Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Jodå, med sitt flås hade han nog vunnit dem med. Men han kanske inte haft lust att cykla dem...
Skulle tro att de cyklisterna hade rätt bra flås också. Får inte Pogacar och van Aert sina gels i tid och sina aerohojar servade i farten, skulle de nog stå sig riktigt jäkla slätt. Fixed-cyklar som vägde 15-20 kilo, mat man snodde åt sig på caféer, cykla nätterna igenom i ull.

Man ska inte underskatta historiska kämpar, de var trimmade efter gårdagens förutsättningar. Pogacar är bäst - nu.

Vårklassikerna 2026 ...
Skulle tro att de cyklisterna hade rätt bra flås också. Får inte Pogacar och van Aert sina gels i tid och sina aerohojar servade i farten, skulle de nog stå sig riktigt jäkla slätt. Fixed-cyklar som vägde 15-20 kilo, mat man snodde åt sig på caféer, cykla nätterna igenom i ull.

Man ska inte underskatta historiska kämpar, de var trimmade efter gårdagens förutsättningar. Pogacar är bäst - nu.
De hade naturligtvis inte haft en suck även om de fått sitt stryknin och rödtjut i tid. Kämpa kunde de, cykla kunde de men träna på bästa sätt, nä, inte så mycket.

Vårklassikerna 2026 ...
De hade naturligtvis inte haft en suck även om de fått sitt stryknin och rödtjut i tid. Kämpa kunde de, cykla kunde de men träna på bästa sätt, nä, inte så mycket.
Tror du. 👍🏻

Och vi kommer aldrig få veta heller.

Därför bör alla så fort som möjligt lägga ned tjatet om ”tidernas bäste”. Och kommentatorerna kunde gott hålla sig kyligare. De låter som norska skidkommentatorer under en Petter Northug-spurt 2005, typ.

Vårklassikerna 2026 ...
Det bör väl få en hum om prestandan hos forna toppcyklister genom att beräkna rullmotstånd, cykelns utformning osv och översätta det till någorlunda jämförbara siffror med dagens toppåkare.
Inte för att jag vet om det skulle vara intressant alls. Tar inte direkt illa vid när kommentatorn inte tar med "men hur skulle han stå sig mot Mora-Nisse" när årets Vasaloppssegrar korsar mållinjen.

Vårklassikerna 2026 ...
Pogacar har haft väldigt tur med att undvika skador. Vingegaard, WvA, MvdP och Evenepool har ju alla varit "sjukskrivna" en tid.
Undantaget krascher (Vingegaard m.fl.) kan det också vara så att Pogacar är mer motståndskraftig, eller tränar och äter mer optimerat för sina specifika förutsättningar. Jag tycker också att han ockulärt ser ”friskare” ut en en del andra toppåkare, inte så sjukligt smal utan mer slank.

Har noll komma noll procent fakta att backa upp detta med.

Med vänlig hälsning,

//Killgissar

Vårklassikerna 2026 ...
Exakt. Snuskigt rika UAE har ju med oljepengar byggt ett helt lag med urstarka cyklister kring Pogacar, ungefär som Visma gjorde runt Vingegaard (minus oljepengarna). Förutsättningarna är alltså i princip alltid 100 procent, så länge stjärnan själv är frisk. Dessutom tävlar han i princip ingenting. Kan inte låta bli att jämföra med Eddy Merckx, som vann Girot och Touren samma år tre gånger, exempelvis, plus givetvis alla andra monumentsegrar etc.

1972 vann han:
  • MSR
  • LBL
  • GdL
  • LFW
  • GdI
  • TdF
Alltså, Pogacar är fantastiskt duktig, bäst i världen de senaste två-tre åren, men det får ju vara någon måtta på hyllningarna.
Det är givetvis svårt att avgöra vem som är bäst genom tiderna av Pogacar och Merckx.
Skulle jag gå enbart på resultat som de båda har presterat, skulle jag säga att Merckx är bättre.
Det som för mig fyller glädjebägaren med smolk är att Merckx åkte fast för doping tre gånger under sin karriär.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag håller med om att diskuterandet om "tidernas främste" inom olika idrotter ofta blir lite av att jämföra äpplen och päron.

Det finns ju försök att i alla fall inom cykelsporten poängsätta olika insatser vid olika tider och summera ihop över karriärer och en del av dem landar i resultat som känns rätt rimliga. Men de kommer aldrig att producera en rankning där ens topp-3 kommer att vara sådan att det inte går att hitta något argument för varför man skulle ändra lite.

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Det bör väl få en hum om prestandan hos forna toppcyklister genom att beräkna rullmotstånd, cykelns utformning osv och översätta det till någorlunda jämförbara siffror med dagens toppåkare.
Inte för att jag vet om det skulle vara intressant alls. Tar inte direkt illa vid när kommentatorn inte tar med "men hur skulle han stå sig mot Mora-Nisse" när årets Vasaloppssegrar korsar mållinjen.
Nej, sådana hypotetiska frågeställningar om hur utövare från olika tidsperioder skulle ha stått sig mot varandra lider av att det är så mkt som skiljer att det blir konstigt. Bara att ställa frågan precist nog för att en jämförelse ska kunna göras hyggligt objektivt är inte enkelt.

Vårklassikerna 2026 ...
Vad hände där med farbrorn som sprang över vägen, mc-gubben och en sur UAE-cyklist som för i backen pga detta?
Detta vid typ 25 km kvar av Brugge.

Vårklassikerna 2026 ...
1000008484.webp

Att köra utför Cipressa på det sättet som Tadej gjorde med en cykel som är skadad på detta sätt.
Nu visste han ju inte det, då hade han bytt cykel. Att den inte exploderade i en kurva är ju ren tur.

Vårklassikerna 2026 ...
Vårklassikerna 2026 ...
Såvida inte målet var ryggdunkningar från likasinnade är jag skeptisk till om det där kan ha bidragit till något personen ville uppnå.
Eftersom att något budskap inte fanns att se under TV-sändningen är det svårt att ta ställning till det.
Dumt att riskera andras hälsa med sådana initiativ.

Vårklassikerna 2026 ...
E3 idag. Snart start Trodde det var i morgon. Brukar det vara ett fredagslopp verkligen?
Vem kan utmana MvdP om en tredje raka? Mads kanske, han såg ju bättre ut än väntat på MSR.

Vårklassikerna 2026 ...
E3 idag. Snart start Trodde det var i morgon. Brukar det vara ett fredagslopp verkligen?
Vem kan utmana MvdP om en tredje raka? Mads kanske, han såg ju bättre ut än väntat på MSR.
Har varit på fredagar sen 2012, så att det är 1 vilodag innan Gent-Wevelgem (eller vad det heter nu). Innan 2012 var E3 inte ett world tour-lopp.
In 2010, UCI made some calendar changes, most notably positioning the Pro Tour race Gent–Wevelgem on the day after E3 Harelbeke, causing a dispute between the two races. In 2012, when the E3 race was upgraded to World Tour status as well, organizers changed the date of their event to Friday to meet the demands of UCI, who requested a day of rest between two arduous World Tour events ( https://en.wikipedia.org/wiki/E3_Saxo_Bank_Classic )

Vårklassikerna 2026 ...
Otroligt vilken avslutning. 1-2s från vara ikapp, så slår de av helt 😃
Trodde Vermeersch skulle göra det, men tyvärr var väl han den som stängde från 4 till 2 sekunder.

Ändå rimligt om än frustrerande. Stänger man den sista luckan kommer någon garanterat attackera bakifrån och därmed högst osannolikt att vinna. Så alla gamblade och alla valde alternativet där de får vila sina mjölksyreben.

Med det sagt är det ändå något nytt. Gamla goda 100 kilometersattack kanske inte kommer att fungera för evigt.

Vårklassikerna 2026 ...
Mvdp lurade ju dem också, spelade ut sitt sista kort genom att slå av och frihjula, sedan drog han på ett sista försök och det höll.

Var ju bara 69k denna. Lurigt läge för Mvdp. Backarna kom för långt från mål. För stark för att nån skulle kunna gå med. Men (nästan) för långt för honom att gå själv

Vårklassikerna 2026 ...
Hållt mig från sociala medier och såg loppet nu i efterhand. Sjuk avslutning, när man är säker på spurt o MvdP vilar benen 2s tar det en ny twist där ingen vill dra bakom och MvdP håller undan. Välförtjänt seger, håller med föregående talare att det är lite för långt från trixigheterna till mål.

Vårklassikerna 2026 ...
Undrar om Pogi tänker sig att testa den typen av lopp någon kommande säsong för att få lite fler kryss på listan över vunna cykellopp. Om MSR-kapitlet är över finns ju möjligheter för lite andra "äventyr" och Katalonien runt är ju redan "kryssad".

Vårklassikerna 2026 ...
Tror mer på att Poig kommer satsa nästa säsong på köra alla treveckorsloppen och bli historisk där med

Eller så väntar han med det och går helt inför vinna Paris-Roubaix, om det fortfarande kvar att kryssa av nästa år

Vårklassikerna 2026 ...
Det där med alla tre GT på ett år är jag skeptisk till. Kan förstås ha fel men jag tror mer det är något som journalister och andra finner kittlande och gillar att spekulera kring än att han faktiskt seriöst skulle satsa på det.

Vårklassikerna 2026 ...
Han vill nog ha nya utmaningar vart fall. Men jo att verkligen satsa på det kan nog straffa sig. Otroligt tufft. En sak att köra alla tre som hjälpryttare (extremt tufft det med förstås), men göra det som kapten är ju omänskligt hårt.

Vårklassikerna 2026 ...
Han vill nog ha nya utmaningar vart fall. Men jo att verkligen satsa på det kan nog straffa sig. Otroligt tufft. En sak att köra alla tre som hjälpryttare (extremt tufft det med förstås), men göra det som kapten är ju omänskligt hårt.
Ja, som hjälpryttare är det ju en sak men som kapten undrar jag. Känns också som att ffa touren körs väldigt hårt nu med även etapper som tidigare kunnat vara lite av ”viloetapper” för GC-åkarna mer eller mindre full gas från start till mål.

Sen skulle han rimligen behöva köra väldigt defensivt och kalkylerande om han skulle försöka sig på trippeln så att han kommer ut ur både girot och touren så fräsch som möjligt. Och jag tror inte det riktigt ligger för honom att defensivcykla i alla fall två GTs för att bränna så lite som möjligt inför en tredje.

Vårklassikerna 2026 ...
In Flanders Fields - from Middelkerke to Wevelgem. Bra körning hela loppet sedan kom in i sändning för en fyra mil sedan. Tidiga utbrytningen har inte fått mycket utrymme, men de ligger alltjämt och hovrar 15-20 s före nu. Men spricker av i klungan hela tiden.

Väldigt öppet vem som ska ta hem detta. Om inte MvdP kört slut på sig i fredag så skulle han väl vara stor favorit, men lite osäkert nu. Fast han är med högt i klungan.

Vårklassikerna 2026 ...
När jag tittade på en filminspelning om segelbåt båt besättning Kronans från 30 talet där pojkarna snörra runt med ankarspel med mera tänkte jag är de helt immun mot mjölksyra de borde ju stumma för länge sedan de bara fortsatte.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp