Varför köpa begagnat?

Varför köpa begagnat?
Alltså man blir ju lite förvånad när man söker begagnade racers. Många verkar ha rena fantasipriser på sina gamla hojar. Varför ska man t.ex. betala 15-20 papp för en hoj som var het 2012 och har tiodelat? Det spelar ju liksom ingen roll om den kostade 40-60 då, den är ändå ifrånsprungen rent tekniskt. Ungefär som en gammal dator. För sådana pengar får man ju en riktigt bra cykel från butik med garanti och allt. Fast marknaden är ju fri såklart...

Varför köpa begagnat?
Vad tänker du mer specifikt på som är helt tekniskt förlegat på en landsvägshoj från 2012, bortsett från växlarna? Har det hänt så mycket på geometri-fronten att en 3-4 år gammal cykel är helt omöjlig att köra på? Det är ju såvitt jag vet inte ens några nya hjulstorlekar eller axeldimensioner introducerade under den tiden... Hur lång tid tar det för en bil att gå ner i pris med 70%?

Varför köpa begagnat?
Jo gör en hoj som kostade 60' 2012 väger ca 6.5kg och är helt i klass med en ny hoj som kostar 80' 2016.

Medan en ny hoj för 20' väger ca 8.5kg och anses som rena instegshojen...

Varför köpa begagnat?
På lvg sidan skulle jag säga att beggade hojar i de högre prisklasserna är rena kapen.
Fast de applicerar sig bättre på den typen av hojar jag gillar (metall och svets) än kolfiberhojar fast även de känns bra mkt mer prisvärda än nya cyklar i mitt tycke.

Varför köpa begagnat?
Nja, alltså geometriskt kommer det ju små förfiningar vid uppdateringar precis som i alla andra prestandasporter. Det som var bra behålls och det som var mindre bra förfinas helt enkelt. Sedan är ju en beggad hoj just...beggad med slitage och allt vad det innebär.

Visst, lite skiljer det i vikt (fast du överdrev en del "hm") men är ramen bra i övrigt så är det nog få som märker någon skillnad på ett kilo hit eller dit. Dessutom brukar ju mycket av extravikten komma från tveksamma standardhjul och andra kringkomponenter. Och många beggade hojar säljs med standardhjulen och med möjligheten att köpa till några hetare (men ofta de också - gamla) hjul. Jag tror ändå de flesta som tycker det är kul att sköta om sin cykel och utvecklas har eller tänker köpa lite nya komponenter till sin cykel. Och då kommer man ju ner lite i vikt i alla fall och får dessutom precis de komponenter man vill ha.

Varför köpa begagnat?
hm sa:
Jo gör en hoj som kostade 60' 2012 väger ca 6.5kg och är helt i klass med en ny hoj som kostar 80' 2016.

Nu väger ju inte nya cyklarna nödvändigtvis 8.5kg (t ex http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXRRFOR/planet-x-ec-130e-rivet-rider-sram-force-11-aero-road-bike) men jag förstår din poäng.

Jag tycker man ofta stöter på ganska bra prissatta cyklar också men de försvinner ju fort då de säljs. De man ser ligga kvar bland annonserna är ju just osålda.

Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:
Nja, alltså geometriskt kommer det ju små förfiningar vid uppdateringar precis som i alla andra prestandasporter. Det som var bra behålls och det som var mindre bra förfinas helt enkelt. Sedan är ju en beggad hoj just...beggad med slitage och allt vad det innebär.

Visst, lite skiljer det i vikt (fast du överdrev en del "hm") men är ramen bra i övrigt så är det nog få som märker någon skillnad på ett kilo hit eller dit. Dessutom brukar ju mycket av extravikten komma från tveksamma standardhjul och andra kringkomponenter. Och många beggade hojar säljs med standardhjulen och med möjligheten att köpa till några hetare (men ofta de också - gamla) hjul. Jag tror ändå de flesta som tycker det är kul att sköta om sin cykel och utvecklas har eller tänker köpa lite nya komponenter till sin cykel. Och då kommer man ju ner lite i vikt i alla fall och får dessutom precis de komponenter man vill ha.

Geometriskt har det väl inte hänt så mkt på lvg-sidan? Man sitter mindre utsträckt idag än på 70-talet typ. Däremot har ju aero-segmentet utvecklats.

