Varför denna vikthets?

Varför denna vikthets?
Lättade sonens Scale 2,1 kg men enkla och rätt billiga åtgärder. Har kollat med BRIS, deras jurister gjorde bedömningen att det inte klassas som vikthets.

Varför denna vikthets?
Fnurre sa:
Jag kanske inbillar mig men en viss hets och jagande av vikt på cykeln förekommer iaf. Det kostar i många fall flera tusenlappar för att banta hojen några gram.

Är det inte lättare och billigare att gå ner x kg istället? Helt gratis.

Mvh

Är inte det bästa att göra båda?

Sanningen är väll att det för vissa, mig inräknat själva byggandet, letandet, fixandes är halva grejen. Det är väll inte så konstigt egentligen. Handlar inte alltid om att man egentligen tror man blir så myclet snabbare som de pengar man plöjer ner

Varför denna vikthets?
Min Felt AR2 väger 7,4 kg men är sjukt mycket långsammare i skogen än min YT Jeffsy som väger 14kg. Så nä.. vikten spelar inte så stor roll faktiskt.

Varför denna vikthets?
ceel sa:
Cyklist sa:
Bara idioter som slösar pengar på lätta cyklar!

*ehem...*

;)

Men vi älskar vilken "idiot" du är! :)

Tur det haha! :)
Men eftersom det här med att gå ner i vikt själv så ofta kommer upp - var går den officiella gränsen där det är okej att gå över till att jobba på cykeln?
Är det en viss procent kroppsfett? Är det 60kg blankt oavsett längd?
Vore ju skönt med lite tydliga riktlinjer!

Varför denna vikthets?
Alltså många tycker ju om att köpa prylar. Då är vikt ett enkelt sätt att kvantifiera och motivera nya dyra prylköp.

Fast det har ju också med själva cyklandet att göra. Mindre massa är lättare att ändra riktning på, vilket man gör hela hela hela tiden. Både för att man själv vill det, och för att underlaget vill det.

Men ignorance is bliss. Jag körde många år på klunsiga stålhojar utan att se varför jag skulle ha något lättare. Det var mina bästa cykelår.

Varför denna vikthets?
När det kommer till tävlande cyklister så är kroppsvikthetsen rätt stark. Har man ändå inga förhoppningar på att bli särskilt elit kan man väl lika gärna fokusera på det som skänker en mest glädje, även om det inte alltid är 100% rationellt.

Varför denna vikthets?
Min lättaste hoj är den långsammaste och min tyngsta är den snabbaste i den terräng jag använder dem.
Men nä, det är bara vikt som spelar roll. Var och hur de används har ingenting med saken att göra.

Varför denna vikthets?
Fnurre sa:
Jag kanske inbillar mig men en viss hets och jagande av vikt på cykeln förekommer iaf. Det kostar i många fall flera tusenlappar för att banta hojen några gram.

Är det inte lättare och billigare att gå ner x kg istället? Helt gratis.

Mvh

Min jättedyra räser är halvkilot lättare än min budgeträser men är fan så mycket roligare att cykla på.
Och så har jag gått ner 13 kilo också.
Är det en sanktionerat investering i minusgram?

Varför denna vikthets?
De fyra cyklar jag har loggade har snittfart på strava i samma ordning som cyklarnas vikt. Tyngst långsammast och lättast snabbast.

Givetvis beror hastighet på mer än vikt, men någon vikt spelar nog vikten.

Varför denna vikthets?
Skulle säga att hetsen är betydligt mer utbredd på att hoppa på alla som vill köpa lätta prylar med just argumentet att det är billigare att gå ner x antal kilon. Om det var billigt jag var ute efter hade jag köpt ett par löparskor och inte en cykel.

En lätt cykel är roligare än en tung, alldeles oavsett vad cyklisten väger. En rolig cykel cyklar man mer på och det ger bättre träning än en tung cykel. Som någon skrev, 300Watt är 300Watt oavsett vad cykeln väger, det är bara en fråga om hur roligt man vill ha under tiden.

Men det finns säkert nån här som fixa fram en aptung cykel åt dig så att du får bra och rolig träning. Personligen har jag som idé att jag ersätter aldrig, eller nästan aldrig, en pryl med en som är tyngre. Av samma anledning som jag inte köper reservdelar till bilen på Fultema.

Varför denna vikthets?
fphotography sa:
Skulle säga att hetsen är betydligt mer utbredd på att hoppa på alla som vill köpa lätta prylar med just argumentet att det är billigare att gå ner x antal kilon. Om det var billigt jag var ute efter hade jag köpt ett par löparskor och inte en cykel.

En lätt cykel är roligare än en tung, alldeles oavsett vad cyklisten väger. En rolig cykel cyklar man mer på och det ger bättre träning än en tung cykel. Som någon skrev, 300Watt är 300Watt oavsett vad cykeln väger, det är bara en fråga om hur roligt man vill ha under tiden.

