Varför är bakväxeln sne?

DarthVidar

Aktiv medlem
Varför är bakväxeln sne?
Hej!

För nån månad sedan föll jag helt odramatiskt i låg fart på en isfläck, bakväxeln blev dock sne.

Bakväxeln är utbytt lika så växelörat (jag har provat två nya) men bakväxeln är fortfarande sne. Varför?!

Ps säg inte att det är ramen, det skulle ju suga en aning... ds

Varför är bakväxeln sne?
Det kan ju vara ramen då, men om växelörat är av stål så kan du ju rikta det så växeln sitter rakt ändå. Om du inte vill göra det på plats så kan du ju använda ett skruvstycke och en stor skiftnyckel, göra små justeringar, provmontera o.s.v. tills växeln sitter rakt.
Mvh Ulf S.

Varför är bakväxeln sne?
us930 sa:
Det kan ju vara ramen då, men om växelörat är av stål så kan du ju rikta det så växeln sitter rakt ändå. Om du inte vill göra det på plats så kan du ju använda ett skruvstycke och en stor skiftnyckel, göra små justeringar, provmontera o.s.v. tills växeln sitter rakt.
Mvh Ulf S.

Dessvärre är både ram och växelöra i aluminium...

Men är det rimligt att ramen böjs av en vurpa från nästan stillastående (fort gick det då inte iaf)?

Varför är bakväxeln sne?
8F7AEF3F-FFFA-4418-A572-2AEC26AA8534.jpeg

Varför är bakväxeln sne?
Tjena!

Notera min edit..
Men visst kan ramen vara sned men det känns lite märkligt att den skulle vara sned åt det hållet. Växla så att armen är nedåt och ta en bild bakifrån, är den sned då också?

Varför är bakväxeln sne?
Hej.. Försök att fixa fram ett riktverktyg till ett bakväxelöra. Finns på varje seriös cykelverkstad. Har du miltals dit, så titta efter Park Tools svarta plåtvariant. Osexigt ja, men gör jobbet. Kollar du örat med ett sånt så har du eliminerat ett möjligt fel, å då går du på växeln. mvh borano20

Varför är bakväxeln sne?
Kneecap sa:
Tjena!

Notera min edit..
Men visst kan ramen vara sned men det känns lite märkligt att den skulle vara sned åt det hållet. Växla så att armen är nedåt och ta en bild bakifrån, är den sned då också?

Haha, ok!

Jag skulle säga att den fortfarande är sne... ursäkta kass bild..

245C6EDF-D994-459E-99D5-E450F7667AC3.jpeg

Edit, ny bättre bild
326F9047-D932-44E8-9A1D-0D7D40C2C680.jpeg

Senast ändrad:
Varför är bakväxeln sne?
borano20 sa:
Hej.. Försök att fixa fram ett riktverktyg till ett bakväxelöra. Finns på varje seriös cykelverkstad. Har du miltals dit, så titta efter Park Tools svarta plåtvariant. Osexigt ja, men gör jobbet. Kollar du örat med ett sånt så har du eliminerat ett möjligt fel, å då går du på växeln. mvh borano20

Det bör nog finnas lokalt, vi har iaf en seriös verkstad i stan...

Varför är bakväxeln sne?
Jag har varit med om att en växel (SLX M660 från 2011) böjdes på det viset, och felet var i växeln. Den satt då på hårda CroMo-växelörat som är inbyggt i en Surly-ram, och det blev bra av att köpa ny växel. Men kanske mer troligt att det är ramen eller nåt...

Varför är bakväxeln sne?
marr sa:
Om vi bortser från att den är sned, hur beter den sig när du växlar?

Jag har lyckats justera växeln så det funkar hyfsat men det har släppt vid ett par tillfällen och växlar inte helt (men nästan) rent.

Jag funderar ju på om det kan ha varit såhär hela tiden (cykeln har nog aldrig växlat helt rent) och att jag inte tänkt på det förrän nu eller om det är självförvållat...

Varför är bakväxeln sne?
Lita aldrig på växelöron, 2 av 3 öron en kompis köpte till sin stumpy var sneda efter koll med riktverktyg. Öronen köpta via LBS.

Varför är bakväxeln sne?
Snakepit sa:
Lita aldrig på växelöron, 2 av 3 öron en kompis köpte till sin stumpy var sneda efter koll med riktverktyg. Öronen köpta via LBS.

