Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Vad är det för streaming-tjänst som gäller i år? Discovery+ med sport ligger betydligt billigare än HBO med sport, så där är svaret?
Priset har nog uppdaterats sedan du kikade sist.
IMG_0767.webp

IMG_0766.webp

Vårklassikerna 2026 ...
Priset har nog uppdaterats sedan du kikade sist.
Tack Göran Erik,
Jag kollade senast för 10 minuter sedan, men då på Standard+Sport på HBO, dvs 149+70 :) Är inte expert på detta, men det borde väl vara det som bäst motsvarar Underhållning+Sport på D+? Verkar träligt med reklam.

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Tack Göran,
Jag kollade senast för 10 minuter sedan, men då på Standard+Sport på HBO, dvs 149+70 :) Är inte expert på detta, men det borde väl vara det som bäst motsvarar Underhållning+Sport på D+? Verkar träligt med reklam.
Varsågod, Karl.
Just sportsändningen kan få reklaminslag, även om du betalar för reklamfritt.
Upplevs en smula slumpmässigt vilka utsändningar som det visas reklam i.

Vårklassikerna 2026 ...
Är Discovery+ öppet för nyteckning igen? I fjol fanns inte ens den möjligheten. Då gick det bara att använda den ingången om man redan hade ett abonnemang.

Vårklassikerna 2026 ...
Vårklassikerna 2026 ...
Är det redan avgjort?

Sedan länge. Vinnaren visste många svärord på olika språk.

PS: jag borde har skaffat VPN mycket tidigare. Trevligt att kunna titta på en fin lopp i vacker Toscana och med roligt flämsk kommentar som bonus.

EDIT: hm, jag är lite långsam (tittar på en match av sonen istället).

Vårklassikerna 2026 ...
Det är ju häftigt när de cyklar rakt in i ett folkhav som viker åt sidan, men det krävs ju också att folk viker åt sidan tillräckligt mycket och i tillräckligt god tid. Inte kul när det blir för tajt och cyklisterna blir hindrade.

Vårklassikerna 2026 ...
Pogacar ser ungefär lika ansträngd ut just nu som jag gör när jag har rullat ca 75-100 meter på cykelpendlingen.......

Vårklassikerna 2026 ...
Sedan länge. Vinnaren visste många svärord på olika språk.

PS: jag borde har skaffat VPN mycket tidigare. Trevligt att kunna titta på en fin lopp i vacker Toscana och med roligt flämsk kommentar som bonus.

EDIT: hm, jag är lite långsam (tittar på en match av sonen istället).
Svor Pogge?

Vårklassikerna 2026 ...
Sexias är verkligen otrolig. Var ju rätt nära att han faktiskt kunnat följa Pogi. Hade backen inte varit så lång på slutet så :). Starkt slå De Toro efter dragit i flera mil med honom på rulle.

Vårklassikerna 2026 ...
Sexias är verkligen otrolig. Var ju rätt nära att han faktiskt kunnat följa Pogi. Hade backen inte varit så lång på slutet så :). Starkt slå De Toro efter dragit i flera mil med honom på rulle.
Sen hade han i och för sig backarna under de sista sju milen att hänga med Pogi i också.
Men, visst, mkt imponerande kört. Och förhoppningsvis kan han framöver vara med och fajtas ännu längre in i loppen. Och helst hela vägen.

Vårklassikerna 2026 ...
Självklart. Med all sannolikhet hade förstås Pogi ställt av honom nånstans, om inte förr så definitivt i slutbacken. Men hade vart fall kunnat blivit mer av en fajt vart fall. Det är ju stor skillnad om man lyckas bita sig med över och sedan kan återhämta sig lite. Grymt kört av honom i vilket fall. Spännande framtid

Vårklassikerna 2026 ...
Vad tror vi, kommer Pogi att lyckas skaka av sig MvdP och resten och ta en soloseger på Via Roma?
Eller blir det en tredje seger för MvdP?
Eller ska Ganna lyckas gå med i år också och sedan antingen överraskningsvinna eller få till en perfekt spurt?
Eller någon "outsider"? Vem i så fall?

Om Pogi och UAE får loppet ungefär dit de vill gissar jag att antalet cyklister som har kapacitet att vara med fram till slutet är mycket begränsat.

