Varför är det så ovanligt med ovala klingor?

eucalyptus

Aktiv medlem
Känner typ ingen på varken MTB eller LVG som använder ovala klingor. Alla tittar nyfiket och undrar vad det är men ingen som vågar testa själva. Visserligen är det få som är prylgalna men ändå...

Varför är det så ovanligt?

Min gissning är att oval bara ger skillnad när man inte kör SPD.

Bland folk med plattpedaler på MTB känns det rätt vanligt.
På LVG vetetusan.

Perfekt oval med mtb plattisar ute.
Spd och rundklinga inne på zwift trainner dock

Om det ger mer effekt är oklart. Det finns ingen forskning som har visit upp en signifikant skillnad.

Men en oval klinga hjälper mycket när man behöver trampa uppför en riktigt brant backe och man har lite för tung växel (för att man är redan på lättaste växel eller för att inte vill växla ned). Det är för att döda punkten blir mindre och man kan använda kraften en lite längre del av tiden. En oval klinga är trevigt i terräng som Hellasgården där det är mestadels platt med en riktig brant häll då och då. Då behöver man växla mindre eller inte alls som på min singlespeed MTB där jag kör oval klinga (men jag kör rund på min stig-HT).

EDIT: och det har inget med (icke-) SPD att göra; jag kör SPD.

Känner typ ingen på varken MTB eller LVG som använder ovala klingor. Alla tittar nyfiket och undrar vad det är men ingen som vågar testa själva. Visserligen är det få som är prylgalna men ändå...

Testade när det lovordades, nu är alla bortskänkta eller sålda. Sämre för mitt rundtramp och gör att effektmätare ger skeva siffror.

Om det ger mer effekt är oklart. Det finns ingen forskning som har visit upp en signifikant skillnad.

Men en oval klinga hjälper mycket när man behöver trampa uppför en riktigt brant backe och man har lite för tung växel (för att man är redan på lättaste växel eller för att inte vill växla ned). Det är för att döda punkten blir mindre och man kan använda kraften en lite längre del av tiden. En oval klinga är trevigt i terräng som Hellasgården där det är mestadels platt med en riktig brant häll då och då. Då behöver man växla mindre eller inte alls som på min singlespeed MTB där jag kör oval klinga (men jag kör rund på min stig-HT).

EDIT: och det har inget med (icke-) SPD att göra; jag kör SPD.

Jag har kört ovalt på både mtb och lvg sen jag började cykla för några år sedan och vet knappt något annat.
Men jag fastnar för det du säger angående att det blir lite lättare i uppförsbacke kontra rund. Jag vet att oval tar bort död-läget i rundtrampet men stämmer det alltså att växeln blir lite lättare i brant backe?

För jag velar nämligen i att beställa ny kling då jag letar 48T 130 BCD. Om det du säger stämmer så blir det att fortsätta på det ovala spåret!

Jag vet att oval tar bort död-läget i rundtrampet men stämmer det alltså att växeln blir lite lättare i brant backe?

Man kör faktiskt lite tyngre när man sätter kraft för att kedjan då blir dragen nära långa axeln av oval framdrevet. Men andelen av tiden där man kan sätta kraft blir längre.

Jag fick äntligen tummen ur att testa inför den här säsongen, slängde på ett rödeloxerat ägg på Mtbn. Jag gick upp två kugg och märker typ ingen skillnad. Och det tror jag är en bra grej?

Fast det ser förjävligt ut. Inte säkert det sitter på nästa säsong.

Som andra redan har skrivit:
Det har kommit och gått under många år
En del gillar det, en del "hatar" det och de som är kvar funderar över vad allt stå hej handlar om.
Enl den här sidan skall de ha funnits i över 130 år (sedan åtminstone 1890)!

Jag tillhör de som är tillräckligt gammal för att ha kört på Shimanos så kallade "Biopace" klingor. Avskydde det med passion och det vill jag minnas att de flesta gjorde. Av denna orsak har jag varit ytterst skeptisk mot de "nya" ovala klingorna, men nu i sommar när jag byggde upp en 29:er så tänkte jag att jag ska prova och...

*trumvirvel*

Jag gillade det! Kändes, som någon ovan beskrev det, som kraften i trampet blev "jämnare".

Jag tillhör de som är tillräckligt gammal för att ha kört på Shimanos så kallade "Biopace" klingor. Avskydde det med passion och det vill jag minnas att de flesta gjorde. Av denna orsak har jag varit ytterst skeptisk mot de "nya" ovala klingorna, men nu i sommar när jag byggde upp en 29:er så tänkte jag att jag ska prova och...

*trumvirvel*

Jag gillade det! Kändes, som någon ovan beskrev det, som kraften i trampet blev "jämnare".
Var inte Biopace ovala åt fel håll, dvs raka motsatsen till dagens ägg?

Kör ovalt på ht med plattisar, märkbart bättre grepp uppför och åka bakhjul blir ännu busenklare, troligtvis pga jämnare kraftöverföring. Numera känns alla runda drev ovala och på just mtb kommer jag inte gå tillbaka. På racer vill jag ha runt

Haha ja det är underligt med muskelminne, dock märker jag att på racer med 48-50 ish klinga är det inte alls lika uppenbart
på MTB ser man knappt äggformen

Men på racer med 48 klinga så är ägget gigantiskt så kan hålla med om att det inte är vackert...

