Varför dyra däck?

LofaPope

Ny medlem
Varför dyra däck?
Har fortfarande kvar däcken som min cykel levererades med. Det är ett par Michelin Dynamic Sport 25 mm. Har nu kört ca 300 utan punktering men har tänkt att byta dem om ca 2 veckor. Var in på sportson igår och blev rekommenderad två olika set med lite skillnad i rullmotstånd och punkteringsskydd. Det billiga för 700/ par med slang och det dyra för 1100 / par utan slang. När jag kollar upp vad det skulle kosta att köpa ett nytt par av mina däck blir jag paff. https://www.rosebikes.se/artikel/michelin-dynamic-sport-tyre/aid:554093
Borde ju bli 300 kr med frakt. Så varför köpa mycket dyrare däck? Eller har jag bara haft tur med mina?

Varför dyra däck?
Du kan inte jämföra pris rakt av mellan svensk LBS och tysk nätbutik. Vilka däck blev du rekommenderad hos sportson och vad kostar samma produkt hos valfri tysk?

Varför dyra däck?
Det är mer än bara punkteringsskydd och åksträcka som säger någonting om däck. När jag bytte från Continental Ultra sport (199:-/st) till Continental GP 4000 S II (449:-/st) så tyckte jag den största skillnaden var grepp. Det kändes helt plötsligt som att jag kunde hålla mig kvar på vägen lättare i snäva kurvor. Åkkänslan blev bättre och det blev mycket roligare att cykla. Vikt och rullmotstånd påverkar väl lite grann också förstås.

Varför dyra däck?
Skillnaden ligger ofta i gummi (mjukare gummi, speciellt på sidan slitbanan på dyrare samt ofta större andel naturgummi), kanttråd (vikbar lätt kanttråd på dyrare), armering (tunnare mjukare fintrådigare väv på dyrare), tjocklek (tunnare på dyrare)).
Dyrare däck får oftast lägre rullmotstånd, mjukare gång, kortare livslängd, bättre grepp, klarar högre tryck men behöver lägre samt har lägre vikt.
Så kikar man på Michelin är "rangordningen" från billig till dyr
Dynamic Sport
Lithion II
Pro 4
Power

En liten jämförelse mellan Dynamic/Lithion/Pro4 SC
http://www.bicyclerollingresistance...-2-2015-vs-michelin-pro-4-service-course-2014
(Faan, känner mig som... :-) )

Varför dyra däck?
Om du är nöjd och din budget är begränsad är det väl bara att fortsätta på samma. Dock är däck en av de saker på en cykel där du för en relativt måttlig penning faktiskt kan få skaplig skillnad i känsla/prestanda. Åtminstone inbillar jag mig att jag känner skillnad på i alla fall vissa däck. Så för mig var det lite Pandoras ask över det, när jag väl testat lite dyrare däck ville jag inte gå tillbaka till de billigare.

Varför dyra däck?
Sportson m.fl. har rätt bra avans på sina tillbehör. Men ja, bra däck är lite dyra. Mest för att de oftast är handgjorda. Man kan ju hitta ett bildäck för 700kr och det går ju som bekant lite mer gummi till ett bildäck.

Varför dyra däck?
Min cykel levererades med michelin sport och det var väl inget fel på dem tyckte jag ända tills jag bytte till GP4000, det blev som en annan cykel.

Varför dyra däck?
GoranS sa:
Dock är däck en av de saker på en cykel där du för en relativt måttlig penning faktiskt kan få skaplig skillnad i känsla/prestanda. Åtminstone inbillar jag mig att jag känner skillnad på i alla fall vissa däck. Så för mig var det lite Pandoras ask över det, när jag väl testat lite dyrare däck ville jag inte gå tillbaka till de billigare.

+1

Varför dyra däck?
Jag har inte gått fullt ut och köpt 'dyra' däck än, men när jag bytte från Vittoria Zaffiro-slicksen som satt på när jag köpte cykeln till Conti UltraSport II som jag har nu tyckte jag det blev en rejäl skillnad, främst i rull. Eftersom jag fortfarande aldrig fått punka ute i fält (en gång när jag genade över gräsmattan hemma bara) så vet jag inget om hur bra eller dåliga de är på det och grepp, ja, fegisen är fortfarande begränsningen här...

Varför dyra däck?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jeppe_E sa:
Sportson m.fl. har rätt bra avans på sina tillbehör. Men ja, bra däck är lite dyra. Mest för att de oftast är handgjorda. Man kan ju hitta ett bildäck för 700kr och det går ju som bekant lite mer gummi till ett bildäck.
Kan det verkligen vara sant att det fins någon som sitter och gör däck för hand?
Jajjemensan.

Varför dyra däck?
Jag har provat ett CST under våren nu och det är ett skitbilligt mtbdäck med bra grepp i blötan.

Cheng Shin Tyres är det som gör maxxis, eller om d var tvärtom ;)

Varför dyra däck?
Det emmer sa!

Jag skulle säga att de största skillnaderna är gummiblandning (dyrare får bättre grepp, detta märks främst vid dåligt underlag, typ regn eller grus), lägre rullmotstånd och lägre vikt. Ett dyrare däck och ofta fler gummiblandningar beroende var på slitbanan man befinner sig.