Vårklassikerna 2026 ...
Enda fördelen med MSR blir plötsligt största fördelen - oavsett vad som händer kan inte Pogi soloköra de sista 8 milen in i mål utan det kommer även i år avgöras de 30 sista minuterna.

Fast nu när jag skrev det jinxade jag väl det hela så UAE hittar ett sätt att gå ifrån på Turchinopassey och köra 14 mil lagtempo längs hela kusten för att sen lyssna på lagchefen om vem som ska få vinna

Vårklassikerna 2026 ...
Enda fördelen med MSR blir plötsligt största fördelen - oavsett vad som händer kan inte Pogi soloköra de sista 8 milen in i mål utan det kommer även i år avgöras de 30 sista minuterna.

Fast nu när jag skrev det jinxade jag väl det hela så UAE hittar ett sätt att gå ifrån på Turchinopassey och köra 14 mil lagtempo längs hela kusten för att sen lyssna på lagchefen om vem som ska få vinna
Jag gissar att om det beskedet inte vore Pogi skulle det ta hus i helsike.

Vårklassikerna 2026 ...
Med motvind uppför Cipressa blir det nog inte som förra året. Mer troligt att det är ganska samlat fram till Poggio och att en mindre grupp gör upp om det på slutet. Hoppas att Ganna tar det med en kilometerattack 🤞MvdP blir svårslagen dock

Vårklassikerna 2026 ...
Med motvind uppför Cipressa blir det nog inte som förra året. Mer troligt att det är ganska samlat fram till Poggio och att en mindre grupp gör upp om det på slutet. Hoppas att Ganna tar det med en kilometerattack 🤞MvdP blir svårslagen dock
Vad säger att det ska bli motvind uppför Cipressa? Ska man tro meteo.it ser det om något ut att på det stora hela om något vara sidvind/medvind.

1774009339410.webp

1774009388939.webp

Vårklassikerna 2026 ...
Ja jag har bara hört att det ska vara medvind

Den enda rimliga kandidaterna utanför favoriten MvdP och utmanaren Pogi jag kan se är Del Torro, Ganna och Roglic. Men bara Del Torro har ju visat något i år som gör att man riktigt kan tro på det. Det ska ju dock vara väldigt mycket som faller på plats för hans del att han ska få köra om det.

Vårklassikerna 2026 ...
Ja, för att Del Toro ska kunna vinna måste ju Pogi vara "ur funktion" och på ett sätt som gör att det är så tydligt att det blir meningslöst för Del Toro att försöka hjälpa/vänta på honom.

Roglic undrar jag.

Kan Gregoire vara ett "långskott"? Var med ett tag efter att Pogi drog iväg i fjol, om jag minns rätt.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag kollade på yr.no, och då såg det ut som sydvästlig vind. Vad jag läst i olika cykelmedier visade tidiga prognoser medvind men närmare inpå verkar det se ut som motvind. Självklart hoppas jag att förutsättningarna finns för att racet börjar så tidigt som möjligt. Hade gärna sett Del Toro försöka med en attack i Cipressa medan Pogacar avvaktar, även om jag aldrig tror att det skulle hända

Vårklassikerna 2026 ...
Ja Gregoire är absolut en möjlighet. Glömde bort honom
Nej Roglic är väl mest på gamla meriter, men han visade dock lite stigande form i slutet på Milano - Torino. Men ska man nämna honom för det så borde väl rimligen Pidcock nämnas före, då han ju var ännu vassare där

Vårklassikerna 2026 ...
Jag kollade på yr.no, och då såg det ut som sydvästlig vind. Vad jag läst i olika cykelmedier visade tidiga prognoser medvind men närmare inpå verkar det se ut som motvind. Självklart hoppas jag att förutsättningarna finns för att racet börjar så tidigt som möjligt. Hade gärna sett Del Toro försöka med en attack i Cipressa medan Pogacar avvaktar, även om jag aldrig tror att det skulle hända
Ser inte ut att bli någon hård vind hur som helst. Om Pogacar är med in i Cipressa i hygglig position är min gissning att klungan är ganska rejält sönderslagen på toppen. Såvida det inte är kraftig motvind har jag svårt att se att han skulle vänta till Poggio. Jag tror han gett upp hoppet om att kunna göra ett vinnande ryck där.

