Varför betala så mycket för en cykel?

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Stämmer säkert, men det har inget att göra med
> vad jag skrev eller kommenterade på ditt inlägg,
> nämligen att en vara inte blir mer prisvärd (i
> relation till nyttan) bara för att producentens
> marginal är låg.

Det kan jag hålla med om! Men man får tänka sig för när man jämför bolag som VW med SAAB, där det förstnämnda faktiskt kontinuerligt bygger upp sin image OCH håller ner priserna. Att det är dyrt beror då på att du får en bra bil, plus alla kostnader som tillkommer för vilket bilmärke som helst mellan fabrik och försäljning i Sverige.

För att se det ur en annan synvinkel så går det nog inte att tillverka en modern VW billigare än vad som görs idag, om man inte ska tumma på kvaliteten. Tyskarna är förjävligt effektiva och framåt, samt håller ett förhållandevis lågt löneläge jämfört med resten av västvärlden som både skapar jobb och kan ge vettiga produkter. Jag tror du kan se samma sak hos de tyska cykelmärken som dykt upp som svampar ur jorden och levererar fina cyklar till långt lägre priser än motsvarande amerikanska. Sen lägger de förstås ut en del jobb till andra länder också.

Jag tycker inte att cyklar är särskilt dyrt faktiskt. Man får mer per krona hela tiden. För femton år sen var det riktigt dyrt att köpa en fin cykel. Idag får du bra skit för tio papp.

Makten skrev:
> Jag tycker inte att cyklar är särskilt dyrt
> faktiskt. Man får mer per krona hela tiden. För
> femton år sen var det riktigt dyrt att köpa en
> fin cykel. Idag får du bra skit för tio papp.

+1

Svart på vitt.

Bilagor

• CAM00414.jpg
    CAM00414.jpg
    114.2 KB · Besök: 33
Johan A skrev:
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det som är lite störande är folk som stirrar
> > sig blint på en komponent t.ex. och tror att
> den
> > är skräp för den inte är bling istället
> för
> > att se vad skillnaden är egentligen.
>
> Satte just på en Deoreklinga på min Stumpjumper
> häromveckan. Mer snik än så blir det inte. :o)

säg inte det , jag köpte en truvativ stålklinga för en hundring mest för att testa, kvalitén var verkligen över förväntan, snygg var den med . Sen fick jag en Alivio-kassett fast beställde en deore samtidigt, blev lite sur men satte dit den ändå , efter lite inslitning och justering växlar det helt klockrent.
Risken finns att man blir fast när det funkar bättre än det borde.

Jonas D skrev:
> Svart på vitt.

Då så, klart & betalt!

Tack för alla intressanta svar!

Jag är säker på att många här på forumet är så rutinerade och vältränade att de kan utnyttja potentialen som finns i de dyrare prisklasserna men jag är inte en av dem. Mitt skäl till att köpa dyrt är:

1. jag ville inte att materialet skulle vara en begränsande faktor utan det skulle hänga på mig,

2. cykeln skulle vara vacker och helst bekväm (allting är relativt),

3. köper jag dyrt är jag mer intresserad av att lära mig mer om hur man sköter om sakerna på ett bra sätt och för mig breddas intresset och jag lär mig därför också att plocka isär, serva och finputs inställningarna,

När det gäller första punkten så kunde jag nog siktat mycket lägre :) men jag kämpar för att cykeln skall bli den begränsande faktorn. Detta kommer inte att ske men det ger en boost för mig.

Cykeln ifråga är vacker och även om den ännu inte är bekväm efter 7-8 mil så är det inte cykelns fel utan min något veka bakdel.

Jag har lärt mig en hel del och köpt verktyg så att jag snart kan konkurrera med en lbs och jag har kul.

Frågan kvarstår dock, för mig, om det är rimligt att ramen som väger obetydligt över 1 kg skall kosta mer än 25 000 SEK? För mig var det värt det men mitt val är egentligen inte rationellt. Jag accepterar detta men när man ibland hör att priset skulle vara skäligt för att det ligger mycket RD i priset så begriper jag att priset kan hållas så högt för då är många väldigt naiva.

Skogling du har väl hjälm på dig för du har inte råd att att tappa fler hjärnceller.

Senast ändrad:
varför man köper en dyr cykel? jo för att ja kan och för att ville det även om ja är en vanlig motionär å cykeln har kostat mig hitills 65000 :-)

godenbark skrev:
> Med ett sådant svar förlåter jag vad som helst!
> :-)

;)

Om man nu gillar cykling, tjänar 100' i månaden, har en sjysst men inte lyxig bil och betalat av lånen på boendet, varför ska man inte köpa en dyr cykel om det gör en glad flera gånger i veckan?

toshiba skrev:
> Om man nu gillar cykling, tjänar 100' i månaden,
> har en sjysst men inte lyxig bil och betalat av
> lånen på boendet, varför ska man inte köpa en
> dyr cykel om det gör en glad flera gånger i
> veckan?

Man får bara lägga pengar på hus, bil, husbil, båt, grill, altan och utomhusjacuzzi i Sverige. Allt annat skall vara gratis och man är dum om man köper något annat än instegsmodell.

underscore skrev:
>
> Man får bara lägga pengar på hus, bil, husbil,
> båt, grill, altan och utomhusjacuzzi i Sverige.
> Allt annat skall vara gratis och man är dum om
> man köper något annat än instegsmodell.

Got it, ska rätta mig i ledet. Var köper man en sjysst gruppsexbalja?

toshiba skrev:
> underscore skrev:
> -----
> >
> > Man får bara lägga pengar på hus, bil,
> husbil,
> > båt, grill, altan och utomhusjacuzzi i
> Sverige.
> > Allt annat skall vara gratis och man är dum om
> > man köper något annat än instegsmodell.
>
> Got it, ska rätta mig i ledet. Var köper man en
> sjysst gruppsexbalja?

Kolla på köp och sälj efter en beg. instegsmodell. Det ger mest för pengarna.

toshiba skrev:
> Om man nu gillar cykling, tjänar 100' i månaden,
> har en sjysst men inte lyxig bil och betalat av
> lånen på boendet, varför ska man inte köpa en
> dyr cykel om det gör en glad flera gånger i
> veckan?

Är det där checklistan som ska uppfyllas innan det är okej att skaffa en juste hoj?
Tur att man inte såg den innan för då hade man nog inte börjat cykla alls .)

s skrev:
> Lägg på en nolla så stämmer det ganska bra.

Plus tillägget att det idag finns ett betydligt större prisspann, cyklar från 0:- ?!! (Cykel-på-köpet, ok säg 1 - 2Kkr) upp till > 100Kkr.

Om man aldrig har tid att cykla så behöver man något riktigt fint när man väl kommer åt att cykla. Och eftersom tid är pengar så har man antagligen råd.

friberg skrev:
> varför man köper en dyr cykel? jo för att ja
> kan och för att ville det även om ja är en
> vanlig motionär å cykeln har kostat mig hitills
> 65000 :-)

Ja, sparar man in på utbildningen i svenska språket och tangentbordstryckningar, borde det bli några kronor över.

erik h skrev:
> Om man aldrig har tid att cykla så behöver man
> något riktigt fint när man väl kommer åt att
> cykla. Och eftersom tid är pengar så har man
> antagligen råd.

+1

friberg skrev:
> varför man köper en dyr cykel? jo för att ja
> kan och för att ville det även om ja är en
> vanlig motionär å cykeln har kostat mig hitills
> 65000 :-)

Du har svarat på frågan varför, men kanske inte på det sättet du tänkte.

Svaret som du omedvetet gav är att du vill skryta om din cykels pris, därför är den värd det.

Jag fattar inte hur man kan köpa jeans för 1500 när det finns jeans för 300 på H&M!?

Jag förstår inte hur man kan köpa Whiskey för 7000 när det finns Johnny Walker?

Jag kan inte begripa hur man kan köpa dyra märkesverktyg när man kan handla verktyg vrålbilligt på Jula. O.s.v...

Att spendera cash på cyklar är bland det vettigare man kan göra med sina slantar, speciellt om det innebär att du åker mindre bil/cross/mc
För ~8k(speciellt reaköp) får du ett hyfsat stycke metall med hjul som duger att tukta hårt i skogen.
Det är inte mycket i dagens värld

Köper du en cykel för 60000 så kommer den inte hålla bättre men den är lättare och roligare.

Fliken skrev:
> friberg skrev:
> -----
> > varför man köper en dyr cykel? jo för att ja
> > kan och för att ville det även om ja är en
> > vanlig motionär å cykeln har kostat mig
> hitills
> > 65000 :-)
>
>
> Du har svarat på frågan varför, men kanske inte
> på det sättet du tänkte.
>
> Svaret som du omedvetet gav är att du vill skryta
> om din cykels pris, därför är den värd det.

Är det verkligen ett stort problem om någon påpekar hur mycket pengar den har lagt på cykeln? Jag skulle knappast kalla det för skryt, att spendera pengar utan tanke är ju ingen prestation precis. Problemet uppstår först hos den som hör siffran och dömer personen på ett eller annat sätt.

Hör jag att någon motionär har lagt 65000 kr på en enskild cykel så är jag nära att tycka att den personen har lagt ut alldeles för mycket pengar på saker som den inte har nytta av. Kort sagt att den personen saknar förmåga att sätta gränser. Blir jag imponerad: nej. Idiotförklarar jag personen: nej. Var och en får spendera sina kulor som de vill. Vill de slösa bort pengar i onödan så får de göra det. Vi har ju väldigt olika uppfattningar om vad som är "i onödan".

Om någon lägger 100 kkr på en cykel och finner glädje i att tro att jag imponeras av det, så go for it. Den illusionen bjuder jag på. Själv finner jag glädje i att tro att andra cyklister ser hur otroligt rätt jag har lagt mig vad gäller prisvärdhet på mina cyklar. Antagligen är det inte nån som bryr sig ett skit.

Tillbaka
Topp