Världens Längsta CX-Tråd

Världens Längsta CX-Tråd
emmer sa:
.
Just det ja
Länkar till riktig sport var det ju...

Lördag Middelkerke Superprestige
GCN - https://www.facebook.com/events/2307342412830023/

Söndag Hulst BRICO Cross
GCN - https://www.facebook.com/events/1200698166751425/

Givetvis finns det ju "fullänkar" med äkta rotvälska hos kommentatorerna om man letar :-)

Tips att söka fullänkar kan vara
Middelkerke
http://www.cyclingfans.com/superprestige-cyclocross/live
Vestingcross Hulst
http://www.cyclingfans.com/brico-cross/live
Eller
https://www.procyclinglive.com/video/
Räkna dock med att hälften suger getballe...

Världens Längsta CX-Tråd
Det var mycket tuffare på pappas tid :-)
[Styrändsreglage, korgpedaler, 26mm däck och osedvanligt korkade hinder :-) ]

Edit: WTF! Klicka så ni ser den på youtube istället...

Senast ändrad:
Världens Längsta CX-Tråd
Limbo-pole at 17:40 (öh, varje varv givetvis) är ju ett hinder man inte ser varje torsdag direkt :-)

lu.png

Världens Längsta CX-Tråd
Ovanligt hinder :)
Jag var på väg att svara typ "ju förr desto bättre" men sen fick jag syn på banan för Urban Cyclocross Zürich som gick i helgen.
Har hinder som t.ex. vändpunkt på trappsteg upp från vattenfylld bassäng, en van med öppna dörrar bak och åt sidan, och en hederlig sandfålla.

OBS känsliga tittare varnas för solsken, torrt gräs och mycket icke-flamländskt språk.

Världens Längsta CX-Tråd
Vad har ni för erfarenhet o tips kring pedaler? Jag har kört ett tag med Eggbeaters men upplever att lera lätt fastnar i dom med resultatet att det blir svårt att klicka i. Vilka system är populärast bland CX-cyklister?

Världens Längsta CX-Tråd
Jag är hängiven ATAC-användare sedan snart 20 år - utmärkt lerrensning, mycket rörlighet och en stryktålig kropp som dessutom är hyfsat lätt att stå oklickad på gör att jag har svårt att skiljas från dem.

Världens Längsta CX-Tråd

Jag bumpar upp min egen tråd då jag fått nya bekymmer med min cx (tråden började en gång med mitt cykelinköp även om titeln byter på vägen).
Idag när jag skulle ut och cykla i snölandskapet slutade helt plötsligt reglaget att dra vajer. Det är SRAM 10d (tror det är Force). Är det ett känt bekymmer likt Shimano där man kan få igång dem igen med smörjning? Eller är det kaputt på riktigt? Om så är fallet, vad är lämpligast att göra på en budgetcykel?

Världens Längsta CX-Tråd
Jag fick igång ett 10-delar force som kleggat ihop genom att spruta 5-56 in i mekanismen och sen hålla i vajern med ena handen och vävla upp och ner med den andra.

Världens Längsta CX-Tråd
Jag bumpar upp min egen tråd då jag fått nya bekymmer med min cx (tråden började en gång med mitt cykelinköp även om titeln byter på vägen).
Idag när jag skulle ut och cykla i snölandskapet slutade helt plötsligt reglaget att dra vajer. Det är SRAM 10d (tror det är Force). Är det ett känt bekymmer likt Shimano där man kan få igång dem igen med smörjning? Eller är det kaputt på riktigt? Om så är fallet, vad är lämpligast att göra på en budgetcykel?

Kan vajern ha fryst?

Världens Längsta CX-Tråd
Är det "stopp" eller klickar det i reglaget?
Det klickar. Fast det "fastnar" inte. Och det blir aldrig "dubbelklick" för att släppa vajer vid kort tryck. Och vid långt tryck så klickar det flera gånger under slaget.

@Salabaladala Nej, inte fryst. Detta var inom två minuter att jag kom ut. Och det beter sig likadant i garaget.

@Stumpy Får se hur jag gör. Just nu är motivationen för både projekt och att cykla oroväckande låg.

@Lingon Gjorde samma med ett äldre Ultegra-reglage. Borde kanske testa här med.

Världens Längsta CX-Tråd
Kolla att vajern inte fransat i reglaget, om inte så kör du Lingons tips. Om det inte funkar sen så köp nytt. Tyvärr. Växelreglage är slitdelar för vissa.

Världens Längsta CX-Tråd
Så med lite återkoppling till mitt problem. Det tar ett tag att finna tid/motivation här som ni märker.
I alla fall. Jag dränkte reglaget med WD-40 medans det satt på plats, men utan framgång. Klippte vajrarna och skruvade loss det. Öppnade "täck-kåpan" och dränkte reglaget med WD-40 om och om igen. Och sedan började det fungera igen! Nu åter monterat på cykeln och provrullat på gatan. Jag håller tummarna för att framgången håller i sig.

Världens Längsta CX-Tråd
Åh, den här tråden påminner mig om den dammiga crossen som hänger bakom skrivbordet och hann genomföra 1 (en!) träningstävling i vår lokala serie i höstas (där jag däckade bort mig fullständigt) innan det var dags att packa ihop säsongen. Sju limmade hjul, en kittad kombibil och oändligt många igångdragsintervaller till ingen nytta...

Världens Längsta CX-Tråd
Köpte en Canyon-cross till dottern i våras (japp, juniorklass). Hon är inte alltför lång så det blev en med 27,5"-hjul vilken Canyon tycker funkar bättre för mindre människor. Nu är det lite dags att lägga på nytt gummi - men det visar sig vara fantastiskt svårt att hitta i 27,5" med 33mm bredd. Jag kan faktiskt bara hitta en enda modell, Schwalbe X-One Allround vilket som av en händelse är det som satt på från början. Det råkar inte vara nån som har hittat någonting annat kul att kränga på?

Världens Längsta CX-Tråd
Dags att förbereda material, kropp och hövve för säsongen.
Ställ upp för sporten, anmäl er och kör tävlingarna under höst/vinter, så att det inte blir inställda evenemang som ifjol.
#crossiscoming

Tillbaka
Topp