Varför är det ingen som startar en mekskola?

Lincoln

Ny medlem
En snabb titt på detta forum visar ju att mekproblem är en ganska stor del av många cyklisters liv. Då måste man ju fråga sig varför det inte finns någon mekskola för mtb?
Jag kan villigt erkänna att jag själ skulle vara i stort behov av en kurs i denna ädla konst. Då menar jag inte att justera v-bromsar eller finjustera växlarna utan hur man ger sig på att byta vevlager, justerar bämpare för optimal funktion och servar länkage och annat. Det borde ju gå att få något studiecirklesbidrag i värsta ABF stil för sådnat. Tyvärr är jag för obegåvad på att meka för att dra igång den själv men bjuder gärna på iden om någon vill ta atg i det. Jag skulle anmäla mig direkt.

Dels för att det redan finns en utmärk mekskola om man kan engelska. Annars finns det en massa tips under läsvärt. För det tredje, ingen har än så länge haft "ork" att göra en svensk kopia av Park Tool sidan... ;-) Kolla på Park Tool och njut:

Park Tool Repair Help

/Leo

vissa klubbar har kurser liksom t.ex butiken cykloteket (i sthlm)

parktools hemsida är king. Men det kan gå åt pipan ändå kan jag intyga.

Lincoln skrev:
-------------------------------------------------------
> Förvisso, men ibland skulle man vilja ha lite mer
> hands-on och särskilt när inte allt går som
> planerat!

Jo, men det är ju inte cykelspecifikt mekande i alla lägen när det strular. Hojen är ju egentligen "bara" som vilken maskin som helst, och jag som har en smula svarv/fräs/mekutbildning bakom mig har en stor fördel gentemot många andra utan det. Att t ex lära sig lite om gängors egenskaper är inte handikappande jobbigt, men sparar många sönderdragna komponenter. Bra verktyg är nog ändå bland det viktigaste, men de som säljs av olika märken i cykelbranschen bör man nog välja bort till förmån för "riktiga" verktyg om det finns lämplig ersättning.

:)

Jag skulle ju iofs också kunna säga som min kompis Stygge-Roy: Om inget annat funkar ta en större slägga... :D

Faaaan, vad jag blev sugen på Mazariner. Får nog dra till affär´n och handla...

cerro: Dom är ett vinstdrivande företag. Vifta med en tillräckligt stor sedelbunt så kan jag nästan garantera att dom gör det.

Mårten: DHL är ägt av tyska posten så överst är det statligt ägt. men visst är de vinstdrivande. Men jag har svårt att tro att du skulle vifta med så mycket pengar för en mazarin, bättre att buda den ifrån närmsta affär då eftersom det då inte blir mellan två privatpersoner.

Man lär sig av sina misstag, och om man inte lär sig så finns DHL som kan buda saker väldigt snabbt och bra. (:

I DH-filmen Fundamentals, http://play.com/DVD/DVD/4-/556171/Fundamentals/Product.html , har dom ett ganska långt och hyffsat bra avsnitt i hur man byter ram på en cykel. Då flyttar dom över vevlager, styrlagg ja allt. De visar till och med hur man luftar hydralbromsar. Det finns även ett avsnitt där Tim på TFTuned visar hur man ställer in dämparna på cykeln. Kan vara något för en som skall bygga sin första cykel och inte har helt koll på hur man gör.

Många bra tips och en del sanck om mazariner (har en gamal kontakt på DHL jag kanske kan dra i några trådar)

Det finns ju en massa att läsa på nätet och en del videos också men det jag tänkte mig var en mysig liten verkstadskväll där man kan få lite specifika tips från någon rutinerad om just min hoj och problem som kan uppstå längs vägen (det här börjar mer och mer låta som en kontaktanonns). Man kan ju få bidrag till att samla likasinnade och spela dragspel så det här borde ju funka också menar jag!

Svårigheten med en mekskola (jag har funderat länge och mycket på det) är:
Lokal: Det krävs en lokal där alla får plats, som man kan smutsa ner
Verktyg: Är det en ledare och 6 "studenter" så krävs det 7 uppsättningar med verktyg
Reserv/slit/tillbehörsdelar: Krävs en hel del. I prioncip är det bara en cykelaffär som "redan har dem" i lager. Skall man köpa in det separat så blir det knepigt ekonomiskt.

Antar att det finns en anledning till varför det bara är cykelbutiker som köär mekskolor...

Tillbaka
Topp