Varför är nästa alla sadelstolpar runda rör?

Cykelknutten

Ny medlem
Hej jag undrar varför nästan alla sadelstolpar är rör med ett runt tvärsnitt? Enligt mig vore det en mycket smartare och starkare konstruktion med ett ovalt eller fyrkantigt rör. Vem vill ha sadeln på tvären eller snedvriden? Sadeln ska peka exakt rakt fram vilket är onödigt svårt med en rund sadelstolpe.

Varför? För att göra alla sadelstolpar bakåtkompatibla? Industrin började med en dumhet och nu vågar få bryta från den dumheten?

Historiskt sett så är ju stolpen rund för att kunna passa i ramen, som tidigare oftast var av rundrörsprofil. Men numera börjar ju ovala aerostolpar bli rätt vanligt på lvg-hojar.
Fyrkantsprofil borde vara sämre än rund vad gäller aerodynamik.

Det runda röret har ju fördelen att det går lätt att justera sadelns vä-hö position, svårt med fyrkantsrör! Behöver sadelstolpen vara starkare? Stål, aluminiumrör har väl alltid funkat bra? Men ska man hålla på och mixtra med materialval på stolpen och därmed försvaga den, får man väl lägga ner.

Ganska bra att den är rund om den kärvar när du ska ändra höjden. Inte så ovanligt som man kan tro faktiskt. Spana in alla zick-zack bromsspår på baksidan av stolpen på lite äldre lagom misskötta alu/stålramar som står ute, om du behöver handfasta bevis.

Snacka om svordomsramsa man skulle häva ur sig om sadelstolpen sitter fast i röret och det inte går att vrida alls för att få loss den.

Om rören var fyrkantiga skulle det komma klagomål på internet om att rören inte var runda.
Utreddes och dokumenterades väl på cykelindustritoppmötet i Nixdorf 1956.

Runda rör är enkla att tillverka och lätta att få två att passa ihop. Ovala rör tex kan du få i en miljard varianter oavsett om längd och bredd är samma.

/T

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------

> ovala inuti, just för att få optimal styrka.

Är det så mycket krafter för en sadelstolpe att ta upp?? Vertikala sådana är det väl fråga om.

bikeshorts skrev:
> Finnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ovala inuti, just för att få optimal styrka.
>
> Är det så mycket krafter för en sadelstolpe att
> ta upp?? Vertikala sådana är det väl fråga om.

Kanske inte på LVG, men på MTB, särskilt HT, så får nog stolpen en hel del stryk. Det finns ju exempel på stolpar som har gått av. Det är dessutom ett väldigt otrevligt brott ur skadesynpunkt. Visst är det vertikala krafter, men eftersom stolpen inte är vertikal så blir det böjkrafter på stolpen.

Tjena!

Jag kan inte ha en LVG-cykel med aerostolpe utan att göra fulmeck för jag behöver ha sadeln lite vriden för att inte få ont på vänster sida..
Men annars skulle jag nog välja valfritt argument som någon i tråden redan har sagt..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jag kan inte ha en LVG-cykel med aerostolpe utan
> att göra fulmeck för jag behöver ha sadeln lite
> vriden för att inte få ont på vänster sida..

Det är inte lätt att vara välhängd...

Ovala sadelstolpar skulle lära folk ganska snabbt att smörja stolpen med fett innan man klämmer åt den och låter den vara i 10 år. Sen är det ju bara att ta i och slita uppåt. Jag kan personligen ta på mig att lossa alla sadelstolpar om cykelindustrin lovar att börja med ovala stolpar.

TBone skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> >
> > Jag kan inte ha en LVG-cykel med aerostolpe
> utan
> > att göra fulmeck för jag behöver ha sadeln
> lite
> > vriden för att inte få ont på vänster sida..
>
>
>
> Det är inte lätt att vara välhängd...

Tjena!

Nuff said..

Cykelknutten skrev:
> Ovala sadelstolpar skulle lära folk ganska snabbt
> att smörja stolpen med fett innan man klämmer
> åt den och låter den vara i 10 år. Sen är det
> ju bara att ta i och slita uppåt. Jag kan
> personligen ta på mig att lossa alla sadelstolpar
> om cykelindustrin lovar att börja med ovala
> stolpar.

Du inser att du just lovat att lossa ALLA sadelstolpar om industrin lovar att börja med ovala stolpar och det har de ju redan gjort. Du får PM när jag stöter på en rund stolpe som sitter utav bara helvete. Det kommer hända, för det finns många osmorda stolpar i ramarna där ute. ;-)

Tillbaka
Topp