Värdeminskning på cyklar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 36738
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 36738

Guest
Värdeminskning på cyklar
Noterar att jag inte alltid riktigt förstår varför vissa cyklar försvinner direkt på begagnat annonser medans andra är kvar i månader trots att jag tycker att de inte är helt olika varandra sett till prisvärde. Uppenbarligen förstår jag inte..

Tar vi en bil så tappar den ju 20% direkt då den lämnar bilhallen och tre år senare så ett värde kring 40-55%.

Nyfiken på att höra lite hur ni ser på vad som är en normal värdeminskning på en bättre cykel?
Samt vad gör att en cykel kan stå sig bättre resp. sämre i värdeminskning?

Värdeminskning på cyklar
P@x sa:
Samt vad gör att en cykel kan stå sig bättre resp. sämre i värdeminskning?

Det är väl egentligen samma som på bilar, märke, utrustning, skick och geografi spelar in ganska mycket.

Ska ju finnas en generell formel i en gammal värderingstråd... Annars är det väl generellt så att "svenssons" tycker deras cyklar är guld, medan Happytyckarna i blockettråden anser att det mesta är överprisat.

Sen är det ju alltid med annonssidor att det man ser är ju det som inte blivit sålt...

Värdeminskning på cyklar
Tycker sjukt mkt är
överprisat på happy, iaf i AM/Trail & CX.

2000 - 4000 kr i överpris är mkt i förhållande till cykel i 10-20kkr klassen. En del verkar tro att bara för att dom lagt mkt pengar så är den värd det.

Det andra fenomenet är folk som köper dåligt speccade hojjar och vill sälja efter 3 månader för tvåtusen mindre än nypris.

Men å andra sidan gynnar det en själv när det är dags att sälja.

Värdeminskning på cyklar
Jag tycker att cyklar bör tappa lite mer än bilar, procentuellt sett. Ofta gäller t.ex. visssa tillverkares långa garantier och crash replacement bara för första ägaren. Cyklar har oftast inte heller någon dokumenterad servicehistorik.

1 år: 50-70%
2 år: 40-60%
3 år: 30-50%

Procentsatserna är inte på säljarens inköpspris eller listpris. De gäller på vad du idag kan köpa motsvarande cykel för. Dra av extra för t.ex. 26"-hjul på MTB och annat som inte längre är standard. Dra också av extra om slitegedelar är i dåligt skick och om gaffel/dämpare ej är servade.

Värdeminskning på cyklar
Mashimaro sa:
Jag tycker att cyklar bör tappa lite mer än bilar, procentuellt sett. Ofta gäller t.ex. visssa tillverkares långa garantier och crash replacement bara för första ägaren. Cyklar har oftast inte heller någon dokumenterad servicehistorik.

1 år: 50-70%
2 år: 40-60%
3 år: 30-50%

Procentsatserna är inte på säljarens inköpspris eller listpris. De gäller på vad du idag kan köpa motsvarande cykel för. Dra av extra för t.ex. 26"-hjul på MTB och annat som inte längre är standard. Dra också av extra om slitegedelar är i dåligt skick och om gaffel/dämpare ej är servade.

Jag tycker att cyklar borde tappa mindre än bilar. Cyklar är mycket lättare att kontrolera om dom blivit servade som dom ska. En stämpel i en bok är inte mycket värd för den som vet hur mycket det fuskas på bilverkstäder.
Elektronik däremot är något jävulskt överprisat på happy.

Värdeminskning på cyklar
Stort problem är ju att folk lägger på lite för att man ska kunna pruta också medans andra inte gör det utan har rätt pris direkt, ser jag något som är för dyrt så skiter jag i att ens höra av mig fast säljaren kanske har tänkt sig det jag var beredd att betala från början.

Värdeminskning på cyklar
Jimel sa:
Stort problem är ju att folk lägger på lite för att man ska kunna pruta också medans andra inte gör det utan har rätt pris direkt, ser jag något som är för dyrt så skiter jag i att ens höra av mig fast säljaren kanske har tänkt sig det jag var beredd att betala från början.

Å andra sidan så kanske man vill ha säg 10000 för en cykel. Sätter man ut den för 11000 så prutas den ner en tusing. Sätter man ut den för 10000 så säljs den med sannolikhet för 9000.

