Värde på Eddy Merckx från 2000?

Storfot

Medlem
Hej!

Vad tror ni om pris på följande Eddy Merckx:
Eddy_Merckx_DA_-00.jpg

Den är från 2000, besitter Dura Ace och hjulen är ett par Mavic CXP 33.

Provade den i dag, kändes bra men säljaren hade en prisidé om 4-5.000 kr. Är jag helt fel ute om det känns lite mycket på en 12 år gammal cykel, även om det är DA på den? Jag tänker snarare 3.000 kr kanske...?

Den är fin. Den är inte från 2000. Skulle gissa på 1995. Är drivlinan fin så är väl max 4000 helt ok med tanke på att det trotts allt är Dura Ace på den.

Jag har en MX Leader som är lite annorlunda. A-head och carbongaffel. Jag betalade 5000:- inklusive passande skor. Det var 2009. Vet inte om det var dyrt eller billigt, men det spelar ingen roll för den är underbar och jag kommer inte att sälja den. Skitskön att cykla på, gammal men med klar kvalitetskänsla. Ursäkta röran! :)
EddyMerckx.JPG

PerryE; Korrekt att det är 9-delat... Jag var också inne på lite lägre pris än 3.000 kr innan jag hörde hans prisidé, därmed vill jag också kolla av synen på beg-marknaden lite mer...

Scott tokig; 1995 säger du, det är ju förstås lite skillnad... undervärder/-skattar jag DA om jag tycker det är ännu svårare att begära 4-5.000 kr för en 17 år gammal cykel?!

Hasse#7; Tackar för den informationen, alltid skönt att höra folk som är nöjda med liknande cykel! Vet du hur gammal din är? Mest nyfiken :-)

Jag är osäker på årsmodellen. Det har aldrig varit viktigt för min del. Skulle gissa på runt 1999 eller 2000. Förra ägaren skickade den till fabriken och fick en ny jubileumsutgåva på lacken. Enligt honom var den tidigare lacken förskräckligt gräll och hemsk om det kan vara någon ledtråd för någon. Jag skall kolla noga om det står nånting om årtalet på hojen, men inte idag.

Ingen fara, var mest bara nyfiken men inte behöver du kolla upp det för den skull :-D Jag tänkte mest att ramen var väldigt snarlik stålram, eller om det beror på vinkeln; iom att alla rören ser lika tjocka ut...

Ramen påminner mycket om min gamla Avanti scandium-ram av årgång runt 2000. Den sprack i svetsarna runt vevlagerhylsan. Rekommenderar att inspektera mycket noga i det partiet, och värdera själva ramen ganska lågt.

Jag vet inte hur länge ett par DA växelreglage håller, men 12 år rätt mycket. Om de lägger av så kostar det en hel del att byta. Jag skulle inte räkna med att de kommer att hålla jättelänge.

Har du inte ett retrointresse eller annan anledning att titta på gamla Eddy Merckx så är de chanslösa i en jämförelse med nya hojar. Köp en ny eller nyare om du vill vara säker och cykla mycket.

Nog kan jag tycka att det är roligt med gamla, bra grejer men de ska ju ändock tåla att användas isf. Jag köper ju ändå cykeln för att pendla 2-3 dagar i veckan (6-7 mil t o r jobbet) + lite helgturer och några motionslopp (bl.a. VR)...

Sen har jag visserligen tänkt köpa en cykelcross men det blir knappast förrän i höst/nästa år, tycker det är lite klent urval med skivbromsar i dag :-/ så i år bör den klara ovanstående, då kanske jag är lite väl optimistisk på en gammal cykel ändå...?!

Motionsloppen är inga problem, inte helgturerna heller men pendlingen är nog inte optimal vare sig för dig eller cykeln. Du kommer troligen att köra slut på den med skenande reparationskostnader på gamla grejer. Fast tendensen är att det dyker upp ganska mycket fräscha Shimanodelar tex 105 och Ultegra på k&S. Verkar som många byter mot SRAM.

Min hoj har gått Vättern ett par gånger. Jag har kört en gång, det gick inte fort men det var verkligen inte cykelns fel. Sen har jag kört ett par Siljan-Orsasjön och lite andra motionslopp. Totalt kanske den har rullat 400 mil sen 2009. Har nästan inte bytt nånting förutom kedja. Nu behöver den kassett, kedja, nya vajrar, nya däck, ny linda. Men jag har annat att pendla med. Som jag sa tidigare hade jag inte köpt den om den varit av alu-legering vilket den du tittar på verkar vara.

Jag sålde en Specialized Allez från -99 med 9-delad Dura Ace förra våren för 4.000:- om det kan vara till någon hjälp. Den hade aluminiumram och kolfibergaffel med a-head set. Den var väldigt trevlig, men användes aldrig efter att jag köpt CX.

Beroende på skick, så skulle jag tippa på ett värde runt 3.000-4.000 kronor.
Skulle reglagen ge upp, så kan man säkert hitta ett par bättre begagnade till ett hyffsat pris.

