Varför så billigt från Tysken?

Alucardi

Aktiv medlem
Köpte hem 2 skyddsvästar från fox. Totalt kostade det 5248:-, fri frakt. Samma västar från Tyskland kostar mindre än 3300:- tillsammans inkl frakt. Hur kan det skilja så himla mycket? Samma gäller med kläder också.

Generellt har de stora tyska online butiken lägre kostnader för att de har ganska stora volymer och effektiva logistik. Sen brukar allt vara lite dyrare i Sverige som är en liten marknad och dessutom inte har euro.

Men i den här fallet är det kanske en utgående modell som ofta reas lite tidigare hos tysken än hos andra butiker.

Generellt har de stora tyska online butiken lägre kostnader för att de har ganska stora volymer och effektiva logistik. Sen brukar allt vara lite dyrare i Sverige som är en liten marknad och dessutom inte har euro.

Men i den här fallet är det kanske en utgående modell som ofta reas lite tidigare hos tysken än hos andra butiker.
Kostat samma förra sommaren. Jag har kollat alla västar på både POC och Fox.

Vad är det vii jämför - att handla direkt från tillverkarens webshop (i SEK), eller från svensk ÅF med online-tysk a’la Bike24, Bile-Discount, Bike-Components etc ?

Förutom de tyska butikernas större volym och önskan om (större) marknadsandelar som @Raggamuffin nämner så har de ofta även (betydligt) lägre/bättre inköpspriser jmfr med en svensk ÅF.

Det sagt, är man prismedveten lönar det sig alltid att jämföra, jämföra, jämföra.

Visst är Tyskland generellt billigare på mycket, men just Fox är ett typexempel på ett varumärke som inte många återförsäljare vill sälja längre pga att dom själva snabbt rear ut sina produkter under inköpspris för återförsäljare här i Norden.

Vilka handlare i Sverige säljer ens Fox längre?

Vallåsen och Isaberg, men det stämmer bra att vi provade en jacka för 2000+ på Isaberg och köpte den för 800 på fox

Jag tror att marginalen på Fox kläder är riktigt stora vid rekpriset (marginaler på kläder är generellt stora).

EDIT: men varför köpte du då inte från tysken?
Det gjorde jag. Jag skickade dom 2 i retur efter att jag testat storleken och bestämt mig för vilken jag ville ha.

Visst är Tyskland generellt billigare på mycket, men just Fox är ett typexempel på ett varumärke som inte många återförsäljare vill sälja längre pga att dom själva snabbt rear ut sina produkter under inköpspris för återförsäljare här i Norden.

Vilka handlare i Sverige säljer ens Fox längre?
Är rätt många nätbutiker som säljer Fox och POC.

Är rätt många nätbutiker som säljer Fox och POC.
Är väl främst utländska? Finns ju några butiker som har ett ströutbud men tycker det generellt sett ser mycket sämre ut än för några år sen.

Ska man rannsaka sig själv så är man väl en del av problemet, varför köpa samma produkt dyrare i butik när jag kan få betydligt bättre pris på deras egna hemsida, men tänker att lösningen är att Fox styr upp sin prismodell.

Stora aktörerna är duktiga på att pressa priser, köper säkerligen många volymartiklar direkt från fabrik vilket trycker ner inköpspriset. Min reflektion är att egentligen vill inte märkesägarna sälja till dessa stora aktörer då marginalerna är toklåga, men måste för att hålla igång volymproduktionen och minimera tillverkningskostnaden per enhet, cashen som rullar in får de från de mindre distributörerna världen över. Typ!

Ej branschspecifikt men säkert förekommande i cykelbranschen med:

I större regioner finns det ofta en eller flera distributörer/grossister som förr eller senare sitter med överlager vars värde skrivs ner internt, eller volymkrav från tillverkarna som måste nås för att uppnå rabatter och/eller kickback. Då kan partier säljas ut långt under inköpspris för att få ihop (den egentligen ohållbara) situationen. Kombinera eventuellt med en försäljningschef vars bonus är kopplad till volym/omsättning och inte vinst.
Tillverkare kan även subventionera utförsäljning av grossistens överlager istället för att ta tillbaka osåld utrustning vilket kan vara stipulerat i avtalet (split stock risk).

