Värmesulor DIY

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Värmesulor DIY
Hej alla ni som fryser om fötterna.

Så här tillverkade jag mina värmesulor.
Jag använder mig av s.k. kantahltråd för att generera värme. Efter diverse efterforskning
kom jag fram till att runt 3 Watts effekt bör vara lagom. Kantahltrådens resistans är 19 Ohm/meter
och jag driver den med 4.8 Volt så längden blir: L = U^2 / (P x 19) = 0.4m.

Dessa 40 cm tråd syddes sedan fast hit och dit längst fram på en ullsula, då det främst
är tårna jag fryser om. Tråden syns lite dåligt på bilden men den går fram och tillbaka.
sula-1.jpg ht=439

För att skydda värmetråden och för att få lite jämnare värmespridning så laminerades tråden
fast med glasfibermatta och epoxy.
sula-2.jpg ht=429

För att få en jämn yta så pressades sulorna ihop mellan två träplattor under härdningen.
sula-3.jpg ht=450

Kantahltråden ligger nu säkert inbakad.
sula-4.jpg ht=417

På undersidan av sulan gjordes plats för en anslutningskabel 2x0.75mm. Kantahltråden virades fast i kabeln och bakades in i epoxy. Kabeln laminerades även den fast i sulan. Det kanske ser knöligt ut men det känns helt slätt när foten sitter i skon.
sula-5.jpg ht=398

Detta paket driver jag med 4st NiMh batterier på 1.2V och 1600mAh. Det ger en drifttid
på drygt 2.5h. Batteripaketet sitter fast med kardborre på utsidan av vaden precis ovanför skon.
Detta ger korta kablar som ger låga förluster och ett enkelt handhavande.

Materiallista:
Kantahltråd: Clas Olsson 49-208 30kr (har utgått ur sortimentet, se nedan)
Sulor: Ull 15kr
Glasfiberremsa: Biltema 36-081 34.90kr
Epoxylim: Biltema 36-2400 19,90kr
Batterier: Biltema 38-342 59,90kr x 2
Kabel: Biltema 35-378 12,90Kr
Kardborreband: Biltema 35-906 16,90kr

Som ni ser så ska man inte förakta Biltema ;-)
Totalkostnad ca: 200kr för två varma gosiga sulor.

Dessa sulor ska nu utvärderas under de närmaste dagarna för att se hur ljumna/varma/heta de blir
vid olika utomhustemperaturer.

/Anders

Edit:
Kantahltråden från Clas Olsson har utgått ur sortimentet. Motståndstråd finns att få tag på hos
http://www.kjell.com/
http://www.conrad.se/
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012513.htm
Sök på Motståndstråd.

Används annan tråd än 19 Ohm/m räknas ny trådlängd ut som i exemplet ovan.

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor DIY
Lysande beskrivning Anders! Jag byggde något liknande men med mindre effekt, ca 1W per sula. Det räcker för egen del, förhindrar att tårna inte domnar bort. Men det är lite i underkant om man vill ha riktigt varma tår, så följ rådet ovanför med 3W om ni vill ha lite extra värme.

/Leo

Värmesulor DIY
Imponerande vad folk är händiga och påhittiga. Kan det vara så att ni inte vill betala över 1300 kr för värmesulor?
Priset avskräcker mig också, så jag kanske ska gå efter AJs beskrivning. Det är ju roligare att greja med cykelrelaterade prylar än huset.

Värmesulor DIY
De där sulorna verkar vara ett prisvärt alternativ till de som finns att köpa i affären... En liten fråga; Antar att du serikopplat batterierna, hur har du fixat detta? Om de sitter på utsidan av foten borde batteripacket vara ganska exponerat för vatten etc, eller? Jag har hittat ett batteripack på Claes Ohlsson där man sätter i fyra st R6 batterier, och ansluter med batterikontakt. E det en sådan konstruktion du använt?

Ser fram emot din utvärdering, förhoppningsvis en positiv sådan.

