Varför böjda ramrör?

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Varför böjda ramrör?
Titta exempelvis på Specializeds otroligt fula mtb med s-formade diagonalrör eller på vilken modern kålräzer som helst med puckelryggigt topprör. Varför gör dom på detta vis? Nu kommer säkert någon ingenjör med sitt mumbo-jumbo att ramen får vissa speciella, önskvärda egenskaper när man böjer röret. Jag ser bara två effekter av att böja rören: 1. rören blir längre än nödvändigt och därmed tyngre, och 2. cykeln blir FUL.

Så kom igen; give it to me an' be rough. Förklara för mig varför böjda rör är så "inne"

Varför böjda ramrör?
För att det ser dyrare ut och för at man kan det.

Allvarligt talat, jag väntar också på ingenjörernas svar. De har säkert flera stycken och vem är jag att ifrågasätta dem?

Tills vidare kan jag konstatera att Parlee inte böjer sina rör och deras cyklar har väl både cred och är tillräckligt dyra för att en ungkarlsingenjör i storstan skulle finna det lämpligt att satsa sitt ekonomiska överskott på en sådan.

Varför böjda ramrör?
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> ´Det är bara att provcykla så förstår man
> varför?

Låter som ett "test" i Kadens.

Varför böjda ramrör?
Plus att "hängbuken" på många ramar kom till för att göra plats åt länkagens och framförallt dämparens rörelse. Speciellt om ramen har en piggyback som vetter frammåt.

Varför böjda ramrör?
Det handlar om att kunna sänka och centralisera dämparens placering, samt sänka standover. Prova att luta ner en låg ram och en hög ram i en kurva så förstår du varför. Sedan kan man hålla med om att S tagit det väldigt långt..

Det buktade underröret har dock en del nackdelar i form av att det går att slå i det och buckla in ramröret. En del tillverkare har därför börjat tillverka särskilda skydd som monteras på underröret, ofta i coolfiber.

Varför böjda ramrör?
Tribeca skrev:
> Bättre plats för tempomagen när man ligger och
> tuggar linda i motvinden...

Iofs ett försäljningsargument, men det är väl mycket ovanligt att lvg-ramar har överröret nedåtböjt, eller??

Då det gäller dämpade och i synnerhet heldämpade ekipage så är det ju ganska lätt att förstå varför man måste plocka fram rörböjaren.
Och visst känns komfortargumentet rimligt - ett böjt rör kan fås att flexa åt ett önskat håll. Fast å andra sidan är det väl främst sadelstolpe, hjul och däck som spelar roll då det gäller komfort? Eller har jag missat senaste svängen?

Det finns säkert mycket bra argument. Kanske är jag lite konservativ i min smak, jag gillar en straight ram typ Parlee´s bättre än bananramar. Jag tycker att krokiga ramar ser billiga ut. Tur att vi lever i ett relativt fritt land som sagt.

Varför böjda ramrör?
Luthman Photography skrev:
> Bättre standover och antagligen styvare ramar.

Du menar som en Jopo?

Varför böjda ramrör?
...fast jag tycker det är snyggt ju. Lite annorlunda än alla stela,raka rör som så länge varit normen för cyklar. Å andra sidan gillar jag ofta saker som sticker ut/är annorlunda... :-)

Varför böjda ramrör?
Gubbcyklist skrev:
> Här ska inte friheter missbrukas! Alla ska tycka
> lika! Böjda rör är fult!

Kan vara snyggt i en del sällsynta fall. Kommer do k inte på ett sådant nu.

Varför böjda ramrör?
Slog mig nu - Jag är modernist. Gillar sällan grejer som påminner om rokokostilen. Krokiga ramar är vulgära och liknar billiga kopior av rokokomöbler.

Varför böjda ramrör?
Jones_1.png

Varför böjda ramrör?
geologen skrev:
> På landsvägscyklar är det naturligtvis bara
> estetik det handlar om. Och det är väl ok?

Självklart. I skogen kan man ju gömma sig bakom en buske eller köra ner sig i ett surhål. På landsvägen syns man mycket mer.

Varför böjda ramrör?
Erkänner, jag har kackat i eget bo. Ramrör ska vara smala och raka tycker jag, och så sätter du på mig dumstruten, 42Hz. Det enda som skulle vara rakt om jag hade en Jones cykel är min spak.

Varför böjda ramrör?
Atlas skrev:
> Jag har alltid trott att det var för att matcha
> upp cyklistmagen på AM cyklister.

Fast hängbuk tycker jag mig se oftare på landsvägscyklister än på skogsmullar.

Varför böjda ramrör?
Man får till snyggare och starkare svetsanslutningar till övriga rör speciellt röret för styrlagret.

Dom böjda rören är säker även ett resultat av FEM beräkningar. Produktions tekniken har även gått framåt så att man kan göra mer komplicerade former hyffsat billigt. Hydroformning är en ny teknik för att göra komplicerade former

Bilagor

• phaser-1-1.jpg
    phaser-1-1.jpg
    58.1 KB · Besök: 41
Varför böjda ramrör?
Jag undrar om det stämmer att böjda rör skulle göra cykeln styvare? Raka rör i klassisk diamantform borde väl vara mycket styvare?

Varför böjda ramrör?
Mathias skrev:
> Jag undrar om det stämmer att böjda rör skulle
> göra cykeln styvare? Raka rör i klassisk
> diamantform borde väl vara mycket styvare?

Nej

Varför böjda ramrör?
konstruktören skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag undrar om det stämmer att böjda rör
> skulle
> > göra cykeln styvare? Raka rör i klassisk
> > diamantform borde väl vara mycket styvare?
>
> Nej

+1

(men jag hade inte valt Norco för att illustrera det positiva för estetiken med böjda rör..)

Varför böjda ramrör?
konstruktören skrev:
> Mathias skrev:
> -----
> > Jag undrar om det stämmer att böjda rör
> skulle
> > göra cykeln styvare? Raka rör i klassisk
> > diamantform borde väl vara mycket styvare?
>
> Nej

Eftersom två svarar nej så fick jag fundera lite och gissar att det är samma princip som att valv är starkare än en fyrkantig dörr. Nära?

Senast ändrad:
Varför böjda ramrör?
Så här skriver Niner om sin Jet RDO

Niner_RDO_0.jpg

"The swooping curves and strong lines of this frame began with testing data based on our own and competitor’s products, helping us to determine baseline tube shapes and thicknesses for best performance. Applied to a set of design parameters, this data also drove our targets for strength, stiffness and damping characteristics. The result - an aesthetically striking form whose curves are functionally derived."

Varför böjda ramrör?
Mathias skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> > Mathias skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag undrar om det stämmer att böjda rör
> > skulle
> > > göra cykeln styvare? Raka rör i klassisk
> > > diamantform borde väl vara mycket styvare?
> >
> > Nej
>
> Eftersom två svarar nej så fick jag fundera lite
> och gissar att det är samma princip som att valv
> är starkare än en fyrkantig dörr. Nära?

Nja Valv är väl mer ett klurigt sätt att fördela lasterna speciellt om man bygger med tegelstenar. Dock blir det nog lite valveffekt vid ändarna av rören. Annars är fördelen med böjda rör att man får ut massa från balkens centrum. Ungefär som när man lägger en planka på högkant jämfört med om man har den på "platten". Men en cykelram är en komplex konstruktion. Det brukar sällan vara ett skäl till att man väljer en lösning. Med dom böjda rören tror jag att det är en kombination av hållfasthet, lastfördelning, produktionsvänlighet, och säkert något annat som jag missat. Man skall även aldrig underskatta sernyttochballteffekten. Jag brukar tänka mig lasterna som ett flöde som går genom konstruktionen. Det gäller att undvika skarpa kanter snabba formändringar och annat som stör "flödet".

Varför böjda ramrör?
Intresserad att höra motiveringen varför böjda rör skulle göra en ramkonstruktion styvare. Bortsett från ev dämparplaceringar på mtb säger jag att det är estetiska skäl.

Varför böjda ramrör?
ujja skrev:
> Intresserad att höra motiveringen varför böjda
> rör skulle göra en ramkonstruktion styvare.
> Bortsett från ev dämparplaceringar på mtb
> säger jag att det är estetiska skäl.

Ja jag säger samma sak. För något år sedan hade outside magazine (http://outsideonline.se/) en artikel om Specialized och jag vill minnas att det handlade om estetik när de designade den nuvarande Epic ramen. Alltså först rita sketcher etc sedan se till att det går att tillverka med tillräcklig funktion.

Varför böjda ramrör?
Här en ganska kul video

Det är en konstruktör från Norco som babblar lite om en ny cykel. Han är som dom flesta tekniker väldigt problem inriktad han har en massa olika tekniska utmaningar och hans jobb är att lösa dom. Man ser också att allt konstruktions jobb görs i Cad här Solid Woorks tror jag.

På en sådan här relativt liten firma får han säkert även sköta snacket med produktion och inköp. När konstruktören är färdig med sitt jobb gör han en presentation för någon chef som kommer att gnälla lite och det estetiska. Konstruktören gör då några mindre betydelselösa ändringar för husfriden skull.

Tror det här är det vanligaste arbetsättet MTB branchen är nog väldigt teknik inriktad.

Varför böjda ramrör?
Gubbcyklist skrev:
> Det enda som skulle vara rakt om jag hade en Jones cykel är min spak.

Den i mitt tycke horribla Jones:en har ju ett spikrakt diagonalrör.

Gerard Vroomen nya MTB har raka rör. Han verkar ju inte kunna det där med cykelramar...

Varför böjda ramrör?
Snuten skrev:
> Två skolor här verkar det som. Den krokiga och
> den raka.

Jepp, lite som bockstyre och rak styre!
/E

Varför böjda ramrör?
Böjen av diagonalröret närmast styrröret är väl oftatst för att annars hade framhjulet tagit i ramen när gaffeln komprimeras helt.. Sedan är det nog en blandning av FEM och estetik (eller avsaknad av..)

Varför böjda ramrör?
Det är förståss både design och konstruktion

Design: Alla de stora (och flera av de små)använder sig av industridesigners. Det finns fula å snygga hojar med både raka, böjda och hydroformade rör. Nån med känsla får det att se bra ut, saknar man det kan det bli illa. Det svåraste när man ritar en ram är att få rum/frigång för allting. Har man väl löst det behöver man inte vara nån designguru för att få till det.

Konstruktion: ett böjt rör är förstås inte styvare, snarare tvärt om (även om en cyklist aldrig skulle känna någon skillad på om tex Eriks ram ovan hade ett rakt topprör eller inte). Man böjer inte rören för åkegenskaperna (undantaget sadelstagen) man böjer dem för att få rum med komponenter, cyklisten och för att få till så bra svetsyta som möjligt och en billig produktion. Precis av samma anledning som kedjestagen är böjda på hojen med raka rör.

Underröret/diagonalröret böjs (som tidigare påpekats) i framkant för att få rum med gaffelkronan och i bakkant rör att kunna placera dämparen lågt. Toppröret för att få låg standover. Inga konstigheter.

Filmer från tex specialized eller norco som nämndes här är reklamfilmer, inget annat. De ljugs friskt i dem. Det är mycket efterkonstruktioner och marketing BS. När man på tidigt 90-tal började använda feta diagonalrör på aluminiumramarna sa man att man ovalicerade ändarna för att göra röret styvare. De blev inte styvare men däremot möjligt att svetsa mot det smalare styrrörer och vevlagerhylsan, det var helt enkelt omöjlig att bygga ramen utan att ovalicera ändarna. Det förhåller sig på samma sätt än idag i många fall. Tror tex att Moots fortfarande hävdar att deras Wright dropouts gör ramen styvare när anledningen egentligen är att det är smidigt för dem att kapa kedjadestagen med en hålborr.

Varför böjda ramrör?
Man borde ju slippa lite brottsanvisningar om man gör det rätt. På corratec ser det dessutom snyggt ut. På racer ser det betydligt snyggare ut än rakt dessutom.

/Freddo

Varför böjda ramrör?
Har det inte mest att göra med att alu och kolfiber är oelastiska, till skillnad från stål. Därmed kan man låta "rören" böja utan att ramen blir sladdrig, vilket kan vara till fördel för både utrymme och svetsfogar?

(Om man tittar på alu-fälg till tävlingsbilar så följer ju inte de heller den raka vägen alltid)

Tillbaka
Topp