Behandla andra som du vill bli behandlad själv?
Hur menar du nu? Utveckla gärna. Förstår verkligen inte sambandet med att beställa från en webbsida.
Erbjuder man fria returer så erbjuder man fria returer. Fanns till och med som alternativ vid returen att jag hittade billigare på annan sida.

Jag har själv bedrivit företag och när jag erbjöd fria returer så var antalet returer pga för högt pris väldigt lågt. Försäljning ökade istället pga att det var enkelt att byta vara till en annan utan några problem.

Jag ogillar också idén att beställa hem ett par grejer, skicka tillbaka dem gratis och sedan beställa billigare från någon annan. Det kommer på sikt slå ut små aktörer som inte har råd att täcka upp för såna kunders dåliga köpbeteende.

Hur menar du nu? Utveckla gärna. Förstår verkligen inte sambandet med att beställa från en webbsida.
Erbjuder man fria returer så erbjuder man fria returer. Fanns till och med som alternativ vid returen att jag hittade billigare på annan sida.

Jag har själv bedrivit företag och när jag erbjöd fria returer så var antalet returer pga för högt pris väldigt lågt. Försäljning ökade istället pga att det var enkelt att byta vara till en annan utan några problem.
Fria returer kan säkert driva lite affärer till den som är bara nästan lika billig som den billigaste, kanske en USP (låt oss säga att den faktiskt är unik) som kan räcka för att en mindre återförsäljare skall gå runt. Men är prisskillnaden stor finns uppenbarligen risken att denne bara blir utnyttjad som ”provrum”.

Jag ogillar också idén att beställa hem ett par grejer, skicka tillbaka dem gratis och sedan beställa billigare från någon annan. Det kommer på sikt slå ut små aktörer som inte har råd att täcka upp för såna kunders dåliga köpbeteende.
Nu köpte jag av fox då många butiker inte har fria returer. Så du behöver inte vara orolig.
Dåligt köp beteende? Ja tar man 40%! mer än andra butiker utanför Sverige får man skylla sig själva. Att du gladeligen bara beställer från svenska butiker, betalar väldigt mycket mer och får vänta i 1 vecka eller mer förnyat det ska skicka är ju faktiskt upp till dig.
Vill man driva en butik får man se till att ha rätt priser och skicka inom rimliga tider.
Man kan ju enkelt bara erbjuda fria byten och frakt kostnad vid retur om nu returer är en stor kostnad.

Nu köpte jag av fox då många butiker inte har fria returer. Så du behöver inte vara orolig.
Dåligt köp beteende? Ja tar man 40%! mer än andra butiker utanför Sverige får man skylla sig själva. Att du gladeligen bara beställer från svenska butiker, betalar väldigt mycket mer och får vänta i 1 vecka eller mer förnyat det ska skicka är ju faktiskt upp till dig.
Vill man driva en butik får man se till att ha rätt priser.
Man kan ju enkelt bara erbjuda fria byten och frakt kostnad vid retur om nu returer är en stor kostnad.
Bilhandlarna erbjuder gratis fika, men det betyder ju inte att man ska åka dit och fika varje dag med rättfärdigandet att Audihandlaren är dyrare än sin tyske kollega. Det finns möjlighet att göra det, men samhället i stort ser ner på den typen av beteende.

Vill man driva en butik får man se till att ha rätt priser.
Skylla sig själva. Say no more om din moral.

Skylla sig själva. Say no more om din moral.
Jaså? Jag har som sagt erfarenhet av att driva webbshop. Vill man lyckas bör man ha konkurrenskraftiga priser, snabb service och snabba led tider för frakt. Uppfyller man inte dessa kriterierna bör man se över sitt sätt att bedriva verksamheten.
Detta har inget med moral att göra. Många verkar ju anse att man ska syssla med välgörenhet.
Jag kan tänka mig att betala lite mer för bra service osv men 40% är långt över min gräns. Men alla har vi olika gränser.