Även om du köper ny hoj får du ju oftast med billigare och tyngre träningshjul. Så det är väl ingen skillnad?
Menar du att du föredrar att köpa en ny och tyngre cykel och montera nya/lättare komponenter för att få den som du vill? Kan aldrig bli billigare, eller?

Självklart finns det fantasipriser på begagnatmarknaden. Precis som det finns köpare som förväntar sig att få en cykel nästan gratis för att den är ett år gammal.

Varför köpa begagnat?
Har det egentligen skett så mycket teknisk utveckling på lvg cyklar sedan 2012?
Att jämföra med datorer känns i alla fall inte helt rättvist.

Varför köpa begagnat?
Lingon sa:
Har det egentligen skett så mycket teknisk utveckling på lvg cyklar sedan 2012?
Att jämföra med datorer känns i alla fall inte helt rättvist.

Det vete tusan. Men hur kul är det att köpa en supervärstingracer från 2012 med tiodelad Dura-Ace om du kan få en nästvärsting från 2016 för typ samma pris med elvadelat? Oerhört subjektiv fråga såklart men jag skulle nog köpa den nyare.

Om man nu kan få en ny nästvärsting för samma pris som en gammal supervärsting då.

Varför köpa begagnat?
"Arnesson" - helt riktigt. De som sätter rimliga (eller låga) priser blir av med sakerna rätt snabbt och det är säkert anledningen till att många fantasipriser ligger kvar.

"Lingon", nä det kanske var lite orättvist att jämföra med datorer ;-)

"Desmo" - det är ju det jag menar, varför köpa beggad cykel med beggade halvdassiga hjul och en äldre komponentgrupp när jag kan få nya motsvarande prylar till ungefär samma pris? Sedan är man ju lite olika. Jag personligen tycker det är kul att pyssla med cykeln och byta lite delar. Det är såklart inte alla som vill det utan vill ha hela paketet färdigserverat. Inget fel med det,

Varför köpa begagnat?
Arnesson sa:
hm sa:

Nu väger ju inte nya cyklarna nödvändigtvis 8.5kg (t ex http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXRRFOR/planet-x-ec-130e-rivet-rider-sram-force-11-aero-road-bike) men jag förstår din poäng.

Jag tycker man ofta stöter på ganska bra prissatta cyklar också men de försvinner ju fort då de säljs. De man ser ligga kvar bland annonserna är ju just osålda.

Tittar du på planetx och liknande budget hojar är det ju en mer intressant fråga varför det finns folk som köper nya fincyklar för 80-100k när det finns lika "bra" fulcyklar för 15-20k...

Edit annars var det inte så dum deal på planetx hojen även om jag tvivlar på viktuppgiften.

Senast ändrad:
Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:
"Desmo" - det är ju det jag menar, varför köpa beggad cykel med beggade halvdassiga hjul och en äldre komponentgrupp när jag kan få nya motsvarande prylar till ungefär samma pris? Sedan är man ju lite olika. Jag personligen tycker det är kul att pyssla med cykeln och byta lite delar. Det är såklart inte alla som vill det utan vill ha hela paketet färdigserverat. Inget fel med det,

Men även om det är "fantasipriser" på begagnade cyklar, så lär de väl ändå ligga 30% under nypris om de är 1-2år gamla? Och då faller frågan på dig, vad är ett "korrekt" pris? Och inte får man nytt för samma pris som det begagnade. Du får gärna ge konkreta exempel på det. De hojarna som oftast är värst överprisade i mitt tycke är de som är 5-15år gamla och inte har någon "kultstatus" där man ändå önskar 10' eftersom den kostade 25' ny.
Som köpare är det alltid dyrt, som säljare alltid för dyrt. Typ.

Det finns en jättebra tråd någonstans där det togs fram en formel för hur värdet förändrades. Någon annan vet kanske hur man finner den.

Varför köpa begagnat?
Sernevi sa:
Vad tänker du mer specifikt på som är helt tekniskt förlegat på en landsvägshoj från 2012, bortsett från växlarna? Har det hänt så mycket på geometri-fronten att en 3-4 år gammal cykel är helt omöjlig att köra på? Det är ju såvitt jag vet inte ens några nya hjulstorlekar eller axeldimensioner introducerade under den tiden... Hur lång tid tar det för en bil att gå ner i pris med 70%?

