Varför köpa begagnat?

Varför köpa begagnat?
EPO blir bra. Fast oxhjärtat som följer är mindre bra.

Angående hjul mm som sitter på många nya cyklar så är det knappast någon nyhet att de fungerar bäst för träning och att de flesta uppskattar ett byte till något häftigare.

Annars så började min 1 år gamla scott rosta i lagerna kring styrningen, mina 6 månader gamla campa zonda rostade sönder i lagerna både fram och bak, vevlaget började kärva efter 1 år och behövde bytas... Så nog fan slits sakerna om de används! Då är det ju trevligt med nytt istället för beggat som redan är delvis slitet. För att inte tala om garanti som nämnts tidigare i tråden.

Varför köpa begagnat?
pewe sa:
En mycket stor fördel med att köpa nytt är ju garantin. Vissa erbjuder dessutom livstidsgaranti på ramen för förste ägaren. Cannondale, Trek, Eddy Merckx o kanske några till. Bara att köra hårt och inte oroa sig för ramen!

Här tycker jag du för fram ett väldigt relevant argument. Vi ser rambrott och andra tråkigheter inte alltför sällan (att det är mer sällan på lvg kan ju bero på att lvg-ramar tenderar att hålla eller att en majoritet här verkar köra mest MTB) och har man lagt 20k på en cykel är det rätt tråkigt om den går sönder utan garanti. Även om den bara är 5-10 år i normalfallet.

Varför köpa begagnat?
eketjall sa:
Arsozath sa:
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:
Stumpy - bra att du är nöjd med din 10-delade. Du går säkert inte ned i spagat bara för att du får köra 11-delat. Jag vill inte vara sådan men med det resonemanget går det kanske lika bra att köra 9-delat... eller 8-delat... vad vet jag? Det var inte riktigt det tråden handlade om.

Upplys oss gärna vad som är så häftigt med 11-delat. Sist jag tittade efter, så gick det inte att få den 11e kransen där jag ville ha den, var tex väldigt magert med kassetter som börjar på nåt större än 11.
Det häftiga (för mig när jag köpte) med 11-delat var att 105 har dolda vajrar från reglagen.
12-25 och 12-28 finns ju iaf på kassetter med minsta större än 11. Borde väl finnas någon juniorkassett också?

Mina 10-delade 105 reglage har också dolda vajrar. Det har funnits ett bra tag om man säger så. Det bästa med att shimano släppt 11-delat är att 10-delat nu har blivit billigare. Jag gillar 10-delat. Har (nästan) aldrig saknat någon växel, och gör jag det är det bara för att jag har för liten kaka fram och det går ju att byta så det ser jag inga problem med.
Hm, varför har jag fått för mig att det kom först på 5800? Har det funnits 10-delat 105 både med och utan dolda vajrar?

Det har det säkert, jag minns 105 sedan minst 30 år tillbaka. Eller också har någon snålat o klämt dit Tiagra eller nåt liknande på styret o bara flaggat för växlarna.

Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:
Alltså man blir ju lite förvånad när man söker begagnade racers. Många verkar ha rena fantasipriser på sina gamla hojar. Varför ska man t.ex. betala 15-20 papp för en hoj som var het 2012 och har tiodelat? Det spelar ju liksom ingen roll om den kostade 40-60 då, den är ändå ifrånsprungen rent tekniskt. Ungefär som en gammal dator. För sådana pengar får man ju en riktigt bra cykel från butik med garanti och allt. Fast marknaden är ju fri såklart...

Att många försöker få ut för höga priser är inget nytt. Så är det med det mesta som säljs begagnat. Men att en hoj från 2012 skulle vara så frånsprungen tekniskt. Nej. Självklart sker lite utveckling hela tiden. Men man ska ta tillverkarnas marknadsföring med en STOR nypa salt.

Varför köpa begagnat?
eketjall sa:
Arsozath sa:
eketjall sa:
jonja sa:
patrick356 sa:
Stumpy - bra att du är nöjd med din 10-delade. Du går säkert inte ned i spagat bara för att du får köra 11-delat. Jag vill inte vara sådan men med det resonemanget går det kanske lika bra att köra 9-delat... eller 8-delat... vad vet jag? Det var inte riktigt det tråden handlade om.