/Ola

Värmesulor DIY
DIY: Jo jag fuskar i det mesta som går att bygga själv.

Inlineola: Först så tänkte jag använda mig av den typ av batterihållare du beskriver. Fördelen
med det är att man kan ladda batterierna separat i avsedd laddare samt att man kan ha med
sig en packe extrabatterier som då blir lätta att byta. Nackdelen är att batterihållaren är lite
stor för att monteras på vaden samt att det är svårt att få till en tät konstruktion om man
ska kunna byta batterierna lätt.

Så jag löste batterifrågan på följande sätt. Först så löddes batterierna ihop till ett paket.
sula6.jpg

Sedan kom jag på den smått geniala ide´n att montera batteripaketet i en gammal
cykelslang. På så sätt blir det tätt samt att man får ett utmärkt elastiskt band att dra
runt vaden. Ändarna på slangen "vulkades" ihop med epoxi och två kardborrebitar
limmades fast. Slangens dimension är 2,1 tum och är av butyl. Gramjägare kan dock
använda latex ;-)
sula7.jpg

Nackdelen med att löda ihop batterierna är att man måste använda en laddare som klarar
ett gäng seriekopplade batterier. Dock inget problem för mig då jag byggt en egen laddare
som klarar detta. Laddaren kan ladda bägge batteripaketen samtidigt på ca 3 tim. Den har
dessutom den funktionen att jag kan koppla in sulorna utan batterier för att förvärma skon
innan cykelturen samt att använda sulorna som skotork efter cykelturen.

Utvärdering: Så då var det äntligen dags att testa dessa hemmabyggen. Väderförhållanden
ca -5 grader, lätt snöfall och måttlig vind. Sulorna applicerades i mina Shimano vinterskor
med orginalsulan utagen och på fötterna hade jag en knälång ullstrumpa. Batteripaketet
monterades och kopplades in.
sula8.jpg

I början när både fötterna och skorna var inomhusvarma så vart det nästan för varmt.
Speciellt när man trycker hårt med tårna mot sulorna. Efter ett tag när skorna antagit
utomhustemperatur blev det en riktigt behaglig värme. Även själva kroppen och händerna
kändes varmare än vanligt. Jag cyklade skapligt fort på landsväg för att försöka få
fartvinden att kyla av fötterna, men icke, de var fortfarande varma och gosiga.
Efter ca två timmar var jag fortfarande varm om fötterna. Jag kopplade då ur sulorna, dels
för att jag var osäker på batteriernas kondition (de har bara blivit uppladdade en gång
och når sin fulla kapacitet efter några laddcykler) dels för att känna om sulorna gjort sitt
jobb. Och mycket riktigt efter ca 10min så började mina stackars tår att kännas obehagligt
kalla. Sulorna kopplades åter in och en skön värme fick fossingarna att tina upp.

Sammanfattning: Jag är mycket nöjd med min konstruktion och ångrar att jag inte kom
på detta för flera år sedan. No more Mr Cold Feet.

/Anders

Värmesulor DIY
Skulle man kunna ansluta tre kablar till temptråden, två i varsin ända, och den tredje en bit in? Då borde man ju kunna få olika temperaturer (egentligen tre) på sulan. Om jag förstått det rätt, förstås.

Värmesulor DIY
BFS: Visst funkar det att ansluta tre kablar till kantahltråden. En inkoppling på mitten
gör att resistansen halveras vilket leder till att effekten dubbleras. Dock får man
tänka till när man lindar kantahltråden så att ingen del blir utan värme när man ändrar
effektläge.
På mina sulor har jag lindat kantahltråden så att den börjar i mitten på sulan, fortsätter framåt
i slingor på stortåsidan och går tillbaks på lilltåsidan. Mitten av tråden är ungefär längst
fram på sulan. Om man nu ansluter en tredje kabel på mitten av kantahltråden så innebär
detta att ena halvan inte blir varm (naturligtvis) och de tårna fryser samt att den inkopplade
halvan blir dubbelt så varm och de tårna grillade.