Varför dyra däck?
GoranS sa:
Om du är nöjd och din budget är begränsad är det väl bara att fortsätta på samma. Dock är däck en av de saker på en cykel där du för en relativt måttlig penning faktiskt kan få skaplig skillnad i känsla/prestanda. Åtminstone inbillar jag mig att jag känner skillnad på i alla fall vissa däck. Så för mig var det lite Pandoras ask över det, när jag väl testat lite dyrare däck ville jag inte gå tillbaka till de billigare.

+1

Varför dyra däck?
GoranS sa:
Dock är däck en av de saker på en cykel där du för en relativt måttlig penning faktiskt kan få skaplig skillnad i känsla/prestanda. Åtminstone inbillar jag mig att jag känner skillnad på i alla fall vissa däck. Så för mig var det lite Pandoras ask över det, när jag väl testat lite dyrare däck ville jag inte gå tillbaka till de billigare.
+1
(Vi är en hel del tydligen)

/Håkan

Varför dyra däck?
Aliide sa:
Sportson tar betalt oavsett, kolla nätet först!

Sportson i den stad jag då bodde i misskötte sig och kommer aldrig besökas igen. I övrigt säger jag tvärtemot dig... kolla LBS först. De har som regel lager, kunskap och ger möjlighet att klämma och känna samtidigt som det är smidigt vid reklamation och akuta fel. Jag har valt att tänka tvärtom med andra ord. Först LBS, om de är hutlöst mycket dyrare eller om de inte har det jag söker kollar jag nätet.

Jag är dessutom på väg åt samma håll när det gäller mat. Köper helst i lanthandeln på orten och sedan inne i stan. Dock blir det som regel ordentliga komplementhandlingar på lanthandeln än så länge och sällan de riktigt stora inköpen. Men det är mest för att utbudet är så begränsat. Man blir ju snabbt bortskämd.

Varför dyra däck?
LofaPope sa:
Har fortfarande kvar däcken som min cykel levererades med. Det är ett par Michelin Dynamic Sport 25 mm. Har nu kört ca 300 utan punktering men har tänkt att byta dem om ca 2 veckor. Var in på sportson igår och blev rekommenderad två olika set med lite skillnad i rullmotstånd och punkteringsskydd. Det billiga för 700/ par med slang och det dyra för 1100 / par utan slang. När jag kollar upp vad det skulle kosta att köpa ett nytt par av mina däck blir jag paff. https://www.rosebikes.se/artikel/michelin-dynamic-sport-tyre/aid:554093
Borde ju bli 300 kr med frakt. Så varför köpa mycket dyrare däck? Eller har jag bara haft tur med mina?

Andra har ju redan svarat samma sak men jag skulle aldrig åka på billiga däck eftersom som grepp och känsla är så mycket sämre. Jag har kört med massor av olika däck med har uteslutande kört GP4000 och GP4000 II de senaste 5-6 åren och jag kommer att fortsätta med det. Bra grepp i vått väglag och väldigt bra slitstyrka, har dessutom i princip aldrig punkor. Kan man få dem för 70 euro med slang från tyskland är det värt varenda krona över något lågprisdäck för 300 kr/paret. Testa en gång och känn efter själv men det är som någon skrev, det blir en helt annan cykel.

Varför dyra däck?
Tack för alla svar. Kommer nog att köpa någon form av GP4000. Budget är det inget problem med, grepproblem har jag bara haft någon enstaka gång så inte tänkt på det så mycket. Att det skiljer mellan internet och LBS vet jag, var bara det att han placerade dom däck jag hade mellan dom två han rekommenderade och då kändes ca 600 kr mer inte befogat. Men jag fick det svar jag ville ha, någon som har testat och upplevt skillnad motiverar mig till att test. Den enda som blir sur här hemma är sonen som tycker jag lägger för mycket tid och pengar på cyklar.

Varför dyra däck?
På lvg är det grepp till 90% som gör att jag lägger mer pengar på däck. Efter första vurpan i 35 Km/h som kostade kläder för 1500:- och sömnproblem p.g.a skrubbsår i en vecka kändes priset för GP4000S mer överkomligt.

Varför dyra däck?
LofaPope sa:
Tack för alla svar. Kommer nog att köpa någon form av GP4000. Budget är det inget problem med, grepproblem har jag bara haft någon enstaka gång så inte tänkt på det så mycket. Att det skiljer mellan internet och LBS vet jag, var bara det att han placerade dom däck jag hade mellan dom två han rekommenderade och då kändes ca 600 kr mer inte befogat. Men jag fick det svar jag ville ha, någon som har testat och upplevt skillnad motiverar mig till att test. Den enda som blir sur här hemma är sonen som tycker jag lägger för mycket tid och pengar på cyklar.

Du ska inte fokusera på greppproblem. Fokusera istället på greppkänsla. Bättre däck kommer få dig att vilja cykla snabbare, pga greppet och greppkänslan. Inte på grund av att du brukade ramla ofta förut. Köp en cykel fin cykel till sonen så har du löst det problemet också. ;)

Varför dyra däck?
Enda fördelen med att alla kör på 4000II är väl att det inte är någon materialskillnad i det avseendet :-)

Kan vi inte komma fram till bästa happy-materialet på allt annat oxå så är det enbart cyklisten som skiljer.
Entypsklasser är ju poppis i seglingssammanhang av just den anledningen.
(Precis som konstruktionsklasser är poppis bland andra seglare av precis samma anledning...)

Varför dyra däck?
Skillnaden mellan de Specialized Espoir Sport (billiga okej däck med enormt punkaskydd) som satt på pendlaren vid köp och conti gp 4000S II är som natt och dag. Ungefär som att byta från dubb till slicks. (Den som fick dem blev glad dock, gå som nya touringdäck såvitt jag vet). Och tycker fsktiskt inte att däck är så extremt dyra, man får en härligare cykling för liten penning, ca 700 spänn för två däck är inte mycket pengar (beroende på vart man köper naturligtvis).

Själv har jag stött tex Sportson rejält eftersom två cykelstölder och därför köp av cyklar, efter senaste stölden och inköp av ny blev det iom inskaffande av nya komponenter och tillbehör att köpa resten för lägsta pris, försäkring täcker endast 50% av dito grejer, själva cykel 100% men däck, lampor, dator, pedaler och allt annat endast 50%. Så ja, blev en hel näthandel efter inbrottet. Plånboken fick tala.

Varför dyra däck?
Ang. handgjorda däck så är den här filmsnutten rätt intressant.
Handgjort är det ju med hjälp av utrustning men många moment är ju ren hantverk.
Tron är väl oftast att en gummimassa fylls i en maskin och ut kommer ett färdigt däck.

Varför dyra däck?
Jag vill inte svära i kyrkan ;) Men de enda däck jag verkligen haft otur med heter gp4000 och gp4000s II. Köpte ett par 25or för några år sedan till min dåvarande racer och var impad i 2 rundor. Sen efter 8 punkor varav de 2 första på vättern så åkte de i papperskorgen. Körde ca 2000 mil utan punka på Schwalbe ultremo zx och Michelin Pro3. Fick nya conti på nya racern och vips hade nya punka king på cykeln. En punka fram en bak sen fick en polare dem. Nu andra året på Schwalbe One. Inga punkor återigen. Conti o jag lirar bara inte ihop. Har flera i gänget jag cyklar med som har otur med conti men här ser man aldrig någon med conti problem. Billigt o bra däck annars är ett Lithion2 25 brett. Hoppas du kommer ha bättre tur med conti men jag tar i dem med tång.

Varför dyra däck?
Jag har de senaste 5 åren på mtb, cross och lvg haft 9 punkteringar med scwalbe däck och två med conti och då har jag ändå många fler mil och timmar på contidäck.

Jag har kört lite udda däck förutom dessa med de struntar vi i då det handlar om att smutskasta schwalbes jävla skitdäck.

Varför dyra däck?
Kul att höra att du har precis motsatt erfarenhet än jag.
Har aldrig haft punka på ett Michelin däck, Aldrig på ett Schwalbe däck, en punka på ett Vittoria CX men aldrig på racerdäcken.
På Conti CX däck (Speed) så havererar däcksidorna för mig. GP 4000 kräker jag bara på. Tror jag köpte 10 slangar den sommaren. Var bra att binda upp träd i trädgården med dock.
Pendlar gör jag på Vittoria Zaffiro 28 och de är inte de roligaste men håller hur länge som helst.
Är bara så förvånad att ingen annan har dessa problem.
Men i grunden så är det säkert så att jag vill ha sönder conti däcken o letar fel på dem...

Varför dyra däck?
HåkanC sa:
Conti GP4000 S II är i dag (sön 15/5) dagens produkt hos Rose, 327,08 SEK
https://www.rosebikes.se/artikel/continental-grand-prix-4000-s-ii-tyre

/Håkan

Enligt dagens happyannons har dom rasat med inte mindre än 0:01 i pris.. :)

De GP4000 som sitter på min räser har gått 4500 km utan en enda punktering. Och är inte nämnvärt slitna heller. Jag är nöjd och ser fram emot att utan dåliga ursäktar montera de gen. II däck som ligger o väntar.
Undrar om det går att dra några som helst statistiska slutsatser utifrån enskilda erfarenheter av olika däck. Mycket tveksamt IMHO

Senast ändrad:
Varför dyra däck?
HåkanC sa:
Conti GP4000 S II är i dag (sön 15/5) dagens produkt hos Rose, 327,08 SEK
https://www.rosebikes.se/artikel/continental-grand-prix-4000-s-ii-tyre

De har även bra slangar, tex: Schwalbe SV20
https://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-sv20-extra-light-butyl-road-bike-tyre/aid:789588

/Håkan

Tänk på frakten hos Rose, 10 kr dyrare hos Wiggle med fri frakt (om köp av två dvs).

http://www.wiggle.se/continental-grand-prix-4000s-ii-vikbart-dack-landsvag/

Tillbaka
Topp