Varför hatar du dina fötter? problemet kring cykelskor...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Credy

Aktiv medlem
Varför hatar du dina cykelskor?

Hej,

Har lite tankar kring detta komplexa område cykelskor!

Vad är eran erfarenhet kring detta?

Hur gör man för att inte få kramp/heatspots i fötterna?
Vilka butiker i Skandinavien har en djupgående förståelse kring foten och cykelskor i Sverige/Skandinavien?

Jag själv lider av rätt svåra fotproblem och när jag går in i butiker är kunskapen och förståelsen om foten väldigt dålig och många verkar sakna intresse överhuvudtaget kring det ämnet…
Man frågar efter en bred sko och man får som svar att:
-Ja, men det har vi!
När man sen ser skon är den spetsig och smal som en pinne…
Varför är det så här? Menar, det är ju genom foten all kraften går igenom. Om foten är i en krampaktig position i skon är det inte konstigt man får ont efter ett tag!
Varför vill man ha skor som inte följer fotens riktiga form?
(Tänker Specialized, Shimano, Giro etc)

Vart vänder man sig om man vill få perfekta cykelskor som funkar att ha på sig 16 h om dagen i en vecka?

Lite övriga frågor =)
Vad har du för färg på dina cykelskor?
Vilken färg ska man ha för att vara onpoint? Mtb och landsväg, Är det helvita på landsväg som fortfarande gäller och svart på mtb/gravel…?
Vilket skomärke gör dem skönaste cykelskorna?
Hur gör du för att hitta ditt perfekta par?
Har du problem med att få tag i rätt bred när det kommer till cykelskor?

Jag själv lider av rätt stora fotproblem och kan bara ha BONT skor,
Vad är er erfarenhet av https://bontcycling.com skor?
Funkar de bra, Vad har ni haft för problem med de skorna?

Vore kul med lite diskussion kring detta ämnet!

Allt gott!

Har du provat att flytta bak klossen?
Har du riktigt styva sulor?

På frågan i rubriken kan jag svara att jag hatar mina fötter för att vänsterfoten är en halv storlek större än högerfoten. Och för att både är breda fram, men smaal bak. Det gör det svårt att hitta rätt skor.

Jag kan dock säga att att hitta bra cykelskor är enklare än att hitta rätt skor till hastighetsskridskoåkning eller skate längdåkning där man också måste kontrollera vinkeln av foten mot marken vid stora krafter.

Min ortoped förbjöd mig att använda mina Shimano RX8-skor. Även om jag ansåg att de var bekväma menade han att de bidragit till de fotrelaterade problemen jag numera dras med.

De såldes. Köpte plattformspedaler och FiveTen Trailcross XT + anatomiska inlägg.

Efter 20 år med SPD var det spännande att prova plattformspedaler. Skillnaden i känsla är faktiskt mindre än vad man tror. Vad gäller prestanda kan jag inte uttala mig då jag njutcyklar ikapp det år jag tappade pga fotskadan.

Menar du att ingen människa har fötter som matchar skor från dessa märken?
Jag menar att dessa skomärken inte följer människans naturliga form på sin fötter.
De är alldeles för spetsiga och smala för att vara bra i längden för fotens muskulatur.

Kanske vill TS säga att några människor har fötter som inte följer fotens riktiga former.
Jag menar att de flesta cykelskor är förödande för foten då de inte följer fotens riktigt form...

förutom Bont...
Men tror det är det du menade... :)

Jag menar att dessa skomärken inte följer människans naturliga form på sin fötter.
De är alldeles för spetsiga och smala för att vara bra i längden för fotens muskulatur.
Är ju rätt stor skillnad på hur fötter ser ut vad gäller bredd och spetsighet. Är rätt övertygad om att min syster som normalt har ett helsike att hitta tillräckligt smala skor och dessutom har mkt spetsigare fötter än jag skulle uppskatta Bont.

Enligt min ortoped ska man inte enbart stirra sig blind på bredd utan även kika på dämpning. Skon får med fördel bara styv, men bör också vara dämpande mjuk.

Min ortoped förbjöd mig att använda mina Shimano RX8-skor. Även om jag ansåg att de var bekväma menade han att de bidragit till de fotrelaterade problemen jag numera dras med.

