Varför är min cykel rolig? Brötig HT är grejen...

Velocipeden

Aktiv medlem
Istället för att starta en "Hjälp mig välja cykel tråd" så vänder jag på det, jag vet (ungefär) vad jag vill ha men ingen aning om varför. Frågan är också lite vad siffrorna egentligen gör och vilka som går att strunta i, har även förstått att den där helheten har något med saken att göra också.

Har kört en Tüsk FS mellanmjölkare Kol 27.5, 160 mm slag fram 163/139mm bak storlek "S race", väldigt nöjd med cykelns egenskaper, bra på stig och bra nerför bröt också. Bytte styrlager till -1.3° och även till coil-dämpare och den blev mycket bättre. Många fina år tillsammans gick.

Sen köpte jag en svår stål Perüan med "extrem-geo" och vagnshjul, 150mm HT (väldigt lik Polen Taival i S) Min tanke var att den går bra nerför men sen är det en mer eller mindre bra kompromiss. Fel hade jag. Den är livligare, poppigare och bättre på allt jag matat den med (ja, spänger med svängar är lite knixigare och kanske grepp när det blir stökigt nerför p.g.a. HT). Mininon DHF/DHR 2.5/2.4 på båda, liknade hjul.

Tillslut var FS inte alls kul att ta ut på tur, mycket korrekt och kapabel men inte alls...kul. FS är såld. HT tar dock slut på riktigt långa dagar och när det blir tillräckligt stökigt (läs:Gesunda...) för mig. Jag söker nu en FS som är som min HT, men hur kokar jag ut det roliga?

Det roliga kompletteras gärna med egenskaper som gör att jag kommer ner levande för stök, det är ju också kul.

Jag är med på kedjestagens inverkan, FS var svår att få upp på bakhjulet, HT lätt, men det skiljer inte jättemycket (trots hjulstorlek).
Flack gaffelvinkel, känns tryggare nerför, check på båda.
Långhjulbas, spinner inte ur lika lätt vid klättring (måste säga att jag här jämför även med gamla HT, som var för kort) och går stabilt nerför.
Lågt BB, "planterad" men FS i Dh-mode gav mycket elaka pedlastrikes, inte så kul (ok i Xc-mode) är en kompromiss och HT har fördel där.

Men sen då, varför är min HT så himla rolig och varför var min FS så tråkig i jämförelse?

(och ja finns det förslag på kul FS är det ok att posta men gärna relaterat till siffror...)
Siffror:
Marino Monster-------Strive Race s DH-mode (XC-mode)
Rear travel 0-------------------163(139)
Fork travel 140(-150)--------160
Reach 465----------------422
Stack 626-----------------606
Effect. TT. 622-----------------600
Seat tube 440-----------------430
Chainstay 420-----------------423
BB offset -60------------------(height 340 (+20)
HT angle 64-------------------66° (67,5°) (-1.3°...)
ST angle eff. 75-------------------73,5° (75°)
Wheelbase. 1219----------------1158

Har inte trippelkollat några siffror, utom kedjestagen på Marinon. Marinon är tänkt för 140 gaffel men jag kör 150.

Edit: Läsbarhet på siffror
Edit: Rubrik

Senast ändrad:
160mm bak är inte särskilt kul på stig. HT är kul på stig. Geon skiljer inte enormt men gunget och svampigheten i din FS suger ju upp mycket av din input. Kolla på en FS med kortare slag? Kortare slag bak än fram ftw.

@Westman: Bra input, men tyckte inte alls Striven var svampig, den gick ju dessutom att höja till 139 men tyckte det gjorde det samma.
@Jofa: Ja, Tack för det den tyska storlekskalkylatorn! Men hjälper det om jag byter till vilken stor cykel som helst?

Summan av flera små tråkigheter gör en stor tråkighet, ibland är de där tramsiga internetcyklande millimetrarna viktiga ändå.

Din gamla hoj var långslagig, kort och brant. Okänt länkage, eventuellt en gunghäst.

En HT känns ju mer spännande på snäll stig eftersom man är mer på gränsen. En jätteliten cykel med mycket slag kommer kännas trist för att den har så mycket slag och inte är poppig. Sedan väger den inte upp det med att vara trygg och inbjuda till dumheter när den är så liten. Tänker mig att din HT troligen känns tryggare för att den är så mycket större.

@raggamuffin: Det är en poäng, men vilka är det?

Långslaget är jag nog ok med, tycker den gungade mycket lite, gaffeln 64.7° (66°-1.3°) inte så illa ändå.

Edit:@

Senast ändrad:
+1 för att HT ger en mer genuin känsla. Och mindre gungbräda.