Upplys oss gärna vad som är så häftigt med 11-delat. Sist jag tittade efter, så gick det inte att få den 11e kransen där jag ville ha den, var tex väldigt magert med kassetter som börjar på nåt större än 11.
Det häftiga (för mig när jag köpte) med 11-delat var att 105 har dolda vajrar från reglagen.
12-25 och 12-28 finns ju iaf på kassetter med minsta större än 11. Borde väl finnas någon juniorkassett också?

Mina 10-delade 105 reglage har också dolda vajrar. Det har funnits ett bra tag om man säger så. Det bästa med att shimano släppt 11-delat är att 10-delat nu har blivit billigare. Jag gillar 10-delat. Har (nästan) aldrig saknat någon växel, och gör jag det är det bara för att jag har för liten kaka fram och det går ju att byta så det ser jag inga problem med.
Hm, varför har jag fått för mig att det kom först på 5800? Har det funnits 10-delat 105 både med och utan dolda vajrar?

Tjena!

5500 9-delat synliga vajrar
5600 10-delat synliga vajrar
5700 10-delat gömda vajrar
5800 11-delat gömda vajrar

Varför köpa begagnat?
Tror skillnaden på min Tarmac 2014 och den efterföljande var att sadelklämman blev integrerad och att jag har 10- istället för 11-delad Red. Inte så revolutionerande i mina ögon. För samma pengar nytt hade jag fått något betydligt tråkigare. Tycker JAG.

Varför köpa begagnat?
Begagnad blir ju cykeln efter första träningsrundan. Är den plötsligt sämre då?
Däremot kan slitdelar vara dyra att ersätta på en äldre cykel, om de ens går att få tag på.
Men man kommer ganska långt på de tusenlappar man sparat genom att köpa en begagnad cykel.

Varför köpa begagnat?
patrick356 sa:
EPO blir bra. Fast oxhjärtat som följer är mindre bra.

Angående hjul mm som sitter på många nya cyklar så är det knappast någon nyhet att de fungerar bäst för träning och att de flesta uppskattar ett byte till något häftigare.

Annars så började min 1 år gamla scott rosta i lagerna kring styrningen, mina 6 månader gamla campa zonda rostade sönder i lagerna både fram och bak, vevlaget började kärva efter 1 år och behövde bytas... Så nog fan slits sakerna om de används! Då är det ju trevligt med nytt istället för beggat som redan är delvis slitet. För att inte tala om garanti som nämnts tidigare i tråden.

Det är klar skillnad på mej som motionär och på dej som jag uppfattar cyklar mycket mer, men ärligt talat så är det väl ganska ovanligt att tex lager i hjul rostar efter 6 månader? Särskilt vad gäller lvg.

Styrlager efter ett år? De gånger jag läst om sådant snabbt förlopp i komb med rost är trainercykling utan skydd för svetten som droppar rakt ner i styrlagret.

Vill bara kolla så det inte är så att du menar cykling i havsvatten, för det var inte min referens. :)

Senast ändrad:
Varför köpa begagnat?
Lingon sa:
Har det egentligen skett så mycket teknisk utveckling på lvg cyklar sedan 2012?
Att jämföra med datorer känns i alla fall inte helt rättvist.

Fast dator utvecklingen har också saktats in.
Jämför du exempelvis en Pentium 3 från 1999-2000 med en Athlon 64 från 2004-2005 så är det jätte stor skillnad.

Sandy Bridge kom 2011 och visst är nyare processorer som Haswell och Skylake snabbare, men det är inte lika stora steg som det var förr. Många som överklockat sina i5 2500k och i7 2600k och fortfarande klarar sig bra på de 5 år senare.

På grafiksidan har det ändå hänt ganska mycket de senaste 5 åren.

Varför köpa begagnat?
pewe sa:
En mycket stor fördel med att köpa nytt är ju garantin. Vissa erbjuder dessutom livstidsgaranti på ramen för förste ägaren. Cannondale, Trek, Eddy Merckx o kanske några till. Bara att köra hårt och inte oroa sig för ramen!

Och en likastor nackdel för de begagnade cyklarna, att den inte finns kvar.

Varför köpa begagnat?
Priserna kan vara galna men det har inte hänt ett piss med geometri eller annat som är revolutionerande sen 2012. Inte sen 92 heller.
Jag byggde precis en ny lvg hoj, det som ändrats sen 2003, när min gamla hoj är från, är att vi vill sitta högre och kortare. Det var svårt att hitta en ram som var lång och låg fram. Men, min sittställning är på ett par milimeter replikerad.

Den nya ramen har dock en "egenhet" som den gamla inte har. När jag blir trött i korsryggen då brukar jag hasa mig fram mot styret och försöka sträcka ut ryggen. Det gick helt odramatiskt på den gamla, den nya kan börja wobbla. Lite intressant.

Så glöm allt ram-företagen försöker lura i er, det görs inga framsteg att tala om på fem års sikt.
11-delat mot 10delat, tja, se bara till att alla hojjar har samma om du har lvg och tempo hoj till exempel.
Jag hade 10 delat på den gamla, jag har 11 delat på två nya, ja, de fungerar bra alla tre. Jag har elväxlar, trådlösa på lvg, det gillar jag, blir så cleant utan kablar, och så är ett riktigt coolt ljud när jag växlar upp på stora kakan fram.

Jag skulle vilja påstå att om du gav alla åkarna de 3 stora tourerna, sina hojjar från 2012, förutsatt att de är hela och i bra skick, så skulle det inte påverka något alls, jämfört med om de kör på hojjar från 2016.

Det som hänt klungan är att fler kör aeroramar, även när det cyklas i bergen.

Varför köpa begagnat?
Varför inte? jag har sålt två cyklar på blocket och köparna är nöjda, dom fick billiga bra cyklar och jag köpte en ny. Visst jag kan tänka mig att en äldre cykel speciellt kolfiber från tiden då kolfibercyklar faktiskt brakade ihop på löpande band kan vara en dålig ide men dagens typ max 2 år gamla kolfiberramar ska inte ha några större problem med hållbarheten.

Varför köpa begagnat?
Fick precis mail om att man kunde köpa Specialized Concept Stores begagnade testcyklar med 20% rabatt! Och nej (iaf som jag fattar det) är det inte 20% på det normala priset de säljer ut hojarna för utan 20% av nypris! Jag var med på test-eventet och jag kan säga att även om de säkert är välservade är det banne mig inga nya hojar. Man kör ju nästan per definition för att testa gränserna på en testcykel.

Vem köper dom är min stora fråga?

Varför köpa begagnat?
AX3L sa:
Fick precis mail om att man kunde köpa Specialized Concept Stores begagnade testcyklar med 20% rabatt! Och nej (iaf som jag fattar det) är det inte 20% på det normala priset de säljer ut hojarna för utan 20% av nypris! Jag var med på test-eventet och jag kan säga att även om de säkert är välservade är det banne mig inga nya hojar. Man kör ju nästan per definition för att testa gränserna på en testcykel.

Är inte normalpris och nypris samma pris? Annars kan jag tänka mig att folk som vill komma lite billigare undan fast få de garantier som första ägaren kan avnjuta är de som köper dessa cyklar.

Varför köpa begagnat?
Johan A sa:
AX3L sa:

Är inte normalpris och nypris samma pris? Annars kan jag tänka mig att folk som vill komma lite billigare undan fast få de garantier som första ägaren kan avnjuta är de som köper dessa cyklar.

Jo förlåt, "normalpris" på en motsvarande begagnad cykel givetvis. Det var alltså inte 20% på ett redan nedsatt pris pga att det är testcyklar, det var min poäng.

Garantierna är en viktig punkt, där sa du något för jag antar att de gäller fortfarande. Men ändå, 20% känns ungefär som vad de säljer ut cyklarna för ändå om någon månad (de icke-provkörda).

Tillbaka
Topp