Varför funkar inte min reba?

wind

Ny medlem
Hej

Börjar bli riktigt sur på min reba nu - hade problem med den ända sen jag fick den med swischljud mm och dålig poplock, pumpade dock förra veckan samt drog åt poplockvajern - då gick allt ganska fint.

Tog en 2 timmars tur i lördags och ställde den sedan i garaget, allt kändes bra med gaffeln under turen och poplocken låste bra. Gick ut och skulle cykla en sväng nu på kvällen - f-n hela gaffeln har ju pajat helt känns det som! Blir ingen skillnad alls när man trycker in poplocken - samma gung som i öppet läge, dessutom slår gaffeln liksom i en vägg när det är typ 4 cm kvar på fjädringen med ett klunkljud som resultat, den känns också helt förjäklig...

Vad har hänt? Kan man fixa det själv eller måste den in till en verkstad??

Tacksam för svar, man blir ju sååå less när sakerna inte funkar.

En packning som pajat och olja från dämpningen har runnit ner i undre delen av gaffeln kanske. Oljan stoppar då gaffelnn från att fjädra, och lockouten fungerar inte heller eftersom den försöker förhindra olja som inte finns att flöda...

Samma sak hände mig igår. Lämna in den idag o fick det fixat på garantin om än lite motvilligt. Fick samma förklaring som ostkaka gav.

Service skulle cykloteket ha 650 för plus material.

Turbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen aning. Annars så finns
>
Verkar
> inte jättesvårt...

Nej men det kommer gå åt skogen ändå om jag skulle ge mig på det, tyvärr ;)

*Men somsagt kan man få detta fixat för en billigare slant än 650 spänn?
*Måsta man göra alla setg i den där videon eller räcker det med att fylla på olja som jag läst?
*ska en ny reba paja så här efter nån timmes asfaltsåkning?

Verkar som den läcker också - kommer små mängder olja från floodgaten samt är del olja på det guldfärgade gaffelbenet (om det u heter så) - är detta normalt?

Okej, det låter som du har problem med packningarna i botten på höger innerben.

Detta leder till brist på lockout, att gaffeln stannar i slaget och att du inte har någon kompressionsdämpning i början av slaget. Allt detta känns nog bekant så vi kan lungt anta att det är detta som är fallet.

Detta leder till en stor mängd olja i ditt ytterben (antar lite fritt att det är runt höger packning det läcker ut på innerbenet) som pressas upp genom packningarna.

Att området runt floodgaten är blött kan möjligen ha en av följande förklaringar:

1. Måndagsex. Garantiåtgärd.
2. Det faktum att du kört med för lite olja i innerbenet, då kompar man dämparen en bit innan "oljeväggen" träffat din motioncontrol och därmed flyttat eller pajat den läpp-packning som håller tätt på vägen upp.
3. Sagda packning kan sitta på sniskan oavsett och kanske bara behöver återställas.

Skall du utföra service och bytta packningarna i botten själv så behöver du ny olja samt det servicekit som innehåller de rätta o-ringarna. Servicekitet kostar ca. 250:- och olja tillkommer med kanske 100:-.

Dock så måste du nog in i Motion Control-enheten med, detta går bra att göra men det innefattar att din garanti går åt skogen.

Minns ej garantireglerna nu, men hör med din LBS om de kan kontakta Vartex som distribuerar RS i Sverige och se vad de kan hjälpa dig med.

Om du inte får det på något garantirep. så kanske de är snälla mot dig i alla fall och ordnar ett goodwillpris på service eller delar.

ok, tack för svaret! Va ju synd de här på en helt ny gaffel - men ska försöka få det fixat på garantin, den har ju somsagt krånglat ända sen jag fick den - kan ju vara ett dåligt ex helt enkelt.

Pajar man den totalt om man fortsätter att cykla på den några gånger nu innan man grejar de här?

Cykla inte mer med den gaffeln innan detta är åtgärdat, du riskerar skjuta ur packningarna runt innerbenet och skada komponenterna i den mer om du fortsätter.

ok ska skicka ett mejl till vartex och höra om det går på garantin - vad tror ni om det? Gaffeln köptes för under 1 år sedan så jag har väl några garantipapper nånstans. Den har ju somsagt krånglat sen jag fick den (den sitter på en tysklandhoj) så om det är ett kasst ex så borde dom väl kunna byta ut den eller reparera den?

De vill troligen att du tar upp det med inköpsstället för din cykel, vilket skulle vara det korrekta förfarandet.

Men maila dem så märker du det som sagt.

OK, har inspekterat den lite nogrannare, läcker väl kanske inte olja - är liksom en tunnare oljefilm på både västra och högra röret - kommer inget från floodgaten längre. Den dämpar normalt första cm men tar sen stopp när det är ca 3-4 cm slag kvar. Låsningen fungerar somsagt inte eller mycket mycket mycket dåligt. Några packningar lär väl inte gått - den är ju i stort sett oanvänd, några mil asfalts cykling bara? Kan det bara va oljenivån som är för låg? Och isåfall hur har jag i mer, vilken olja går bäst och hur mycket ska det va i?

Jag kanske är helt fel ute men tacksam för svar :)

Jag har en rätt tråkig inställning.

Om jag inte med hjälp av manualen på SRAM:s sida kunde lösa problemet med min gaffel, så skulle jag överväga att lämna in den.

Fast å andra sidan kan jag förstå att man vill åtgärda fel som drabbar den egna utrustningen och på så sätt bli mer bekant med uttrustningen. Lycka till i alla fall.

Skit också, min förut fint fungerande Reba Race-08 (mindre än 100 gångtimmar)har plötsligt get upp. Fjädrar lätt 20-25mm och sen blir det klonkstopp stumt, har ingen betydelse i vilket läge flodgaten eller push-locen är heller. Någon som har haft samma symtom ? :-( T

Tillbaka
Topp