Vårklassikerna 2024!

Vårklassikerna 2024!
Dylan van Baarle vurpade hårt där förra året, påverkar nog hans syn på det.
Kommer vara väldigt annorlunda att gå in i Arenberg utan den höga farten. Det är ju mycket det som gör det så extremt. Nu blir de förvisso kanske bara extremt på delvis ett annat sätt.

Vårklassikerna 2024!
Nu blir de förvisso kanske bara extremt på delvis ett annat sätt.
Eller hur, det flyttar egentligen bara flaskhalsen till ett annat ställe inför vilket det (också) kommer vara kamp om positioner och därmed hög fart. Det bästa sättet för att göra sektorn säkrare är att se till så en betydligt mindre tätklunga kommer dit, men det skulle åas nog förta en hel del av tjusningen med just Arenberg.

Krasst sett är P-R lite av ett gladiatorspel på hjul där risken för att någon kraschar bort sig på pavén ökar intresset och för vissa är hela behållningen.

Vårklassikerna 2024!
Jag väntar med att ha en åsikt innan jag sett, åtminstone en gång, hur det i praktiken kommer att fungera med den nya ingången i Arenbergskogen.

Visst finns det en gladiatorspelsdel i det hela. För min del är dock huvudpoängerna med sektorerna dels att göra loppet jobbigt och dels att skapa möjlighet för de som är duktiga att cykla på pavé att skapa luckor i en terräng som annars är tämligen platt.

Om lägre fart in i Arenbergskogen gör sektorn mindre jobbig vet jag inte. Gissar att det muskulärt inte blir det. Hur det är med "skakeffekten" låter jag vara osagt då jag har noll erfarenhet av att dundra in på pavé i 60 km/h.

Hur möjligheten att skapa luckor kommer att påverkas med en lägre ingångsfart är för mig inte uppenbar. Om, såsom målet verkar vara, antalet krascher och kanske ffa högfartskrascher minskar kommer luckor som uppstår som följd av dessa förstås att minska. Å andra sidan blir det ju mer tid att jobba i sektorn om farten in är lägre. Hur mkt är oklart liksom exakt vilka cyklister som gynnas/missgynnas av em lägre ingångsfart. Kanske att det gynnar pavé-ovana och tekniskt sämre cyklister, vilket kanske är oönskat?

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2024!
Ja, känns ju definitivt som risk för krascher i ingången och i den där chikanen. Den lär ju dra ut fältet ännu mer, vilket som NLC skriver gör det om möjligt ännu viktigare att ligga bra till vid ingången.

Som åskådare tycker jag ju också att lite av tjusningen med Arenbergskogen just är den höga hastighet de dundrar in med.

Vårklassikerna 2024!
Eftersom att det är ett CPA-initiativ så får vi väl vänta och se och hoppas det blir bättre.

Min gissning är att det blir en rejäl flaskhals, dödar tempot lite, men att det kommer gå relativt okej trots allt.

Vårklassikerna 2024!
Det brukar vara många krascher i Arenberg men kan inte minnas dom är direkt i ingången utan snarare efter ett tag? Kan dock minnas fel. Vi får se hur detta blir, kan bli bra men kan också bli stockning o folk som hamnar fel i kön i chikanen o tar risker för att jobba sig upp.

Vårklassikerna 2024!
Ja jävlar. Tänkte redan igår att det kraschas väldigt mycket i år, och att det ofta är de stora favoriterna iblandade. Idag var ju inget undantag direkt.

Vårklassikerna 2024!
och Roglic. Två dagar i rad...

Värst i olyckan verkar det ändå gått för Steff Cras i Total Energie. Brutala skador. Punkterad lunga, kotor och revben.. Hemskt :cry:

Vårklassikerna 2024!
Den kurvan tog tull.
IMG_8073.png

Vårklassikerna 2024!
Fan, Vinegaard har tydligen också punkterat lungan.
Detta måste ju vara en av de absolut värsta krascherna någonsin, när gäller så många med så pass allvarliga skador.

Vårklassikerna 2024!
Är förvisso marigt att "summera" skador på olika cyklister. Är t.ex. sex brutna nyckelben värre än två nyckelben och en punkterad lunga? Och hur värderar man dödsfall?

Kan dock inte på rak arm komma på någon krasch där sex (eller fler) cyklister fått så allvarliga skador.

Vårklassikerna 2024!
Nej men självklart är olyckor med dödsfall/permanent invaliditet värre än något av detta som framkommit.
Jag tänkte nu främst på antalet inblandade som fått allvarliga skador som sagt. Tyckte den på Tvärs över Flandern var bland det värre, men detta toppade ju den med råge.

Vårklassikerna 2024!
Etoile de Bessèges i fjol var väl ganska ruggig också? Massvurpa på en smal bro. Jag har inte sett några mer detaljerade rapporter om hur många som blev skadade (och hur allvarligt), men loppet bröts för att det inte fanns någon sjukvårdspersonal kvar som kunde följa med klungan.

Den kraschen involverade dock inte lika många namnkunniga åkare, vilket gissningsvis är anledningen till att vi/jag inte vet lika mycket om utgången för de inblandade. Jag ser egentligen inget konstigt med att det blir mer skriverier när toppcyklisterna är inblandade, men man ska nog ha i åtanke att många vurpor och efterföljande skador aldrig når media. Så det exceptionella på sistone kanske snarare är antalet toppcyklister som varit inblandade?

Edit: i fjol menade jag förstås.

Vårklassikerna 2024!
Etoile de Bessèges i fjol var väl ganska ruggig också? Massvurpa på en smal bro. Jag har inte sett några mer detaljerade rapporter om hur många som blev skadade (och hur allvarligt), men loppet bröts för att det inte fanns någon sjukvårdspersonal kvar som kunde följa med klungan.

Den kraschen involverade dock inte lika många namnkunniga åkare, vilket gissningsvis är anledningen till att vi/jag inte vet lika mycket om utgången för de inblandade. Jag ser egentligen inget konstigt med att det blir mer skriverier när toppcyklisterna är inblandade, men man ska nog ha i åtanke att många vurpor och efterföljande skador aldrig når media. Så det exceptionella på sistone kanske snarare är antalet toppcyklister som varit inblandade?

Edit: i fjol menade jag förstås.
Sant. Finns säkert någon värre vurpa med många allvarligt skadade i "lägre division". Dock svårare att ha koll på om man inte följer sporten på en väldigt ambitiös nivå.

Vårklassikerna 2024!
Fy fan. Varför kan inte folk ta det lite lugnt ? Konvertera alla etapper till tempo med intervallstart istället !
Eller bygg ett bollhav i varje kurva.

Vårklassikerna 2024!
Sant. Finns säkert någon värre vurpa med många allvarligt skadade i "lägre division". Dock svårare att ha koll på om man inte följer sporten på en väldigt ambitiös nivå.
Av intresse försökte jag kolla upp just det loppet en aning mer. Vurpan skedde på etapp 2 den 2 februari. På etapp 3 är 10 st. listade som DNS. Nästa tävling de ställde upp i är enligt följande (källa procyclingstats):

Van Niekerk 17feb
Boudat 26mar
Tabellion 26mar
van den Berg 26mar
Vandepitte 17feb
Beullens 12feb
Grignard 15mar
Healy 21mar
Márquez 12mar
Eriksson (J) 3apr

Det är förstås svårt att veta exakt vad det betyder. Några kanske bröt av andra skäl än vurpan. Några kanske inte hade något lopp på sitt program förrän datumen ovan o.s.v. Men man skulle nog kunna gräva mer i neutraliserade etapper och DNS om man orkar för att försöka se trender i antal skadade.

Vårklassikerna 2024!
Jag tycker det här är strunt, vi får väl se imorgon men jag är rätt säker på att det kommer gå bra. Dessutom är det ju cyklisterna som önskat att farten ska tas ner. Nog tusan lär det vara säkrare att göra det på asfalt än på stenar.

Vårklassikerna 2024!
Såg något om att det ev. skulle gå att lägga om rutten så att de skulle komma in från höger, d.v.s. ha en 90-graderssväng in i sektorn. Om de vill ta ner farten in i sektorn men chikanen inte funkar låter det som ett alternativ till ett kommande år. Å andra sidan kan ju en 90-graderskurva in i sektorn också vara marig.

Vårklassikerna 2024!
Om klungan är smart ser den till att ha splittrats i molekyler innan nyss nämnda chikan. Om inte blir det ett intressant dragspel

Vårklassikerna 2024!
Jag vet att det finns en gnälltråd om Eurosport redan, men slog nyligen på sändningen för P-R och påmindes omedelbart hur glad jag var med GCN+ och kunna välja ljudspår.

Tillbaka
Topp