Varför sommaren är dålig för cyklister (tjuvpack)

Ante_Lkpg

Ny medlem
Nu måste jag skriva av mig efter en osedvanligt tråkig vecka i Linköping. Efter att jag återvände från min semester fick jag börja med att konstatera att några ligister ägnat sin lediga tid till att totalvandalisera min herrcykel som stod på stationen. 20 ekrar i bakhjulet av. Låset avsparkat men inte uppbrutet. Pakethållaren av. Alla vajrar avslitna. Cykelkorgen av och sönderhoppad. Sadeln sönderskuren. Kändes helt meningslöst på alla sätt och vis och jag fick istället en promenad hem i regnet. I veckan bärgades vraket och jag fick konstatera att det inte finns mycket att göra för den patienten. Skroten.
Igår fick vi då lite sol i stan och jag bestämde mig för fika på stan. Fika kräver caféracer varför min egenhändigt renoverade Cresent rullades ut. Inte perfekt men omsorgsfullt tillsnyggad av undertecknad. Vackert Cresentorange och med bockstyre och endast en växel. Ljudlös och snabb. Ställer cykeln nära stortorget och låser den med ett vajerlås. Efter några timmars fika upptäcker jag att någon inte kunnat skilja på min cykel och sin och därför gett sig av med min.
Nu känns det som total misär. Två cyklar på mindre än en vecka. Känns som att en starkt bidragande orsak är att massa folk driver runt på stan. Jag längtar till vintern när alla oppurtunister sitter inne (helst på två år för stöld och vandalism).

Har denna vecka köpt tre hjul; fram och bak till sonens (efter att han glömt den i skolan en veckas tid), fram till dotterns (efter att hon också glömt sin vid skolan ngr dagar).
Kul, jättekul.

Det är märkligt hur allt bara försvinner.. Man tycker ju att vissa grejer borde man ju hinna känna igen senare på orten, men icke. Chop, chop!
Har mist fem cyklar från gården jag nu bor på. Samtliga låsta, åtminstone symboliskt..
Senaste chocken kom, när de lyfte ut gamla tandemen ut ur garaget. Trots att bilar stod inunder cykelhyllan.. Dörrarna var låsta in till garagen.
Tur nog blev ingen bil skadad, och hojen hanterade de tydligen inte genom första kurvan... :-D
Annars hade det blivit nr. 6.

Roligt det där om tandemcykeln. Jag går i funderingar om att bygga något som är väldigt svårt att cykla på.
Kanske en fixie eller en sån där cykel man kan cykla på marknader med inverterad styrning.
Alternativet är ju någon form av minicykel som man aldrig behöver lämna i cykelställ.

Tillbaka
Topp