Ilves
Aktiv medlem
Varför kan jag inte blöda/lufta mina Deore-bromsar?
Bromsarna på min MTB började kännas sega, det hände liksom ingenting när man tryckte in dem. Bromsbeläggen hade gott om yta kvar, så jag kom fram till att problemet måste vara att det kommit in luft i systemet. Jag tänkte åtgärda. Jag följde Park Tools video för att lufta/blöda (på engelska säger man ju "bleed") bromsarna och det gick bra ända fram tills jag skulle trycka in oljan i systemet. Det tog tvärstopp, det enda som hände när jag tog i litet var att slangen trycktes bort och det sprutades ut en massa mineralolja på golvet (tack och lov hade jag lagt ut ett gammalt lakan just av den anledningen). Vad gör jag för fel?
Är det så här det ska se ut? Slangen in vid 1 och sedan lossar man litet (1/2 varv) vid 2. Eller är jag helt ute och cyklar? Och om jag inte är det, vad är det då som gör att jag inte kan trycka in olja i systemet?
Är det så här det ska se ut? Slangen in vid 1 och sedan lossar man litet (1/2 varv) vid 2. Eller är jag helt ute och cyklar? Och om jag inte är det, vad är det då som gör att jag inte kan trycka in olja i systemet?