Värdeminskning på cyklar
Ofta fantasipriser.
"Nypris" hänvisas det ofta till fast det är helt irrelevant för en hoj som inte är årsny......typ.
En premiummodell för fem år sedan med toppspec för 60000 kr är ofta samma hoj i dag fast medium range med medium spec. Tillverkarna tenderar att flytta upp en komponent i hierarkin när toppmodellen byts mot något nyare. Dura Ace och XTR utvecklas hela tiden och när nästa serie släpps blir tar Ultegra och XT över de gamla premium modellerna. Inom några år kan det ha flyttats många steg.
En 11delad 105grupp i dag är säkert väl så bra som den svindyra Dura Ace för 5 år sedan. Då spelar det ingen roll att den kostade som fan då den var ny.
5 år gammal Dura Ace som gått 2000 mil bör kosta som en årsfärsk 105 med 2000 mil. DVS väldigt lite.
Men.....till slut är det ju vad folk är villiga att betala som avgör i alla fall......och några tycker det är porrigt att det står Dura Ace på grejerna.

Värdeminskning på cyklar
Pope of Rome sa:
Ofta fantasipriser.
"Nypris" hänvisas det ofta till fast det är helt irrelevant för en hoj som inte är årsny......typ.
En premiummodell för fem år sedan med toppspec för 60000 kr är ofta samma hoj i dag fast medium range med medium spec. Tillverkarna tenderar att flytta upp en komponent i hierarkin när toppmodellen byts mot något nyare. Dura Ace och XTR utvecklas hela tiden och när nästa serie släpps blir tar Ultegra och XT över de gamla premium modellerna. Inom några år kan det ha flyttats många steg.
En 11delad 105grupp i dag är säkert väl så bra som den svindyra Dura Ace för 5 år sedan. Då spelar det ingen roll att den kostade som fan då den var ny.
5 år gammal Dura Ace som gått 2000 mil bör kosta som en årsfärsk 105 med 2000 mil. DVS väldigt lite.
Men.....till slut är det ju vad folk är villiga att betala som avgör i alla fall......och några tycker det är porrigt att det står Dura Ace på grejerna.
Jag som jobbar deltid i cykelbutik skulle säga att detta är en sanning med modifikation. Det du pratar om gäller bara produkter i xt/ 105 nivå och uppåt. Tar du en alivio bakväxel från 2017 så är den inte i närheten av lika styv som en 5 generationer gammal xtr. Samma sak gäller stötdämpare, har inte hänt jättemycket på den fronten. Däremot på geometri och standarder är det galen skillnad.

För kul så jämförde jag en 20 år gammal 105 bakväxel med en ny från 2016. Konstruktionen är samma, är typ lika lite spel i den gamla som den nya. Låter kanske otroligt men så var fallet. Är min egen cykel så vet ju den används de senaste åren iaf.

Värdeminskning på cyklar
Rätt pris är det som cykeln går att sälja för.

Om det tar flera månader var priset antagligen lite högt. Går den på en dag var priset nog lite lågt.

Värdeminskning på cyklar
NickPick sa:
Jimel sa:

Å andra sidan så kanske man vill ha säg 10000 för en cykel. Sätter man ut den för 11000 så prutas den ner en tusing. Sätter man ut den för 10000 så säljs den med sannolikhet för 9000.

Då kommer säkert färre att vara intresserade så du får pruta ner till 10, har du 10 från början är fler intresserade så du inte behöver pruta. Detta gäller ju såklart inte alltid men jag brukar aldrig orka pruta så då skiter jag i det istället.

Värdeminskning på cyklar
roskai sa:
Pope of Rome sa:
Ofta fantasipriser.
Jag som jobbar deltid i cykelbutik skulle säga att detta är en sanning med modifikation. Det du pratar om gäller bara produkter i xt/ 105 nivå och uppåt. Tar du en alivio bakväxel från 2017 så är den inte i närheten av lika styv som en 5 generationer gammal xtr. Samma sak gäller stötdämpare, har inte hänt jättemycket på den fronten. Däremot på geometri och standarder är det galen skillnad.

För kul så jämförde jag en 20 år gammal 105 bakväxel med en ny från 2016. Konstruktionen är samma, är typ lika lite spel i den gamla som den nya. Låter kanske otroligt men så var fallet. Är min egen cykel så vet ju den används de senaste åren iaf.