Nej, att Del Toro skulle få fria tyglar på det sättet om Pogacar fortfarande är med i matchen känns ungefär lika troligt som det skulle bli klungspurt om segern med >100 man iblandade.

Vårklassikerna 2026 ...
I långskottskategorin kan man väl även pytsa in Brennan. Inte för att jag tror att han hänger med hela vägen om det blir full sula uppför Cipressa men om det av någon anledning inte skulle smälla där så är jag inte helt säker på att de blir av med honom uppför Poggio och skulle han vara med i en spurt så ...

Vårklassikerna 2026 ...
I långskottskategorin kan man väl även pytsa in Brennan. Inte för att jag tror att han hänger med hela vägen om det blir full sula uppför Cipressa men om det av någon anledning inte skulle smälla där så är jag inte helt säker på att de blir av med honom uppför Poggio och skulle han vara med i en spurt så ...
Brennan är sjuk 😞 ersätts av Campenaerts

Vårklassikerna 2026 ...
Pidcock kan ni glömma. Förutom hans sista skalp har han inget att komma med. Mtb är hans arena om något på högsta nivån. Pogi tar det, väl, men man hoppas alltid på att MvDP hittar på något och kanske Ganna eller….. Pedersen som skall köra, fast han är väl eg slut?

Vårklassikerna 2026 ...
Pidcock kan ni glömma. Förutom hans sista skalp har han inget att komma med. Mtb är hans arena om något på högsta nivån. Pogi tar det, väl, men man hoppas alltid på att MvDP hittar på något och kanske Ganna eller….. Pedersen som skall köra, fast han är väl eg slut?
Pidcock har definivt mer än MTB att komma med. Han har inte lyckats bli en konsekvent toppåkare, men de flesta av hans 12 segrar är extremt fina lopp som majoriteten av alla cyklister bara kan drömma om.
Pedersen slut? Han kommer tillbaka i förtid från en tung skada, så ett osäkert kort för nu. Men säga att han är slut är ett märkligt påstående.

Vi har här bara försökt spåna fram vilka som ev. skulle kunna om saker falla på plats för dem vara med där uppe. Det är förstås ett jättegap till favoriten MvdP och förste utmanare Pogi.

Vårklassikerna 2026 ...
MvdP är bookmaker-favoriten i detta fall.

Pedersen är väl på väg tillbaka efter skada. Såg visserligen något om att han var i oväntat bra form, men jag undrar jag. Att säga att han är slut känns dock rätt hårt.

Vårklassikerna 2026 ...
Kanske har ni rätt om Pedersen men Pidcock vinner bara om favoriterna inte är med. Han är som Roglic, mycket förväntan påmöite leverans men i grunden en stark cyklist. Pidcock har väl inte heller något särskilt starkt stall bakom sig.
Men point taken, lite för kategoriskt kanske….

Vårklassikerna 2026 ...
men Pidcock vinner bara om favoriterna inte är med. ….
Ok, bara ett svar till, sedan ska jag inte hamra mer på detta (är inget Pidcock-fan, men har lite svårt för kategoriska påståenden som inte stämmer oavsett vem det handlar om). Pidcock har vunnit fina segrar där det funnits andra starka favoriter. Hans tre kanske största meriter:
Första landsvägssegern Brabantse Pijl 2021, vann före storfavoriten VwA.
TdF 2023 etapp 12 till L'Alpe d'Huez. Man får inte en seger på Alpen gratis.
Amstel Gold Race 2024. Gediget startfält som alltid i det loppet

Vårklassikerna 2026 ...
Ok, bara ett svar till, sedan ska jag inte hamra mer på detta (är inget Pidcock-fan, men har lite svårt för kategoriska påståenden som inte stämmer oavsett vem det handlar om). Pidcock har vunnit fina segrar där det funnits andra starka favoriter. Hans tre kanske största meriter:
……. Mmm…. Men det var inte igår direkt och nu talar vi om imorgon….

Vårklassikerna 2026 ...
Känns som att Pidcock är en humöråkare. Får det intrycket också i de reportage jag har sett med honom, mycket ADHD.

Tillbaka
Topp