Varför passar inte min nya XT växel på kassetten?

bjorx

Medlem
Knäckte min Deore bakväxel(som jag inte har höga tankar om) och köpte en ny XT av en kompis. Passar inte, tar i kassetten. XT verkar komma närmare ramen än förra Deore.
Jag frågade Team Sportia om de kunde leverera olika utföranden på växlar för olika kassetter men det ska vara samma för alla.
Jag hävdar att det måste vara olika "offset" på växlarna, alltså hur långt ut från ramen.
Ska tillägga att det är en E mtb.

Bilagor

• 20241230_143830.webp
    20241230_143830.webp
    498.2 KB · Besök: 140
  • 20241230_143709.webp
    20241230_143709.webp
    207.9 KB · Besök: 132
  • 20241230_143737.webp
    20241230_143737.webp
    335.6 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
”Deore” och ”XT” är produktserier som funnits i årtionden i en uppsjö olika modeller och varianter. Exakt vilket modellnummer är det på den knäckta växeln och den nya? Står med liten stil på insidan cagen.

Gissningsvis har du från två olika inkompatibla serier.

som magervalp skriver så deore och xt är inte bara deore o xt en o samma växel utan finns i en rad olika modellserier din nya xt är uppenbart från en serie som inte är kompatibel med den storlek du har på kassett

Låter trots olika serier ändå osannolikt att växeln ska ta i kassetten, mer att de kanske inte lirar på grund av att det dra olika mycket vajer mellan växelstegen osv. Prova montera med vajer inkopplad, justerade ändlägen, c-skruv osv...

Låter trots olika serier ändå osannolikt att växeln ska ta i kassetten, mer att de kanske inte lirar på grund av att det dra olika mycket vajer mellan växelstegen osv. Prova montera med vajer inkopplad, justerade ändlägen, c-skruv osv...

Nja, jag trodde först samma, men det ser ut som en 11-delat bakväxel på en 12-delat kassett. Då är det inte konstigt att det tar i.

Ser ut att vara en M5100 kassett, troligtvis är det 11-51t och då passar tyvärr bara Shimano Deore RD-M5100 SGS

Växeln du har köpt ser ut att vara en Shimano RD-M8000 och då behöver du en äldre 11-delad kassett
1739439001972.webp

1739438966159.webp

Det är väl cage:ns längd som är avgörande, d v s armen undertill.
Just 11 s Deore tar bara 11-51(50?) T kassett och då fungerar inte en XT för 11-42T.

Jag har både Deore, Deore XT och XTR och kassetter för dem. Just mina XT och XTR derailleurs är spexade för 42 T max men tar 47 T.
Finns garanterat varianter för större kugg än så, men just saying att du ska kolla vad din derailleur är specificerad för.. ;)

Tillbaka
Topp