Varför inte köpa hybrid från XXL

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
För det priset kommer jag faktiskt inte på några nackdelar.

Jag pendlar till jobbet dagligen på en cykel med motsvarande utrustning och det fungerar alldeles utmärkt. Tung stålgaffel är väl ingen höjdare (det har min med fö) men den har dessutom hydrauliska skivbromsar. Det är bara att köpa.

Tung stålgaffel måhända, men i alla fall ingen menlös dämpgaffel tänker jag. :)

Betänketiden gäller till lunch imorgon...

Nackdel med tidigare modell:
Ont om hål vid bakaxeln för att fästa skärmar och pakethållare.
Värt att dubbelkolla på plats om den skall kitas med sådant.

Samma utgångsläge som för TS. Men en lite mer upphottad modell:
https://www.xxl.se/white-sc-lite-ff-ane-18-hybridcykel-dam/p/1143917_1_style

Hade hoppats på att det åtmindstonde skulle varit 10 delat i bak. Nu verkar det vara någon gammal XT-bakväxel som de har fått tag på?
Tänker att då det inte är så backigt i Skövde, så borde man kunna kasta av framdreven och framväxeln till förmån för en singelklinga i fram framöver.

Någon som har övriga synpunkter på den här hojen?

MarkusGun sa:

Hade hoppats på att det åtmindstonde skulle varit 10 delat i bak. Nu verkar det vara någon gammal XT-bakväxel som de har fått tag på?
Tänker att då det inte är så backigt i Skövde, så borde man kunna kasta av framdreven och framväxeln till förmån för en singelklinga i fram framöver.

Ser väl okej ut. 9-delat är bra, billiga delar och slitstarkt. Mittenklingan ger rimligt område och placering av området. Kanske en 32 eller 34 passar bättre om ni singlifierar den, men beror ju lite på hur backigt det är och hur stark cyklisten är. Det där FSA styrlagret är dåligt tätat och rostar (som de flesta styrlager) snabbt om det blir blött, smutsigt och fettlöst så fetta gärna in det extra redan när cykeln är ny och gör om det minst en gång per år så håller det.

Däcken vette tusan - troligen är de mindre skojiga, men det är kanske mest fördommar. Testa och se, är de hala och tungrullade så är det bara att byta till något sportigare.

Jag kan meddela att köpet inte blev av. Cykelstället var packat i bilen men jag hade inte tid på vägen hem. Men på kvällen satt vi och resonerade och kom fram till att cykeln nog egentligen inte skulle användas så mycket som min fru föreställde sig. Och även om det var ett bra pris så är det dyrt om den inte används.

Bengt-re sa:
MarkusGun sa:

Ser väl okej ut. 9-delat är bra, billiga delar och slitstarkt. Mittenklingan ger rimligt område och placering av området. Kanske en 32 eller 34 passar bättre om ni singlifierar den, men beror ju lite på hur backigt det är och hur stark cyklisten är. Det där FSA styrlagret är dåligt tätat och rostar (som de flesta styrlager) snabbt om det blir blött, smutsigt och fettlöst så fetta gärna in det extra redan när cykeln är ny och gör om det minst en gång per år så håller det.

Däcken vette tusan - troligen är de mindre skojiga, men det är kanske mest fördommar. Testa och se, är de hala och tungrullade så är det bara att byta till något sportigare.

Tack för snabb och bra input! Ser du något värde i att betala en extra tusenlapp och välja denna?
https://www.cykelkraft.se/nishiki-comp-air-dam-gra

MarkusGun sa:
Bengt-re sa:
MarkusGun sa:

Tack för snabb och bra input! Ser du något värde i att betala en extra tusenlapp och välja denna?
https://www.cykelkraft.se/nishiki-comp-air-dam-gra

Nä. 2x8 är ju tristare och mindre uppenbart enkelt att singlifiera. Kanske har den bättre däck, men bara 30mm och ungefär samma vikt. Jag hade kört på XXL cykeln. Iofs var den utan pedaler, men standard plattformspedaler kostar inte många kronor.

Ska köpa en billigare hybrid. Ska bara ha den till och från jobbet ett par dagar i veckan och utflyktscykla med kidsen ibland, kan bli på grus etc.

Är inte intresserad av landsvägscykling men skulle det hända förstår jag att jag får uppgradera till cyclocross eller liknande.

Genom att läsa här på forumet har jag förstått att det inte ska vara dämpad framgaffel men hur är det med dämpad bakgaffel? Funkar det?

Ska eventuella köpa en begagnad Merida XCMission, kan det vara ok?

Spez sa:
Ska köpa en billigare hybrid.
...

