Varför kör så många här med så högt däcktryck?

glupsk

Medlem
Många här förefaller trampa runt i skogarna med över 3,5 bar i däcktryck (somliga tom över 4). Det måste ju st-t-t-t-t-udsa jättemycket :P

Skämt åsido; på asfalt har jag full förståelse för det, till viss xc funkar det säkert också. Men till den mesta xc och okynnescykling är ju vinsten i grepp så mycket större än förlusten i rullmotstånd med lägre tryck.

Så; varför? Ovett? Till viss del smaksak, visst, men jag skulle vilja veta ett bra motiv till varför någonsin köra över ens 3,0 bar på vanlig stig. Större kroppsvikt kan jag komma på som bra argument, men vad mer?

För att bespara er frågan; själv har jag experimenterat en del och trampar nu runt med 1,8-2,8 bar (dock mycket sällan över 2,5) i skogen beroende på bla terräng, väderlek och däckval (alltid ust). I dh-sammanhang kör jag med 1,5-1,9 bar. Lite mindre fram och lite mer bak (onödigt mycket grepp och lite rull bak annars). Jag väger för övrigt knappt 70 kg.

Senast redigerad av en moderator:
Tre bar låter ju ganska mycket det med. Jag väger in på ganska exakt 90 pannor näck och kör med två bar. När jag väl har kört något långlopp har jag haft i tre bar, men då knäckte jag ju revbenet (vilket absolut måste ha haft med däckstrycket att göra).

Jag väger drygt 95kg beroende på dagsform. Och kör jag under 3 bar är det likamed punka. Har en AM hoj och kör stökigast möjlig stig, och vet inte hur många slangar jag avverkat via "trevlga" snakebites. Så nu brukar jag ligga på 3 - 3,5 bar. (Kör med 2,4" ¨800grams däck)

Samt, hur får ni stabilitet på framdäcket om nu har så lågt tryck som unter 2,5 bar? Jag tycker att det tenderar att vika sig i skarpa kurvor med hög fart.

Vad gäller studsigheten så tar mina dämpare upp det utan problem. Och jag tycker att mina däck har så bra grepp ändå.

Väger 100kg och kör stenig XC. Under 3,5 bar får jag regelbundet genomslag. Kör visserligen UST så det håller men jag är lite rädd om fälgarna också. Även om underlaget är snällt tycker jag att hela cykeln ormar sig under 3 bar. Studs is da shit för mig!

[muni men ändå] Har evt med små lättviktsdäck och smalare fälgar att göra. Jag väger 85kg och kör med 1.1 bar, fast då med fetare däck (3.0) och 48mm fälg, aldrig en punka. En enorm skillnad mot 17mm fälgar och 2.1 däck med klena sidoväggar.

Kraftiga sidoväggar och breda fälgar gör under sidostabiliteten. Min setup viker sig inte ens vid sidhopp.

Bredare fälgar och fetare innerslangar gör att man slipper punkor för egen del. Har inte fått en enda punka trots genomslag när man landat på vassa kanter.

Visst väger det, men så får man ju också en sådär 3" av den finaste dämpningen som finns på köpet.

Väger ca 94 kg och kör med 2.0 - 2.6 bar beroende lite på underlaget och vad för typ av cykling jag cyklar. Brukar ios inte hålla på och kallibrera däckstrycket så ofta.

100kg + xc = 3,5kg bak(NN 2,25"), 3,0kg fram(NN 2,4").
100kg + fr = 2,0kg (gazza 2,6").

Edit: Nobby Nic är det ju jag har, inte racing ralph...

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör med högt däcktryck. Aldrig under 3,5 bar på min XC (kör nästan uteslutande på Python), jag tycker att det går trögt med lite luft i däcken. Jag cyklar ganska intensivt och brukar klara de flesta backar trots sämre grepp.

-------------------------

jaha och har alla kalibrerat sina pumpar?

Jag använder mätklockan på min pump som fingervisning att jag har samma tryck i som sist. Exakt hur mkt det är har jag ingen aning om utan testar mig fram till "rätt" tryck.

Pumpen "visar" 1.5-1.7 på Släden samt 1.7-1.9 på FR-hojen. Själv väger jag ca 79 naken....