Men det finns säkert nån här som fixa fram en aptung cykel åt dig så att du får bra och rolig träning. Personligen har jag som idé att jag ersätter aldrig, eller nästan aldrig, en pryl med en som är tyngre. Av samma anledning som jag inte köper reservdelar till bilen på Fultema.

Låter i mina öron som bra principer att hålla sig till!

Sadelstolpsklämma är nog enda undantaget - där väljer jag alltid det rejälaste jag hittar - står ofta surly på de klämmorna. Orsaken till den fixeringen är en bra historia.

Varför denna vikthets?
Jag tycker det är oerhört mycket roligare att cykla på en lätt cykel. En lätt cykel gör därför att jag cyklar mer och längre vilket gör mig starkare, uthålligare och bättre/snabbare cyklist.

Skulle jag gå tillbaka till någon av mina gamla bojsänken så skulle motivationen och glädjen försvinna snabbare än kvickt.

Om inte vikten spelade någon roll skulle man kunna gå till Cykelringen och göra världens klipp. En 20+ kg hoj kostar inte mer än ett par tusen. Man får sjukt mycket cykel (mätt i gram) för pengarna.

Varför denna vikthets?
Att cykla på en riktigt lätt mtb är kul på platt mark eller vid klättringar. Utför är det stabilare med lite tyngd. Köper du en e-mtb istället får du kul både uppför och utför!

Varför denna vikthets?
fhansson925 sa:
Att cykla på en riktigt lätt mtb är kul på platt mark eller vid klättringar. Utför är det stabilare med lite tyngd. Köper du en e-mtb istället får du kul både uppför och utför!

En bandvagn är bättre! (Och lika oki i naturen)

Varför denna vikthets?
Bandvagnar är bara kul i teorin. Trångt och obekvämt med extremt taskig komfort. Som att cykla på en för liten Yosemite med en fultrimmad kinaelmotor.

Varför denna vikthets?
Bengt-re sa:
fhansson925 sa:

En bandvagn är bättre! (Och lika oki i naturen)

På vilket sätt? Den får du inte köra med i skogen heller så en e-mtb är nog roligare. ?

Varför denna vikthets?
fhansson925 sa:

Varför detta missförstånd att det är positivt med vikt när man cyklar nerför. Även då vill man ju ha så lätt cykel som möjligt utifrån övriga egenskaper som geometri, slaglängd och hållbarhet som möjligt.

Varför denna vikthets?
Erik O sa:
fhansson925 sa:
Varför detta missförstånd att det är positivt med vikt när man cyklar nerför. Även då vill man ju ha så lätt cykel som möjligt utifrån övriga egenskaper som geometri, slaglängd och hållbarhet som möjligt.
Det kan ju - då den ofjädrade vikten blir lägre procentuellt sett - kännas stadigare.
Men det är nog en bedräglig känsla.

Varför denna vikthets?
Fnurre sa:
Jag kanske inbillar mig men en viss hets och jagande av vikt på cykeln förekommer iaf.
Har aldrig upplevt någon vikthets, men en lättare cykel är alltid trevligt. Speciellt om man skall bära den över hinder och uppför backar.
crossmalmo-1000x594.jpg

Varför denna vikthets?
Stumpy sa:
Fnurre sa:
Jag kanske inbillar mig men en viss hets och jagande av vikt på cykeln förekommer iaf.
Har aldrig upplevt någon vikthets, men en lättare cykel är alltid trevligt. Speciellt om man skall bära den över hinder och uppför backar.

Med en heldämpad XC-raket hade det där gått mycket snabbare, trots att cykeln varit lite tyngre...

Varför denna vikthets?
Oskar sa:
Stumpy sa:
Fnurre sa:
Med en heldämpad XC-raket hade det där gått mycket snabbare, trots att cykeln varit lite tyngre...
Du är välkommen (i en motionsklass).

Varför denna vikthets?
Vi drivs helt klart av olika utmaningar. För gänget på bild är utmaningen att komma upp så snabbt som möjligt och ha hojen med sig upp. Själv ser jag utmaningen att komma upp mha cykeln.
Kanske bättre att först titta på vad drivkraften är hos utövaren och därefter titta närmare på val av utrustning.

Varför denna vikthets?
Oavsett, så borde en lätt cykel vara att föredra framför en tung.
Lätt CX, bättre än tung CX.
Lätt XC, bättre än tung XC.
Lätt [xx], bättre än tung [xx].

Varför denna vikthets?
Kul att min tråd väcker så många känslor. En del verkar dessutom tro att jag väldigt gärna vill ha en betongklump till hoj.

Jag tar gärna en lättviktare om valet finns.

Varför denna vikthets?
fhansson925 sa:
Lägg pengarna som batteri och associerat junk kostar och lägg det på en cykelresa och träna upp dig s.a. du klarar av att cykla utan hjälpmotor. Det är klart roligare. Känslan av att klara av en backe helt av egen kraft skulle totalt försvinna om jag hade hjälpmotor.