De såldes. Köpte plattformspedaler och FiveTen Trailcross XT + anatomiska inlägg.

Efter 20 år med SPD var det spännande att prova plattformspedaler. Skillnaden i känsla är faktiskt mindre än vad man tror. Vad gäller prestanda kan jag inte uttala mig då jag njutcyklar ikapp det år jag tappade pga fotskadan.
HEj, inte konstigt att han förbjöd dig de skorna... De ser krampaktiga ut..

Får man fråga vad det är för fotproblem du nu har?
Kul att du kan cykla med plattpedaler...
Kan Lachlan Morton cykla tour de france routen på flatpadels så lär det funka för oss dödliga med :)

• Gilla
Reactions: Sam
Dessutom är det ju lite kutym att inte skrika i trådrubiker.

Enligt min ortoped ska man inte enbart stirra sig blind på bredd utan även kika på dämpning. Skon får med fördel bara styv, men bör också vara dämpande mjuk.
Menar du vanliga skor eller cykelskor nu?
Jag ränker på ämnet cykelskor nu, Vanliga skor är ett annat ämne i stort sett.

Är ju rätt stor skillnad på hur fötter ser ut vad gäller bredd och spetsighet. Är rätt övertygad om att min syster som normalt har ett helsike att hitta tillräckligt smala skor och dessutom har mkt spetsigare fötter än jag skulle uppskatta Bont.
Bont har ju fördelen att man kan beställa, smal, normal, bred och bred bred från visa modeller.
Någon av deras billigare sko har ju även lite annan typ av Läst för lite mera plattfot.

Menar du vanliga skor eller cykelskor nu?
Jag ränker på ämnet cykelskor nu, Vanliga skor är ett annat ämne i stort sett.
Påstående är giltigt för båda. Med det sagt har jag inte gjort mig av med mina Red Wings eller Loake 1880.

Edit: däremot har jag gjort med av med sneakers helt och hållet. Jag går numera runt i Saucony Guide 15 och har gjort det uteslutande sedan typ mars månad. När nuvarande par blev lite slitna så köpte jag ett identiskt par. Fick tipset att New Balance V5 Vongo (eller motsvarande) också passade just mina fötter. Men kvaliteten på Saucony har varit otrolig bra.

Senast ändrad:
HEj, inte konstigt att han förbjöd dig de skorna... De ser krampaktiga ut..

Får man fråga vad det är för fotproblem du nu har?
Kul att du kan cykla med plattpedaler...
Kan Lachlan Morton cykla tour de france routen på flatpadels så lär det funka för oss dödliga med :)
Har en överansträngd sena precis under fotledsknölen. Detta har gjort att den inte orkar hålla upp fotvalvet och foten har därmed kollapsat. Detta har orsakat smärta i mer eller mindre hela foten. Det har i sin tur haft konsekvenser att jag omedvetet kompenserat för detta i höft och knä.

Senast ändrad:
Har en överansträngd sena precis under fotledsknölen. Detta har gjort att den inte orkar hålla upp fotvalvet och foten har därmed kollapsat. Detta har orsakat smärta i mer eller hela foten. Det har i sin tur haft konsekvenser att jag omedvetet kompenserat för detta i höft och knä.
Okej, intressant, Det låter lite som mina känningar på vänster fot, känningen sitter precis under fotledsknölen...

Har du möjligen namnet på sjukgymnast eller ortoped för hjälp kring dessa frågor?

En hjälp för dig kan kanske vara dessa skosulor https://www.g8performance.com

Jag bor i Göteborg...
Du kan maila mig på edwardcarlanders@gmail.com, det hade varit väldigt uppskattat, behöver liten hjälp med duktig sjukgymnast kring foten. Lite fotövningar etc.

Mina fötter är 11-12cm breda och i storlek 42-43 på längden. Kör med Lake mx 238 Wide och dom är perfekta. Känner inga domningar eller problem öht, även efter 5-6h.

Okej, intressant, Det låter lite som mina känningar på vänster fot, känningen sitter precis under fotledsknölen...

Har du möjligen namnet på sjukgymnast eller ortoped för hjälp kring dessa frågor?