Som nån säkert har skrivit så har det ju mycket att göra med hur stor luftkammare man har. Körde FF på senaste FMT och körde med 3,5bar. Hade jag kört med 4 så hade jag kanske klarat mig från en punktering. Nästa gång blir det RR eller något annat med lite större kammare.

Kör XC typ långlopp och i makligt tempo. Kör Racing Ralf 2,25 bak, max 2 bar, Nobby Nic 2,1 fram (spårar bättre) med max 2,5 och oftast inte mer än 2,0 där heller. Jag är tung och kör HT. Funkar kanon i och med att jag inte använder slang utan kör med Stans. Rullar lite tyngre på asfalt men det uppvägs mer än väl av grepp och komfort i skog och på grusväg.

le boucher skrev:
-------------------------------------------------------
> Många här förefaller trampa runt i skogarna med
> över 3,5 bar i däcktryck (somliga tom över 4).

Vad har du fått det intrycket ifrån? De disskusioner jag läst om däck och tryck brukar sluta i att man kommer fram till att platta däck är det optimala =)

+80 kg och 2.0 - 2.5 bar (enligt min okallibrerade pump)

Det blir is på sidorna av mina däck när jag släpper ut luften ur dom. Är det lagom?

Jag körde länge på maxtryck enligt text på däck eftersom jag trodde att det gick fortare så, sen på ett par Python (tror jag) så stod det "max preassure", "min preassure" och "COMPETITION preassure".

Då var jag ju tvungen att testa det ganska låga tävlingstrycket och det gick ju mycket bättre så nu har jag ofta strax över 2 kg (väger 63 kg)

Så okunnskap och ointresse var min anledning till att studsa runt med maxtryck./J :)

Jag kör 1,8-2.5 bar med mina Python. Väger ca 77 kg. Är det blött eller mjukt underlag i skogen så tycker jag att det greppar betydligt bättre med lägre tryck. Är det mjukt så rullar det lättare med lågt tryck då bärigheten är högre. Turen blir dessutom bekvämare. Det är inte så många ggr som jag fått genomslagspunka pga lågt tryck. Kör iofs heldämpat vilket kan hjälpa lite.

Jag körde också länge med maxtryck innan jag började experimentera lite, nu kör jag med ca 3 bar bak och 2.5 fram.

Ganska högt bak fortfarande alltså men det beror på att jag kör med Twister eller Furious Fred och vill undvika genomslag och punka.

~2bar för stigåka på Am-hojen.
Vid svettocykling kan man krypa upp mot knappa 3 bar ibland.
ca 80kg person på cykeln då.

le boucher skrev:
> Många här förefaller trampa runt i skogarna med
> över 3,5 bar i däcktryck (somliga tom över 4).
g väger för övrigt knappt 70 kg.

Och det påståendet grundar du på?

Mårten skrev:
> Jag brukar skicka ner mina däck till ett labb i
> Tyskland för pumpning.

Pumpar du däcken? Kör du slanglöst? :P

Markus F skrev:
> le boucher skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många här förefaller trampa runt i skogarna
> med
> > över 3,5 bar i däcktryck (somliga tom över
> 4).
> g väger för övrigt knappt 70 kg.
>
>
> Och det påståendet grundar du på?

Satt precis o funderade på samma sak. Var har du fått det ifrån. Eller hittades det på i syfta att propagera för ditt personliga val av däckstryck. Verkar vara lite omständligt tycker jag.

85kg:
1,3-2,0bar / Conti Diesel 2,5"
2,1bar / Conti Vertical 2,3", Ritchey Zmax 2,1"
2,6bar / Hakka WXC300 2,1"
Pump ej kalibrerad i Tyskland de senaste åren.

För klipp-lek på Malta med Big Apples hade jag ibland ner till 25psi/1.7 bar. För skogen i Sverige brukar jag ha 40-50 psi/2,7-3,5 bar. Går så trögt att trampa annars och punkteringar är jobbigt. Man tappar mer tid på att laga en punktering än att gå uppför någon eller några backar för att det slirar, tror jag. Fast jag är XC-fetto.

Jag kör 4.5 bar fram och bak, Schwalbe FF 2.0", Conti SuperSonic slang. Väger 87 kg i födelsedagskostymen. Kör dock mest grusväg och snällare stigar. Ska man ut och böka i den riktigt håriga spenaten går jag ned på 3.5 för komforten men aldrig lägre än så... Kommer köra dämpat fram i år, men körde helstelt den senare halvan av säsongen förra året på denna setup.