Oj då, låter lite som att jag hamnat i den klassiska fällan att tro lite för mycket på gamla grejer... :-D skönt för självförtroendet att jag ändå var kritisk och definitivt ville kolla mer och fråga här innan jag lät mig frälsas iaf :-)

Helt korrekt att det är alu-ram. Nu förstår jag vad du menade med att du aldrig hade köpt din om det inte varit stålram. Tackar för din feedback!

En sån där halvgammal cykel som alldeles för många kommer betala alldeles för mycket för fram till VR. Tung och med många gamla tekniska lösningar som du kommer hata när du vill ändra/uppgradera men utan en riktig veteranhojs charm. Två lax säger jag, då kan du ha den som vår/höst/regncykel när du köpt en till. Kolla bara så att hjul, drivlina och lager är fräscha, (eller egentligen, ALLT) annars kommer det rulla tusenlappar innan den är i form.

Storfot skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Vad tror ni om pris på följande Eddy Merckx:
> http://www.gripenfjall.se/img/Eddy_Merckx_DA_-00.j
> pg
>
> Den är från 2000, besitter Dura Ace och hjulen
> är ett par Mavic CXP 33.
>
> Provade den i dag, kändes bra men säljaren hade
> en prisidé om 4-5.000 kr. Är jag helt fel ute om
> det känns lite mycket på en 12 år gammal cykel,
> även om det är DA på den? Jag tänker snarare
> 3.000 kr kanske...?

Helt ärligt är 4-5000 kr allt för mycket. 1-2000:- kanske är mer rimmligt, tycker jag. 12-15 år eller vad den är är just det 12-15 år. Sen beror det helt på hur den ser ut och i vilken kondition drivlina mm är. Inte helt kul att börja med att lägga 3-4000:- den det första man/du får göra.

Säljar han den inte för 3000:- gör han bort sig, tror jag. Och du kan göra det också eller inte.

Stumpy; Den här ser dock ut att ha använts en del men det ska förstås kollas mer om det blir aktuellt. Jag får kolla upp lite mer om beg-delar också helt enkelt.

Pebben; Ja, mer än 3.000 kr blir det inte för min del efter den info jag fått i tråden nu...då blir alternativkostnaden med en ny cykel för liten i jmf. Intressant annars att du är mer inne på min prislinje, jag höjde mig dock efter att ha hört hans prisidé... skambud är ju sällan varken kul att ge eller få, iaf utan att ha full koll på det :-D

Min är årsmodell 2000, tror den du funderar på att köpa är något år äldre (kolfiber vs stålgaffel bla) men inte många, den där lacken hade dom väl bara 2-3 år om jag minns rätt.

Så här ser min ut

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1817770/1817989#msg-1817989

Jag skulle inte sälja min för 3000:- men det beror mest på att den fick ny drivlina förra året och är en ganska värdefull vintercykel för mig, den används hur mycket som helst.

Med "ny drivlina" menar du kedja, kassett och båda dreven fram eller?

Min första tanke var bara kedjan men jag kom på att man ska byta kassetten samtidigt och dreven måste ju också bytas ibland... skicket på de missade jag nog att kolla på i går, blev lite för spontant :-D

Låter ju klart bra att du använder den "hur mycket som helst" annars iaf :-)

Ja jag bytte allt, vevlager, vevparti, kedja, kasett och bakväxel (som jag råkat köra sönder). Nu kom jag ganska billigt undan, vilket man kan göra om man lyckas fynda utgående äldre prylar (i mitt fall 9-delad campa).

Att jag kör med den hur mycket som helst beror på att det är min fulracer, används oktober-april ungefär. Kör fler mil på denna än på min finracer.

Kedjan byter man oftst oftare än drev;) Och det är inte kedjan som kostar skjortan om jag säger så.

För min del tycker jag man måste se på helheten. Reglagen, hur fräscha är dom. Hölje/ växelvajerset behöver det bytas. Det kan kosta upp mot 500:-. Naturligtvis både mer och mindre. En kedja 2-300 eller mer. En Shimano, Ultegra CS-6500 kassett, 9s, 12-25T, för den var väl 9:o delad och om den passar. Den kostar 4-500:- Drev samma sak där. De kan kosta allt från 200 och uppåt och det går åt två så runt 5-600 kan man räkna med om man ska byta båda. Och sen vevlagret. Visst det kan man få för 200:- om man vill det. Men jag vill nog ha lite bättre än dessa.

Så helheten. 2-3000 för cykeln och till det 2-3000 på upprustning. Det blir 4-6000:- och visst varför inte. Eller en ny för 8-10000:-

http://www.cykelmagneten.se/index.php?main_page=product_info&cPath=527_531_541&products_id=1306

Senast ändrad:
Pebben; Jo jo, att dreven inte byts lika ofta vet jag men jag ville kolla att jag förstod InlineOla rätt, eftersom han verkade värdera delarna en del i sitt inlägg. Dreven var ju en rätt stor kostnad såg jag när jag kollade på CycleComponents för att få något pris som referens. Så jag menade precis samma som dig; varken kedjan eller kassetten är särskilt dyr så tillvida...

Tackar för sammanställningen av priserna, du hittade lite billigare drev än mig och jag tänkte inte på att kolla varken vajerset eller vevlager.

Alltid lärorikt att fråga här :-)

Håller med Pebben. Är drivlinan kass hade jag aldrig köpt den för mer än nån 1000-lapp. Att jag la 1800:- på min förra året berodde mest på att jag redan hade cykeln...

Det förstår jag InlineOla... lite lättare att lägga pengar på en cykel man har ändå, precis som jag förstår att du inte skulle sälja den för 3.000 när du lagt de pengarna heller.

Pebben, tyvärr men ska jag köpa en ny cykel blir det 105/Ultegra eller motsvarande, inte nån av lågkvalitetsgrupperna. ;-)

Känns hojen bra, växlar bra och drivlinan är fräsch samt slitdelar som bromsklossar och fälgar inte visar alltför mycket slitmärken och hjulen är raka och utan lösa eller skadade ekrar kan 4000 - 4500 vara ett ok pris.
Men 12 år gamla 9V DA STI-handtag är alltid en risktagning då det inte är lätt att skaffa ersättande reglage i 9V-version. Det blir dyrt att byta till 10V reglagen och drivlina.
Själv fick jag ut 1200 mil ur mina 8V STI Ultegra STI handtag från 1993 till 1999. Sedan bytte jag till ett 9V Ultegra setup och de spakarna höll ihop 1500 mil fram till 2006. Vänstra reglaget fungerar fortfarande på båda.
Tycker att det borde sitta en karbongaffel på Merckxen om den var från år 2000 för redan då var det vanligt med kolfibergafflar på bättre hojar.

Storfot skrev:
-------------------------------------------------------
> Det förstår jag InlineOla... lite lättare att
> lägga pengar på en cykel man har ändå, precis
> som jag förstår att du inte skulle sälja den
> för 3.000 när du lagt de pengarna heller.
>
> Pebben, tyvärr men ska jag köpa en ny cykel blir
> det 105/Ultegra eller motsvarande, inte nån av
> lågkvalitetsgrupperna. ;-)

Du är nu för evigt förvisad till cykelHV. Bara så du vet;/) Men det visst vi ju redan när du ville ha DA.

Nä då men jag förstå vad du menar. Men det jag menar är att den cykeln kommer du troligen ha mindre problem med och det under längre tid. Sen håller jag med dig om att gruppnivån inte är hög, för det är den inte. Men den är ny och håller säkert minst lika länge som 15 år gamal DA;/) Men vi ska nog hitta en med minst 105 för mindre än 10000:-

Haha inte kollade jag på cykeln för DA, speciellt inte när den är åtminstone 12 år gammal :-D

Ok då, tänker du så med Williern så hänger jag med på din tanke. Inte behöver du leta någon cykel med 105 för mindre än 10k...så bunden är jag inte till 10k vid köp av ny cykel, jag lägger hellre ut lite till och väntar en månad extra om jag ändå satsar på ny cykel. :-) Men valet av ny cykel spelar ingen roll här heller så :-P

Mavic CXP 33 är ett par riktigt fina fälgar, sitter det ett schyst nav, t ex DA eller DT Swiss, och hjulen är raka å runda, så är nog inte 4000 för mycket.
Salve

Äsch, har varken Statoilkort eller Eurocard, iofs funderat på Statoilkort men bor ändå fel... förutom att jag inte alls är sugen på Focus-cyklarna, har inte riktigt fått nån fullgod känsla för de. Annars hade det ju varit klart värt att kolla in på XXL ändå i helgen!

Haha tack så mycket Pebben, men som sagt är jag inte ute efter att pressa priset om jag köper ny cykel... tänkte mer ha denna som tillfällig lösning isf, för att sen kunna använda den som andra-cykel. Di2 hade dock varit riktigt trevligt, haha!

Tack pLu, jag nämnde ditt stöd för frugan men hon var inte alls lika entusiastisk...trots att jag full av entusiasm när hon skulle köpa ny cykel?! :-D

Tackar för tipset, drog iväg ett PM till honom nu så återstår det att se vad han tror om worst case vs best case :-)

Jag börjar ha en bild av vad jag ska säga till mannen i fråga, lovade honom att höra av mig närmare helgen så. Får se om han tar mitt bud eller inte... och om budet blir reviderat med ev. ytterligare ny information i morgon :-)

Om drivlina, reglage och lager verkar fräscha, så kan det iallafall inte vara en jättedålig affär att betala 3.000-4.000:- för den. Sedan kan du cykla på den ett år och fundera på vad du egentligen vill ha för något och kränga cykeln för ungefär samma pengar inför VR nästa år.

Tillbaka
Topp