Precis, är ju rätt stor skillnad egentligen. De dyrdyraste prylarna använder generellt dyrare material, har högre krav på toleranser och bättre ytfinish. Ett exempel är ju att bakväxlarna Ultegra och uppåt haft keramisk bussning eller kullager i den över rulltrissan åtminstone sedan 6400-serien medan 105 åtminstone så nyligt som 5700 har stål i båda. Att det kanske inte är nån märkbar skillnad på grejorna kan man ju dividera över, men faktum kvarstår att det är ett dyrare materialval.

För SRAMs dito så är det väl olika material i växelpaddlar och bromshandtag för Rival, Force och APEX. Allt Alu för Rival22, Alu plus kolfiber för Force22 och sist magnesium och kolfiber för Red22.

Värdeminskning på cyklar
Jimel sa:
NickPick sa:
Jimel sa:

Då kommer säkert färre att vara intresserade så du får pruta ner till 10, har du 10 från början är fler intresserade så du inte behöver pruta. Detta gäller ju såklart inte alltid men jag brukar aldrig orka pruta så då skiter jag i det istället.

Är man intresserad av en vara kan man ju alltid höra med säljaren.
Ditt påstående bygger ju på att den var för dyr från början, men så kanske inte är fallet. Det prutas hejvilt på allt utom i princip smådelar där man brukar "pruta" på frakten. Typ dela på den.

Men som sagt: En vara ska ju försvinna på säg 1 vecka annars är den dyr eller oattraktiv.

Värdeminskning på cyklar
Kurets sa:
För SRAMs dito så är det väl olika material i växelpaddlar och bromshandtag för Rival, Force och APEX. Allt Alu för Rival22, Alu plus kolfiber för Force22 och sist magnesium och kolfiber för Red22.
Visst är det intressant att 22:orna är ett steg ner vad gäller material jämfört med 10-delat.
Fast 22:orna matchar ju 10 viktmässigt ändå.

Värdeminskning på cyklar
Det här är ju den eviga diskussionen, jag håller egentligen i mångt och mycket med 42Hz och ser inte mina cyklar som en investering utan ett bruksobjekt. Personligen har jag aldrig haft problem att sälja någon cykel eller bil genom åren. Jag säljer först då jag har något nytt och då blir det enklare att vara mindre sentimental på det gamla. Kolla av blocket och happy och se vad en motsvarande bil/cykel kostar, lägg dig strax under, så har jag gjort och sällan haft något liggande uppe på annons länge. Visst jag kanske ger bort några hundralappar eller tusenlappar på denna strategi men jag blir inte sittande med prylar i evigheter. Jag anser att en lyckad affär är en affär där både köpare och säljare blir nöjda och då faller det på sin egen orimlighet att säljaren ska få ut max för sitt objekt. Vidare går jag alltid in i nyköp med tanken att det bilen eller cykeln kostar är "sunk costs" och det jag eventuellt kan få ut vid en försäljning är en bonus. Att köpa en bil eller cykel med åtanken att jag ska sälja den om några år och få pengarna tillbaka eller väldigt nära tror jag är en schimär om vi inte snackar extremt speciella samlarföremål och ett sådant vågar man väl inte använda ändå och då är man tillbaka till idén om bruksföremål.

Värdeminskning på cyklar
H. sa:

Om det tar flera månader var priset antagligen lite högt. Går den på en dag var priset nog lite lågt.

+1 , svårare än så är det inte.

Jag tycker generellt att happy-besökare förväntar sig att kunna köpa begagnat till för låga priser. Jag har sålt ett antal cyklar genom åren och de dyrare lägger jag upp både på blocket och happy med samma annons och samma pris. Hittills har de alltid blivit sålda genom blocket, och alltid till ungefär det pris jag lagt ut dem för.
Att försöka få vettigt betalt för en cykel på Happy är som att försöka sälja en 50 000 kr-bil på blocket...

Av ngn märklig anledning fungerar det precis tvärt om med komponenter, inga problem att plocka isär en 5000-kr-cykel och få mer för delarna på Happy.

Värdeminskning på cyklar
Vettiga tankar om än åt olika håll. :)

Är med på att attraktiva priser säljs direkt och oattraktiva ligger kvar - men just "vad" är det som gör skillnaden?
Det är där jag inte riktigt hänger med då i mina ögon ibland snarlika objekt beter ibland försvinner på en dag och annan gång ligger kvar efter sju veckor. Dvs. tänk samma märke och "ungefär" likvärdig cykel om än inte detaljspecad likadant och kanske någon årsmodell i skillnad.