En hjälp för dig kan kanske vara dessa skosulor https://www.g8performance.com

Jag bor i Göteborg...
Du kan maila mig på edwardcarlanders@gmail.com, det hade varit väldigt uppskattat, behöver liten hjälp med duktig sjukgymnast kring foten. Lite fotövningar etc.
Jag går i god för Kevin @ https://www.ortorehab.se
Hemsidan är usel, men vården är i världsklass. Sulorna jag använder är custom som Kevin skapade efter mina fötter och symptom. Utöver dem använder jag emellanåt Icebugs Slim High i finskorna.

Bont har ju fördelen att man kan beställa, smal, normal, bred och bred bred från visa modeller.
Någon av deras billigare sko har ju även lite annan typ av Läst för lite mera plattfot.

Det är såklart bättre att har olika bredder än att har bara en. Men det hjälper inte mina fötter som är breda fram och smala bak. Vid hastighetsskridskor kan man köpa termoplastika skor så att man kan lösa det.

Lästa för några år sen om termoplastika cykelskor, men vid en snabb googling hittar jag inte mycket nu.

Hemsidan är usel, men vården är i världsklass. Sulorna jag använder är custom som Kevin skapade efter mina fötter och symptom. Utöver dem använder jag emellanåt Icebugs Slim High i finskorna.
Okej, tack!!! Detta gjorde min dag!!
Ska kontakta dem och se vad dem säger.
Men kolla in sulorna G8, jag kan ordna ett par åt dig!

Det är såklart bättre att har olika bredder än att har bara en. Men det hjälper inte mina fötter som är breda fram och smala bak. Vid hastighetsskridskor kan man köpa termoplastika skor så att man kan lösa det.

Lästa för några år sen om termoplastika cykelskor, men vid en snabb googling hittar jag inte mycket nu.
Du kanske skulle kolla in Bonts asian fit som är smalare kring hälen och bredare framtill...
https://shop.bontcycling.com/vaypor-s-white/
man väljer där på "width"

Vad menas med termoplastiska skor? att man kan värmeforma? det kan man göra till en vis del, men det ska vara mest finjustering...

Kan man få hjälp med sjukgymnastik övningar också? inte bara ilägg till skorna...

Kan starkt tipsa om Lake skor. Breda och några modeller som är uppdelade i sektioner som gör att du kan få skon att sitta ordentligt fint runt foten

Kan man få hjälp med sjukgymnastik övningar också? inte bara ilägg till skorna...
Självklart. Fick fler tips och övningar än när jag var hos två (av varandra oberoende) fysioterapeuter.

Du kanske skulle kolla in Bonts asian fit som är smalare kring hälen och bredare framtill...
https://shop.bontcycling.com/vaypor-s-white/
man väljer där på "width"

Vad menas med termoplastiska skor? att man kan värmeforma? det kan man göra till en vis del, men det ska vara mest finjustering...

På hastighetsskridskor kan man forma skorna helt, om dom är helt termoplastika. Mina är bara termoplastika vid halen. Jag har köpt en bred modell skor, isf normalbred, och gjort halen smalare (som funkar perfekt på vänsterfoten, men jag skulle behöva en half storlek mindre på höger). Helt termoplastika skor läger man i en ugn och kan man sen sätter på foten med en plastpåse runt och suga vakuum för att forma dom perfekt runt foten.

Kan starkt tipsa om Lake skor. Breda och några modeller som är uppdelade i sektioner som gör att du kan få skon att sitta ordentligt fint runt foten
Ja, Lake ska vara bra kring bredden. Lite störande bara att stortån lutar mera innåt än på bonts modeller.
Men jag har kolla in dem lite, skulle vara kul att kunna se deras skor i verkligheten, har de någon återförsäljare i Sverige så man kan får känna på skorna?

På hastighetsskridskor kan man forma skorna helt, om dom är helt termoplastika. Mina är bara termoplastika vid halen. Jag har köpt en bred modell skor, isf normalbred, och gjort halen smalare (som funkar perfekt på vänsterfoten, men jag skulle behöva en half storlek mindre på höger). Helt termoplastika skor läger man i en ugn och kan man sen sätter på foten med en plastpåse runt och suga vakuum för att forma dom perfekt runt foten.
Okej, intressant, termoplastiska skor verkar ju var optimalt, kostar väl en del kanske.
Mvh Edward

Men vad har du för cykelskor för tillfället? har du Bont?

