Varför tickar cykeln?

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Varför tickar cykeln?
Cyklade runt på en lånad cykel här om dagen. Vi hade 2st. exakt likadana cyklar som köptes in samtidigt. Den ena cykeln var helt tyst medan den andra gjorde detta tickande (när man inte trampar) som endel cyklar gör.

Varför tickar cykeln?

Går det att få bort tickandet?

Varför tickar cykeln?
tobiias skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå, om vi pratar om frihjulsmekanismen så kan
> inte den ena cykeln av samma modell vara helst
> tyst medan den andra låter?

Olika mängd/typ fett ger olika ljud i samma nav.

Varför tickar cykeln?
Fettet i navet alltså... pjaa det låter vettigt eftersom allt annat bör ju vara likadant.

Anledning att jag vill ha bort ljudet är helt enkelt att jag inte tycker om det. Det ska helst vara tyst när man cyklar för att få den optimala känslan ;). Inget skrammel, gnekande, tjutande eller tickande.

Har fått för mig att det är fler NYA cyklar som tickar än de som är lite inkörda men jag vill ha det gjort snabbare än att vänta in att det blir tyst.

För att kleta på mer/annat fett så måste man väl då plocka itu hjulnavet, eller?

Vad för typ av fett ska man använda för att det inte ska ticka?

Varför tickar cykeln?
Alltså.. vänj dig. En svepande generalisering är att ju finare, "bättre" frihjul, desto mer brukar det låta. Klart du kan trycka in en massa tjockfett i konstruktionen och kväva ljuden. Men då kommer det inte funka lika bra när det blir kallt och segt.

Varför tickar cykeln?
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså.. vänj dig. En svepande generalisering
> är att ju finare, "bättre" frihjul, desto mer
> brukar det låta. Klart du kan trycka in en massa
> tjockfett i konstruktionen och kväva ljuden. Men
> då kommer det inte funka lika bra när det blir
> kallt och segt.

Jag har haft ett Shimano Silent clutch-nav. Ju finare desto mer ljud stämmer alldeles utmärkt.

Varför tickar cykeln?
Jag förstår dig helt. Provlyssnar gärna ett nav innan jag bestämmer mig. Visst kan man trampa hela tiden, men det känns fånigt att behöva trampa och bromsa samtidigt i nerförsbackarna för att slippa oljud.

(Boktips: Janne min vän, av Peter Pohl. Där är en Riktig Cyklist som vet hur en jonne ska låta!)

Varför tickar cykeln?
mitt xtr klickar så innåt helvete. för mig är det en kvalitetsstämpel.
om det inte klickade skulle jag bli upprörd.
var glad, det är bra skit!

Varför tickar cykeln?
I vilket fall så var det en lånad cykel så den får fortsätta ticka då projektet blir för stort. Min egna MTB gör inte ett ljud ifrån sig så jag är nöjd :)

Tyckte mest det var märkligt att 2 likadana fabriksnya cyklar beter sig olika.

Tillbaka
Topp