Varför vobblar mina framdrev?

glitch

Aktiv medlem
Mitt vevparti slår i sidled, inte så pass att det är ett problem, men ändå.
Syns på videon här, lättast att titta på markeringen i mitten på framväxeln som referens.

Ramen är en Cannondale med PF30a vevlager.
Tänkte först att det var framdrevet men såg sen att även lilla drevet slår. Misstänkte slitet vevlager så ramen fick ett nytt vevlager. Gamla vevlagret var lite smågrusigt på drivlinesidan men inte farligt och inget glapp.

På med nytt lager, fortfarande samma sak.Testmonterade två andra vevar, samma sak.

Misstänker att det antingen alltid har varit så från början och helt enkelt är frågan om kass tolerans eller att BB hylsan på ramen nötts?
Någon som känner igen detta, respektive är det lönt att ens försöka ta upp detta som en garantigrej? Jag är första ägaren från ny och det är "livstidsgaranti" (med en miljon friskrivningar....).

Det kan inte vara vevlagret eller hylsan för att axeln och vevpartiet då skulle sitta skevt och inte vobbla. Så vevpartiet är böjd eller infästningen av drevet är inte plan.

tycker tyvärr det ser normalt ut, så länge inte lagren uppvisar oegentligt glapp.

varför det inte ser bättre på de cyklar jag kunnat studera kan man ju fundera på. taskiga lagertoleranser?? men tar man en titt vid stående igångdrag tillkommer ett sidoflex som snarare är större än det man ser där på videosnutten.

Är klingbultarna korrekt åtdragna?

Japp, allt är åtdraget.
Som sagt lika på Rotor vevar respektive Shimano Ultegra / 105 vevar som ju hanterar förspänning och infästning på olika sätt.
Så väldigt osannolikt att det skulle vara klingbultar / icke plan spindel på vevar mm.

Så det känns som det måste vara ramrelaterat.

Hur ser det ut från sidan, i axelriktningen?
Om rörelsen i sidled har sitt ursprung i ett vertikalt glapp så behöver det vara rätt rejält. Det borde klonka ordentligt om du tar tag i vevarmarna längst in och sliter i dem radiellt.
Jag har ju svårt att tro att det är källan till vobblandet. Något är böjt, du är för stark helt enkelt.

Japp, allt är åtdraget.
Som sagt lika på Rotor vevar respektive Shimano Ultegra / 105 vevar som ju hanterar förspänning och infästning på olika sätt.
Så väldigt osannolikt att det skulle vara klingbultar / icke plan spindel på vevar mm.

Så det känns som det måste vara ramrelaterat.
Har de lyckats svetsa in vevaxelröret snett? Låter otroligt. Du får sluta med billiga kina-cyklar 😁

Jag skriver det igen: något snett som är en del av ramen eller sitter fast i ramen ger ett snett drev, inte wobblande. Om det inte orsakas av vevpartiet eller infästningen av drevet måste det vara något riktigt konstigt med vevlagret.

Tillbaka
Topp