Genom att läsa här på forumet har jag förstått att det inte ska vara dämpad framgaffel men hur är det med dämpad bakgaffel? Funkar det?
Förstår inte riktigt. Kan du länka till en bild på en hybrid med dämpad bakgaffel?

Spez sa:
Vet inte vad det är för cykel. Det beror på om den är i din storlek och är i bra skick i relation till pris.

Spez sa:
Däck, klarar jag mig på 26-däck eller blir det stor skillnad med 28?
Om du ska köra på grus ibland kan det ju vara skönt med ännu bredare däck. Men om du har små barn, så cyklar de nog inte ifrån dig bara för att du har smala däck :-)
Men däck kan man ju alltid byta.

Skogsgubben sa:
Spez sa:
...

Förstår inte riktigt. Kan du länka till en bild på en hybrid med dämpad bakgaffel?

Spez sa:
Vet inte vad det är för cykel. Det beror på om den är i din storlek och är i bra skick i relation till pris.

Spez sa:
Om du ska köra på grus ibland kan det ju vara skönt med ännu bredare däck. Men om du har små barn, så cyklar de nog inte ifrån dig bara för att du har smala däck :-)

- Det var säljaren som sa att den var dämpad bak, jag kan för lite om cyklar för att veta om det stämmer och isf om det är bra eller dåligt ?

- Storleken verkar vara bra, har kollat på nätet, sen får jag ju provcykla för att känna i verkligheten.

- Hellre smalare däck känner jag, har ca 1 mil till jobbet och hellre att den resan blir behaglig än korta turer med kidsen.

Merida XC Mission är nog inte vad man kan kalla hybrid, utan en mountainbike av rätt gammal modell.

Funkar såklart för utflykter, men en Eastway eller riktig hybrid är nog roligare att pendla på.

cerro sa:
Spez sa:

Du klarar dig med 26" men lär få svårt om du ska byta däck/slang eller något sådant. 26" är dött.
Så underligt, köpte både ny slang och nytt däck till en 26” för ett par veckor sedan. Måste ha fått fel då. Fast det passade på 26”-hjulen.

Så länge man inte är ute efter senaste gummiblandningen på nya mönstret av rejsigaste däcket så finns det ett hav av däckmodeller i 26 tum, och det kommer förmodligen att fortsätta finnas att köpa 26 tum i valfri cykelbutik så länge det finns cykelbutiker värda namnet.
Titta i valfritt cykelställ utanför valfri skola så syns det att det fortfarande finns en stor marknad för 26 tums däck.

Spez sa:
Skogsgubben sa:
Spez sa:
...

Spez sa:

Spez sa:
Spez sa:
- Det var säljaren som sa att den var dämpad bak, jag kan för lite om cyklar för att veta om det stämmer och isf om det är bra eller dåligt ?

Finns ju gott om mtb med dämpning bak, men då är det alltid i kombination med dämpad framgaffel. Har aldrig hört talas om heldämpad hybrid. Vi kan nog avfärda det som ett missförstånd.

Spez sa:
- Storleken verkar vara bra, har kollat på nätet, sen får jag ju provcykla för att känna i verkligheten.
?

Spez sa:
- Hellre smalare däck känner jag, har ca 1 mil till jobbet och hellre att den resan blir behaglig än korta turer med kidsen.

Ser på de andras svar att det är storleken på hjulet du avser när du skriver 26 eller 28. Jag fick för mig att det var väldigt smala landsvägsdäck du menade. 26mm eller 28mm. De dimensionerna kanske inte ens finns. Glöm mitt svar. Du verkar ändå ha en tanke om däck. ?

Någon kanske redan skrev det, men det finns gott om gamla mtb med 26" hjul. Hybrider för vuxna finns nog bara i 28".

Tack för bra svar, blev en billig hybrid på xxl.
Ska ha den till jobbet ett par dagar i veckan och bara sällskapscykla i övrigt (ingen landsvägscykling).

Skulle jag bli biten och vilja cykla mer än så (inte så troligt) förstår jag att jag måste uppgradera ?

alans sa:
Någon med erfarenhet av denna som brukscykel? 2640:- känns orimligt billigt (med rabatten som gäller fram till idag). Tänkte mig en cykel att ha till affären, dra barnkärra, cykelsemester då och då.

https://www.xxl.se/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-17-black-grey-red-55-cm/p/1133530_1_size_2

Köpte den för ett par veckor sedan, då kostade den 2500:-

Den agerar pendel och familjecykel
Väldigt nöjd, betydligt mer lättrullad än skogshojen :)

Tillbaka
Topp