Det är ett fenomen som inte bara gäller cykelskor. Förr om man går tillbaka i tiden gjordes skor med olika lästbredder men nu är nästan alla skor och kängor i medel till smal läst trots att en för smal läst är långt värre för foten än en för bred. Problemet verkar också främst vara för större storlekar så svaret på frågan om varför är väl förutom modet kanske också att skor numera tillverkas i länder där de flesta har mindre fötter?

Okej, intressant, termoplastiska skor verkar ju var optimalt, kostar väl en del kanske.
Mvh Edward

Shimano hade termoplastika skor, vet inte om dom har dom fortfarande. Fick några hits med andra namn, men har ingen aning om dom är bra.

Termoplastika skridskor är riktigt bra! Dom är dyra, men som sliter nästan inte, förutom om man är eliteåkare, så det är inte en stor investering över många år.

Men vad har du för cykelskor för tillfället? har du Bont?

Jag har nu bara Specialized skor. Jag måste har koll att bara köpa modeller som är tillräckligt breda fram. Bak har alla nyare Speciliazed skor en riktigt tjock och bra "krage" för att förhindra att halen glider uppåt, så jag har ingen problem med mina smala änklar. Det var riktigt jobbigt för när jag behövde går på branta med MTBn på branta partier.

Bont asian fit låter intressant, men den har också låg instep/arch. Jag behöver riktigt hög arch support. Jag kör nu med Speciliazed +++ sulor på mina lvgskor, en riktigt stor förbättring!

Det är ett fenomen som inte bara gäller cykelskor. Förr om man går tillbaka i tiden gjordes skor med olika lästbredder men nu är nästan alla skor och kängor i medel till smal läst trots att en för smal läst är långt värre för foten än en för bred. Svaret på frågan om varför är väl modet?
Tror du har har rätt, att det är just en modefråga, i alla fall när det kommer till vanliga skor...
Men om man ser det ur en funktion, är det konstigt att så många cykelskor är så smala, det är ju katastrofalt dåligt för foten, lägger du där till att du lägger kraft på foten i varje tramptag... inte konstigt folk får problem eller ont i fötterna när så många antagligen har alldeles för smala skor....

det frodas en övertro på att någon annan skall veta bäst vad dina fötter gillar.

när det är sagt tror jag vanligaste misstaget att köpa för korta skor. sandaler bryr sig inte om att krama tårna. det behöver inte heller täckta skor göra:)

Shimano hade termoplastika skor, vet inte om dom har dom fortfarande. Fick några hits med andra namn, men har ingen aning om dom är bra.

Termoplastika skridskor är riktigt bra! Dom är dyra, men som sliter nästan inte, förutom om man är eliteåkare, så det är inte en stor investering över många år.

Jag har nu bara Specialized skor. Jag måste har koll att bara köpa modeller som är tillräckligt breda fram. Bak har alla nyare Speciliazed skor en riktigt tjock och bra "krage" för att förhindra att halen glider uppåt, så jag har ingen problem med mina smala änklar. Det var riktigt jobbigt för när jag behövde går på branta med MTBn på branta partier.

Bont asian fit låter intressant, men den har också låg instep/arch. Jag behöver riktigt hög arch support. Jag kör nu med Speciliazed +++ sulor på mina lvgskor, en riktigt stor förbättring!

Hmmm, skulle testa bonts, men borde kunna lägga in skinn i hälen hos en skomakare för att öka så den sitter bra där...
Vill du ha hög arch support så har https://www.g8performance.com/insoles/pro-series-2620-custom-orthotics/
de arch support till nivå 5.
Jag kan ordna dessa sulor till dig.

Mvh Edward

Tror du har har rätt, att det är just en modefråga, i alla fall när det kommer till vanliga skor...
Men om man ser det ur en funktion, är det konstigt att så många cykelskor är så smala, det är ju katastrofalt dåligt för foten, lägger du där till att du lägger kraft på foten i varje tramptag... inte konstigt folk får problem eller ont i fötterna när så många antagligen har alldeles för smala skor....
Det är inte bara fötterna som drabbas, det kan även leda till problem längre upp, särskilt knän.

det frodas en övertro på att någon annan skall veta bäst vad dina fötter gillar.

när det är sagt tror jag vanligaste misstaget att köpa för korta skor. sandaler bryr sig inte om att krama tårna. det behöver inte heller täckta skor göra:)
ja, lite så, men generellt har folk så förstörde fötter att de inte kan känna vad deras rätta storlek på skor är...

är väl en balansgång, många köper för korta skor, sen köper många för långa skor för att öka bredden och det är oftast inte bra heller då skon viker sig för tidigt och man får ont där skon viker sig istället...
Det är oftast svårt att hitta skor i rätt bred, för mig är det i stort sett omöjligt...

Det är inte bara fötterna som drabbas, det kan även leda till problem längre upp, särskilt knän.
absolut, de onda symtomen sprider ju sig sen när grunden inte funkar (fötterna), kan vara knän, höfter, rygg som blir påverkade.

ja, lite så, men generellt har folk så förstörde fötter att du inte kan känna vad deras rätta storlek på skor är...

är väl en balansgång, många köper för korta skor, sen köper många för långa skor för att öka bredden och det är oftast inte bra heller då skon viker sig för tidigt och man får ont där skon viker sig istället...
Det är oftast svårt att hitta skor i rätt bred, för mig är det i stort sett omöjligt...
Mina cykelskor är läderkängor tillverkade i Docksta på 60-talet, jag har även något par nya och "riktiga" av Shimano med deras bredaste läst som väl funkar någorlunda men Docksta-kängorna är helt överlägsna funktionsmässigt så det är dem jag använder även om det ser lite lustigt ut.

Det är ett fenomen som inte bara gäller cykelskor. Förr om man går tillbaka i tiden gjordes skor med olika lästbredder men nu är nästan alla skor och kängor i medel till smal läst trots att en för smal läst är långt värre för foten än en för bred. Problemet verkar också främst vara för större storlekar så svaret på frågan om varför är väl förutom modet kanske också att skor numera tillverkas i länder där de flesta har mindre fötter?

Vid idrottsskor, inklusive cykelskor, finns dock en till faktor till: elitemodell är smalare än billigare modeller. Vid skor till både cykling och längdåkning måste jag undvika dyraste modeller av många tillverkare som är smalare. Jag förstår inte varför eliten skulle ville har smalare skor, förutom på en sprint det man vill sitta så fast som mögligt och där det är ingen problem att har låg blodcirkulation i några minuter.

Eller blir bara dom med smalare fötter eliteidrottare?

Vid idrottsskor, inklusive cykelskor, finns dock en till faktor till: elitemodell är smalare än billigare modeller. Vid skor till både cykling och längdåkning måste jag undvika dyraste modeller av många tillverkare som är smalare. Jag förstår inte varför eliten skulle ville har smalare skor, förutom på en sprint det man vill sitta så fast som mögligt och där det är ingen problem att har låg blodcirkulation i några minuter.

Eller blir bara dom med smalare fötter eliteidrottare?
Hmmm, bra fråga, vet inte varför det är så, många elitidrottare vill väl absolut inte att skon ska klappa, men det måste väl bli andra symtom som kommer fram senare i med att ha så tajta skor som förhindrar blodcirkulation.

Ytterligare en orsak är nog att fotriktighet och kvalitet nu för tiden inte är lika säljande som utseende och tekniska nonsens-finesser så det är dessa som prioriteras.

Ytterligare en orsak är nog att fotriktigheten och kvaliteten nu för tiden inte är lika säljande utan det är utseende och tekniska nonsens-finesser som prioriteras.
Helt klart så tyvärr.
Jag själv har helt fått tänka om då mina fötter har blivit hyperkänsliga efter många år av för små skor.

cyklar du landsvägscykling med Docksta kängan? eller mtb, daglig pendling...

Helt klart så tyvärr.
Jag själv har helt fått tänka om då mina fötter har blivit hyperkänsliga efter många år av för små skor.

cyklar du landsvägscykling med Docksta kängan? eller mtb, daglig pendling...
Blandat nyttocykling, touring och gravel med (såklart) plattformspedaler.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp