Varför kan man inte använda samma luftningskit till alla bromsar?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
I familjen finns cyklar med hydrauliska skivbromsar med både dot och mineralolja.
Jag har förstått att jag måste ha olika luftningsverktyg beroende på om bromssystemet har dot-vätska eller mineralolja.
Vad beror det på? Varför kan jag inte använda samma verktyg till båda systemen?

För att tätningarna är anpassade för det ena eller det andra och förstörs med fel vätska.
Samma gäller bromsen i sig om du får in rester av fel vätska i systemen.

Sen om du löser det med flera kit eller genom att på sikt byta alla bromsar till samma märke..

I familjen finns cyklar med hydrauliska skivbromsar med både dot och mineralolja.
Jag har förstått att jag måste ha olika luftningsverktyg beroende på om bromssystemet har dot-vätska eller mineralolja.
För att du behöver fler verktyg, gärna de gröna Abbey sakerna. Eller så trivs inte vätskorna tillsammans. Alla vill ju inte dela och det får vi såklart acceptera 😀

Det kan du väl i princip göra om du gör rent verktygen väldigt noggrannt mellan varven. Möjligen får du byta O-ringarna på kolvarna också för de har väl samma fallenhet för att lösas upp som O-ringarna i bromssystemet vid fel vätska...
Nog enklare med två uppsättningar ☺️
( Det sägs att system för DOT tål mineralolja men inte tvärtom. Men det sägs så mycket. Det har även hörts sägas att SRAM kommer att byta till mineralolja i nya system. Den tiden den sorgen)

För att tätningarna är anpassade för det ena eller det andra och förstörs med fel vätska.
Samma gäller bromsen i sig om du får in rester av fel vätska i systemen.

Sen om du löser det med flera kit eller genom att på sikt byta alla bromsar till samma märke..
Det var så enkelt alltså.
Då vet jag.
Tack. ☺️

Tillbaka
Topp