Vara med i klubb eller ej?

skumroffe

Ny medlem
Hola!
En av mina arbetskamrater har precis börjat cykla MTB och gick med i en klubb direkt. Första gången de träffades blev det bara stenhård träning. Förlorar man inte lite av friheten i en klubb? Är själv inte med i någon, men undrar hur det ligger till därute med klubberiet. Tycker lite av charmen med MTB är själva frihetskänslan och cyklar för det mesta själv.
PS. Jag har kompisar DS.

Tjho!

Nej, jag skulle aldrig gå med i en klubb. Möjligtvis om man ska börja tävla i någon gren. Antagligen inte ens då...
Jag skulle tycka att friheten i att cykla dog bort om man kände att man var tvungen att träna hela tiden.
Jag gillar mest att bara ta cykeln och gå ut å köra med kompisar, när man vill - inte när man "måste".

Det finns såklart fördelar med att gå med i klubbar också, du hittar cykelkompisar, träffar nya vänner och får förhoppningsvis bra träning.

Senast redigerad av en moderator:
Har cyklat mtb sedan -98 och inte gått med i en klubb, även om jag tävlar lite då och då. Har många kompisar att cykla med och det känns väldigt mycket friare att bara köra Happy Rides lite överallt. Vi kör för att det är så jäkla kul, inte för att kapa sekunder på en varvbana. :-) Men det finns bra cykelklubbar också, med olika nivåer för olika cyklister, gäller att hitta rätt om man ska gå med i en klubb alltså.

/Leo

jag är själv med i MTB Täby och tycker det är helt ok. om man inte har lust att hänga med så e de ju bara att stanna hemma. har dock aldrig prövat på happyride utan cyklar med brorsan lite då och då.
som Eric sa så träffar man väldigt många nya polare som man kan sticka ut med utanför träningarna också.

vet inte hur ni resonerar, men ingen klubb tvingar en ju att komma på träningarna eller köra med dem, utan man cyklar av fri vilja =) vi lever inte i nån sovjetstat där man blir avrättad om man inte kommer :D:D fördelen är väll om man vill börja träna, elelr om man vill ha tillgång till t.ex. ett träningsschema/träningsupplägg.

att vara med o träna med klubb ger en fin klubbkänsla. men visst, är man sådan att man känner sig tvingad att komma på alla träningar om man går med i klubb, o inte vill det. ja då ska man kanske avstå.
det är väll upp till var o en. tycker inte att det var konstigt att din kompis gick med i klubb. om han de körde hårt o han inte ville träna så, ja då kanske han skulle kollat upp vad klubben hade för verksamhet innan :D

Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> vet inte hur ni resonerar, men ingen klubb tvingar
> en ju att komma på träningarna eller köra med dem,
> utan man cyklar av fri vilja =) vi lever inte i
> nån sovjetstat där man blir avrättad om man inte
> kommer :D:D fördelen är väll om man vill börja
> träna, elelr om man vill ha tillgång till t.ex.
> ett träningsschema/träningsupplägg.
>
> att vara med o träna med klubb ger en fin
> klubbkänsla. men visst, är man sådan att man
> känner sig tvingad att komma på alla träningar om
> man går med i klubb, o inte vill det. ja då ska
> man kanske avstå.
> det är väll upp till var o en. tycker inte att det
> var konstigt att din kompis gick med i klubb. om
> han de körde hårt o han inte ville träna så, ja då
> kanske han skulle kollat upp vad klubben hade för
> verksamhet innan :D

Arbetskamraten är fortfarande helnöjd med att vara med. Jag ville bara kolla hur klubblivet fungerar. Har ingenting alls emot folk som är organiserade. Du kanske missförstod mig, eller om jag utryckte mig fel. No hard feelings?

Tja, klubbar kan vara väldigt givande även om man inte är aktiv elitidrottare.

Det skapar gemenskap, man får tips och råd, man lär sig hitta nya stigar osv. osv..

Men samtidigt är många aktiva klubbmedlemmar mer intresserade av att kapa sekunder på "klubbanan" än att sticka ut några timmar på en teknisk stig med saft & bulle i ryggan.

Det skiljer sig en hel del mellan klubbarna också, har jag förstått.

Den klubb som verkar mest "Happy" är IK Ymer. Mera Lera är också rätt "Happy" vad jag förstått.

Det är en fördel om det finns en motionssektion.

För mig som redan har en massa cykelpolare på orten -och i övriga Sverige- samt detta eminenta forum att fråga om råd skulle inte en klubbtillhörighet tillföra något. Därför gick jag också ur CSK Ludvika där jag var med.

Det stora problemet med att cyklister inte är klubbmedlemmar är att bl.a. SCF och Kadens verkar helt ignoranta till att det finns cyklister som inte är klubbaktiva. Därmed vinklas bägges aktiviteter mot de klubbaktivas intressen. Tävling alltså. Ett reportage om någon storslagen episk tur i var nummer av Kadens lär det väl dröja innan vi får se.

Edit: CK Ymer, inte Borås CK...
Edit 2: IK Ymer, inte CK Ymer LOL!

skumroffe skrev:

>
>
> Arbetskamraten är fortfarande helnöjd med att vara
> med. Jag ville bara kolla hur klubblivet fungerar.
> Har ingenting alls emot folk som är organiserade.
> Du kanske missförstod mig, eller om jag utryckte
> mig fel.
>

haha, nä, har inga "hard feelings" här inte :D
det jag ville ha fram var väll att alla hojjar av fri vilja, vare sig man kör i klubb eller inte. o sen att det finns ju olika sorters klubbar :D finns klubbar där det finns "motions gäng" som enbart kör för njutning osv.

att SCF bara jobbar mot klubbar är ju inte så konstigt då det är ett förbund med inte allt för stora resurser. o då är det ju lättare att vända sig till klubbar, än till "enskilda personer" eller hur man nu ska säga. arbeta för 100 klubbar eller för 1000 olika grupper. vet inte riktigt va SCF skulle kunna göra mer för andra än klubbar.

att kadens inte skriver mer om episka turer är dock jäkligt tråkigt, o det bprde tryckas lite på dem för att få ut något sådant. ett sätt vore ju att göra en artikel, färdig o klar o skicka till dem o erbjuda gratis. sen kanske de vill ha mer, vem vet.

Baltazar skrev:
> vet inte riktigt va
> SCF skulle kunna göra mer för andra än klubbar.

De skulle kunna posta här på forumet, t.ex..

> att kadens inte skriver mer om episka turer är
> dock jäkligt tråkigt, o det bprde tryckas lite på
> dem för att få ut något sådant. ett sätt vore ju
> att göra en artikel, färdig o klar o skicka till
> dem o erbjuda gratis. sen kanske de vill ha mer,
> vem vet.

Nu var det iofs. bra länge sedan jag läste Kadens (eller Velo Mag som jag tror den hette på den tiden?) men de få gånger de skrev om sådana turer hade de varit utomlands någonstans och hojjat. Lite roligt att läsa det med men det finns så mycket fin cykling på hemmaplan.

Hade de något reportage från ÅMM förra året, ni som läser?

Det hade varit grymt om de kommer på t.ex. Kinnekulleturen i juni och gör ett reportage om det och oss som inte tävlar. Inte för att jag personligen vill ha den uppmärksamheten utan för att jag tror svensk MTB behöver den.

Innan Anki får tag i denna tråden kan jag ge min syn på det.

Jag har kört MTB sen -93, tävlat sen -97 och varit med i klubb sen -03(nov -02).
Efter att varit medlem i diverse föreningar var jag mycket restrektiv med vad jag gav mig in på
efter massa bra år som "indie-cyklist".
Som Leo skriver finns det bra och dåligt beroende på vilken klubb du väljer.
Många har uppfattningen att klubbar BARA kör som svin hela tiden, i akt och mening att knäcka varandra och andra.
Kolla med flera klubbar vad de har för inriktning på verksamheten.

För egen del var det ett bra val att gå med i YMER då de passade mig och uppenbart fler efter mig.
Få som provat hos YMER har försvunnit. Valfriheten att köra efter egen nivå och tävla efter densamma är nog vår styrka.

Jag ska köpa en lekhoj som kommer användas till allt mellan stigar, trappor, northshore och lättare downhill.

Skulle aldrig tänka tanken att gå med i nån klubb för att köra mtbn..

Men på racern så kommer det bli att antingen gå med, eller att snylta på Gimonäs CK för att komma igång med träning och få turtips och sådär. :)
Pratade med en kille som är med och tränar där, han var bland dom yngsta, och han var 25.. och beskrev träningarna som trevliga samt att tempor på dom lugnare tisdags och torsdagsträningarna läggs så att alla som har viljan att följa med kan göra det, medan på träningarna på tävlingsfria helger är hårdare och då får folk som inte klarar följa släppa helt enkelt.

Om man tycker det är kul att köra snabbt och träna hårt är det en fördel att vara med i klubb. Jag är själv med i Kungälvs CK, en väldigt liten klubb så det är ganska soft.
Jag är lite schizofren... hade jag haft råd så hade jag köpt en lite tåligare cykel att plåga, samtidigt vill jag gärna satsa lite mer på xc...

nej jag har ingen pulsklocka...

Hmm, det här har jag oxå funderat på. Man har ju kännslan att alla klubbar elitsatsar och inget annat. Fast jag ser oxå ett mönster lite grann. Det är t ex inte så vansinnigt gott om motionslopp inom MTB heller. Är man som jag nybörjare, taskig kondis, juste airbag med inbyggd barlast runt midjan så lockar in långloppen direkt kan jag säga. Inte ens motionsklasserna. Se på Lida Lopp t ex vars bansträckning verkar ypperlig för att göra motionsklasser i olika distanser har bara fullängd. Och 67km terräng känns inte klockrent när man som mest suttit en dryg timme i sadeln i ett sträck. Det känns tveksamt att det ens riktar sig till nybörjare eftersom ingen med förnuften i behåll kan kallas nybörjare om man har tränat för en dylig distans.

LVG-cyklisterna verkar ha kommit betydligt längre med avseende på motionssatsningar men det är bara en kännsla jag har snarare än ren fakta. Tänker på saker som Vätternrundan och en hel del andra rundor och diverse korpenlopp osv...

Dock har jag sett tendenser att vissa gym försöker suga åt sig MTB-motionärerna istället så det kanske kommer organiserade alternativ för motionärer.

Mvh
Fredrik

"Innan Anki får tag i denna tråden kan jag ge min syn på det."
*gapflabb*
Ska vara tyst... *biter mig i fingrarna* Behöver ju inte säga nåt, du har sagt det som behövs Matte :)
Tror inte det är nån som försvunnit *funderar* Nope, det är bara nya som "dröser in" hela tiden och vi har SKITKUL ihop på alla sätt o vis. (Aj f*n, jag kunde inte riktigt... Bäst att posta o stänga ner *ler*)

fphotography skrev:
> Hmm, det här har jag oxå funderat på. Man har ju
> kännslan att alla klubbar elitsatsar och inget
> annat. Fast jag ser oxå ett mönster lite grann.
> Det är t ex inte så vansinnigt gott om motionslopp
> inom MTB heller. Är man som jag nybörjare, taskig
> kondis, juste airbag med inbyggd barlast runt
> midjan så lockar in långloppen direkt kan jag
> säga. Inte ens motionsklasserna. Se på Lida Lopp t
> ex vars bansträckning verkar ypperlig för att göra
> motionsklasser i olika distanser har bara
> fullängd. Och 67km terräng känns inte klockrent
> när man som mest suttit en dryg timme i sadeln i
> ett sträck. Det känns tveksamt att det ens riktar
> sig till nybörjare eftersom ingen med förnuften i
> behåll kan kallas nybörjare om man har tränat för
> en dylig distans.
>
> LVG-cyklisterna verkar ha kommit betydligt längre
> med avseende på motionssatsningar men det är bara
> en kännsla jag har snarare än ren fakta. Tänker på
> saker som Vätternrundan och en hel del andra
> rundor och diverse korpenlopp osv...
>
> Dock har jag sett tendenser att vissa gym försöker
> suga åt sig MTB-motionärerna istället så det
> kanske kommer organiserade alternativ för
> motionärer.
>
> Mvh
> Fredrik

Lida är ju ett av de kortaste långloppen. ska du köra kortare äre ju inte långlopp längre, tips är ju att testa XC i sport-klassen. brukar vara skog, o ta runt 35-60 minuter beroende på hur tränad man är.

Vart hittar man länkar till dessa? Jag tycker jag letat runt men bara hittat lopp som ligger i skåne känns det som. Jo, jag har varit inne på scf.se...

Mvh
Fredrik

Aloha kamrater.

Jag ville gå med i en klubb för ett par år sedan. Hittade en hemsida på nätet av klubben YETI som skulle vara stockholmsbaserad, läste att du brukade mötas i nåt av hörnen S:t Eriksgatan / Fleminggatan på den och den veckodagen klockan si och så. Så jag stressade ju dit som satan från jobbet i Täby, orolig för att det bara skulle vara en massa snobbiga materialfixerade spännisar som skulle hänga där. Men ingen kom. Så jag körde samma grej nästa vecka. Samma sak, inte en käft dök upp. Sen fick jag höra, i en cykelbutik, att klubben var nedlagd sedan något år tillbaka. Internets baksida liksom.....många inaktuella sidor som ligger uppe:) Då började jag istället fundera över att starta en egen klubb. Av ren hämndkänsla typ. Men det kom nog inte längre än till klubbnamnet MUDFUCKERS, samt artistiska namn på mina cyklande polare som skulle bli de första medlemmarna. Björn skulle vara Big Bear och Måns skulle heta Road Rage (en anspelning på hans korta stubin samt olyckliga förtjusning i att cykla landsväg). Och jag själv då som Swamprat. Tycker det borde finnas en organiserad mtbklubb som utgår från innerstan och inte någonstans 2-3 mil utanför stan....bara en tanke! Nu kommer säkert nån upplysa mig om att det redan finns en sån klubb. Då blir jag glad, jag hänger nog inte med så bra är jag rädd.

Pa-pa-oom-mow-mow!
Ragge

fphotography skrev:
> Jo, för där har man ju inte varit och glanat...
> :)
>
> /Fredrik

sett: http://www.scf.se/t3.asp?p=45245 ??

o sen äre bara att kolla http://www.scf.se/t27c.asp?p=692 "står det "samtliga klasser" äre ju oftast alla klasser, ofta har de även en hemsida, bara att googla efter. vet att det går att få tag i inbjudningar nånstans, men vet inte hur :D vet att i våran klubb får han som anmäler en massa inbjudningar. från vem vetefan :D

> det är väll upp till var o en. tycker inte att det
> var konstigt att din kompis gick med i klubb. om
> han de körde hårt o han inte ville träna så, ja då
> kanske han skulle kollat upp vad klubben hade för
> verksamhet innan :D

Balthazar: Du menar alltså att den som är intresserad av en klubb måste ta reda på sådant innan? Du tycker inte att det är den som håller träningen som borde ta hand om en nytillkommen, istället för att försöka skrämma bort honom? ;)

Angående tävlingar så är det SCF som listar alla sanktionerade tävlingar. Arrangörerna skickar inbjudningar till SCF så distribuerar SCF ut dom till klubbarna.

Jag e med i Spårvägen cykel, deras motionsgrupp, och där är det väldigt mycket "happy", kanske inte fikar lika mycket när man e ute och kör, men grundidén är densamma som här, ha skoj, umgås och må bra. Sen har ju självklart elitsektionen av helt naturliga skäl ett helt annan tempo, dom har ju ambitionen att bli bäst i Sverige, och då är det till att träna, som med alla andra elitsektioner.
Att man skulle förlora friheten kan jag inte se, det är ingen som tvingar en att vara med på alla aktiviteter som hålls, däremot så tycker jag att det e skoj att både cykla med dom och cykla med er här, då ökar man ju sin cykelvänskapkrets med.

Rackans (fd Skogsmulle) skrev:
> Anki> Berätta lite mer om er klubb, tränar ni
> mycket.. *nyfiken*
>
> Lev livet och njut !

Lite kortfattat (skall försöka hålla det kort ;))
Klubben (IK Ymer) har vuxit nåt enormt de senaste åren. Hela verksamheten var på väg att läggas ner för *funderar* tre-fyra år sen. Vi var dock några som stenvägrade lämna skutan vilket vi är otroligt glada över idag.

Vi har ALLA typer av folk i klubben, allt ifrån nybörjare - och då snackar vi både vuxna och ungar - till elitsatsande killar (inga elitsatsande tjejer - än). En 27-årig kille som aldrig suttit på mtb tidigare debuterade på vårt vårläger i Härskogen 1-3 april. Detsamma gäller en 25-årig tjej, som iofs är min dotter, men hon hade aldrig varit med tidigare. Kidsen är från 8 år och uppåt.

Organiserade träningar har vi två - tre gånger per vecka och då delar vi upp oss i fyra olika grupper. Allt anpassat efter var och ens egen förmåga/vilja. Avslutar det hela med lite körning tillsammans hela drösen, alla umgås med alla vilket verkligen uppskattas.

Långpass kör vi då tillfälle ges, både skog, grusväg o asfalt.

Sen kör vi ett gäng (tre) tourer under "icke-säsong". Tourer för oss vuxna där vi har korvstopp efter vägen samt avslutar hemma hos Nilebiker med bastu, öl, käk o socializing efteråt. Det kan vara lite tungt att köra på söndagen efter att ha suttit uppe o tjôtat fram till fem på morgonen, men det går det också.

Under säsong är vi ute på en massa tävlingar tillsammans, och har verkligen skitkul tillsammans - även då. Det är både xc-lopp och långlopp.

Det viktigaste för oss alla är att ha förbaskat kul ihop. Det finns absolut ingen motsättning mellan att ha kul och att vilja satsa på tävlingar om man känner för det! Den sociala biten är otroligt viktig för oss. Utan att trivas med de du har omkring dig, utan att ha kul på hojen och tillsammans med polarna kan du inte prestera - oavsett vad det är du vill prestera (att ha kul i skogen är också en prestation!!!!)

Tja, det var lite om oss... Kan som ansvarig ledare/tränare bara säga att det är helt underbart kul och inspirerande att få omge sig med så otroligt ljuvligt underbara människor som delar samma intresse som jag själv har!!!!

Har säkerligen missat nåt. Nilebiker, Jns, Ean, SebbeK eller nån av de andra kompletterar säkert isf om de är inne o läser inlägget ;)

http://www.ikymer.se/cykel/index.htm

Kram

Hej alla!

Jag och några vänner startade för cirka 3 år sedan en klubb som i nuläget heter 412 cykelförening. Varför? Från början var det att vi ville ha så billiga tävlingslicenser som möjligt. Cykla gjorde vi på egen hand ändå och det var ingen klubb i Göteborg som hade någon verksamhet vi var intresserade av. Ett slag var vi på väg att lägga ner klubben och trots allt gå med i en "gammal" klubb. Vi var dock intresserade av att börja hålla med organiserade downhillträningar och tävlingar. Bemötandet från "gamla" klubbar i Göteborg var över lag mindre entusiastiskt och efter kommentarer i stil med "neä, såna som kör downhill har vi haft i klubben innan och det fungerade inte, det var inte bra..." så tänkte vi "skit ner er, då gör vi det själva iallafall".

Idag har klubben cirka 30 medlemmar som framförallt cykar tillsammans för det är roligt. De flesta ägnar sig åt någon form av downhill eller trials. Vi har träning i downhill, trials och dirt varje vecka, men träningarna är ganska fria och man hjälper varandra och sporrar varandra till utveckling. Några i klubben tävlar på nationell nivå, de flesta tävlar inte alls. Klubben arrangerar tävlingar så som vi själva vill ha dem, allt från Sverigecup till väldigt layed-back samkvämstävlingar där startavgiften är en flaska glögg. Vi gör det som vi vill, på vårt sätt. Är det något någon vill göra, så försöker vi hjälpa till så gott vi kan och orkar och vill. Är det något vi inte vill göra så gör vi inte det.

Och vad ger då anslutningen till SCF och RF? 2500-2800 (minns inte riktigt) pengar mindre i klubbkassan, men möjlighet för medlemmar att skaffa tävlingslicens. Klubben kan även arrangera tävlingar sanktionerade av SCF. Men också ett bra kontaktnät och (faktiskt) stöd, ovärderlig hjälp och uppskattning från de flesta andra Göteborgsklubbar. Sedan ger det säker någon slags försäkring som troligen är ett spel för gallerierna, jag har i alla fall inte haft någon nytta av den trots kostsamma skador på mig själv och cykel. Sedan är det mycket prat om handslag hit och LOK-stöd dit. Det är inget jag varken har lust eller ork att gräva i. Vi gör saker som vi vill, på vårt sätt.

Må gott!

Christian Jensen
Downhillansvarig i 412

Mattias L skrev:

>
> Balthazar: Du menar alltså att den som är
> intresserad av en klubb måste ta reda på sådant
> innan? Du tycker inte att det är den som håller
> träningen som borde ta hand om en nytillkommen,
> istället för att försöka skrämma bort honom? ;)
>
> Angående tävlingar så är det SCF som listar alla
> sanktionerade tävlingar. Arrangörerna skickar
> inbjudningar till SCF så distribuerar SCF ut dom
> till klubbarna.
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

beror väll lite på vad klubben har för ambitioner. menar absolut inte att man ska skrämma bort någon, absolut inte, tvärt om. men säg att hela klubben kör intervaller, då kan man ju inte alla klbbar avsätta en eller flera personer bara för att den nya inte vill köra det utan vill köra nå helt annat och nå helt annanstans. den klubben du är med i kanske har de resurserna. men inte den ja är med i, därmot så tar vi hand om de nya, vi kör nästan alltid varvbana så att ingen kommer bort. när vi bara kör "Lek" i skogen så kör vi så att alla hinner med o väntar på alla. är man flera som bara vill åka runt o njuta så äre ju bara att bilda ett "motionsgäng" i klubben, tror ja inte någon har nått emot.

aha, hade för mig att det var nå sånt med inbjudningarna. en fördel till med att vara med i klubb.

Citat från Chrillepille
"Och vad ger då anslutningen till SCF och RF? 2500-2800 (minns inte riktigt) pengar mindre i klubbkassan, men möjlighet för medlemmar att skaffa tävlingslicens. Klubben kan även arrangera tävlingar sanktionerade av SCF. Men också ett bra kontaktnät och (faktiskt) stöd, ovärderlig hjälp och uppskattning från de flesta andra Göteborgsklubbar. Sedan ger det säker någon slags försäkring som troligen är ett spel för gallerierna, jag har i alla fall inte haft någon nytta av den trots kostsamma skador på mig själv och cykel. Sedan är det mycket prat om handslag hit och LOK-stöd dit. Det är inget jag varken har lust eller ork att gräva i. Vi gör saker som vi vill, på vårt sätt."

Avgiften till SCF ligger på 1300 kronor om ni reggar era uppgifter via klubbenonline, i annat fall 1800 så där finns lite kosing att spara. LOK-stöd och handslaget är inget som är jobbigt att "gräva i". Det kan bara generera fördelar för klubben. Ansökan om handslagspengar för att bygga NS-bana, DH-bana, BMX-bana od kanske skulle kunna vara nåt för er? LOK-stödet är bara frågan om att fylla i en närvarolista på de som är 20 bast eller yngre. Denna lista skall sen in och genererar totalt 25+25 kronor per träningstillfälle samt 7+7 kronor/deltagare - rätt in i klubbkassan. (Inte helt 100 på beloppen men har för mig att det är samma belopp både kommunalt o statligt). Men ni kanske är en så lyckligt lottad klubb att det finns pengar så det räcker till o blir över ändå? I annat fall finns det mycket att hämta.

Hej Anki och tack för info! Fast i Göteborg betalar man 750:- till Göteborgs Cykelförbund också.

Angående handslaget har jag lyssnat på flera olika personer tala på möten med både Göetborgs CF och SCF att det finns så många miljoner att sök etc. Har även varit med och hjälp Mölndals CK med deras nya bana som byggs med hjälp av handslaget. Handslaget kan ge otroliga möjligheter om man vill skapa något nytt eller en ny verksamhet. Men idag har jag min fokusering på andra saker. Än så länge är det inte heller någon annan i klubben som har visat något intresse och då blir det inte av. Man gör ju bara så mycket man vill. Samma sak med LOK-stöd och studiecirklar med bidrag från SISU. Den som förlorar på det är ju jag själv, som t.ex får betala mina resor till tävlingar själv. Men jag vill ju bara cykla ;-)

Johan A skrev:
> Jag e med i Spårvägen cykel, deras motionsgrupp,
> och där är det väldigt mycket "happy", kanske inte
> fikar lika mycket när man e ute och kör, men
> grundidén är densamma som här, ha skoj, umgås och
> må bra. Sen har ju självklart elitsektionen av
> helt naturliga skäl ett helt annan tempo, dom har
> ju ambitionen att bli bäst i Sverige, och då är
> det till att träna, som med alla andra
> elitsektioner.
> Att man skulle förlora friheten kan jag inte se,
> det är ingen som tvingar en att vara med på alla
> aktiviteter som hålls, däremot så tycker jag att
> det e skoj att både cykla med dom och cykla med er
> här, då ökar man ju sin cykelvänskapkrets med.
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan
>
Hej, Johan A, får jag lägga till ett par saker? Johan A och jag var på möte igår kväll med Spårvägens motionsgrupp. Den som vill får hänga med på MTB och racerträning. MTB-träningen är på söndagar kl 09:00 och utgår från Källbrinks IP i Huddinge. Träningen är av långloppskaraktär, dvs en bra träning för alla som tycker det är sköj med långlopp. Mats som håller i träningen är noga med att alla har roligt och kan hänga med. På torsdagar klockan 18:30 är det mer teknikkörning.

Själv kommer jag köra landsvägsträningen med Björn på lördagar kl 09:00 i Källbrink och måndagar klockan 18:00. Då utgår vi från Friskis och Svettis söder om Huddinge Centrum. Även här ska alla kunna hänga med, det sociala står i förgrunden.

Känner jag ledarna Björn och Mats rätt så kan man hänga med ett pass och kolla om man trivs. För övrigt måste jag nog säga att det är väldigt roligt att cykla tillsammans oavsett om det är i en förening eller ett lösare sammanhang. Är man med i en klubb kan man dessutom hjälpas åt bättre vid tävlingar osv. I årets Vätternrunda kommer vi ha folk från Spårvägen som servar oss med lite av varje. Trevligt!

När jag först fick upp ögonen för mtb, så började jag lite smått i en klubb också. Det var bra, för man fick mycket med tips på hur man skulle åka, sitta, dricka och sådant..
Men samtidigt så kände jag mig lite vilsen, eftersom alla vart mycket bättre än mig och åke på tävlingar flera gånger i månaden. Jag hade inte alls den konditionen då, så jag låg alltid sist på alla träningar, och de fick vänta in mig på en hel del ställen, alternativt att han som var lite av ledaren i gruppen fick cykla tillsammans med mig, så de andra kunde sticka.

Det kändes inte så bra, så jag slutade igen och tyckte cyklingen vart ganska så tråkig.
Men sedan började jag åka mer och mer själv, och då tillslut så fann jag att det vart ju det roliga. Så det har jag fortsatt med, och jag tror nog att jag aldrig mer sätter min fot i nån klubb direkt..

Det här är inte tråkig cykling! Se så glada miner det var igår på Spårvägens lugna landsvägsträning igår! Vi var denna dag bara tre stycken, en fjärde anslöt sig utifrån. Han hade dock en så instabil GIANT kolfiberram så han var tvungen att ge sig för våra stadiga alu-hojar. Det var märkligt att se hur den vobblade, vi kunde vid en närmare titt dock inte upptäcka några sprickor eller andra problem. Han kom aldrig med på någon bild. Nåja, här är vi från Spårvägen:

Traning4.jpg

Roger och Ann-Catrine på strålande cykelhumör.

Traning5.jpg

Stilstudie av Ann-Catrines trampteknik.

Traning9.jpg

Ann-Catrine och jag vid slutmålet som var Friskis & Svettis i Huddinge. Fortfarande glada!

Jag var dock inte mätt efter 6 mil utan drog in till stan där solen började att värma. På Djurkgården var det fantastiskt fint väder. Tyvärr var kortet fullt så jag kunde inte ta några fler bilder. Det blev en runda på 112 km sammanlagt. Underbar dag!

Tillbaka
Topp