Varför så hårda sadlar?

patriq83

Ny medlem
Varför så hårda sadlar?
Precis köpt mig en scott scale mtb och börjat ge mig ut i skogen som nybörjare. Men ja undrar bara varför sadlarna ä så sjukt hårda på mtb och om nån ha förslag på bra sadlar? Har byxor med vadering i men ändå hårda. Är de man jaga vikten eller va ä det?

Hoppas dumma frågor mottags på detta forumet med :)

Varför så hårda sadlar?
...det här är en rookiegrej.

Du vill ha trycket på sittbenen, en mjuk sadel kan kännas behaglig först, men du kommer sjunka ned med sittbenen, och trycket hamnar överallt där du verkligen inte vill ha det.

Rätt byxor, rätt sadel (återigen, du vill ha trycket på sittbenen, fel bredd, eller fel form kommer ställa till det) och du kommer vänja dig.

/J

Varför så hårda sadlar?
man ä ju rookie så lite dumma frågor men allt ha ju säkert en logisk förklaring till det.
då få ja helt enkelt ut höja mer så jag vänjer mig mer vid det å sitta rätt.

Varför så hårda sadlar?
Fast man ska inte förväxla hård sadel med oskön sadel.
Det finns hårda osköna och det finns hårda sköna - vad som är skönt beror inte helt sällan på din anatomi.
Så det som passar den ena passar inte nödvändigtvis den andra personen.
Sadlar är nog en av de absolut kinkigaste komponenterna att få rätt.

Varför så hårda sadlar?
Att ha en sadel med rätt bredd (och passform) är rätt viktigt för komforten, inte hårdhet. Tycker ofta det sitter väl smala sadlar från tillverkaren men det beror ju på hur ens bakdel är konstruerad..

Varför så hårda sadlar?
Husabuse sa:
...det här är en rookiegrej.

Du vill ha trycket på sittbenen, en mjuk sadel kan kännas behaglig först, men du kommer sjunka ned med sittbenen, och trycket hamnar överallt där du verkligen inte vill ha det.

Rätt byxor, rätt sadel (återigen, du vill ha trycket på sittbenen, fel bredd, eller fel form kommer ställa till det) och du kommer vänja dig.

/J

+1

Några av mina cykelkompisar tyckte det var tråkigt när jag bytte bort min mjukaste sadel.
Det var tydligen roligt att se mig gå på domnade ben...

Ytan på kroppen som tar trycket från sadeln är ganska liten. Mindre än ena hälen. Det tar en stund för huden där att vänja sig.

Varför så hårda sadlar?
Alltså, jag har nog bara haft en cykel de senaste tio åren där originalsadeln funkat och det var på en caadx. Alla andra cyklar jag har och har haft har jag bytt till Fizik Aliante of some kind. Både cross, mtb och racer.

Varför så hårda sadlar?
Vissa stora seriösa cykelbutiker låter en provköra sadel innan köp. Problemet som nybörjare är att man inte riktigt vet vad man vill ha, så provkörning kanske inte hjälper.

Min favorit är On-One bignose. Den är ganska mjuk för att vara en riktig sadel och bred framtill så att man kan variera sittställning fram/bak. Bra att kunna gå fram lite i uppförsbacke. https://www.on-one.co.uk/i/q/SAOOBNES/on-one-bignose-evo-saddle
Passar bättre för stig än grusvägar.

Varför så hårda sadlar?
Bra cykelbutiker har utrustning för att mäta avstånd sittben. Sen blir det mkt lättare att hitta en sadel aom funkar för just dig.

Varför så hårda sadlar?
Köpte min första MTB och cykel med stenhård sadel förra året. Första skogsturen var på 5km och den ena skinkan var ett stort blåmärke, efter det så minskade smärtan snabbt och efter 3-4turer så har det ej uppstått igen.

Lite jobbigt första veckan innan det la sig bara, kunde inte ens sitta på sadeln

Varför så hårda sadlar?
Bästa sadeln alla kategorier för mig är nuvarande Specialized Phenom Pro, den kan jag tillbringa hela dagar i utan känningar.
Rekommenderas varmt, men mät sittbensbreddden...

Varför så hårda sadlar?
Med någon slags logik borde man väl kunna ifrågasätta stoppningen i cykelbrallorna om man ifrågasätter stoppningen i sadeln. Det finns säkert någon bra förklaring till det där som jag för tillfället glömt bort.

Varför så hårda sadlar?
Oggler sa:
Med någon slags logik borde man väl kunna ifrågasätta stoppningen i cykelbrallorna om man ifrågasätter stoppningen i sadeln. Det finns säkert någon bra förklaring till det där som jag för tillfället glömt bort.

Blöjan sänker risken för skav. Den sitter tajt mot huden och glidpunkten blir bibsen. Med plagg som sitter löst så blir det mer rörelsemån mellan hud och plagg. Har jag fel?

Varför så hårda sadlar?
Hårda sadlar är skönare än stora mjuka, däremot kan man få ont om man är nybörjare och har kalsonger med sömmar på fel ställen.

Självklart är det bästa att köra commando med blöja, gillar man inte det så fixa bra kallingar och sjyssta shorts.

Varför så hårda sadlar?
Husabuse sa:
Bästa sadeln alla kategorier för mig är nuvarande Specialized Phenom Pro, den kan jag tillbringa hela dagar i utan känningar.

Helt enig. Bästa sadel alla kategorier. Förstår inte varför den är så mycket bättre än andra snarlika specsadlar som jag har.

Varför så hårda sadlar?
fyrbåk sa:
Husabuse sa:

Helt enig. Bästa sadel alla kategorier. Förstår inte varför den är så mycket bättre än andra snarlika specsadlar som jag har.

Samma här, har spesh toupé expert på racern, den är helt ok, men inte riktig lika bra, så den kommer ersättas vad det lider...

Varför så hårda sadlar?
Ni som kör Phenom. Är det någon av er som har erfrenhet av att gå upp eller ner i bredd? Jag har en 143mm. Den är väl rätt ok. Men det är frestande att prova med en bredare.

Varför så hårda sadlar?
Oggler sa:
Ni som kör Phenom. Är det någon av er som har erfrenhet av att gå upp eller ner i bredd? Jag har en 143mm. Den är väl rätt ok. Men det är frestande att prova med en bredare.

Mäter ~140 i bredd mellan sittbenen, upplever att 143 i Phenom lirar kanon, även om den borde vara för smal. Har 155 på min Toupé, och den är bra den med.

Det viktiga är att sittbenen inte halkar av kanterna, så trycket hamnar på perineum ändå...

Varför så hårda sadlar?
Har en gammal Phenom, tycker den är lite hård och kanterna är hårda bak så får lite skav/blåmärken ibland på insidan låren när man glider bakom sadeln.
Är nya modellen bättre där?

Varför så hårda sadlar?
Husabuse sa:
fyrbåk sa:
Husabuse sa:

Samma här, har spesh toupé expert på racern, den är helt ok, men inte riktig lika bra, så den kommer ersättas vad det lider...

Oj, samma här. Phenom pro på Epic:n och ibland min gamla racer och Toupé med carbonrails på min fincykelracer. Nu blir det en liten rockad känner jag, dålig färgmatchning till trots.

Varför så hårda sadlar?
Oggler sa:

Sömmar och/eller fukttransport.
Vadderingens främsta uppgift är att se till att det inte finns några sömmar direkt mot huden där sadeln trycker.

Jag kan ha hygglig komfort utan vaddering så länge jag har byxor med platta fina sömmar.
Sen blir det ganska lätt att svetta ner tunna tights just i kontaktområdet med sadeln. Och blöta kläder vill gärna skava och hasa mer än torra.

Varför så hårda sadlar?
patriq83, det är delvis en rookiegrej så som skrevs ovan. vänja rumpan helt enkelt. men man i tillgg till detta i praktiken sökt flytta polstringen från sadeln till byxorna senaste decennierna.

kör själv helllre utan blöja, och har därför mer polstring i mina sadlar.

Varför så hårda sadlar?
Har hyrt en del cyklar på semestrar. Bytte några gånger i början till egen medhavd, men på senare tid har jag testat den som suttit på den första dagen. Hittills har det (peppar, peppar) aldrig blivit något byte då den som suttit på varit helt ok. Har varit div. olika märken. Har inte koll på exakta modeller. Min fundering är om cykeluthyrningsfirmor generellt har sadlar av en viss typ som råkar funka med min bakdel eller om jag helt enkelt har en okräsen bak, om man nu kan ha det.

Varför så hårda sadlar?
GoranS sa:
Har hyrt en del cyklar på semestrar. Bytte några gånger i början till egen medhavd, men på senare tid har jag testat den som suttit på den första dagen. Hittills har det (peppar, peppar) aldrig blivit något byte då den som suttit på varit helt ok. Har varit div. olika märken. Har inte koll på exakta modeller. Min fundering är om cykeluthyrningsfirmor generellt har sadlar av en viss typ som råkar funka med min bakdel eller om jag helt enkelt har en okräsen bak, om man nu kan ha det.

Känner igen det där. Det är bara när man hyr stadscyklar utomlands, cyklar runt och ölar och käkar en hel dag som man får ont i röven.
Alla hyr cyklar i stora städer har gigantiska sadlar.

Varför så hårda sadlar?
Jag jar tidigare alltid tagit med sadel efter att ha haft en hyr focus som hela nedre delen av kroppen domnade efter en kvart på.
Men sista vändorna har jag kört på oem sadel men då har det varit spesh sadlar de flesta gångerna. Scottens syncros på gran canaria trodde jag skulle bli problem men funkade fint de tre dagarna jag cyklade.

Varför så hårda sadlar?
Vad är det för skillnad på Specialized Phenom sadlarna, dvs pro/expert/comp? Vikt?

Tror det är en comp som sitter på min Epic och jag kan bara hålla med - den är kanon.

Tillbaka
Topp