Kör man 3.5 på grusvägarna tycker jag däcken ormar sig en hel del på fälgen när man spurtar. Både obehagligt och säkerligen ineffektivt...

Smala fälgar, tunna sidoväggar, tunna slangar, tung cyklist - ohanterbart mycket deformation på däcken vid låga däcktryck.

Han som lärde upp mig en gång i tiden sade att jag ska ha 3,5-4 och att jag bör lära mig att cykla istället för att släpp ut luft, och eftersom jag är blondin så gör jag så och har aldrig tänkt på att nåt annat skulle vara bättre.

4.5 bar och ~95kg på Mythos XC 2.1". Allt under det trycket ger bara genomslag när man håller en lite längre vektor i färdriktningen.

För då vet jag om jag har fått punktering... Med för lite luft i däcken kan det kvitta.
Kör med samma kilotryck som jag har i högertummen.

1,5-2,2 under xc-tävling.

dubbdäcken på vintercykeln 1,4-2,0

helstela träningscykeln körde jag 1,2 bar fram för komfort i hellas. 2,1"-däck.

ska jag köra asfalt mäktar jag med 2,8 bar.

att däcken ormar sig har jag nog aldrig upplevt.

lågt tryck = lågt rullmotstånd.

men så länge inte pumparna är kalibrerade är ju en sån här diskussion meningslös.

Villes dagliga ritual i Spanien, att byta luft i däcken på morgonen. Däckstrycket var vi förstås mycket nyfikna på men det var "optimerat och hemligt".

DSC02660b.jpg ht=540

Niko/Frost skrev:
> Kör man 3.5 på grusvägarna tycker jag däcken
> ormar sig en hel del på fälgen när man spurtar.

Skitjobbigt när det händer. Jag har fått kassera rätt många däck för att de ormar sig.

attachment.php

Hmmm, så summerar man det hela så blir det nått sånt här om man ser till ytterligheterna.

XC Svetto-fetto på ca 100 pannor med smala fälgar och rejsiga ≈2" däck -> +4 bar.

Amfetamin-mager frirajder på 60kg med breda fälgar å feta 3" svålar -> sub 1 bar.

Sen finns det alla varianter där emellan och för säkerhets skull ett par undantag också!
Sådär ja, nu kan ni låsa tråden... :-)

Väger 72 kg och körde 3,5 bar i många år för att slippa punka, men efter att ha bytt till ust-hjul såg jag ljuset och kör nu alltid runt 2 bar. Jag upplever inte att det känns sladdrigt. Rullmotståndet (på mjukt underlag) är lägre och fästet är bättre.

Är det bara jag som byter däck lite efter väder och underlag? ...alltså till vardags och inte bara tävling... Är det dåligt väder och mjukt i marken slänger jag på någonting med lite mer mönster men behåller det högre trycket...

Schwalbe Fast Fred för übertorrt väder, Nokian NBX för lite fuktigt och Schwalbe Jimmy när det är lerigt och guggigt...

Skulle väl inte direkt sätta mig och byta DH/FR-däck efter väder och vind då dessa är krångligare och tar längre tid, men rena XC-däck byter man ju i en handvändning.

Hej vad många svar :)

Kör jag med slang kör jag inte mycket under 2,5 bar. Då får jag också snakebites.

Att däcken korvar sig eller blir instabila vid lägre tryck har jag upplevt själv. Det har då varit en kombination av stor luftkammare + tunna däcksidor. Conti Diesel är ett bra exempel på detta, dom viker sig om man går under 3,5 bar för min del (valet står alltså då mellan instabila däck eller grepplösa däck). Jag ersatte dom, till fördel, med highroller 2,5 60a (60=hårt gummi, stor skillnad mot 40 och 42).

Naturligtvis startade jag tråden för att ge folk här (inkl mig själv) riktlinjer.

Till er kära cyniker/skeptiker som ifrågasätter min frågeställnings motiv; läs tråden, ett flertal kör uppenbarligen med över 3,5 bar här.

Jag har ingen aning vad det blir varje gång jag pumpar. Jag länner på däcket och känner efter när jag åker. Tror trycket brukar ligga runt 1,5-2 bar.

Tillbaka
Topp