Vårklassikerna 2024!

Vårklassikerna 2024!
Ja nu har han så pass stor lucka att han egentligen inte behöver annat än hålla den, och alla de bakom ser ju tröttare ut, förutom möjligtvis JP och GV. Vilket läge för Alpecin.

Men kan ju fortfarande hända olyckor förstås

Vårklassikerna 2024!
Alpecin dominerar monumenten. Otroligt att inte bara upprepa utan lyckas överträffa förra årets resultat i PR.

Underbar fin tävling igen, även om spänningen tog slut tidigare än vanligtvis

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2024!
Där satt den! Canyoncykeln levererar återigen! Hur kan nån ens vilja köra på nåt annat?
Kopecky ser inte alltför missnöjd ut med cykeln.
1712502089928.png

Vårklassikerna 2024!
Det är en brutal tävling. En olycklig punktering (eller nåt värre) kan avgöra. Men idag vann rätt cyklist, utan tvekan. Hoppas att de som synade marken återhämtar sig snart.

Vårklassikerna 2024!
Tim Van Dijke blev ju reglerad från 8:e til 16:e plats för att ha åkt på det röda i velodromen. Tyckte det lät väldigt hårt när såg att han blivit det. Så hårt straff för en liten föreselse i slutet av PR när han klart gått ifrån de övriga i sin grupp. Men kollade på det nu. Det var verkligen inte lite han gjorde det, och två gånger dessutom.

Först när han gick från gruppen inne på velodromen låg han lågt ute på det röda rätt länge, sedan igen och kanske ännu värre skar han ju en kurva långt ut på det röda också. Det var säkert något han gjorde helt omedvetet och bara en konsekvens av alla de hårda milen, men lite för mycket av en genväg för att det inte skulle bestraffa det.

1712599712407.png

1712599901232.png

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2024!
Tim Van Dijke blev ju reglerad från 8:e til 16:e plats för att ha åkt på det röda i velodromen. Tyckte det lät väldigt hårt när såg att han blivit det. Så hårt straff för en liten föreselse i slutet av PR när han klart gått ifrån de övriga i sin grupp. Men kollade på det nu. Det var verkligen inte lite han gjorde det, och två gånger dessutom.

Först när han gick från gruppen inne på velodromen låg han lågt ute på det röda rätt länge, sedan igen och kanske ännu värre skar han ju en kurva långt ut på det röda också. Det var säkert något han gjorde helt omedvetet och bara en konsekvens av alla de hårda milen, men lite för mycket av en genväg för att det inte skulle bestraffa det.

Visa bilaga 691231

Visa bilaga 691232
Känns lite knepigt. Att man inte får göra det under en tävling i velodrom, men nu så är det en tävling som avslutades i en velodrom.

Vårklassikerna 2024!
Ja så jag tänkte också. Men det var väl lite väl mycket. Han körde ju halva långsidan där när han gick om långt ut på det röda, och skar kurvan ett halv varv efter på ett sätt som han klart tjänade lite på. Om det var avgörande för att han skulle hålla undan är det väl ingen som vet förstås. Men jag förstår oavsett beslutet.

Vårklassikerna 2024!
Jag antar att då de relegerade honom är det mot reglerna. T.o.m. jag reagerade på att det såg mkt skumt ut i sändningen och funderade på om det verkligen kunde vara OK.

Den snälla tolkningen är väl att det dök som en tanke i stundens hetta. Den mindre snälla tolkningen är att han hade funderat ut det som en överraskningstaktik på förhand men inte brytt sig om att kolla om det var OK.

Lyckligtvis så var det ju inte en fajt om seger eller pallplacering så det spelar väl ingen jättestor roll.

Vårklassikerna 2024!

Visa bilaga 691231

Visa bilaga 691232
ASO får väl följa sina egna regler, men såklart trist. Van Dijke gör ju inget annat än att hjälpa resten av Visma samt få sin chans i lite .1 och .2-lopp ibland.

