Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe_E sa:Bengt-re sa:Jeppe_E sa:emmer sa:Det var tumregel i ungdomen - en liten skvätt vatten varannan mil, eller varje om det gick upp / var varmt.s sa:Under vilka aparta och bizarra förhållanden med massa förbehåll gäller den tumregeln?emmer sa:... förr var ju en deciliter per halvtimma en liten tumregel...
Än idag passar det mig bra med ungefär en halvliter till en tiomilare sommartid.
Är det därför du är så snabb?
Själv tenderar det att bli 4 dl på 50km under sommaren och hälften av det under höst/vinter. Fast då går det förstås långsammare också ;)
7 dl på 100km vår/höst. Det dubbla på sommaren om det är riktigt varmt. Normalvarmt - så något mitt emellan.
Dock innebär 1 dl/milen att man tappar vätska under rundan, men det går ju dricka ikapp väl hemma. Kör man jettelångt duger det ju inte att tappa mycket vätska så då lär man behöva hålla intag/förlust på hyggligt jämn nivå - vilket rimligen medför en något högre konsumtion än normalt.
Nu är ju inte ett varv runt pölen jetelångt. Men i år var det jetevarmt. Jag drack 2,5 liter. Hade vätskat upp innan, var inte jättetörstig direkt efter. Det gick inte jättelångsamt, men inte jättefort heller.
Å andra sidan så cyklade jag 625 km å då drack jag betydligt mer än 5 liter...
emmer sa:Jo, under väldigt aparta och bizarra förhållanden med massa förbehåll så kan möjligen extravikter i form av batterier och allsköns onödigt tjafs ha en marginell fördel. I övriga 99,6% av fallen är det en nackdel.
GuessWho sa:emmer sa:Jo, under väldigt aparta och bizarra förhållanden med massa förbehåll så kan möjligen extravikter i form av batterier och allsköns onödigt tjafs ha en marginell fördel. I övriga 99,6% av fallen är det en nackdel.
Det är skillnad på vikt och vikt.
Som exemplen med vattenflaska.
Om du har en full vattenflaska på cykeln. Rent viktmässigt så skulle du kunna ersätta denna med en metallvikt som väger lika mycket som flaskan inkl. vatten och spänna fast den med rem(ar), bundtband eller om du varit så avancerad att du gjort en vikt som har skruvhål på samma ställen som ett flaskställ.
Det skulle ge dig en fördel i 0,4% av fallen* (källa: emmer).
Men eftersom möjligheten att ha med sig vatten också ger fördelar så är det bra att ha en vattenflaska mer än 0,4% av fallen.
Lite liknande är det om du har vikt i form av aktiva komponenter som batteri och motor. Eller för all del fjärdring, växlar, dropperpost och sånt som väger mer än helstela alternativ.
Där har du komponenter som inte bara ökar vikten, utan även ger andra fördelar vilket gör att de för de flesta som väljer en cykel med någon form av aktiva komponenter drar fördel av det mer än 0,4% av fallen av deras turer.
Om vi inte bara jämför med fordon med assistans, utan fordon som är helt motoriserade så är de vanligtvis mycket tyngre.
Många motorcyklar väger över 200kg och många bilar väger över 1500kg.
Ändå är de i många fall mycket snabbare än trampcyklar.
Eller om vi tar JAS 39 Gripen.
Enl wikipedia har den en tomvikt på mellan 6700kg - 7100kg beroende på version och en startvikt på upp till 14000kg.
Ska klara av Mach 2 hastighet. Nu är jag visserligen inte snabbast, men det kommer jag inte i närheten av.
Om vikten var den enda faktorn och den enda sanningen är ju lägre vikt desto bättre så borde skateboard och inlines vara bland det snabbaste på hjul för att ta sig från A till B.
Sen kan det så klart vara så att snabbaste sättet att ta sig från A till B inte är den fråga man vill ha svar på.
Men säger man att allting tyngre än en skateboard är sämre än en skateboard i 99,6% av fallen så har man nog prickat in en relativt liten nisch av transportbehov.
me.I.am sa:Om du klär i speedos utan att behöva dra in magen så kan du gå över till att minska vikten på cykeln.
Bengt-re sa:GuessWho sa:emmer sa:Jo, under väldigt aparta och bizarra förhållanden med massa förbehåll så kan möjligen extravikter i form av batterier och allsköns onödigt tjafs ha en marginell fördel. I övriga 99,6% av fallen är det en nackdel.
Om du har en full vattenflaska på cykeln. Rent viktmässigt så skulle du kunna ersätta denna med en metallvikt som väger lika mycket som flaskan inkl. vatten och spänna fast den med rem(ar), bundtband eller om du varit så avancerad att du gjort en vikt som har skruvhål på samma ställen som ett flaskställ.
Men eftersom möjligheten att ha med sig vatten också ger fördelar så är det bra att ha en vattenflaska mer än 0,4% av fallen.
*bla bla bla*
Skall du blanda in logik och fakta i diskutionen!? Nä.... Tungt är dåligt - om det inte är snyggt för då är det oki ändå!
emmer sa:Bengt-re sa:GuessWho sa:emmer sa:Jo, under väldigt aparta och bizarra förhållanden med massa förbehåll så kan möjligen extravikter i form av batterier och allsköns onödigt tjafs ha en marginell fördel. I övriga 99,6% av fallen är det en nackdel.
*bla bla bla*
Skall du blanda in logik och fakta i diskutionen!? Nä.... Tungt är dåligt - om det inte är snyggt för då är det oki ändå!
Nu var det - om man läste tråden istället för att rycka ut och hitta på något helt annat - möjligen en fördel vid exv downhill och liknande med extra vikt (man åker ju bil/lift upp).
Men jag kan ju även jag orera om lite ovidkommande saker som om man tänker sig att cykla i en lång tunnel så är det ljus i ena ändan. I andra ändan behöver man belysning för att klara sig fram till det som ovan benämdes ena men som är andra när man är i det som benämdes andra.
För att de ska funka så måste man ju ha energi till belysningen eftersom energi inte uppstår ur intet - och ljus är som alla vet energi av viss våglängd - och denna måste man tillföra. För det finns det anordningar och alla är bra på sitt sätt.
En sådan anordning skulle kunna vara ett litet fussionsaggregat.
Då ett sådant aggregat är extremt energitätt så skulle det kunna vara väldigt litet och, eftersom temperaturerna är sådana att ändå allt smälter, väldigt lätt. Problemet är bara att veva igång det. Man måste veva utav helvete rent ut sagt. Tror alla håller med mig om att det är så jobbigt - trots den extremt låga vikten - att man skiter i att åka i tunnlar.
Så för att generera belysning när man åker i tunnlar är fussionsenergi riktigt dåligt och alla ni som tycker det är bra har nog inte begripit vad ni pratar om. Även om det är extremt lätt.
Så låg vikt när det gäller belysning har avigsidor - så som ett jävla vevande.
Bengt-re sa:Skall du blanda in logik och fakta i diskutionen!? Nä.... Tungt är dåligt - om det inte är snyggt för då är det oki ändå!
emmer sa:Nu var det - om man läste tråden istället för att rycka ut och hitta på något helt annat - möjligen en fördel vid exv downhill och liknande med extra vikt (man åker ju bil/lift upp).
emmer sa:*bla bla bla*
Raggamuffin sa:Vissa har nått sin optimala kroppsvikt då är det bara cykeln kvar.
Spacekitty sa:Raggamuffin sa:Vissa har nått sin optimala kroppsvikt då är det bara cykeln kvar.
Vilken är egentligen ens optimala kroppsvikt? Kan man ju fundera på.
Tyngre kropp har lite mer att lägga på pedalerna vid en spurt, men å andra sidan blir det lite trögare igångdrag. När är det bra att vara lätt, när är det bra att vara tung och var har man optimala vikten på ett ungefär?
