Varm vätska i flaskan eller is !!!

KentH

Ny medlem
Har tänk på att vätskan man har på ramen kyls ju ner snabbt nu när det är höst jag brukar ha varmt vatten i men efter någon km är den ju kall och till vintern blir det ju is till groggen,

Vill slippa en termos som skramlar och man måste ju stanna och dricka och ta av sig hanskarna eller finns det någon termos med snabb öppning, kanske ska man cykla med en tratt i munnen,

Någon som har förslag på hur man håller det hela varmt under turen utan att ha den bakom jackan
eller kan man ju kanske klippa till ett gammalt sko övdrag å trä på ser stajllit ut om inte annat.

Tjena!

Skaffa en bit neoprene och sy ett flaskfodral.. Kolla närmsta dykshop..
Eller så skaffar du en camelbak för vinterbruk.. Smidigare och när du har den under jackan så fryser itne vattnet på många timmar..

ja det va som fan.

men min camelbak har hållit mitt vatten ljummet och äckligt hela sommaren så det borde ju funka i vinter med

Senast redigerad av en moderator:
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> varför kollar man ens på happy när man är
> dynrgak,?

För att förhöja den njutbara tokångesten på morgonen när man kollar vad man skrev på natten?

En sak att tänka på när man kör med kamelpuckel är att även om man har neoprenöverdrag på slangen så vill det gärna frysa i den och munstycket. Lösningen på detta är att blåsa tillbaka vätskan i blåsan när man är klar.

//Porath

Biltemas isolerade cykelflaskor eller 1/2 liters plastflaskor av fickmodell (typ Tax Free sprit) i ryggfickan på cykeltröjan, men då bör man fylla med varmt vatten för att inte kyla ned ryggen i början.

Hur ofta har du problem med att det fryser i flaskan?

Jag kör mycket på vintern och det är sällan det fryser solitt. Ibland kan det korka igen i munstycket men det löser sig snabbt.

Jag cyklar också i minus 20. Det tar _lång_ tid innan vattnet fryser eftersom det skvimpar runt i flaskan hela tiden.

Dessutom, hur ofta är det så kallt i Sverige att det ens blir ett problem?

För att sänka fryspunkten på sportdrycken räcker det med att blanda i tillräcklig mängd sprit... Någon duktig fysiker kan säkert räkna ut exakt hur mycket som behövs vid den temperatur som gäller för tillfället. Kallare väder -> mer sprit.

Valet av spritsort lämnar jag till den enskilde cyklisten.

/Pär

Tack för alla svar seriösa och oseriösa ,
ska testa biltemas flaska och dugaer inte den så blir det kamelpuckel.

Cykla försiktig stanna för rött.

Saltvatten kräver lägre temperatur för att frysa. Glykos kanske funkar (är väldigt likt glykol i sammansättningen, är jättebra för att få sorbet att inte bli isig. Finns på Apoteket.)
Om man blandar glykos och salt så har man dessutom en bra sportdryck.

Hitta på Biltema Termos med så kallad sportpip samma som på plast flaska typ,

Så nu kan man ha varmt kaffe som håller varmt ett par timmar när man hojar i skogen,

Sportpipen ej med på termo bilden.

artikel nr 26-1311 500ml 49.90:-

Bilagor

• 26-1300_l.jpg
    26-1300_l.jpg
    3.7 KB · Besök: 24
  • 27-778_l.jpg
    27-778_l.jpg
    9.3 KB · Besök: 29
Trident skrev:
> En sak att tänka på när man kör med
> kamelpuckel är att även om man har
> neoprenöverdrag på slangen så vill det gärna
> frysa i den och munstycket. Lösningen på detta
> är att blåsa tillbaka vätskan i blåsan när
> man är klar.

Det beror på hur kallt det är. Är det kallare än -15 hinner man knappt sörpla klart förrän det fryser.
Dricker man ofta har jag aldrig fått problem med dessa neoprenöverdragna slangar samt vinteranpassade munsyucken.

thompa skrev:
> Vid vilken temperatur fryser "vanlig" sportdryck?
> Mycket kallare än 0 grader?

Sportdryck är ju sliskigt, så slisket fryser säker förr, säkraste sättet att förhindra att det fryser är naturligvis att köra med punch ;)

Tillbaka
Topp