8:a i Roubaix hade varit hans överlägset största resultat hittils vill jag påstå.

Vårklassikerna 2024!
Hur är det med regler om att hålla sig på vägen i lvg lopp för övrigt då ? Tycker det ser ut att genas där det går ..
Du kan straffas för det även ute på vägen. Men inte riktigt relevant jämförelse, ska det vara jämförbart ska det ju vara om du genar i en kurva in mot upploppet. Då skulle du säkerligen straffas

Vårklassikerna 2024!
Hur är det med regler om att hålla sig på vägen i lvg lopp för övrigt då ? Tycker det ser ut att genas där det går ..
Marlen Reusser blev diskat från Ghent-Wevelgem för att hon råkade hamna på en cykelbana. Tror inte ens det var meningen, hon ville bara komma tillbaka och tog närmsta väg.

Vårklassikerna 2024!
ASO får väl följa sina egna regler, men såklart trist. Van Dijke gör ju inget annat än att hjälpa resten av Visma samt få sin chans i lite .1 och .2-lopp ibland.

8:a i Roubaix hade varit hans överlägset största resultat hittils vill jag påstå.
Det är väl inte arrangören utan en delegation av UCI-representanter som bestämmer?

Absolut så spelar det säkerligen väldigt stor roll (inte minst för en cyklist som han) om man blir topp-10 på PR.

Vårklassikerna 2024!
Du kan straffas för det även ute på vägen. Men inte riktigt relevant jämförelse, ska det vara jämförbart ska det ju vara om du genar i en kurva in mot upploppet. Då skulle du säkerligen straffas
Tänkte mer på när det inte finns några banmarkeringar ..
Nu fanns det iofs färg och heldragen linje .

Vårklassikerna 2024!
Ja så jag tänkte också. Men det var väl lite väl mycket. Han körde ju halva långsidan där när han gick om långt ut på det röda, och skar kurvan ett halv varv efter på ett sätt som han klart tjänade lite på. Om det var avgörande för att han skulle hålla undan är det väl ingen som vet förstås. Men jag förstår oavsett beslutet.
De kunde väl placerat lite koner där på röda för att markera det tydligare.
Ungefär samma som de har ute på den asfalterade delen längs med några pavésträckor.

Vårklassikerna 2024!
Där satt den! Canyoncykeln levererar återigen! Hur kan nån ens vilja köra på nåt annat?
Respekt att efter målgång som överlägsen vinnare i Paris-Roubaix pussa sin fru för att därefter posera med cykeln och inte falla för lättjan att sätta sig på marken ett tag.

I övrigt tyckte jag sektionerna med kullersten såg ut som vilken Stockholmsgata som helst med tjälsprucken asfalt såhär efter vintern. Hävdar fortsatt att vinterpendling med begivenheter som ismodd a.k.a. dödsmodd, isspik i ögonen, svartis och annat trevligt är det riktiga Hell of the North; försök att hålla 47,8km/h tempo där över 250+km!

Vårklassikerna 2024!
Respekt att efter målgång som överlägsen vinnare i Paris-Roubaix pussa sin fru för att därefter posera med cykeln och inte falla för lättjan att sätta sig på marken ett tag.

I övrigt tyckte jag sektionerna med kullersten såg ut som vilken Stockholmsgata som helst med tjälsprucken asfalt såhär efter vintern. Hävdar fortsatt att vinterpendling med begivenheter som ismodd a.k.a. dödsmodd, isspik i ögonen, svartis och annat trevligt är det riktiga Hell of the North; försök att hålla 47,8km/h tempo där över 250+km!
Fast, som jag fattat det, syftar inte termen på pavén utan rutten 1919 genom landskapet där första världskriget nyligen avslutats. Och något världskrig har ju inte Sverige varit indraget i.

Vårklassikerna 2024!

Kollar man på Strava finns det en massa mtb gubbar som klarar av att hålla den hastigheten till och från parkeringen till skogen... ;)

Vårklassikerna 2024!
Tillbaka
Topp