Värdeminskning på cyklar
skier sa:
H. sa:

+1 , svårare än så är det inte.
+1

H. sa:
Jag tycker generellt att happy-besökare förväntar sig att kunna köpa begagnat till för låga priser.
Ja och när det ska värderas andras cyklar som någon ska köpa. Köpt för 6000 med Tiagra, och cyklad på någon enstaka gäng, så bör den säljas för max 3000. Annars är det bättre frågeställaren köper en ny med Claris för 4000 på postorder. Helst en Canyon för 8. (Inga exakta siffror men ungefär så går det ju till)

H. sa:
Av ngn märklig anledning fungerar det precis tvärt om med komponenter, inga problem att plocka isär en 5000-kr-cykel och få mer för delarna på Happy.
Ja, men så är det ju alltid. Se på bilskrotar o.s.v. Om inte det vore illa nog, så lönar det sig ibland att riva ner en komponent och sälja den i smådelar. En Campa NR bakväxel t.ex. Man kan tydligen få nästan lika mycket för bulten som håller den i ramen, som för hela bakväxeln.

Värdeminskning på cyklar
P@x sa:

Är med på att attraktiva priser säljs direkt och oattraktiva ligger kvar - men just "vad" är det som gör skillnaden?
Det är där jag inte riktigt hänger med då i mina ögon ibland snarlika objekt beter ibland försvinner på en dag och annan gång ligger kvar efter sju veckor. Dvs. tänk samma märke och "ungefär" likvärdig cykel om än inte detaljspecad likadant och kanske någon årsmodell i skillnad.

En del säljare är säkert bättre säljare helt enkelt. Kan ju vara små saker som hur annonsen är utformad, eller vilket bemötande intresserade får. Samt såklart hur prutvillig säljaren är. Sånt går ju inte alltid att se i annonsen.

Värdeminskning på cyklar
H. sa:
P@x sa:

En del säljare är säkert bättre säljare helt enkelt. Kan ju vara små saker som hur annonsen är utformad, eller vilket bemötande intresserade får. Samt såklart hur prutvillig säljaren är. Sånt går ju inte alltid att se i annonsen.

Ja, för vissa är det viktigare att bli av med grejerna än att få ut exakt det man vill ha. Det finns ju vissa som har värsta ångesten över att behöva sänka priset med en tusenlapp för att bli av med den alternativt sitta på skiten i ett par månader och kaaaanske få ut lite mer.

Jag säljer oftast saker lite för billigt. Då går det snabbt och jag slipper krångel. Det är värt mkt för mig.

Värdeminskning på cyklar
P@x sa:

Gällande det sistnämnda så kan inte jag hålla med dig om att cyklar med olika specar och årsmodeller är likvärdiga. Påverkar priset mycket!

Värdeminskning på cyklar
Egen erfarenhet är att 2-3 år gammalt men i bra skick kan man köpa för 50% av nyköpspriset. INTE listpris då dessa är orealistiska. Dyrare cyklar faller mer precis som nya lyxbilar som är usla investeringar. Upplever att mycket av annonsering är lite "går det så går det" då det är så enkelt att lägga ut en annons i dag.

Värdeminskning på cyklar
Jimel sa:

Men varför skickar du inte bara ett bud? Då kanske du får köpa varan till det priset DU anser vara rätt?
Min egna erfarenhet är att folk generellt sett är dåliga på pruta på cyklar/cykeldelar medan man inte drar sig en sekund för att skambuda när det gäller köp av en bil.

Är jag intresserad men tycker att riktpriset är för högt så lägger jag ett bud - svårare än så är det inte. Skriver säljaren "inga bud" i annonsen ska varan antingen vara extremt välprissatt alternativt är det ingen säljare jag orkar ha att göra med för det finns ALLTID utrymme att diskutera.

Glöm heller inte att Happy är en extremt liten del av den totala marknaden och en del som är rätt så missvisande för den "allmänna" uppfattningen. Inte sällan de blir happypsykos - typ cyklar med kedjestag längre än xxx mm går inte att cykla på osv. för det stod minnsann i en lång tråd på happy....på blocket nå man ofta en mer "allmän del av marknaden" på gott och ont. Att sälja en special special special customhoj på blocket kan t.ex. vara väldans svårt då allmänheten inte vet vad det är för saker.

Värdeminskning på cyklar
Det handlar väl mycket om ifall det är en intressant pryl eller bara en "commodity".