+1

Utom när det gäller bilar för där går det undan!
Köpte just loss min tjänstebil, ett år gammal. -45% på nypriset :D

Varför köpa begagnat?
Johan A sa:
Men hur kul är det att köpa en supervärstingracer från 2012 med tiodelad Dura-Ace om du kan få en nästvärsting från 2016 för typ samma pris med elvadelat?

Nu blir jag lite nyfiken på vilket "halleluja moment" det är att testa 11-delat.

Jag som köpte beggad lvghoj för snart två år sedan med 10-delat och inte har förstått hur kass den är.

Varför köpa begagnat?
Håller på med vindsurfing också och på forumet för det så brukar det alltid finnas en tråd "blocket superstars" där de värsta exemplen på drömmare läggs upp. Det tragiska är att ibland så lyckas de ju sälja något till ett hutlöst pris till någon nybörjare som inte förstår bättre. Tycker jag ser lite sådant i cykelsvängen också men inte riktigt lika uttalat. Det är nog helt enkelt för att cykling är en betydligt större sport där det finns mycket fler annonser att jämföra med hela tiden.

Bra kombination förresten - vindsurfing och cykling. Blåser det har man ingen lust att cykla och blåser det inte så har man ingen lust att vindsurfa!

Varför köpa begagnat?
Stumpy - bra att du är nöjd med din 10-delade. Du går säkert inte ned i spagat bara för att du får köra 11-delat. Jag vill inte vara sådan men med det resonemanget går det kanske lika bra att köra 9-delat... eller 8-delat... vad vet jag? Det var inte riktigt det tråden handlade om.

Varför köpa begagnat?
"Penna" - sant!

"hm" - det är bra, gör det. Har den inte förstått det så är det dags. Det är alltid jobbigt när allt hänger på cykeln och inte på den vältränade snubben ovanpå... ;-)

Varför köpa begagnat?
Hav tålamod o va aktiv på happy o blocket så dyker en del fynd upp. Köpte en kolfiber med DuraAce för under 10. Inte den hetaste men vikt runt 7 o far som ett skott jmfrt med den gamla stålräcern. Tipsade en kompis om en kolfiber hoj här på happy. Tarmac med Mavic tävlingshjul (typ 9000SEK ny) samt värsta kombinerade kolfiber styrstam/styre (typ 3500SEK ny) för 7.5 lakan också ca 7 kg. Så måste man inte ha 11 delat o absolut det senaste men vill köra lätt så påstår jag att man kan göra fynd. Följt en del på blocket o många med höga priser ligger ute länge o sjunker till slut.

Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:
Stumpy - bra att du är nöjd med din 10-delade. Du går säkert inte ned i spagat bara för att du får köra 11-delat. Jag vill inte vara sådan men med det resonemanget går det kanske lika bra att köra 9-delat... eller 8-delat... vad vet jag? Det var inte riktigt det tråden handlade om.

Vad är det som skulle blivit så mycket bättre av att ha köpt en ny istället?

Varför köpa begagnat?
Pfaff sa:
+1

Utom när det gäller bilar för där går det undan!
Köpte just loss min tjänstebil, ett år gammal. -45% på nypriset :D

Det ska du nog vara tyst om för skatteverket. Marknadsvärde för motsvarande min bil men ett år gammal verkar vara nånstans runt 85% av vad jag gav..

Och jag tror fortfarande en top of the line ram med ett par tre år på nacken är "bättre" än en instegsram idag, så om priset är detsamma ser jag inte varför det skulle vara bättre att byta till lättare hjul osv på en ny sämre än en gammal bättre. Gällande växlar, för att göra en mtb-referens där jag är mest hemma så är ju prestandan överlägsen i en 5 år gammal Sram X0-växel jämfört med en X5 direkt ur kartongen, om vi bortser från clutch funktionen som kommit som innovation. Trickle down-effekten gäller generellt mest teknologi, tillvekrningsprocess och material kommer fortfarande vara finare och bättre på de dyra prylarna. Sålänge de är välskötta.

Sen att det är nice att vara första ägare och köpa helt nya flashiga grejer är en helt annan sak.

Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:

Upplys oss gärna vad som är så häftigt med 11-delat. Sist jag tittade efter, så gick det inte att få den 11e kransen där jag ville ha den, var tex väldigt magert med kassetter som börjar på nåt större än 11.