Senast ändrad:
Jaså? Jag har som sagt erfarenhet av att driva webbshop. Vill man lyckas bör man ha konkurrenskraftiga priser, snabb service och snabba led tider för frakt. Uppfyller man inte dessa kriterierna bör man se över sitt sätt att bedriva verksamheten.
Detta har inget med moral att göra. Många verkar ju anse att man ska syssla med välgörenhet.
Exakt. Inte moral, du har en 100% egocentrerad moral, det är därför du inte fattar kritiken mot dig.
Du tycker att det inte är fel att köpa saker för att redan från början har planerat att skicka tillbaks dem, och du har möjlighet att göra så, men du utnyttjar systemet. Moraliskt hade varit att inte köpa alls från dem om du tyckte de var för dyra.

Exakt. Inte moral, du har en 100% egocentrerad moral, det är därför du inte fattar kritiken mot dig.
Du tycker att det inte är fel att köpa saker för att redan från början har planerat att skicka tillbaks dem, och du har möjlighet att göra så, men du utnyttjar systemet. Moraliskt hade varit att inte köpa alls från dem om du tyckte de var för dyra.
Utnyttjar systemet? Du får gärna visa mig denna skrivelse att man inte får göra som jag gjorde.
Men fortsätt du att bedriva välgörenhet när du handlar från endast svenska butiker.
Jag kommer att handla som jag alltid gjort. Jag såg varken snett eller ägnade en tanke åt folk som gjorde returer på varor jag sålde. Jag erbjöd gratis retur ”no questions asked”. Typiskt beteende att vägra ta för sig när något erbjuds.
Lite som när någon i kön på ica erbjuder dig att få före för att dom har en hel kundvagn och du har endast en cola. Enligt svensk oskriven lag ska man självklart tacka nej till denna jest.

På ral om ICA: När de små aktörerna drivits ut pga sånt här köpbeteende och bara tre eller fyra stora finns kvar kommer du få betala maxpris för allt.

På ral om ICA: När de små aktörerna drivits ut pga sånt här köpbeteende och bara tre eller fyra stora finns kvar kommer du få betala maxpris för allt.
Åter till kärnan. Jag handlade av https://foxracing.se/ det är ingen lite aktör utan direkt från märket. Policy för returer: ”Du är välkommen att returnera vad som helst (inom 28 dagar) som beställts från Foxracing.se/.”

Nu skiter jag i detta löjliga moral spyandet. Sidan erbjuder en tjänst och det finns inget som helst som styrker att man inte får beställa för att prova. Det är bara era åsikter.
Såg för övrigt att dom tog 69:- för returer. Så hela detta (enligt mig löjliga) PK snacket var helt onödigt. Dem har uppenbarligen bedrivet sin verksamhet länge nog och sett att retur kostnaden var lite hög. Om nu mindre aktörer inte gör det är det som sagt fortfarande deras problem inte mitt.

Bakhjul 26 tum 21-559 Schürmann Sport silver med Shimano Nexus 7-växlad avgångssilver SG-C3001 och silver Niro ekrar​

Artikel 895859B

försäljningspris. 159,00 €
Inkl. Moms plus moms. frakt

Tillgänglig! 2-5 dagar med dig.​

Skicka produktförfrågan.

Produktbeskrivning.​

26 tums bakhjul färdigt och monterat från:

26 tum 21-559 Schürmann Sportboxfälg Alu silver med silverfälgbromsflanken, fälg total bredd 27 mm, för alla ventiler, 36 hål

SHIMANO växellåda sab Nexus 7-växlad Inter-7 SGC30017CAR med mottagbar broms (raminstallationsbredd 127 mm), 36 hål, färgsilver, utan små delar extra tillgängliga

36x 2,0 mm tjocka och silverpolerade Niro rostfritt stål ekrar och silver mässing bröstvårtor

Lämplig för däckbredd 35mm till 60mm

Artikelnummer: 895859B
EAN:

Tillverkare:
Schürmann Umformtechnik GmbH & Co. KG
Hjälpare str. 340-344
D-33818 Leopoldshöhe
E-post: info@schuermann-umformtechnik.de

Frågan är får jag hjulet monterarat eller kommer det i delar.

