Varför ser mitt fälgband ut så här?

kungjohan

Medlem
En monark Karin.
1000008226.jpg
Varför ser det ut så här? Antar att det bara att byta ut? Har jag haft för högt lufttryck?

det beror på att cykeln är snodd:))

skämt åsido, du har sveriges mest stulna cykel. parkera den helst inte ute.

när det gäller fälgbandet, undrar jag om det är ett egentligt fälgband? ser mest ut som vävtejp. och det brukar visserligen funka bra med två varv eltejp. men det där funkade ju i vart fall inte.

många kör onödigt högt däcktryck, och det kan ju tänkas ha spelat roll här? det rullar trögt, och ger lätt punka. mer än 3,5 bar är knappast aktuellt på 37-622 eller däromkring som brukar vara aktuellt på den här typen cyklar...

Det är nog en kombination av för högt däcktryck och för lösa ekrar. Testa att dra åt ekrarna lite.

Har lyckats ta bort det gamla som var en form av vävtejp, inte helt lätt att få bort. Ersatt med ett nytt fälgband av gummi samt ny slang.

Spänna ekrar vet jag inte hur man gör, hur mycket och går man varvet runt?

Har lyckats ta bort det gamla som var en form av vävtejp, inte helt lätt att få bort. Ersatt med ett nytt fälgband av gummi samt ny slang.

Spänna ekrar vet jag inte hur man gör, hur mycket och går man varvet runt?
Om hjulet inte är skevt, dra ett halvt varv per eker. Börja och sluta vid ventilen. Känn efter när du gjort det om de förefaller spända. Fortsätt tills de känns hyfsat stumma. Finns nog en hel del på youtube om hur du gör. Använd ekernyckel.

annars om inte ekrarna sitter högt i nippeln gärna skruvmejsel; innan färgbandet är på plats. faktiskt säkrare än ekernyckel.

det är lättare undvika trubbel om man spänner ena sidans ekrar åt gången. alternerande.

Tillbaka
Topp