Varför denna vikthets?
Stumpy sa:
Fnurre sa:

Ser ut som valfritt långlopp i motionsklassen, förstår inte att folk har så svårt för uppförsbackar

Varför denna vikthets?
Jimel sa:
Stumpy sa:
Fnurre sa:
Ser ut som valfritt långlopp i motionsklassen, förstår inte att folk har så svårt för uppförsbackar
Det handla om speed.
Snabbast vinner och att cykla går långsammare än att springa när det ser så ut.
Som nämnt - hjärtligt välkommen att prova (i motionsklass).

Varför denna vikthets?
GoranS sa:
fhansson925 sa:
Lägg pengarna som batteri och associerat junk kostar och lägg det på en cykelresa och träna upp dig s.a. du klarar av att cykla utan hjälpmotor. Det är klart roligare. Känslan av att klara av en backe helt av egen kraft skulle totalt försvinna om jag hade hjälpmotor.

Jag har svårt att sluta fascinera av det här med att folk tror att grejen med elcyklar är att de som kör dem inte orkar trampa. Oftast är det väl snarare så att man kommer längre och högre med en elcykel än utan hjälpmotorn. Varför tror du folk åker lift när det erbjuds?

Att cykla uppför eller ens cykla för att bli stark är liksom inte ett självändamål. Många cyklar för att det är roligt, tycker man då att det är roligare att cykla nerför än uppför vill man ju så klart minimera tiden det tar att cykla upp. Eller så vill man bara cykla längre.

Varför denna vikthets?
Luthman Photography sa:
GoranS sa:
fhansson925 sa:
Jag har svårt att sluta fascinera av det här med att folk tror att grejen med elcyklar är att de som kör dem inte orkar trampa. Oftast är det väl snarare så att man kommer längre och högre med en elcykel än utan hjälpmotorn.
Finns det laddningsstationer mitt i backarna?

Varför denna vikthets?
Luthman Photography sa:
GoranS sa:
fhansson925 sa:

Jag har svårt att sluta fascinera av det här med att folk tror att grejen med elcyklar är att de som kör dem inte orkar trampa. Oftast är det väl snarare så att man kommer längre och högre med en elcykel än utan hjälpmotorn. Varför tror du folk åker lift när det erbjuds?

Att cykla uppför eller ens cykla för att bli stark är liksom inte ett självändamål. Många cyklar för att det är roligt, tycker man då att det är roligare att cykla nerför än uppför vill man ju så klart minimera tiden det tar att cykla upp. Eller så vill man bara cykla längre.
Det jag skrev berörde hur jag resonerar kring min cykling och vad som gör att jag tycker det är roligt att cykla uppför. För mig är det betydligt mer tillfredsställande att klara av att köra en viss sträcka/ett visst antal höjdmeter av egen kraft än att greja en sträcka som är lite längre/högre med hjälpmotor. Detta för att påvisa att man inte alls med nödvändighet får det roligare uppför med en e-mtb.

Genom att fhansson925 skrev i allmänna ordalag utan att skriva att det var hans personliga tyckande valde jag samma form.

Senast ändrad:
Varför denna vikthets?
Luthman Photography sa:
GoranS sa:
fhansson925 sa:

Den el-MTBn jag provade var rolig uppför, men aptrist på platten och nerför. Lockade inte alls till köp. Har ni som vurmar för el-MTB ens provat?

Varför denna vikthets?
Är det inte roligare utför om man är bra tränad, både styrka och kondition? Att cykla av egen kraft uppför och platten borde ge en lite mer tränad kropp.

Bara en tanke, absolut inte något inlägg åt ena eller andra hållet, vill inte förknippas med någon av töntsidorna i debatten.

Varför denna vikthets?
Stumpy sa:
Oavsett, så borde en lätt cykel vara att föredra framför en tung.
Lätt CX, bättre än tung CX.
Lätt XC, bättre än tung XC.
Lätt [xx], bättre än tung [xx].

Självklart är det så, men olika drivkrafter hos utövaren torde sätta olika prioritering kring själva vikthetsen som TS frågade om.
Skulle min drivkraft vara att ha bråttom skulle jag också vikt-hetsa. Nu är jag okynnescyklist och gillar förvisso känslan av att kunna ha bråttom ibland, men det är inte det primära.

Varför denna vikthets?
emmer sa:
Jimel sa:
Stumpy sa:
Fnurre sa:
Det handla om speed.

Om man inte har en ändamålsenlig cykel. Med en heldämpad XC-raket hade det gått snabbare att cykla uppför grässlänten än att ta sig fram till fots.

Varför denna vikthets?
Oskar sa:
emmer sa:
Jimel sa:
Stumpy sa:
Fnurre sa:
Det handla om speed.
Om man inte har en ändamålsenlig cykel. Med en heldämpad XC-raket hade det gått snabbare att cykla uppför grässlänten än att ta sig fram till fots.
Jo, men det är ju inte att ha det lätt för att cykla uppför utan mest att bara ha ett dåligt alternativ kvar på grund av felaktiga optimeringar (om prio är att komma upp snabbt). Samma riktigt inte.

Tillbaka
Topp