Varför köpa begagnat?
jonja sa:
patrick356 sa:

Upplys oss gärna vad som är så häftigt med 11-delat. Sist jag tittade efter, så gick det inte att få den 11e kransen där jag ville ha den, var tex väldigt magert med kassetter som börjar på nåt större än 11.

+1

Varför köpa begagnat?
jonja sa:
patrick356 sa:

Det häftiga (för mig när jag köpte) med 11-delat var att 105 har dolda vajrar från reglagen.
12-25 och 12-28 finns ju iaf på kassetter med minsta större än 11. Borde väl finnas någon juniorkassett också?

Varför köpa begagnat?
En mycket stor fördel med att köpa nytt är ju garantin. Vissa erbjuder dessutom livstidsgaranti på ramen för förste ägaren. Cannondale, Trek, Eddy Merckx o kanske några till. Bara att köra hårt och inte oroa sig för ramen!

Varför köpa begagnat?
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:

Det häftiga (för mig när jag köpte) med 11-delat var att 105 har dolda vajrar från reglagen.
12-25 och 12-28 finns ju iaf på kassetter med minsta större än 11. Borde väl finnas någon juniorkassett också?

Är det det häftiga så kunde du ju köpt någon racer från sekelskiftet med Campa :-)
(iofs inte 12-28 för Campa har dille på ojämna så det är 12-27 och 13-29)

Varför köpa begagnat?
emmer sa:
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:

Är det det häftiga så kunde du ju köpt någon racer från sekelskiftet med Campa :-)
Borde skrivit "häftigt" samt förtydligat att jag kunde få en ny räser under 10kkr med denna feature. Ser inte var Campa kommer in i den ekvationen.

Varför köpa begagnat?
Om jag skulle köra lvg igen skulle jag mycket hellre gjort det på en Colnago med 10-d Record än en aerodynamisk Canyon med 11-delad snikgrupp, äveno om den hade elväxlar, skivbromsar och allt annat nytt som har hänt sen 2010.

Varför köpa begagnat?
eketjall sa:
emmer sa:
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:
Borde skrivit "häftigt" samt förtydligat att jag kunde få en ny räser under 10kkr med denna feature. Ser inte var Campa kommer in i den ekvationen.
Dolda vajrar sedan faan gick i kortbyxor...

Varför köpa begagnat?
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:

Mina 10-delade 105 reglage har också dolda vajrar. Det har funnits ett bra tag om man säger så. Det bästa med att shimano släppt 11-delat är att 10-delat nu har blivit billigare. Jag gillar 10-delat. Har (nästan) aldrig saknat någon växel, och gör jag det är det bara för att jag har för liten kaka fram och det går ju att byta så det ser jag inga problem med.

Varför köpa begagnat?
Lite OT, men jag tycker faktiskt framväxeln på Shimano 11-delat är bättre än för 10-delat. Den har liksom längre hävarm som gör det enklare att få upp kedjan på stora klingan. Krävs mindre kraft i reglaget.
Sedan var faktiskt bromsarna på Ultegra 6800 bättre än vad jag haft tidigare.

Varför köpa begagnat?
Stumpy sa:
Johan A sa:
Men hur kul är det att köpa en supervärstingracer från 2012 med tiodelad Dura-Ace om du kan få en nästvärsting från 2016 för typ samma pris med elvadelat?

Nu blir jag lite nyfiken på vilket "halleluja moment" det är att testa 11-delat.

Jag som köpte beggad lvghoj för snart två år sedan med 10-delat och inte har förstått hur kass den är.

Testa ingen med elvadelat. Asjobbigt att inse att den du har är kass.

Skämt åsido så tycker jag att skillnaden i skogen är minimal mellan tio och elva växlar men rätt stor på racern.

Varför köpa begagnat?
Arsozath sa:
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:

Mina 10-delade 105 reglage har också dolda vajrar. Det har funnits ett bra tag om man säger så. Det bästa med att shimano släppt 11-delat är att 10-delat nu har blivit billigare. Jag gillar 10-delat. Har (nästan) aldrig saknat någon växel, och gör jag det är det bara för att jag har för liten kaka fram och det går ju att byta så det ser jag inga problem med.
Hm, varför har jag fått för mig att det kom först på 5800? Har det funnits 10-delat 105 både med och utan dolda vajrar?

Varför köpa begagnat?
eketjall sa:

Tjena!

