!!
Zabull: Hehe, gillar skillnaden mot cykeln bakom.. ;) Brutal är nog rätt beskrivning!

Våra hojar!!!
Här är min gula hoj.
Alivio växlar
Cane creek bromsar
P.O.S. Dämpare fram

Notera den matchande BT pumpen för 30 spänn!!
Marvil Bonk var namnet och föddes 2004. :-)
Inget märkvärdigt men den funkar bra och jag skulle inte byta den mot någon annan hoj!!!!

Bilagor

• P06-01-06_15.30.jpg
    P06-01-06_15.30.jpg
    91.7 KB · Besök: 65
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp