Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
"Touringhärken" - http://img513.imageshack.us/img513/3757/minhoj6rn.jpg ser numera ut så här, bättre kittad för halvdagsturer på Malta. Har bl.a. satt på Marybars, hydroskivor, framgaffel med dämp, thudbuster, Biltemasadel plus diverse småplock där jag nog är mest nöjd med valve caps i form av silverblå "kulor" :-) . Faktiskt helnöjd med den nu, dubbla lager styrlindor med stor bredd i greppen är grymt trevligt. Lek bland klippor bra mycket roligare med dämpning fram och "nästan bak". Bettet i bromsarna enorm mycket än med V-arna. Big Apples'arna hänger med än.

bearvalleyXC.JPG ht=581

Våra hojar!!!
iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Kona AA -94 som numera singelfierats och blivit en AASS.

Oj! Den där såg buskul ut!

Våra hojar!!!
the_TnT skrev:
> iMats skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kona AA -94 som numera singelfierats och blivit
> en AASS.
>
> Oj! Den där såg buskul ut!

Det är den också. Är dock liten ledsen för att big betty inte får plats där bak...

Våra hojar!!!
sthlm skrev:
> MOEJOE, VAD HAR DU FÖR SADELSTOLPE?

En "Cane Creek Thudbuster Quadra LT", ger upp till 3 tum dämpning bak för en hardtail, jag är nöjd.

DSCN3282.JPG ht=544

Våra hojar!!!
MoeJoe skrev:
> sthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MOEJOE, VAD HAR DU FÖR SADELSTOLPE?
>
> En "Cane Creek Thudbuster Quadra LT", ger upp till
> 3 tum dämpning bak för en hardtail, jag är
> nöjd.
>
>

coolt

Våra hojar!!!
Nu har den äntligen kommit hem!!!

Bilagor

• Canyon Torque 1 vga 009.jpg
    Canyon Torque 1 vga 009.jpg
    52.2 KB · Besök: 45
  • Canyon Torque 1 vga 007.jpg
    Canyon Torque 1 vga 007.jpg
    67.8 KB · Besök: 51
Våra hojar!!!
Kanske sveriges bästa cykel. Finns det något med mer genuin kvalitet än en gammal Trek. Den stela framgaffeln ger en härlig känsla över rötter, cantileverbromsarna ger ett kraftfullt bett i nedförsbackarna speciellt när kraften överförs med biltemas medgörliga bromsvajrar. Växlingarna sköts smidigt med gripshift och kasetten vill oftast snura med runt när jag trampar. För att inte tala om Explorer däcken som när det är blött gör även den minsta rot till en spännande upplevelse.

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    29.6 KB · Besök: 40
Våra hojar!!!
Lite uppdaterad med ny dämpare och så sen den visats tidigare. Gaffeln ser lite lång ut men sjunker ihop en del när jag står på och går att sänka 4 cm om jag vill.

Våra hojar!!!
Schysst Neo! Den gaffeln ser ut att passa din körning och hojjen lite bättre än den förra. Får väl lita på dig när det gäller saget... :)

Våra hojar!!!
Manitou...?

Fast den där gula färgen kommer jag inte ihåg att du hade, likaså stegen måste du monterat på sen vi var i åre.

Våra hojar!!!
KooNA: Manitou sherman firefly+ -05. ställbar till antingen 110 eller 150mm.
Den är störtskön. Fick den i torsdags så har bara hunnit testa idag. Har droppat lite lastkajer och så och den verkar grymt skön. ebay är rätt bra :)
EDIT: Carl ja men den där gula saken med trappan är bara extrautrustning. Den går att plocka bort :)

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Jag drar mig tillbaka, och lämnar plats för repriser på inlägg!

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Olle: Jao det är SPV Evolve på den. Nån förbättring av spv tydligen, tål tryck upp till 150 psi. blir riktigt srg i det trycket och jätteföljsam vid 30 psi (min). Verkar som att manipoo kan va bra om den nu inte går sönder om en vecka...

Våra hojar!!!
Vad döljer sig bakom denna då?
Bikeguard.JPG ht=544

Jo en Canyon Sandstone Comp som dök upp idag och landade i soffan.
Sanstone1.JPG ht=544

Efter oskulden tagits.
Sandstone2.JPG ht=544

XT.JPG ht=544

Canyon.JPG ht=544

Iridium.JPG ht=544

Grymt nöjd änsålänge, hoppas den håller ett tag framöver. :)

Våra hojar!!!
Snajsigt med ny gaffel Smurfrox. Känns den bra?
Blev du ålagd av stilpolisen att köra plattisar till bashen ;)?

/Johan

Våra hojar!!!
applehorn: Argh!! Reflexer!! ;)

Smurfrox: Grymt snyggt, det måste ju kännas bättre än med den gförra gaffeln, eller?

/Adam

Våra hojar!!!
Det där med hjul och pedalreflexer är en kul grej. Förmodligen är det många i solna/sundbybergstrakten som testkör sina nya hojjar i nickspåret. Första diket brukar det alltid ligga lite reflexer i och det finns några stenar man lätt drar pedalerna i som brukar vara prydda med pedalreflexer. =)

Moderna reflexer brukar iaf inte fastna i framgaffeln när de går sönder vilket är ett klart plus. =)

Våra hojar!!!
Jojje/Adam -> Jodå, bebben känns helt sagolik att cykla på nu, till skillnad mot hur det var med hoppstyltan jag hade i fram tidigare. (Dessutom blev den en aning snyggare, även om jag först var lite skeptisk till att skaffa en gaffel med samma färgsättning som en övermogen banan.) Tog en tur på blågröna i Hellas i eftermiddags (där togs bilderna), och det krävdes en hel del för att det skulle kännas värt besväret att lyfta på ändan, trots stöket. ;-) Däremot var det inte stilpoliserna som fick mig att köra flatties med bash, utan mina skatgener som helt enkelt tycker att cykeln är snyggast med sådana. (Men imorgon blir det nog en tur med SPD, tror jag... Om jag kan röra mig då, vill säga.)

Våra hojar!!!
får den imorrn. va tycks? Look kx Light. dura ace komponenter rakt igenom o mavic ksyrium elite-hjul.

Bilagor

• P8020002.JPG
    P8020002.JPG
    48.4 KB · Besök: 42
Våra hojar!!!
Får onda ögat av såväl MTB som LVG åkanrna, så lika bra att lägga i en bild...
I dagsläget är det stadskörning som gäller och jag har en cykel, så då blev det Mavic speed city 28" are.
Till hösten backar jag tillbaks till 26"arna, och till vintern får dubbdäcken köra en säsong till, tom dämpade gaffeln kanske åker på också då?
Drog "lidingöloppet" odämpat, och fast det kanske inte var det optimala så slog det kullersten på racerdäck iaf...
Och det var bara för jag var för lat att byta gaffel innan.

Varför, jag har varken plats eller pengar till att ha en MTB, en LVG, en vinter cykel och andra anledningar till att skaffa fler hojar.
Och jag kan varmt rekomendera fler att faktisk kan använda sin "fin" - hoj till dagligt bruk.

Summa, summarum - kör på det ni har och anpassa den till det man använder den till...

Det är min åsikt iaf :)

Bilagor

• cykeln.jpg
    cykeln.jpg
    78.3 KB · Besök: 38
Våra hojar!!!
Då så, dags att posta i den här tråden, nu när jag betraktar hojen som mer eller mindre klar. Senaste ombyggnaden var att sätta på en FSA 36t-klinga fram och en E13SRS kedjestyrare. Inget mer kedjehopp, inget ljud, inga besvär. Bara nöje och flyt.

Är nöjd nu, mycket nöjd. Lätt och plush, tålig och styv.
photo_10451fd746399b7.jpg

Yeti AS-X, Marz 66RC, Fox DHX5.0, Big betty 2.4" på Sun single track på Sun Ringle Abbah SOS DH 20mm fram, XT bak, Avid juicy7 203mm/185mm, Hone vevparti, kedja, kassett, SRAM X7 bakväxel o reglage, truvativ holzfeller styre och stam, Lizard skinz lock-on handtag, Funn soljam viper pedaler och Funn Full throttle sadel på Ritchey stolpe. Puh.

Våra hojar!!!
Den ser riktigt härligt lekfull ut! Vet inte varför jag tänkte på Turner Highline, är det bara jag som är trött eller är de lite lika?

Våra hojar!!!
Nu är dom flesta uppgraderingarna klara. FSA bash, Pike 426, 729:er med Dmr revolver nav, 5050 plattisar och en kortare stem. Nya däck ska på NN är för sladdriga i sidorna även med 729. Nu är den riktigt trevlig som lätt FR-Trail hoj. Får duga tills plånboken tillåter en ny ram.

Bilagor

• DSCN0722.JPG
    DSCN0722.JPG
    81.4 KB · Besök: 44
  • DSCN0723.JPG
    DSCN0723.JPG
    68.6 KB · Besök: 37
Våra hojar!!!
Dags att presentera Gittan, franskgängad och en aning bedagad skönhet som denna säsong fått tjänstgöra som pendlar-SS.
git1_sm.jpg ht=480

Med nya long-reach-bromsar...
git3_sm.jpg ht=725

Och hembyggda hjul...
git2_sm.jpg ht=640

...har hon piggnat till betydligt!

Sådär, då ska man väl föreviga den halvtråkiga MTB-Konan och övriga projekt så småningom oxå.
Det kommer mera!

/S.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp