Värk i axlarna efter cykeltur?

SpanCox

Medlem
Min fru, som är allt annat än en van cyklist än så länge, får ont i axlarna efter ett par timmar på sadeln.

Finns det något djungelknep att ta till, eller är det bara för henne att lära sig en mer avslappnad körstil? Bredare mellan handtagen? Tjockare grepp?

Det är tråkigt när "fel" kroppsdel sätter gränserna för vad som är möjligt.

//SpanCox

Vad är det för cykel vi snackar om?

Tycker det låter som fel sittställning... naturligtvis beroende på var man hojar såklart.

Cykeln är en Haro V3, hojjande sker på asfalt.

Sittställning, det är ju litet svårt att veta om den är ok eller inte. Hon tycker att det känns bra när hon sitter ner.

//SpanCox

Får hon inte ont i handlederna med? Kolla så hon inte låser armbågarna. Har du provat att höja styret? Bredare framdäck med lägre lufttryck?
Alternativt kan det vara att hon blir kall om axlarna, jag får ont i höger axel om den blir kall när jag cyklar, dock aldrig annars!

Yzzyx:

Jodå, handlederna värker tydliden litet de med. Bredare framdäck men lägre tryck? Hon har dämpat fram och vanliga 26/1.75(?).

Tröja på blir det iaf nästa gång!

Miss Lycka:

Tack för tipset, har du några förslag på lämliga avslappningsövningar?

//SpanCox

Krampaktigt grepp på styret är ett vanligt nybörjarfel i skogen (är det det det gäller? haha, tre det på rad där). Få henne att testa att knappt hålla i handtagen alls när hon cyklar stig, man behöver bara vila handflatorna lite lätt mot dem om man inte har tekniska partier att tampas med. Att sträcka på fingrar, vifta lite med armbågarna och släppa en eller två händer och sträcka ut ryggen då och då hjälper också mot värk.

Sådärja, dagens seriösa inlägg avklarat.

Mycket sex!

Försök få henne att inte sitta så nära dig när ni cyklar om hon är lite rädd/stressad.

Ha lite vinkel på armbågsleden och sänka axlarna.

Om hon inte är en van cyklist så är det väl inte så konstigt att hon får ont efter ett par timmars cyklande jag som sällan springer tex får djäkligt ont i mina ben efter att jag har varit ute o sprungit nåra timmar.
Börja lugnare :-)

Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Om hon inte är en van cyklist så är det väl
> inte så konstigt att hon får ont efter ett par
> timmars cyklande jag som sällan springer tex får
> djäkligt ont i mina ben efter att jag har varit
> ute o sprungit nåra timmar.
> Börja lugnare :-)

Puh! Att det skulle ta så många inlägg. Jag cyklar relativt mycket och kan få ont i nacke och axlar efter många timmars cykling, det är väl inte så jäkla konstigt.

Hej!

Efter att ha kört 163 mil på åtta dagar så har jag upptäckt att det finns bara ett sätt att bli av med värk i axlarna - att cykla mer och oftare... I 90 % av fallen beror dylikt helt enkelt på ovanan.

Vänligen!

Edgren

Uppvärmning -> stretching -> träning -> stretching. Och så lite kärleksfull massage förståss.

S: Sicket dravel, bara att cykla mera - stretching? Bara till för katter..
Alla verkar alltid vilja ha enkla lösningar på problemen när det bara är den hårda vägen som hjälper = mera cykling...

Tillbaka
Topp