Bakhjul 26 tum 21-559 Schürmann Sport silver med Shimano Nexus 7-växlad avgångssilver SG-C3001 och silver Niro ekrar​

Artikel 895859B

försäljningspris. 159,00 €
Inkl. Moms plus moms. frakt

Tillgänglig! 2-5 dagar med dig.​

Skicka produktförfrågan.

Produktbeskrivning.​

26 tums bakhjul färdigt och monterat från:

26 tum 21-559 Schürmann Sportboxfälg Alu silver med silverfälgbromsflanken, fälg total bredd 27 mm, för alla ventiler, 36 hål

SHIMANO växellåda sab Nexus 7-växlad Inter-7 SGC30017CAR med mottagbar broms (raminstallationsbredd 127 mm), 36 hål, färgsilver, utan små delar extra tillgängliga

36x 2,0 mm tjocka och silverpolerade Niro rostfritt stål ekrar och silver mässing bröstvårtor

Lämplig för däckbredd 35mm till 60mm

Artikelnummer: 895859B
EAN:

Tillverkare:
Schürmann Umformtechnik GmbH & Co. KG
Hjälpare str. 340-344
D-33818 Leopoldshöhe
E-post: info@schuermann-umformtechnik.de

Frågan är får jag hjulet monterarat eller kommer det i delar.
"Produktbeskrivning.
26 tums bakhjul färdigt och monterat från:"

Om det blir ett köp blr det från Mototrade Finland där hjulet helt monterat både drev och växelförare.
Det som skiljer är innerbredd på fälgen 18mm eller 21.
Har bara ett problem det nya bygger 12,7mm vaggan är 12,3mm det blir tajt.
Byter ut ett gammalt Torpedo Sachs 5 växlat hjul.

Hur ska man göra då? Du får gärna ge mig ett förslag på bättre lösning.
Är nöjd med produkten och det är rätt storlek så behåller man den väl. Om det är fel storlek så byter man väl till rätt på samma affär (om de har storleken man behöver förstås). Är man istället missnöjd med varan och lämnar tillbaka så blir det konstigt att direkt beställa samma vara från en annan affär.

Livar upp tråden lite igen.

Ett exempel:
En Rockshox Lyrik 160mm gaffel röd kostar i skrivande stund 749 Euro på Bike-Discount.
Samma gaffel finns på Cykelkraft för 13 919kr vilket är nästan det dubbla priset.

Finns 100 exempel på detta och det medför ju att man aldrig ens letar delar på svenska sidor längre. tyvärr!
Någonstans bör ju de svenska ÅF se över sina priser, kan ju inte vara många som går in och betalar dubbla priset för produkter bara för att köpa från Sverige? Inte jag iallafall..

Lite off topic men ändå relevant.
Även om jag själv är helt inne i cykelträsket kan jag ju inte låta bli att förvånas av dessa ockerpriser på både kompletta cyklar och cykeldelar.

Exempelvis - https://www.specialized.com/se/sv/s-works-turbo-levo-4-ltd/p/4221340?color=5442194-4221340

En Cykel kan inte vara värd 240 000kr. Man får ju någonstans hoppas efter denna Covid-cykel-hype, när Cykelmärken tvingas konka att priserna kan komma ner till lite rimligare nivåer. Man får ju liksom en väldigt fin bil för de pengarna, eller exempelvis en Motocross.. alternativen är oändliga.

Finns 100 exempel på detta och det medför ju att man aldrig ens letar delar på svenska sidor längre. tyvärr!
Någonstans bör ju de svenska ÅF se över sina priser, kan ju inte vara många som går in och betalar dubbla priset för produkter bara för att köpa från Sverige? Inte jag iallafall..

Varför det? Med såna stora marginaler behöver man sälja bara några få gafflar. Att sänka priset med 25% lär ju inte drar tillbaka kunder som har hittat och litar på tysken.

En Cykel kan inte vara värd 240 000kr. Man får ju någonstans hoppas efter denna Covid-cykel-hype, när Cykelmärken tvingas konka att priserna kan komma ner till lite rimligare nivåer. Man får ju liksom en väldigt fin bil för de pengarna, eller exempelvis en Motocross.. alternativen är oändliga.

Hur heter det? Är det halo-grejer? Som är där för att få priserna på de fortfarande riktigt dyra, men lite mindre dyra, modeller verka som rimliga. Sen finns det kanske folk med för mycket pengar som vill köpa det dyraste som finns.

Varför det? Med såna stora marginaler behöver man sälja bara några få gafflar. Att sänka priset med 25% lär ju inte drar tillbaka kunder som har hittat och litar på tysken.
Jag tycker synd om de som betalar dubbelt för grejor. Men vet man inte bättre så.

Hur heter det? Är det halo-grejer? Som är där för att få priserna på de fortfarande riktigt dyra, men lite mindre dyra, modeller verka som rimliga. Sen finns det kanske folk med för mycket pengar som vill köpa det dyraste som finns.
Kanske ligger något i det, nu var det ju ett ganska extremt exempel. Men det finns ju många större märken som säljer sina "basic" utrustade hojar väldigt dyrt också. Vilket är synd, det är svårt att få sina polare att köpa en cykel och börja cykla när man måste sälja sin njure för att ha råd.

Jag tycker synd om de som betalar dubbelt för grejor. Men vet man inte bättre så.

Jag också (det skrev du dock inte i förra inlägg). Det verkar finnas många som är rädd att beställa från utlandet och inte vet att man får samma konsumentskydd i hela EU. Bara returfrakt kan vara lite högre.

Kanske ligger något i det, nu var det ju ett ganska extremt exempel. Men det finns ju många större märken som säljer sina "basic" utrustade hojar väldigt dyrt också. Vilket är synd, det är svårt att få sina polare att köpa en cykel och börja cykla när man måste sälja sin njure för att ha råd.

Man behöver ju inte köpa en S-Works. En cykel från tysken funkar (nästan) lika bra.

Du får väl sälja en av dina till polaren för kompispris. 😏

Jag också (det skrev du dock inte i förra inlägg). Det verkar finnas många som är rädd att beställa från utlandet och inte vet att man får samma konsumentskydd i hela EU. Bara returfrakt kan vara lite högre.
Missade det, beställer nästan alltid från Bike-Discount, skickas med dhl express så det går på 1-2 dagar till Skåne. och toppen kundservice.
Man behöver ju inte köpa en S-Works. En cykel från tysken funkar (nästan) lika bra.
Såklart, men om vi snackar exempelvis Specialized så kostar ju en Stumpjumper comp rätt mycket också. Antar att du menar typ Canyon mfl? tycker dessa gått upp i pris med.

Priserna på cyklar är det ju tillverkarna som sätter och marginalerna för butikerna är betydligt lägre än på utrustning och komponenter.

Priserna på cyklar är det ju tillverkarna som sätter och marginalerna för butikerna är betydligt lägre än på utrustning och komponenter.
Skall man vara noggrann så är det ju inte tillverkarna utan återförsäljarna som sätter priserna. Tillverkaren sätter bara rek pris. Men är marginalen låg redan vid rek pris blir det i praktiken samma sak.

Missade det, beställer nästan alltid från Bike-Discount, skickas med dhl express så det går på 1-2 dagar till Skåne. och toppen kundservice.

Alla stora tyskar är bra.

Såklart, men om vi snackar exempelvis Specialized så kostar ju en Stumpjumper comp rätt mycket också. Antar att du menar typ Canyon mfl? tycker dessa gått upp i pris med.

Canyon har blivit premium, Rose snart också. BD har Radon, som är billig. T.ex. Cube är fortfarande rimligt prissätt och finns ofta men rabatt hos tysken.

Marginaler är inte små när de flesta butiker har 25% till 40% rabatt på cyklar på hösten. Sen har butiker, såklart, också kostnader.

Skall man vara noggrann så är det ju inte tillverkarna utan återförsäljarna som sätter priserna. Tillverkaren sätter bara rek pris. Men är marginalen låg redan vid rek pris blir det i praktiken samma sak.
Är det inte i distributörsledet vi har det stora problemen i Sverige. Vi har distributörer som ska ha allt för stor marginal på sålda produkter.

Se på byggindustrin, Sverige har extremt höga priser på byggmaterial jämfört med kontinenten. Målarfärg är ofta halva priset i Norge jämfört med Sverige.

Tillbaka
Topp