Fast 105 innan 11-delat hade ju också dolda vajrar.
Det enda som gör att jag vill ha Shimanos 11-delade är att växlingen är mjukare än föregående serie. Nu kör jag iofs DA 7800 som är lika mjuk. Det är serien där emellan som jag inte gillar. Jag har inget att vinna på att uppgradera egentligen, vikten skiljer inte mycket eftersom jag inte kör med DA vevparti. Ok, jag kan vinna en växel till, men den saknar jag inte ändå.

Varför köpa begagnat?
Kneecap sa:
eketjall sa:

Tjena!

Fast 105 innan 11-delat hade ju också dolda vajrar.
Det enda som gör att jag vill ha Shimanos 11-delade är att växlingen är mjukare än föregående serie. Nu kör jag iofs DA 7800 som är lika mjuk. Det är serien där emellan som jag inte gillar. Jag har inget att vinna på att uppgradera egentligen, vikten skiljer inte mycket eftersom jag inte kör med DA vevparti. Ok, jag kan vinna en växel till, men den saknar jag inte ändå.
Jag får pudlar och erkänna att jag rörde ihop det med att 105 (när jag köpte) var den enklaste gruppen med dolda vajrar. Eftersom jag köpte nytt så var det 11sp som gällde. Så mitt argument håller ju inte på avseendet begagnatköp.

Varför köpa begagnat?
Jag skulle själv aldrig i livet byta min Aeroad med 11-delad DI2 mot en gammal Colnago. Cykeltillverkarna krydda sina innovationer rätt friskt men utveckling går faktiskt framåt. Därmed inte sagt att allt nytt är totalt överlägset. 10-delat vs 11-delat är inte banbrytande :)

Det finns en charm med både nytt och gammalt. Det viktiga är att man själv uppskattar cykel man för stunden kör på.

Begpriserna brukar kunna vara rätt höga men säljarna tar nog höjd för prutning. Någon vecka efter VR brukar det finnas rätt många cyklar till salu och efter några prissänkningar och lite tålamod så kan man göra rätt fina klipp.

Varför köpa begagnat?
Skitsamma vad som är bäst på pappret, den hoj som passar en själv och som man tycker är värd pengarna man betalar oavsett om den är begagnad eller ny är den bästa hojen.

Ungefär som med kameror, den nyaste, dyraste och mest tekniska kanske inte är den som passar alla bäst.

Personligen ville jag ha en hyffsat lätt, bra hoj men var ej sugen på lägga 30k på ett bräde. Därför begagnad för ca 15k och sen går det alltid o köpa lite grejer o byta ut på om på om man nu känner för det. Vad totalsumman sedan blir är skitsamma, anledningen vad jag tror att många köper begagnat är att de ej vill lägga eller har möjlighet att lägga 30-40k på en gång.

Varför köpa begagnat?
Orkar inte läsa igenom allt i hela tråden, utan tar genvägen och påstår att TS är ute och cyklar, bildligt talat.

TS pratar om tunga sunkiga standradhjul på begagnade. Vad tror TS att det sitter på en ny cykel?
11-delat istället för 10-delat kan inte utgöra särskilt stor skillnad för hus snabb man blir på sin cykel.
Viktmässigt har jag svårt att tro att du får särskilt mycket för pengarna vid köp av ny cykel jmf med en från 2012.
Slitage? Så länge en lvg-hoj inte är vurpad rejält, vad avser du TS med slitage som ska översättas i tiotusenlappar?

Det man kan spara på begagnad lvg-hoj jmf med ny kan man ju spendera på tex EPO, och då blir man snabb.

Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:
Håller på med vindsurfing också och på forumet för det så brukar det alltid finnas en tråd "blocket superstars" där de värsta exemplen på drömmare läggs upp. Det tragiska är att ibland så lyckas de ju sälja något till ett hutlöst pris till någon nybörjare som inte förstår bättre. Tycker jag ser lite sådant i cykelsvängen också men inte riktigt lika uttalat. Det är nog helt enkelt för att cykling är en betydligt större sport där det finns mycket fler annonser att jämföra med hela tiden.

Bra kombination förresten - vindsurfing och cykling. Blåser det har man ingen lust att cykla och blåser det inte så har man ingen lust att vindsurfa!

Finns en blockettråd på det här forumet också.

Tillbaka
Topp