FS är ju nästan en nödvändighet när det går utför på stenkistor och liknande. Men annars är HT överlägset roligare enligt mitt tycke.

Velocipeden sa:
Då är alla FS tråkigare och opopigare?
Du får hitta en fs med rätt länkage, 4 bar, behöver ofta hjälp av dämparen, ta något dw-länk, vpp et al. eller en fourbar som är uppsatt så den ska vara poppig. Tidiga speshar var gungiga och degiga. Nu ska det vara mer popp i dem.
Striven var väl ganska "utförs" intriktad? Då kan det nog vara så att de inte optimerat för trampet.

Jämför jag med mina gamla HT (Commencal Stål Meta, Ragley Stål Blue pig bl.a.) som varit närmare i storlek mot min FS så har de helt klart varit ärliga och direkta i t.ex. stök och hopp men det där roliga har det varit mycket liten skillnad på. Skillnaden då har varit mer bakfjädring eller ej. Min HT nu är poppigt och kul och då i ca. två storlekar större, jag hittar inte logiken.

@stervelo: Ja länkage ja. Har valt bort singelpivot då jag bromsar mig ner och det verkar inte vara en bra kombo, sen då, Tack för tips. Upplevde verkligen Striven som nerför, rakt och dött men på plattstig gick den riktigt bra, inget gung eller jobbiga bieffekter. Fällde upp den för att få upp vevarna men inte för gunget, låste så gott som aldrig luftdämparen, coilen hade inte ens låsning.

Mindre slaglängd är det viktigast för att det ska bli poppigare. Det går inte att generalisera frånt typen av länkage, man kan få helt olika egenskaper med befintliga lösningar.

En större tryggare FS kan också bli riktig genom att man kan vara mycket vildare med den. Din enorma HT har snarare geometrin mot sig för att vara poppig och lekfull.

Raggamuffin sa:
Summan av flera små tråkigheter gör en stor tråkighet, ibland är de där tramsiga internetcyklande millimetrarna viktiga ändå.

Word.
Lite som min livlösa och sega lapierre som med några små modifieringar blev väsentligt mer livlig och snärtig.

Jag hade en NS Eccentric hardtail och den var väldigt "opoppig" och lite "blaha" i känslan. Ganska tråkig hoj. Min cube stereo 140 och lapierre spicy är båda betydligt mer poppiga än den hardtailen. Så anledningen till att din fs känns tråkig är nog inte bara att det är just en fs. Det är rätt många faktorer som spelar in och det är inte alltid lätt att begripa vad som gör vad.

@jofa: Jag tänkte så också med stor storlek som ger stabilt (tråkigt) rakt fram, men icke.
@Valhalla_: Ja blaha vill en ju inte ha, helt sant. Du bytte däck och?
Hur ska jag hitta vad som gör vad då?

Vad är det för typ av terräng som du cyklar i? Kan det hända att terrängen är för platt för att fullgungaren ska komma till sin rätt?

Eller kör du högre tryck i bakdäcket på HT'n för att undvika genomslag, och däregenom minskar du rullmotståndet och tycker den är kvickare?

Velocipeden sa:
@stervelo: Ja länkage ja. Har valt bort singelpivot då jag bromsar mig ner och det verkar inte vara en bra kombo, sen då, Tack för tips. Upplevde verkligen Striven som nerför, rakt och dött men på plattstig gick den riktigt bra, inget gung eller jobbiga bieffekter. Fällde upp den för att få upp vevarna men inte för gunget, låste så gott som aldrig luftdämparen, coilen hade inte ens låsning.

Mkt brake jack men en singelpivot blir aldrig sämre än en ht vid bromsning vilket du uppenbart tycker är kul. Dessutom låter man hjulet rulla litegrann vid inbromsning idag och då kan fjädringen röra sig så helt stum upplevs de aldrig. Singelpivot är en väldigt förutsägbar fjädring som ger mig den största cykelgläden hittills. Döm inte ut den innan du provat. Testa en orange om du kan, varning dock. Kan vara det roligaste du cyklat på. Fast allt är "fel" enligt internet.

@Stervelo: Som jag förstod det DÅ så hade Striven ett av de mest progressiva länkagen (sett en lista med bara dåtidens (ca. 3 år sen) Nomad som progressivare), tänker att det gjorde att den gick bra på både stig och i stup, samt att den funkade så bra med coil. I min värld bra egenskap men fortfarande utan det roliga.

@anders_: Nja, visst har det varit plattstig också men både hemma och t.ex. Isaberg, Lugnet, Källviken, Härjedalsfjäll, Omberg och Gesunda har ju några höjdmeter. Jag tycker Fs har varit bra, lagom till det jag gjort med den och inte alls haft mycket baksidor tills jämförelsen kom, då var den tråkig och död. Tror mest jag tänker nerför, på platten funkar båda även om HT är rappare trots storleken.

@Calmby: Jag ska förstå, det är helt riktigt en 100% internet fördom. Då finns det ju plötsligt många fina stålhojar att överväga och även ett gäng Apelsiner...inte illa! Men knappast progressiva, om det spelar roll. Lite tråkigt att det är svårt att testa en Sterling, Orange och Evil mot varandra i verkliga förhållanden.

Velocipeden sa:
Tror mest jag tänker nerför, på platten funkar båda även om HT är rappare trots storleken.

Does not compute!
Jag förstår om HTn är roligare på platten för den svarar ju direkt på tramptag och varenda liten grästuva fortplantar sig och känns upp genom fötterna. Men utför är det ju SKÖNT med dämpning, det tillåter dig att cykla snabbare, det ska ju vara lite som att åka skidor i puder.
Kan det vara så att du borde släppa bromsarna lite mer när det går utförs?:)

Har du provat att köra utförs med striven i "trail-mode"? Jag har haft en strive så jag kan ju intyga att det blir en helt klart mer nervös upplevelse, vettetusan om det blev roligare dock..

Har du provat en endurocykel i rätt storlek?

Prova att öka tryck (obs lite i taget) och snabba på rebound på dämparna så borde det bli poppigare. Laborera med detta för det är ju dämpningen och hjul/däck som är ditt interface mot marken om man säger så.

Om inte annat så får du väl bara acceptera att du gått och blivit frälst av en hardtail och lyckligt cykla vidare på den.

mina vardagscyklar saknar helt anti-squat, och där går det inte att kompromissa med mjukhet om det fortfarande ska svara när man trampar. alltså hård inställning.

men mina mtb och deras anti-squat kan jag köra rätt mjukt och samtidigt känna det där poppiga svaret när man spurtar eller klättrar. anti-squat har som allt annat inom mtb överdrivits här och var, men i vettig dos är den en klar tillgång.

ändå kör jag inte med mjuk inställning; kommit att föredra hårdare läge där bakfjädringen mest träder in när det gäller, t ex efter drops. även fast det inte ger någon komfortkänsla skyddar det både mig och materialet, och det känns mycket lugnare att ligga i hög fart på en okänd stig där det närsom kan dyka upp stenkistor:)

det här har inte med låsning eller inte att göra, den funktionen använder jag ändå inte, och ser den mest som en nödlösning när fabrikanten eller för den delen användaren inte fått till inställningen.

kanske även ts skulle fundera på en fs med fastare inställd bakända på cykel med samtidig anti-squat?

@Jofa: ca.167 cm, 80 i grenmått och lite positivt apindex.

@Jolinwood: Ja, dämpning har en poäng och ja jag kan släppa bromsen, men sååå sakta går det inte. När jag jämförde tider (Väldigt ovetenskapligt!) på gamla HT (Commencal Stål Meta M med en reach på 391mm (jag hör skriken av ångest, det är riktigt litet!)) och Striven så vann Striven alltid med några sekunder, vilket sig bör men upplevelsen med Metan var ju att det gick minst dubbelt så fort och skakigt, vilket sig bör. Marinon mot Striven är fördel...Marinon. Ja 29" men det borde ju lite dämpning väga upp. Det är dessutom inte en speciellt nervös upplevelse troligen p.g.a. längden.
Håller med dig om Trail/xc-mode speciellt brantare fram tycker jag inte om även skönt att få ner vevarna lite.
Efter som FS är såld så söker jag Enduro/trailcykel i rätt storlek och...rolig, hoppas få köra en i rätt storlek snart.

@Kais01: Intressant vinkel, jag har inte tänkt så mycket på anti-squaten, härligt med en faktor till. Som sagt upplevde Striven som bra på plattstig så då borde det kanske var ok AS.

Ska jag tänka:

Kort/medelkort cykel med mycket plush dämpning-Sväljer stök men bjuder inte upp=Tråkig
Lång cykel med lite dämpning-Stabil, poppig och inbjuder till tokigheter=Rolig

Känns som det fattas lite faktorer.

Jag är ungefär lika kort som dig, men har inte lika långa innerben. Om du har mätt grenmåttet korrekt borde du ha relativt kort överkropp och därför behöva marginellt mindre reach på cykeln i förhållande till din längd.

Jag har testat att bygga en jättestor marino bara för att testa gränserna. Den jag byggde hade lite kortare reach jämfört med din, men jag fick det aldrig att fungera även med 32 mm-styrstam. Cykeln var helt enkelt så stor att jag hade svårt att få av vikten från framhjulet och jag blev lite av en passagerare på cykeln.

Jag har svårt att se att du inte skulle vara ännu mer drabbad av detta. Om du har lust kan du ju fota dig själv i attachposition på cykeln från sidan, jag skulle om inte annat vara intresserad av hur det ser ut.

Sedan kan man ju fundera på vad som händer när cykeln är så stor och man blir hängade på styret. En grej är ju att man alltid tvingas ha vikt på framhjulet, vilket helt klart kan underlätta när man ska svänga. Att ingen enkelt kunna få bort vikten från framhjulet är ju dock ett stort problem vid många andra tillfällen.

Har också ifrågasatt grenmåttet men det hamnar runt 79-81 när jag mäter.
Det borde ju vara så, men har inte riktigt den upplevelsen. Det går att rulla över kanter och droppa så bra som på någon annan hoj.
Bytte styre från 740 till 780 och det kändes lite väl och som att det började bli långt då.
Försöker fixa lite bilder vid tillfälle.

Har du försökt åka fortare på din FS?
Din upplevelse påminner mig om min egen erfarenhet när jag skaffade min första FS: allt gick smidigare än med HTn men det kändes tråkigare. Lösningen blev att köra fortare med FSn... ?

Velocipeden sa:
Har också ifrågasatt grenmåttet men det hamnar runt 79-81 när jag mäter.
Det borde ju vara så, men har inte riktigt den upplevelsen. Det går att rulla över kanter och droppa så bra som på någon annan hoj.
Bytte styre från 740 till 780 och det kändes lite väl och som att det började bli långt då.
Försöker fixa lite bilder vid tillfälle.

Kul, jag tittar gärna på hur det ser ut. Hittar tyvärr inga bilder på mig på den cykeln där man kan se hur det såg ut. Bredare styre får samma effekt som att göra cykeln ännu längre.

En liten story från mina cykel-ex, avgör själv om det är av rellevans.

Började mitt cyklande med en xc FS som jag efterhand kittade med dropper, kortare stam o bredare styre för att bli mer utförsorienterad.
Blev efter något år eller två sugen på att testa att cykla HT, så flyttade tillfälligt över alla prylarna till en HT-ram jag hade tillgång till, även den xc. Tyckte omedelbart det var svårare, men så mycket mer tillfredställande att cykla när man fick in timing o flow på vissa partier.
Köpte så småningom en annan HT, en trail-orienterad. Efter det en nukeproof scout, AM-HT alltså.

Började sukta efter FS, tänkte att en trampvänlig AM-hoj med max 140mm slag borde ticka alla boxar o göra min cykling ännu roligare. FSen e görgrym, trampeffektiv o jag vågar mer på den.
Men det blev inte roligare.

Med HTn e jag alltid sugen på från den lilla grästuvan, bunny hoppa över den där roten, den plockar fram en lekfullare sida av mig. Dessutom känns det som att det går i 60knyck när man skakar fram i vad som troligen bara är halva hastigheten, typ som att gocart känns så snabbt för man sitter så nära asfalten.
HT har en direkthet, ärlighet och obarmhärtighet.

Tror mig kommit fram till att jag är en hardtail-sucker, och för det finns inget FS-botemedel.
/VanGarg

@Happymtb.fr: Bra idé, släpp bromsen! Tror jag gasade endel med FS och jag upplevde nog inte att den kom till gränsen men tror inte heller det blev roligare. Det är ju roligt i att köra fort och klara av stök utan att dö, men inte så mycket mer.

@VanGarg: Låter som samma upplevelse av våra FS.

En sanning verkar vara HT FTW, utom i stenkista och på långdag...

Intressant tråd!
Lite trådkidnappning kanske men känner inte att jag vill starta en ny tråd heller.

Brottas lite med samma funderingar.
Har kört XC HT 29 -> XC FS 100/100 29 -> Enduro 160/150 27,5

XC HT var ingen hit även om det gick snabbt. 2.1 däck och rotmattor och stenpartier var inga trevliga upplevelser för en 40+ are.
XC FS var bättre och det jag rullat på mest, med en kortare stam så blev den rätt kul på hemmaplan men inget för mer avancerad terräng.
Enduron med 27,5 har allt det som de andra inte hade. Den går att göra bekväm eller mer busig och den är alltid förtroendeingivande.
Dock är den långsam när det är platt och uppför 2,6 däck och låg bb när den är saggad är bara sådär fartmässigt.

