Varför hatar du dina fötter? problemet kring cykelskor...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag menar att dessa skomärken inte följer människans naturliga form på sin fötter.
De är alldeles för spetsiga och smala för att vara bra i längden för fotens muskulatur.
+1! Följer foten en vanligt sko form är foten skadad, typ.

Ja, Lake ska vara bra kring bredden. Lite störande bara att stortån lutar mera innåt än på bonts modeller.
Men jag har kolla in dem lite, skulle vara kul att kunna se deras skor i verkligheten, har de någon återförsäljare i Sverige så man kan får känna på skorna?
Jag köpte mina av Pain free power i Solna Stockholm. Grym service dessutom ?

Lite OT när det gäller cykelskor men har ett par ökenkängor som har den här formen. Helt annorlunda att gå med skor där foten inte kläms ihop utan kan bredda sig vid belastning, påminner om att gå barfota i känslan och det känns väldigt bra :)
duckfeet-465021-roskilde-5-e.jpg

OT när det gäller cykelskor men har ett par ökenkängor som har den här formen. Helt annorlunda att gå med skor där foten inte kläms ihop utan kan bredda sig vid belastning, påminner om att gå barfota i känslan och det känns väldigt bra :)
duckfeet-465021-roskilde-5-e.jpg
Hej,
Vilken modell är det?

är det clarks? Har dessa skor, tyvärr har de drop och är lite låga för mig så de stör mina nerver i stortån...

Har väl egentligen inga som helst problem med fötterna utan cyklar/går/springer enbart i vad jag trivs med.
Sedan många år tillbaka kör jag breda Bont för landsvägscykling, Merrel trailrunner eller VivoBarefoot för MTB/vardagscykling och Altra för löpning.

Tror att de flesta gynas av av en ganska bred och rymlig läst framtill men sedan måste man såklart hitta något som passar foten i övrigt gällande fotvalv, hälgrepp, dämpning/drop.

//j

Har väl egentligen inga som helst problem med fötterna utan cyklar/går/springer enbart i vad jag trivs med.
Sedan många år tillbaka kör jag breda Bont för landsvägscykling, Merrel trailrunner eller VivoBarefoot för MTB/vardagscykling och Altra för löpning.

Tror att de flesta gynas av av en ganska bred och rymlig läst framtill men sedan måste man såklart hitta något som passar foten i övrigt gällande fotvalv, hälgrepp, dämpning/drop.

//j
Ja, låter som du har en bra bild av vad dina fötter mår bra av,
Får man fråga vilken Bont modell du har? vart köpte du dem ifrån?

Ja, låter som du har en bra bild av vad dina fötter mår bra av,
Får man fråga vilken Bont modell du har? vart köpte du dem ifrån?
Har ett par Helix som jag köpt online direkt från Bont samt ett par Riot+ som jag köpte här via Happys köp/sälj.
(normalt en dum ide att köpa skor och sadlar o-provat men, som sagt, ganska bra koll på vilken typ av skor jag trivs i och inga direkta fotproblem)

Dyker det upp ett par Bont skor med vanlig snörning likt Giros Empire SLX så är det möjligt att det blir ett byte annars har jag skor som jag tror jag kommer trivas i i många år framöver.

//j

Mina korvören - har ankfötter med höga fotvalv och extra bred högerfot.
På cykel är det Lake i läder som gäller. Har dessutom lästat ut ena paret hos skomakare.
Cykling är ju en framfotssport likt skidor med konstant tryck på framfoten - ett par bra iläggssulor med metatarsal stöd är en förutsättning i tillägg till breda tåboxen. Annars trycks nerverna ihop med domningar till följd. Att montera klossarna långt bak hjälper mig också.

För löpning trivs jag bra med Altra. Har testat några Topo Athletic som har en kalas tåbox men har varit lite smala mittpå / i lästen.

En favoritsko till vardags just nu är Freet Pace
Barfota / minimalistiska skor ser lätt lite skumma ut men dessa är ruggigt sköna och funkar i mitt tycke även på kontoret. Har man aldrig testat att ge sina fötter lite frihet tycker jag man verkligen ska ge det en chans.
Som diskuterat ovan, för det mesta ser våra fötter inte ut som pistolkulor så det är konstigt att skorna formas så :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp