Varför börjar bromsarna skava när jag cyklar över stökig terräng?

Sykler

Aktiv medlem
Idag körde jag nerför lite stökig stig, stenigt och skumpigt men relativt små hinder överlag, väldigt få av dom nådde över fälgkanten. Efter att ha kört över några stenar som inte är i närheten av att nå upp till bromsskivorna så börjar bromsen skava med ett tydligt ljud. Fixade det när jag kom hem och allt verkar bra igen.
Men varför händer detta? Sitter inte bromsoket fast ordentligt? Hur kan bromsen börja skava av lite stökig terräng när den inte nuddas överhuvudtaget?
Cykeln är inköpt denna sommar och jag har inte skruvat själv på bromsoken, kom monterat från butiken.

Eftersom det låter som att det är en ny cykel så gissar jag att det är through-axle, så hjulet borde inte hamnat snett.
De lågt hängande frukterna är att TS har bromsat mycket och länge och kolvarna inte drar sig tillbaka som de gjorde förut så att skivan kommit åt den (aningen har det kommit skit utanför gummipackningen och/eller så har det blivit överfullt med olja i oket). Skivan kan också värmts sned "warpats".

Jag gissar på att hjulaxeln har rört sig något. Det är snabbfäste på axeln och en spännskruv för axeln. Har dragit åt spännskruven nu och hoppas att det inte sker igen.
Efter att jag justerat oken så verkar allt okej igen (lossa skruvarna, hålla in bromsen och skruva åt) så jag hoppas att det inte händer igen när spännskruven för axeln sitter hårdare.

Om axeln satt rätt från början så gäller det att sätta tillbaka den innan man justerar

Tillbaka
Topp