Varför punka?

flane

Ny medlem
Varför punka?
På Bockstensturen i lördags såg jag säkert 20 gånger (OK, kanske såg lite dubbelt periodvis, men ändå...) punkalagande cyklister.

Jag trodde punka var helt onödigt, eller har jag haft tur?!

Har nu kört två hela säsonger med Stan's No Tubes och inte haft en enda punka. Säsongen före hade jag åtminstone 5.

Slutsats: Varför punka?

Varför punka?
Varför inte?

Skönt för vissa att chilla lite medans de lagar?

Tror en stor portion åkare på BST, FMT etc. inte har en susning om vad Stan's är.

Varför punka?
Punka är den ända vila jag får när jag cyklar me kompisar. Punka e skönt. Det är roligt att byta slang. Punkor på väg till jobbet är dom bästa, då slipper man sätta på kaffe när man kommer för det har nån annan gjort. Det blir som en hyllning och ett välkomnande. Punkar man tillräckligt på våren så torkar skogen snabbare. Det ända som är tråkigt är att säg man kanske har bytt slang i en kohage och sen punkar när man cyklar förbi en tjej, då tror hon kanske att man bajsat på sig i blöjan.
/danne

Varför punka?
Choose life. Choose to inspire others to do great things. Choose a warm hot chocolate brew in the morning. Choose nice belt buckles. Choose a nice shirt. Choose a beautiful home. Choose to lay down gravel on your footpaths. Choose good food.

Choose punktering.

Varför punka?
För att försöka svara lite seriöst på frågan:
För klena lättviktsslangar och däck?
Jag har undrat själv också, har inte fått en enda punka sedan 2003 och då var det ett långt j**** rostigt spik som hackade hål.
Kör iofs med Contis "protection" däck och standardslangar. Men aldrig lufttryck över 2,2 bar och väger 90-100kg (hrrm).

Varför punka?
Det var 829 anmälda. Nu orkar jag inte räkna, men säg att 500 körde långa varvet. Antag att du såg 1/4 av alla punkteringar. Då var det 80 punkor totalt. Dvs, på 50000 km cykelkilometer, var det 80 punkor, alltså 50000/80=625 km mellan varje punka. Det är alltså samma sak som om samma person får punktering ungefär var 62:e mil. Dvs, var 7:e bockstenstur så får du punktering. Vet inte om jag tycker det är så ofta.

Sen är det helt klart så att vissa får fler punkteringar en andra oavsett vilka prylar dom kör på. Om det beror på körstil, slarv eller något annat vet jag inte, men det är helt klart skillnad.

Varför punka?
Ofta? Det är väl alltid för ofta om det är under en tävling och dessutom förmodligen (vilket är min tes) helt onödigt?!

Dina statistiska antaganden är jag lite skeptisk till - det kanske finns nå'n på forumet som är road av statistik som kan reda ut begreppen bättre?! Om man utgår från att det var 500 deltagare, jag var på banan i 5 timmar och reparationstiden är 3 minuter, så gissar jag att frekvensen blir högre än var 62:e mil om jag såg 20 pers lagandes punkor.

Skit samma, det är likafullt onödigt. Lika onödigt som att drabbas av kedjebrott för att man inte ids byta inför ett långlopp man satsat på hela säsongen...

Att man dessutom sparar roterande massa (halva slangens vikt) gör det hela ännu mer intressant.

Varför punka?
Körde Stans på Greva loppet .Trots det fick jag punka eller nåt d.y.l luft hade iallafall sipprat ut . Tog dubbelt så lång tid att få in en slang tack vare allt kladd i däcket .

Varför punka?
För att det är tävling och folk vill köra så fort de kan. De monterar därför så lätta slangar och däck de vågar köra på samt kör med minimalt med luft för att få mindre rullmotstånd i skogen.

Då blir det punkor...

Stans funkar för vissa men absolut inte för alla. Samt som någon nämnde. Alla kanske inte vet om att det finns.

Varför punka?
Jag gillar att dundra på när det är mycket sten och brök och har lite kass körstil så att jag inte lyfter så bra på rumpan hela tiden (har iofs heldämpat). När jag körde med UST-däck gick det jättebra. Efter att ha bytt till icke-UST (bägge NN 2.25") fick jag fem snake-bites på en månad. Då kastade jag slangarna, hällde i Stans gegga och har inte haft punka se'n dess.

Misstänker att på ett långlopp blir man tröttare än på ett kortlopp (konstigt va? :) och orkar inte lyfta på rumpan lika mycket => större risk för punka.

Varför punka?
Jag kan nog hålla med trådskaparen. Jag får punka max 1 gång om året. Sist var det med en 6 år gammal slang jag hittade i förrådet. På träningscykeln har jag urgamla specializeddäck som jag gett mig f*n på att slita ut (det tycks ha gett sig ännu mer f*n på motsatsen...). jag kör i stenig terräng och väger 100+. Trots detta håller prylarna konstigt nog.

Min högst personliga teori är den eviga myten om att superlågt tryck bara ger bra fäste och inga nackdelar som ställer till det. Det funkar säkert i Freeridevärlden men som XC-svetto tror jag att ett lagomt hårt och snabbrullat däck är bäst.

p.s matten verkade helt rätt ur ett sträckeperspektiv, vilket nog är mest relevant i sammanhanget. jag tycker folk får punkor på de mest konstiga ställen.

Varför punka?
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Min högst personliga teori är den eviga myten om
> att superlågt tryck bara ger bra fäste och inga
> nackdelar som ställer till det. Det funkar
> säkert i Freeridevärlden men som XC-svetto tror
> jag att ett lagomt hårt och snabbrullat däck är
> bäst.

Varför tror du att de flesta elit-svetton kör med Stans, för att kunna köra med högre tryck? Nej, de flesta är nog snarare ute efter att kunna köra på så lågt tryck som möjligt. Själv har jag inga problem med lättviktsslang och 1,8 i däcken (RR 2,25), har kört hela långloppscupen på det viset utan att punktera en enda gång.

När det gäller rullmotsstånd hänvisar jag till DrGT:s utmärkta beskrivning av varför lågt tryck är bra vid rullning på mjukt underlag http://happymtb.org/forum/read.php/1/690959/691513#msg-691513

Tillbaka
Topp