Efter en krasch med DH-hojen i Järvsö tidigare i sommar men brutna kroppsdelar som följd så har jag all tid i världen att fundera på just det där med vad det är som gör cyklingen rolig så trådens fråga ligger rätt i tiden.

Min fundering i sommar har varit självinsikt.
Uppenbarligen har jag lagt mig till med för mycket olater med spd-pedaler och FS så jag behöver ta ett omtag och bli bättre cyklist rent tekniskt. Det naturliga är ju då att backa till en HT och gärna till någon då som är så rolig det bara går.
För en köttigare hardtail måste ju vara det som ger mest rolighet på hemmaplan?

Airdrop Bitmap
Pole Tiaval
Bird Zero 29
Orange Crush 29

Några åsikter om dessa?

(Tack för bromsarna Tim, de har kommit fram och verkar rejäla!)

Krya, och bygg ny hoj!

Jag cyklar ofta till skogen ca.10km asfalt och en runda som blir både platt och uppför men framför allt med stökigare nedförslöpor. Jag kan ta straffet av 160 slag för att ha cykel som fixar nedförsbacken, för det är det jag tycker är...kul. Där borde ju den förlåtande Tüsken vara kul men Peruanen på valfritt stimuli är grejen. Kommer bygga en FS med 135/150 (eller 120/140) ganska flack och med ganska korta kedjestag, jag hoppas den bjuder på en kompromiss av stigkomfort och roligt.

Jag har flera år börjat säsongen på HT och med plattisar av den anledningen att när det sen blir FS och Spd så är jag Kung, cyklar sjukt bra då (eller mer sjukt bättre...).
Jag tror det är en bra strategi till att inte fuska med tekniken, eller att kunna fuska medvetet.

Min Ht är ju som sagt en väldigt nära kopia av Taivalen och som sagt, sjuuukt rolig!
Ja till köttigare HT.

Ja, det är så här roligt ser ut.
780 styre på nu. Kanske inte bästa attackposen. Inte helt platt mark.
IMG-20190814-WA0011.jpg

Inte helt platt mark, åt andra hållet.
IMG-20190814-WA0026.jpg

Och sittande på sadeln.
IMG-20190814-WA0026.jpg

Bilagor

• IMG-20190814-WA0040.jpg
    IMG-20190814-WA0040.jpg
    278.1 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Jag är HT-frälst sen typ tio år tillbaka, efter att ha rullat runt i Hellas och annorstädes på en Scott Ransom med 160 slag överallt i några år (jättebra i alperna!) så cyklade jag ett år på en Sunn Tzar som för den tiden var en modern AM-HT. Byggde sen en 29:a (Canfield Yelli Screamy) med ganska modern geo och 120 mm slag fram och känner inte att jag saknar heldämpat annat än på långa heldagsturer då ryggen kan bli lite trött.

Nu har jag haft Canfielden i 6 år och är egentligen inte ens sugen på något nytt även om den inte är modern längre i alla avseenden, QR bak t.ex och med dagens mått mätt rätt brant gaffelvinkel.

Främst för att stigarna hemma är för enkla och tråkiga med FS. Jag vill stå upp och vara aktiv på cykeln när jag cyklar.

Cyklar även helstel SS när andan faller på, men det är inte alltid roligare.

Hemma är jag snabbare än de flesta som kör FS, iaf utför. Klättra på stökig stig kan vara snabbare på FS.

jomper sa:
Främst för att stigarna hemma är för enkla och tråkiga med FS. Jag vill stå upp och vara aktiv på cykeln när jag cyklar.

Cyklar även helstel SS när andan faller på, men det är inte alltid roligare.

Hemma är jag snabbare än de flesta som kör FS, iaf utför. Klättra på stökig stig kan vara snabbare på FS.

Det ligger helt klart något i det där med att köra med en överkvalificerad cykel. Man får inte samma fartkänsla och det blir mer odramatiskt.

Där sa du något viktigt Jonper, det där med att stå upp.
Jag vill också stå upp så mycket som möjligt, det gör liksom kroppen mer på alerten och det är kul att ta minisprint uppgör någon liten kulle, eller för den delen att hoppa någon rot, man står ju redan. HT uppmanar ju till att stå, medans på FS så vill man sätta sig ner så fort det går för att minska bobbandet.

Jag kör på Jofas gamla Marino-HT, chockråsa och lång. Aldrig testat FS (Primo med Y-ram när jag var 10 bast räknas inte). Men jävlar vad kul det är när det är brötigt och utför på marinon. Bara bomba på, bli piskad av stigen och hoppas på att man överlever. Kan verkligen tänka mig att jag skulle tycka att FS skulle bli lite tråkigt av samma anledning som nämnts i tråden.

Tillbaka
Topp