En Kona Process eller Trek Fuel gör ett bra jobb, men är ju extremt kvantifierbar som affär. Årsmodell-skick-pris.

Utbudet på commodity-cyklar är stort och begagnat köper man bara för att man får en så grymt bra deal, ännu bättre än billigaste onlinedealen på förra årets modell. Vilket kan vara VÄLDIGT bra, bättre än den som köpt för listpris i Sverige riktigt kan eller vill inse...

Säljer man däremot något knasigt, ovanligt, kul, till ett helt OK pris, kan intresset bli ett annat.

Själv körde jag till Kalmar över dagen för att köpa en begagnad Yeti 575 en gång i tiden. En tid när det inte var lika lätt att köpa vad som helst för ett bra pris online. Priset var helt OK men inte magiskt bra. Jag ville bara ha just DEN cykeln. Jag hade inte gjort detsamma för en Kona Stinky oavsett pris...

Värdeminskning på cyklar
glitch sa:
Jimel sa:

Men varför skickar du inte bara ett bud? Då kanske du får köpa varan till det priset DU anser vara rätt?
Min egna erfarenhet är att folk generellt sett är dåliga på pruta på cyklar/cykeldelar medan man inte drar sig en sekund för att skambuda när det gäller köp av en bil.

Är jag intresserad men tycker att riktpriset är för högt så lägger jag ett bud - svårare än så är det inte. Skriver säljaren "inga bud" i annonsen ska varan antingen vara extremt välprissatt alternativt är det ingen säljare jag orkar ha att göra med för det finns ALLTID utrymme att diskutera.

Glöm heller inte att Happy är en extremt liten del av den totala marknaden och en del som är rätt så missvisande för den "allmänna" uppfattningen. Inte sällan de blir happypsykos - typ cyklar med kedjestag längre än xxx mm går inte att cykla på osv. för det stod minnsann i en lång tråd på happy....på blocket nå man ofta en mer "allmän del av marknaden" på gott och ont. Att sälja en special special special customhoj på blocket kan t.ex. vara väldans svårt då allmänheten inte vet vad det är för saker.

För att jag anser att jag inte ska behöva pruta och att jag är dålig på det, orkar inte kohandla utan väntar då in en annons med rätt pris eller handlar nytt.

Värdeminskning på cyklar
Jimel sa:
För att jag anser att jag inte ska behöva pruta och att jag är dålig på det, orkar inte kohandla utan väntar då in en annons med rätt pris eller handlar nytt.

Och då anser jag att du inte heller borde ondgöra dig på ett cykelforum över att DU inte tycker att säljarna sätter rätt pris enligt din värdering. Värdet kan variera väldigt beroende av vem köparen är så om du inte kan bemöda dig att ens skicka ett mail och lämna ett bud bör du inte heller gnälla över för höga priser. Full förståelse för att man inte gillar att stå som på en arabisk kryddmarknad, men att lägga ett mail och säga " hej kan du tänka dig xxxx kronor istället " klarar nog även du av ;-)

Värdeminskning på cyklar
Mårten sa:
Jag säljer av princip inte till folk som prutar. Enkelt.

Hittills har jag fått nästan allt jag velat sälja sålt.
Det var hårt. :-) Jag säljer inte till sådana som ska pruta på ett överenskommet pris. Då är den inte till salu längre. En gång höjde jag priset på en mc med 1000:- efter sånt prut, och han köpte den ändå.

Värdeminskning på cyklar
glitch sa:
Jimel sa:

Och då anser jag att du inte heller borde ondgöra dig på ett cykelforum över att DU inte tycker att säljarna sätter rätt pris enligt din värdering. Värdet kan variera väldigt beroende av vem köparen är så om du inte kan bemöda dig att ens skicka ett mail och lämna ett bud bör du inte heller gnälla över för höga priser. Full förståelse för att man inte gillar att stå som på en arabisk kryddmarknad, men att lägga ett mail och säga " hej kan du tänka dig xxxx kronor istället " klarar nog även du av ;-)

Precis dom Mårten så gillar jag heller inte folk som prutar och då vill ju jag inte göra detsamma.
Sätter man ut ett pris för att folk ska pruta så får man skylla sig själv om intresset är svalt.
Jag har inte ondgjort mig jag har bara talat om min ståndpunkt i frågan.

Senast ändrad:
Värdeminskning på cyklar
Kikon sa:
Mårten sa:
Det var hårt. :-) Jag säljer inte till sådana som ska pruta på ett överenskommet pris. Då är den inte till salu längre. En gång höjde jag priset på en mc med 1000:- efter sånt prut, och han köpte den ändå.
Instämmer. Menar, så viktigt är det inte att sälja så man ska behöva tjafsa.
[Och vill jag köpa något men finner priset tokknas så talar jag om vad jag vill ge och sen är det upp till säljaren. Och det får man ju tåla när man säljer oxå]

Värdeminskning på cyklar
Sätter man rätt pris så säljer man varan inom en till två veckor utan prut. Problemet är de som övervärderar sin cykel väldigt mycket och inte tål prutande.

Som köpare eller säljare tycker jag inte att det är konstigt med prutande. Men mitt mål är att köpa/sälja till ett rimligt marknadspris, inte att sälja extremt dyrt eller köpa extremt billigt.

Värdeminskning på cyklar
Mårten sa:

Att pruta hör ju till grejen när man köper begagnat. Pruta på tele eller mail fungerar inte men står man framför cykeln och ser att ena bromshandtaget fått sig en kyss som inte fanns med i beskrivningen måste man få pruta.
Jag prutar i vanliga affärer också.

Värdeminskning på cyklar
en faktor är timing på annonsen. kring månadsskiften är det lättare att sälja, svårare att köpa.

köper mer än säljer, har några hundra köp på ebay. men som säljare brukar jag sätta ett rimligt marknadspris eller strax därunder, sedan vid behov höja (ja höja) i små steg. om det av något skäl är trögt brukar köparna komma ur garderoben en masse efter några kosmetiska höjningar. sänkningar har ofta motsatt effekt. man väntar bara på nästa sänkning. taktiken funkar dock bara om priset är 'rätt'

om jag ska sälja gör jag det gärna innan jag skall resa någonstans en bit bort med bil. erbjuder då fri frakt längs vägen. ska jag köpa tittar jag på annonser som gäller objekt längs resvägen.

brukar undvika annonser där man förväntas pruta. men i vissa butiker såsom cykelaffärer är det väl närmast legio.

Värdeminskning på cyklar
Pope of Rome sa:
quote]

Precis, vad cykeln kostade när "man köpte den" är totalt ointressant. Vad skulle samma spec./komponenter på en cykel idag kosta, borde vara mer riktigt och relevant...

Värdeminskning på cyklar
Konkret sa:
Mårten sa:

Att pruta hör ju till grejen när man köper begagnat. Pruta på tele eller mail fungerar inte men står man framför cykeln och ser att ena bromshandtaget fått sig en kyss som inte fanns med i beskrivningen måste man få pruta.

Pruta är ju helt normalt men det bör gärna kunna motiveras med nåt vettigt argument och kombineras med ett smidigt och trevligt sätt. Ett köpslagande med gott humör och omdöme kan vara rena underhållningen och dagens höjdpunkt. Medans de okunniga fantasilösa prutarna som ska pruta 'bara för att' kan vara outsägligt trista att ha att göra med.

Värdeminskning på cyklar
jonja sa:
Prutta är ju helt normalt men det bör gärna kunna motiveras med nåt vettigt argument och kombineras med ett smidigt och trevligt sätt. En korvätartävling med gott humör och omdöme kan vara rena underhållningen och dagens höjdpunkt. Medans de okunniga fantasilösa pruttarna som ska prutta 'bara för att' kan vara outsägligt trista att ha att göra med.

+1

Värdeminskning på cyklar
jonja sa:
Konkret sa:
Mårten sa:

Pruta är ju helt normalt men det bör gärna kunna motiveras med nåt vettigt argument och kombineras med ett smidigt och trevligt sätt. Ett köpslagande med gott humör och omdöme kan vara rena underhållningen och dagens höjdpunkt. Medans de okunniga fantasilösa prutarna som ska pruta 'bara för att' kan vara outsägligt trista att ha att göra med.

+1!

När jag sålde en cykel häromsistens så tyckte jag köparen var så trevlig så jag prutade själv på mitt egna pris med en hundring :) Jag vill göra affärer där båda parter blir nöjda och har en bra upplevelse oavsett om jag är köpare eller säljare.

Värdeminskning på cyklar
Begagnadvärdet påverkas ju rätt mycket av att samma cykel antagligen reats ut med 30% rabatt i slutet av säsongen. Då blir plötsligt värdet på den begagnade ännu lägre.

Tillbaka
Topp