Varför passar inte cykeldäcket?

Habaneron

Medlem
Jag hade däcket 40-622 (700 x 38 c - 28 x 1 (5/8) x 1/2 )som är väldigt enkelt att få på fälgen. Det är framdäcket som följer med den vanliga turkosa Yosemite biltemacykeln. Frågade då butiken om däck och fick svar om att denna skulle passa https://www.biltema.se/cykel-elcyke...eldack-extraforstarkt-28-40-622-mm-2000048361. Måtten är 40-622 eller 28 x 1-5/8 x 1-1/2.

Vad kan det vara för fel? Att däcket är extraförstärkt påverkar det?

Det finns en mindre variation från däck till däck i samma modell och kan finnas en större från modell till modell med samma dimension.

Se till att få motstående sida i mitten av fälgen, där har fälgen minst omkrets vilket gör det enklare att få på den andra sidan. Se sedan till att även få in det som du får på av sista sidan mot mitten. Eventuellt lite såpvatten för att minska friktionen.

Av länken att dömma så är det ett förstärkt däck med kanttråd vilket gör det styvt och svårjobbat. Men det skall passa om storlekarna du angett stämmer.

ja vissa däck kan vara svåra. se till att kanttråden ligger ner ordentligt i den centrala fåran runtom.

och kanske dubbelkolla att du fått med dig rätt däck hem...

Vad kan det vara för fel?
Av din postningshistorik verkar däck (och kanske även slangar?) vara en källa till återkommande problem för dig.
Jag tycker det är bra att du verkar vilja lösa problemen själv och en väg för dig att lära kan vara om du ber om hands on hjälp från någon cyklande kompis som kan visa dig hur hen gör
eller så kan du berätta var du bor (åtminstone i stora drag) och om ngn snäll och kunnig happyit kan hjälpa dig eller så får du gå till en lokal cykelmek/handlare och förklara att du behöver hjälp och att du är beredd att betala för att de visar dig hur du bör göra.
Hoppas du får ordning på ditt däck och att din hantering av däck (och slangar) går smidigare framöver

Det kan hjälpa att däcket är lite varmt, så ha det inomhus innan du försöker kränga på det.
Sen brukar däcket mjukna lite efterhand man knådar. Försök ett tag och ta sen en paus. Ibland kan det sen vara lite enklare.

ja bättre rull är nog ganska lätt att hitta.

dock har jag haft just det däcket på en tandemcykel ett par decennier, stått emot bra, vilket man t ex inte kan säga om conti och deras självsprickande däcksidor...

Som nämnts ovan: Det finns ofta en anledning till att något är billigt.
Nu vet jag inte, men Biltema väljer säkert en billig och den billigaste leverantören. Då blir det ibland olika tillverkare med skillnader mot den förra.
Det är lättare att jobba i en varm, ljus lokal, än ett kallt, vått och mörkt dike: Om man ser vad man gör blir man dubbelt så stark, är en maxim jag lever efter.

Som nämnts ovan: Det finns ofta en anledning till att något är billigt.
Nu vet jag inte, men Biltema väljer säkert en billig och den billigaste leverantören. Då blir det ibland olika tillverkare med skillnader mot den förra.
Det är lättare att jobba i en varm, ljus lokal, än ett kallt, vått och mörkt dike: Om man ser vad man gör blir man dubbelt så stark, är en maxim jag lever efter.
Never give up in the dark.

Biltema säljer väl Innova, tidigare vet jag att dom har haft CST och Kenda. Knappast små producenter. Men det är klart, man får vad man betalar för.

Never give up in the dark.
Bertil Almqvist 5.webp

Tillbaka
Topp