Svnprssn sa:Kan någon som är bra på matte och fysik
Räkna ut hur mycket lättare cykeln blir om
Man fyller däcken och ramen med en gas som är lättare än luft. ?
Det finns korta fina Strava segment som går utför. Min nedförskropp brukar placera mig långt fram i Strava-listorna på nedförskörningar både på landsväg och MTB, men uppför kan jag vara glad om jag hamnar bland topp 10-15% en bra dag.Raggamuffin sa:Min kropp är en typiskt nerförskropp. Tyvärr finns inga nerförstävlingar på landsväg.
Hur mkt mindre blir rullmotståndet dåplumse sa:Svnprssn sa:Kan någon som är bra på matte och fysik
Det beror på tryck, volym och temperatur och ett trovärdigt svar är svårt att ge i absoluta siffror.
Men jag kan med säkerhet sägs att skillnaden är försumbar jämfört med vilken annan parameter som helst.
Men om luft väger 1kg/m3 och det ryms 0.005kg luft i däck+ram (om den tätas), då kanske du i bästa fall kan tjäna 0.002kg ellet nåt i den stilen.
Dr_Rydell sa:Hur mkt mindre blir rullmotståndet dåplumse sa:Svnprssn sa:Kan någon som är bra på matte och fysik
Det beror på tryck, volym och temperatur och ett trovärdigt svar är svårt att ge i absoluta siffror.
Men jag kan med säkerhet sägs att skillnaden är försumbar jämfört med vilken annan parameter som helst.
Men om luft väger 1kg/m3 och det ryms 0.005kg luft i däck+ram (om den tätas), då kanske du i bästa fall kan tjäna 0.002kg ellet nåt i den stilen.??
Redbull har nog slutat med sina Road Rage? Det hade nog varit nåt för dig annars? https://www.redbull.com/my-en/events/red-bull-road-rage-denverRaggamuffin sa:Spacekitty sa:Raggamuffin sa:Vissa har nått sin optimala kroppsvikt då är det bara cykeln kvar.
Vilken är egentligen ens optimala kroppsvikt? Kan man ju fundera på.
Tyngre kropp har lite mer att lägga på pedalerna vid en spurt, men å andra sidan blir det lite trögare igångdrag. När är det bra att vara lätt, när är det bra att vara tung och var har man optimala vikten på ett ungefär?
Watt per kilo borde man väl kunna använda.
Min kropp är en typiskt nerförskropp. Tyvärr finns inga nerförstävlingar på landsväg.
Kanon. Jag fixar en stor AGA-tub med rätt grejer och säljer "lätt luft" på Långloppscupen från bakluckan på min bil. Svarta pengar, ej swish! Nu blir det banrekord på alla lopp i år och jag blir rik som ett troll.Bengt-re sa:Dr_Rydell sa:Hur mkt mindre blir rullmotståndet dåplumse sa:Svnprssn sa:Kan någon som är bra på matte och fysik
Men om luft väger 1kg/m3 och det ryms 0.005kg luft i däck+ram (om den tätas), då kanske du i bästa fall kan tjäna 0.002kg ellet nåt i den stilen.??
Flera nanowatt.
kais01 sa:(ot) kommer att tänka på hajpen att man ska fylla sina bildäck med kväve. och alltså inte med luft som är 80% kväve. kanske även gällde cykeldäck.
nu kommer säkert någon vakna till och berätta hur överlägset det är. för mig ter det sig dock som en perfekt lösning på ett icke existerande problem.
Skogling sa:Jag har fyllt mina 29"-däck med leverpastej.
+MASSORplumse sa:Men jag kan med säkerhet sägs att skillnaden är försumbar jämfört med vilken annan parameter som helst.
me.I.am sa:Vakuum är väl lättare än både luft och kväve?
me.I.am sa:Vakuum är väl lättare än både luft och kväve?
Svnprssn sa:me.I.am sa:Vakuum är väl lättare än både luft och kväve?
Vakuum i däcken kan bli knepigt....