Varför vägra stänkskärm?

Varför vägra stänkskärm?
Efter att fått en lös framskärm i stål att huga i däckmönstret så att framhjulet låste sig i hög fart på asfalt, har jag svurtit på att aldrig mer använda skärmar. Det är desutom fruktansvärt fult.

Varför vägra stänkskärm?
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Men som C skriver ovan, på en fulldämpad är de bara ivägen.

Tycker jag inte, så det så! Lite krångligt att få på plats på vissa länkage dock.

Varför vägra stänkskärm?
De osäkra kör utan stänkor för att inte verka osäkra? Har alltid en liten framskärm, Acerbis till Marzocchi, stoppar allt från stenskott och lera att hamna i ögonen. Att cykeln blir skitigt det gör inget, bara jag slipper få det i ansiktet. Bakskärm sitter också på plats, när det är blött ute. En sån där Zefal med snabbkoppling till sadelstolpen. Hjälper inte mycket mot blötan när det ändå regnar, men man slipper åtminstone lerinpackningen på ryggen, Camelbaken och sadeln.

Fast huvudsaken är att man har skoj i skogen, så det spelar ingen roll vad andra har eller inte har på hojen. :-)

/Leo

Varför vägra stänkskärm?
klart att det är fåfänga, det är fult. och ja, självklart är det noga vilken färg ens cykelkäder har, vilken otroligt korkad fråga. så, kan vi gå vidare nu?

Varför vägra stänkskärm?
Skärmar är extra bra att ha fram för då slipper man få skit i ögonen och man behöver då inte köra med skyddsglasögon. Funderar på att montera skärm på DH-hojen för att slippa få googlesena igengeggade. De andra hojarna har skärm både fram och bak och jag har aldrig haft de problem som beskrivs i de andra inläggen. Hur bär ni er åt för att få så mycket problem?

Varför vägra stänkskärm?
Nu vet jag inte hur ni cyklar men på min NRS så fastnar jag 9 av 10 gånger om jag av ngn anledning har hamnat bredvid hojen, springer lite med den snett framför mig och sen galant ska hoppa upp på den under springandet. Skärmfan fastnar alltid i grenen på shortsen förutsatt att jag kör baggys.
Resultatet är att skärmen vrider sig ut mot sidan i 90graders vinkel och att jag blir asförbannad. Räcker för mig för att fimpa skiten. Är det extremt lerigt/blött kan jag tänka mig att ha bakskärmen någon gång då och då.

Angående ögon vill jag gärna ha glasögon oavsett eftersom man kan få grener och annat skoj i ögonen. Skärmar täcker inte riktigt däruppe.

/C

Varför vägra stänkskärm?
plumse skrev:
> ...googlesena...

Google:
logo.gif

Goggles:
oakley_goggles_blue.jpg

Varför vägra stänkskärm?
Fan ni kommer att sluta som skogling allihop... "oj, jag såg en regndroppe. jag stannar hemma. det är säkert dagg i skogen. jag stannar hemma"

Varför vägra stänkskärm?
Jag har saknat stänkor två gånger när jag kört i skogen. Den första var SiR -05 och den andra gången var Witchriden i höstas. Man blir ju ändå lerig och blöt, varför ska man då släpa runt på skärmar?
På pendlaren däremot är skärmar en självklarhet.
/J

Varför vägra stänkskärm?
JT, det var den nedre varianten som avsågs, alltså varianten som stavas två st "g". Skall inte stava fel på det där igen. Förlåt!

Varför vägra stänkskärm?
Jag säger bara grattis till er som får skärmar att funka och idoter till er som tror att det handlar om fåfänga. Jag har gilioterat 2 SKS Shockboards när jag har bottnat min Fox Vanilla. Varför har inte alla gaffeltillverkare orginalstänkor som är rejäla?

Varför vägra stänkskärm?
Nej va fan! Inte tog jag regnbyxor o gummistövlar på mig när jag var ute och orienterade förr i tiden heller. Det är ju för sjutton frilufsliv! Vad gör det om man blir lite blöt och skitig?

Varför vägra stänkskärm?
Brakastruten skrev:
> Allvarligt igen då, på ett annat vis.. Vig som
> ett kylskåp? Klart det går att slänga upp benet
> så det missar bakskärmen. Split!

Om hästar hade stänkskärm skulle Zeb Macahan sparkat sönder den.

Varför vägra stänkskärm?
bigmollo skrev:
> Jag har saknat stänkor två gånger när jag
> kört i skogen. Den första var SiR -05

Vi hade skärmar monterade under SiR-05 och det verkade ju fungera.

Så skärmar = vinnare, inga skärmar = looser ;-)

/Anders

Varför vägra stänkskärm?
AJ skrev:
> Vi hade skärmar monterade under SiR-05 och det
> verkade ju fungera.
>
> Så skärmar = vinnare, inga skärmar = looser

Ha ha ha! Då har vi en grej till att skylla på. =D
En framstänka hade varit perfekt där.

Varför vägra stänkskärm?
bigmollo skrev:
> AJ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi hade skärmar monterade under SiR-05 och det
> > verkade ju fungera.
> >
> > Så skärmar = vinnare, inga skärmar = looser
>
>
> Ha ha ha! Då har vi en grej till att skylla på.
> =D
> En framstänka hade varit perfekt där.

Jag hade framstänka på SiR '05. Den trasslade in sig i framhjulet på sista varvet. Piss-SKS.

Varför vägra stänkskärm?
Jag vill inte ha skärmar. Jag vill att det ska se ut som jag har sprutdiarré. Dessutom tror jag att alla som solar solarium gör det för de vill se ut som bajs.

Varför vägra stänkskärm?
Skall jag förenla frågan åt er.

Har Ninjor stänkskärmar?,....nääää, precis.

Svårare än så är det alltså inte.

Varför vägra stänkskärm?
Ville skrev:
> Skall jag förenla frågan åt er.
>
>
> Har Ninjor stänkskärmar?,....nääää, precis.

Nä, men ninjor har skynke för ansiktet som skyddar mot grussprut.

Varför vägra stänkskärm?
JLarsson skrev:
> Nä, men ninjor har skynke för ansiktet som
> skyddar mot grussprut.

Är inte det ett skynke som skyddar mot ansiktssprut?

Varför vägra stänkskärm?
en mudboard på ramröret och en xtradry på sadelstolpen ser inte helt hemskt ut IMO, jag sätter på dem ibland när det är blött och geggigt. men jag har ingen stil eller smak heller.

Varför vägra stänkskärm?
Dags och starta nätverk?
Stänkskyddens vänner, SSV

För rättfärdigande och utveckling av ändamålsenliga stänkskydd på cyklar för väg, berg och skog.

Varför vägra stänkskärm?
Fjärdebrunn skrev:
> Dags och starta nätverk?
> Stänkskyddens vänner, SSV
>
> För rättfärdigande och utveckling av
> ändamålsenliga stänkskydd på cyklar för väg,
> berg och skog.

Ähhh låt mig njuta av mitt munsprut äääh jag menar grussprut ifred!

/C

Varför vägra stänkskärm?
Jag fick ett PM från Ville. Han var faktiskt sugen på skärmar trots allt och undrade ifall det inte fanns något test på skärmar. Helst ett ordentligt tyskt test för de är ju de enda går att lita på, skrev han :-)

Varsågod Ville :-)

sks.jpg ht=305

topeak.jpg ht=290

xtreme.jpg ht=285

/Anders

Varför vägra stänkskärm?
Alfsomfan skrev:
> Jag vill inte ha skärmar. Jag vill att det ska se
> ut som jag har sprutdiarré. Dessutom tror jag att
> alla som solar solarium gör det för de vill se
> ut som bajs.

Din frekvens av bajsinlägg har ökat lavinartat sen du vurpade och slog i huvudet!

Varför vägra stänkskärm?
Det är bara test från Tour Magazin som är pålitliga. Det där är alldeles för ovetenskapligt. Det behövs 23 olika sorters vridmoment och lerpartiklarnas ballistiska banor med olika skärmar för att man ska kunna göra en objektiv bedömning.

Senast redigerad av en moderator:
Varför vägra stänkskärm?
AJ skrev:
> Jag fick ett PM från Ville. Han var faktiskt
> sugen på skärmar trots allt och undrade ifall
> det inte fanns något test på skärmar. Helst ett
> ordentligt tyskt test för de är ju de enda går
> att lita på, skrev han :-)

HAha.. tyskarna och deras noggranna tester, klart det finns ett stänkskärmstest, att jag inte tänkte på det

Varför vägra stänkskärm?
Och där ser vi tydligt att man inte kommer undan sprutet trots stänkor. Det är bara en fråga om mer eller mindre sprut! :)

/C

Tillbaka
Topp