Jag borde alltså köpt ett växelöra till haha!

frause sa:
Men alltså, har du riktat växelörat eller bara bytt? Det är ju inte säkert att det är rakt på en sprillans ny ram ens.

Bara bytt...

Jag har förstått att växelöron kan vara sneda redan som nya, därför köpte jag två (kanske borde köpt fler). Men jag får kanske dra till min lbs och se om de kan hjälpa mig...

Senast ändrad:
Varför är bakväxeln sne?
DarthVidar sa:
marr sa:

Jag har lyckats justera växeln så det funkar hyfsat men det har släppt vid ett par tillfällen och växlar inte helt (men nästan) rent.

Jag funderar ju på om det kan ha varit såhär hela tiden (cykeln har nog aldrig växlat helt rent) och att jag inte tänkt på det förrän nu eller om det är självförvållat...

Vad menar du med släppt?

Varför är bakväxeln sne?
marr sa:
DarthVidar sa:
marr sa:

Vad menar du med släppt?

Som att det kuggat över typ. Så jag vågar inte trycka på fullt ut riktigt.

Kedja, kassett, bakväxel och växelöra är nytt alltihop.

Varför är bakväxeln sne?
Om örat är snett går det ofta att justera så det funkar i ena eller andra änden av kassetten, men inte över hela samtidigt.

Varför är bakväxeln sne?
DarthVidar sa:
Valhalla_ sa:
Ta av bakväxeln, men låt hjulet sitta kvar. Lägg en linjal mot växelörat. Fota. :-)

Typ så?

Edit. det ser onekligen snett ut även med linjal...

Då är det bara att rikta.
Det där tar du med skiftnyckel och lite försiktighet. Glöm inte att kolla vertikalt också för det ena brukar påverka det andra. Glöm inte att ha hjulet i och quickreleasen spänd när du riktar.

Varför är bakväxeln sne?
jonte987 sa:
Skumt att alla öron är snea. Är det ytterligare en grej som folk är olika känsliga för?

Nja, det är väl mest att det är kombinationen ram/öra/växel som behöver vara någorlunda rak. Har man otur och det blir det tillräckligt snett växlar det dåligt. Det hjälper inte med ett rakt öra om örats infästning i ramen är sned.

Varför är bakväxeln sne?
jonte987 sa:
Skumt att alla öron är snea. Är det ytterligare en grej som folk är olika känsliga för?

Vad jag läst mig till ska vikten av att rakt öra ha blivit större på sistone med 1x12 drivlinor, så kanske därför det är lite mer på tapeten! (Stämmer iaf med mina empiriska studier)

Varför är bakväxeln sne?
jonte987 sa:

Folk har blivit mer kinkiga också.
när det kördes friktionsreglage och 5-växlat sket man fullständigt i om det skrapade lite.
Nu för tiden kan man ju förlora ett halvt watt om kedjan nuddar, och det var ju precis därför man hamnade bland de sista på vättern!

Växelöronen kan vara snea från fabrik, eller så är din ram lite "sned" där växelörat fästes, eller så matchar dom inte 100% pga annat. färg, toleranser etc. därför bör man alltid rikta växelörat i ramen det ska sitta på när man monterar ett nytt.

Eftersom hoppen mellan växlar blir smalare ju fler växlar man har på kassetten krävs det att toleranserna blir lägre och att växeljusteringens felmarginal mindre för att växeln ska fungera korrekt.
.
så, ju färre växlar, desto lättare att få allt att fungera bra, ju fler växlar desto mindre felmarginaler finns

Varför är bakväxeln sne?
jonte987 sa:
Känner en snubbe där ena skalken är märkbart lägre under den andra när an har glajjor, det är fan svårare att rikta med skiftnyckel och armbågsfett!

Varför är bakväxeln sne?
Sedan klick-växlarna kom så har det varit en enda lång skrapning med dåligt justerade växlar.
Med friktions-växlar så var det snabbt påpekat om gnäll. Nu skiter man i det. Det hjälper inte att säga till.

Varför är bakväxeln sne?
en växelörariktare hör till livets nödtorft. det på rose funkar jättebra och är inte lika hemsnickrad som park tools.

do it.

Senast ändrad:
Varför är bakväxeln sne?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp