Världens svåraste? Ny sadel!

mcperand

Aktiv medlem
Jag har hunnit cykla en del på min nya Spark 720 plus och inser att jag har hamnat helt rätt i mitt val. Den bara flyter på i snö och lera, även om det är lite tyngre att trampa med 2.8" jämfört med smalare däck på hårda underlag. Dock måste jag hålla med den i princip samstämmiga kören av recensioner som totalsågat sadeln. Den Syncro som sitter på original är en styggelse om min röv svär åt efter bara några minuter varje gång.

Jag letar alltså efter en ny sadel och jag har svårt att tänka mig något mer personligt och svårvalt på en cykel, men jag tänkte ändå be om tips och råd. Jag gillar relativt smala sadlar, men de får inte vara för platta i tvärsnittet under sittbenet. Jag cyklade under många år på en Flite Ti 2 som jag stortrivdes med, efter det blev det en idag lite äldre modell av Syncro som jag aldrig riktigt gillade, men som samtidigt inte var så illa att jag bytte ut den. Den nya fungerar bara inte!

Köp en lik flite som du vet fungerar för dig.
Har man en gång hittat något som funkar så är det bara att köra på det istället för att lägga timmar, veckor, månade, år, ännu fler år och tusenlappar på att leta annat.

Tack för alla tips! Alla har ju lite olika behov, men det är skönt att ha en startgissning i letandet. Jag ska kolla upp era tips. Synd bara att man inte kan provcykla på sin egen cykel några timmar först...

mcperand sa:
Tack för alla tips! Alla har ju lite olika behov, men det är skönt att ha en startgissning i letandet. Jag ska kolla upp era tips. Synd bara att man inte kan provcykla på sin egen cykel några timmar först...

Fast det kan du väl med både Specialized och Fizik t ex. Beroende på vad man har för lbs i närheten.

Sist tog jag hem 5 olika Spesch-sadlar och hade en vecka.

Jag har en Syncros-sadel som du kan få alldeles gratis. Den är säkert av en annan fason mot din :-)

Fabric gör däremot en sadel som passar din röv, håller med föregående. Frågan är vilken för modellutbudet är stort.

Selle Man Gel Flow är verkligen helt stört skön. Har beställt en något smalare motsvarande Selle som heter Sport Gel Flow som blir bra på landsvägshojen för trainersessions.

Har annars bra erfarenhet av Prologo Kappa Evo och Selle SMP

Också bytt från Syncros sadel på både min Spark 950 och CX. Fattar inte varför det tog 2år att inse att sadeln var problemet till ont där bak. Blev Specialized Phenom till båda hojarna.

Jag ägnade hela kvällen åt den här tråden och alla möjliga recensioner och produktbeskrivningar och fastnade till slut, mycket efter lovorden här, för en Fabric Scoop Shallow (radius lät inte helt rätt). Om den inte fungerar så blir det en Gobi :-)

Förvånad att tråden kommit så långt som den gjort utan att någon nämnt Selle SMP. Faktum är att alla jag känner som kör Selle SMP är mycket nöjda och känner inte någon som bytt från Selle SMP till annat märke. Ett par stycken jag känner till har haft enorma problem med andra sadlar och räddats av Selle SMP. Har själv dessa (Selle SMP Composit eller Selle SMP Dynamic) på alla mina cyklar. Självklart som många skrivit ovan så är smaken som baken - mycket delad.....

Nedan en länk med rätt bra info/fakta/tips om Selle SMPs sadlar (bara för att vara tydlig så har jag ingen annan relation till märket än att vara extremt nöjd användare av dessa sedan 5-6 år tillbaka).
https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/09/all-about-smps/

Har faktiskt nämnt Selle SMP, har man råd att köpa en finare modell är de grymma, de enklare modellerna har alldeles för bred nos för annat än upprätt eller TT cykling

MatteXC sa:
Har faktiskt nämnt Selle SMP, har man råd att köpa en finare modell är de grymma, de enklare modellerna har alldeles för bred nos för annat än upprätt eller TT cykling
Sorry - missade det :-) Deras billiga modeller kan jag inte uttala mig om. Har endast erfarenhet av Composit och Dynamic vilka för mig funkar kanonbra.

Jag blir alltid lite smått förvånad när mtb-sadlar diskuteras i samband med komfort. När det gäller landsvägscyklar så tycker jag att sadelns komfort är viktig, man sitter ju ner nästan hela tiden, och vid längre lopp så blir det riktigt obekvämt (nästan oberoende av sadel). Jag har dock inte förstått problemet när det gäller mountainbikesadlar: Jag har provat alla möjliga; jag har cyklat etapplopp i Alperna på rena kolfibersadlar, och jag har haft mtb-sadlar med mer stoppning. Jag har aldrig upplevt något obehag just för man ställer sig upp så ofta, så fort det är något ojämn terräng, och får därmed mindre tryck på de ömma delarna av kroppen. De grusvägsavsnitt som finns, där sitter jag inte ner tillräckligt länge för att det ska kännas obekvämt. När det gäller mtb-sadlar så tittar jag bara på tre aspekter:
1. Den ska hålla för stryk och inte spricka (vilket två Tune-sadlar gjort för mig)
2. Den ska vara lätt
3. Den ska inte vara "spetsig" baktill, dvs man ska inte kunna fastna bakom sadeln när man flyttar röven bakom den, och sedan ska fram ovanpå sadeln igen.

Tillbaka
Topp