Vid hög kadens där benen bara spinner så känner man hur benen jobbar äggformat

Hrm. Om det nu blir lättare att trampa, dvs att utväxlingen blir lägre, så borde det även få som resultat att hastigheten sänks. Eller? Jag tycker det är för jobbigt att fundera över ovala klingor...

Men hur som helst, om det nu blir lättare och tyngre om vartannat så borde således farten bli ojämn (om inte fysikens lagar ska trotsas). Då vill det till att tajma in tramptagen så att man får bra fart där man vill ha det och låg utväxling där man vill ha det. Där det med en oval klinga går lätt i pedalvarvet (om det nu gör det) måste det ju i så fall även innebära att drevet drar mindre kedja med följden att bakhjulet rör sig långsammare.

Kan inte någon vuxen förklara på ett begripligt sätt om det verkligen fungerar, eller om det är som med däckgrepp - om man tror på det så fungerar det.

Jag råkade köpa en "oval" klinga av misstag till pendlaren. Kändes lite konstigt de första milen sen känns det helt normalt, dvs ingen skillnad.

Är klingorna verkligen ovala, är de inte egentligen elliptiska?

Vi som var med på den svart/vita tiden fascinerades av den tidens olikformiga klingor. Det var inte alltid enklare förr...
Titta på de ovala till höger, konstant rpm på axeln.

Senast ändrad:
Hrm. Om det nu blir lättare att trampa, dvs att utväxlingen blir lägre, så borde det även få som resultat att hastigheten sänks. Eller? Jag tycker det är för jobbigt att fundera över ovala klingor...

Men hur som helst, om det nu blir lättare och tyngre om vartannat så borde således farten bli ojämn (om inte fysikens lagar ska trotsas). Då vill det till att tajma in tramptagen så att man får bra fart där man vill ha det och låg utväxling där man vill ha det. Där det med en oval klinga går lätt i pedalvarvet (om det nu gör det) måste det ju i så fall även innebära att drevet drar mindre kedja med följden att bakhjulet rör sig långsammare.

Kan inte någon vuxen förklara på ett begripligt sätt om det verkligen fungerar, eller om det är som med däckgrepp - om man tror på det så fungerar det.
Utväxlingen varierar över varvet så att den är låg där du är som svagast och hög där du är som starkast. Det resulterar i att benen inte håller jämn hastighet över varvet och det är nog därför det känns knäppt i början. Den cirkulära rörelsen är ju dock allt annat än naturlig, så det finns ingen större anledning att sträva efter att veven ska gå med jämn vinkelhastighet.

Alltså, om man har dåligt rundtramp (som jag tror många av oss har) så infinner sig dödlägen i tramptagen. Det blir lite av o på. Ovala klingor tar bort dödlägena till en viss del och gör att kraftutvecklingen blir jämnare o för mig känns det som effektivare. Det blir alltså tvärtom mot vad du säger och tramptaget känns paradoxalt mer naturligt mot en rund klinga.

Jag kan märkbart se skillnad i branta uppförsbackar att jag är snabbare med ovalklinga (MTB+flats). Ett racecykelproffs som har lärt sig riktigt rundtramp har förmodligen ingen nytta av ovalklinga.

Alltså, om man har dåligt rundtramp (som jag tror många av oss har) så infinner sig dödlägen i tramptagen. Det blir lite av o på. Ovala klingor tar bort dödlägena till en viss del och gör att kraftutvecklingen blir jämnare o för mig känns det som effektivare. Det blir alltså tvärtom mot vad du säger och tramptaget känns paradoxalt mer naturligt mot en rund klinga.
Kan man verkligen få till ett perfekt rundtramp med flats? Bygger det inte lite på att man driver pedalen även när man lyfter foten?

Kan man verkligen få till ett perfekt rundtramp med flats? Bygger det inte lite på att man driver pedalen även när man lyfter foten?
Är inte på ngt sätt en rundtrampsexpert. Jag struntar helt enkelt i det där o trampar på med min ovalklinga istället men det pratas ju mkt om rundtramp inom racehojsvärlden av vad jag förstår och det är väl lättare med spd.

Hur som helst går det att dra med flats en bit på uppsidan oxå eftersom man sitter hyfsat fast ändå och kan skopa upp pedalen ngt. Men visst blir det svårt/omöjligt att perfekt dra pedalen hela vägen med flats.

Jag kan märkbart se skillnad i branta uppförsbackar att jag är snabbare med ovalklinga (MTB+flats). Ett racecykelproffs som har lärt sig riktigt rundtramp har förmodligen ingen nytta av ovalklinga.
Köper argumentet. Dessutom har senaste inläggen kring ellipser och ovaler gjort att ovala klingor och dess funktion känns ganska lätt att tänka på, så nu går jag vidare. Dessutom är jag ju näst intill ett racecykelproffs, och kan således hålla till godo med runda klingor. Minst 36 fram på stig så det blir lite drag i dödlägena!

Tillbaka
Topp