Varför kan jag inte blöda/lufta mina Deore-bromsar?

Ilves

Aktiv medlem
Bromsarna på min MTB började kännas sega, det hände liksom ingenting när man tryckte in dem. Bromsbeläggen hade gott om yta kvar, så jag kom fram till att problemet måste vara att det kommit in luft i systemet. Jag tänkte åtgärda. Jag följde Park Tools video för att lufta/blöda (på engelska säger man ju "bleed") bromsarna och det gick bra ända fram tills jag skulle trycka in oljan i systemet. Det tog tvärstopp, det enda som hände när jag tog i litet var att slangen trycktes bort och det sprutades ut en massa mineralolja på golvet (tack och lov hade jag lagt ut ett gammalt lakan just av den anledningen). Vad gör jag för fel?

Är det så här det ska se ut? Slangen in vid 1 och sedan lossar man litet (1/2 varv) vid 2. Eller är jag helt ute och cyklar? Och om jag inte är det, vad är det då som gör att jag inte kan trycka in olja i systemet?

processed-3df6e252-f4fe-40b1-ac24-51d0f5580565_F0Y6kWit.jpg

Bromsarna på min MTB började kännas sega, det hände liksom ingenting när man tryckte in dem. Bromsbeläggen hade gott om yta kvar, så jag kom fram till att problemet måste vara att det kommit in luft i systemet. Jag tänkte åtgärda. Jag följde Park Tools video för att lufta/blöda (på engelska säger man ju "bleed") bromsarna och det gick bra ända fram tills jag skulle trycka in oljan i systemet. Det tog tvärstopp, det enda som hände när jag tog i litet var att slangen trycktes bort och det sprutades ut en massa mineralolja på golvet (tack och lov hade jag lagt ut ett gammalt lakan just av den anledningen). Vad gör jag för fel?

Är det så här det ska se ut? Slangen in vid 1 och sedan lossar man litet (1/2 varv) vid 2. Eller är jag helt ute och cyklar? Och om jag inte är det, vad är det då som gör att jag inte kan trycka in olja i systemet?

Visa bilaga 606491
är koppen monterad vid hantaget och öppnad?

jag tror handtaget är på tok för långt utskruvat (reach) för att olja ska kunna passera igenom handtaget. testa att skruva in det en bit.

Fyll olja i tratten, lite mindre än halvfull, vinkla handtaget så det är horisontellt med golvet och börja pumpa handtaget. testa sen om du kan trycka in vätska med sprutan respektive om sprutan rör sig när du pumpar. Shimano räcker det oftast förvisso med att bara lufta via tratten.

Jag skruvade ut det så långt det gick för det sade den förtroendeingivande mustaschprydde mannen att man skulle göra. Men jag prövar att skruva in det en bit. Tack! Jag återkommer.

Mustasch-mannen brukar ju vara rätt så förtroendeingivande, med en "kom-till-min-bil-här-finns-godis"-aura.

Tog ner min mtb idag och märkte att bakbromsen låg på vilket jag tyckte var märkligt. Bromshandtaget hade ingen spänst utan känslor är som systemet saknade bromsvätska. Monterade Shimanos luftkit men helt omöjligt att trycka in bromsvätska testat med bromshandtaget i olika vinklar men helt stumt. Tagit bort bromsoket och rengjort med tryckluft med samma resultat. Någon som haft liknande problem?

Tog ner min mtb idag och märkte att bakbromsen låg på vilket jag tyckte var märkligt. Bromshandtaget hade ingen spänst utan känslor är som systemet saknade bromsvätska. Monterade Shimanos luftkit men helt omöjligt att trycka in bromsvätska testat med bromshandtaget i olika vinklar men helt stumt. Tagit bort bromsoket och rengjort med tryckluft med samma resultat. Någon som haft liknande problem?
öppnade du luftningsnippeln?

För mig låter det som ett mekaniskt fel. En möjlighet är att en kolv kommit snett i bromsoket en annan möjlighet är att kolven i bromshandtaget kommit snett/gått sönder.

ja fast nu var det ju inte det.

Jag har iofs för mig att jag har haft exakt motsat problem - att det bara gick med reach helt utskruvat. På shimano. Men jag är inte 100% säker

Har inte ändrat något på reachen, men ska testa en annan huvudcylinder och se om det fungerar, tack för all input

Tillbaka
Topp