Dessutom krävs en extra kabel upp ur skon och en strömbrytare för att kunna ändra
effektlägen. Då börjar det bli lite mycket grejor kring vaden.
Jag bygger efter två filosofier: 1.Keep it simple 2. Det som inte finns kan inte pajja.

Sedan tillkommer problemet med vilket effektläge man ska koppla in. När jag testade sulorna
idag så åkte jag omkring och kände efter hela tiden. Har man flera olika alternativ tror jag
att det enda man gör är att tänker: äh lite för varm, äh lite kallt, nä nu vart det för varmt osv
Har man bara ett alternativ så får man nöja sig med detta och så slipper man fundera och
tappa fokus på cyklingen.

/Anders

Värmesulor DIY
AJ: Hur laddar du batterierna? Jag antar att du inte löder dem varje gång. Vilken typ av koppling har du på sladdarna?

/Patrik

Värmesulor DIY
AJ: jo, lindningen bör man ju tänka på så inte lilltån fryser medans stortån får brännskador...! Då får man istället linda från sida till sida i slingor framåt och ansluta den tredje kabeln lämpligt till på kantahltråden.
En strömbrytare anser jag inte nödvändigt då man egentligen bara behöver ansluta den tredje kabeln (istället för den andra) till batteriet. Det blir en extra kabel, plus flatstift eller vad man nu använder som "strömbrytare". Men, som du säger, behövs fler effektlägen? De gånger man behöver värme i skorna är man nog mest tacksam för att det finns. Och håller man på att brinna upp, så kan man ju slå av värmarna...! Fast lite kul är det ju med onödiga funktioner...! :)

Värmesulor DIY
_a: En potentiometer gör att en stor del av effekten kommer att förbrukas i den istället för att nå sulorna. För att få en förlustfri steglös temperaturreglering måste man använda någon typ av switchad PWM reglering. Inte svårt men lite väl onödigt till ett par enkla värmesulor.

Patrik: Just nu använder jag vanliga bilkabelskor flatstift, hona på batteriet och hane på sulorna. Funderade först på att använda samma sorts kontakter som på R/C-accar eller Mila lampor. Men dessa kontakter är ganska dyra i förhållande till vanliga flatstift. Och ett av målen var att bygga så billigt (och bra) som möjligt, därav det stora Biltemaracet :-)

/Anders

Värmesulor DIY
Så här ser mina sulor ut. Värme-elementet(finns inte att köpa tyvärr) sitter på en alusula, mittemellan lagren. Använder helt enkelt audiokabel till anslutningen, RCA kontakterna är lätta att koppla i och ur. Sladden är efter bildtagningen limmad längst kanten på sulan med limpistol. Har batteripacket(6st AA, i Clas-Ohlson batterihållare) i tröjfickan, alltså har jag sladdar som går hela vägen upp innanför långbrallorna. Ville inte ha batterier som tynger ner fötterna eller är i vägen, samt att de är lite utsatta så nära marken.

/Leo

sulor.jpg

Sulorna under test, drar 0.28A vid 7.5V.
sulor2.jpg

Post Edited (04-01-05 20:50)

Värmesulor DIY
Lite mer utvärdering av värmesulorna.

De senaste dagarna har det inte varit så fruktansvärt kallt där jag bor (Stockholmsområdet). Temperaturen
har legat kring +1 grad. Dock har värmesulorna följt med under träningarna. Vid denna temperatur så
känns det att sulorna blir varma. Dock inte heta utan mer den där känslan av att gå omkring på ett
värmegolv inomhus. Det är inte så varmt så att man blir svettig om fötterna.
Att ha batteripaketet monterat kring vaden är absolut inga som helst problem. Vikten på ca 160 g är
inte alls besvärande. Jag har haft igång sulorna som längst i 2,5 h. Jag har inte gjort något maxtest
på batteritiden, då det inte är så bra för batterierna att bli helt tomma. Drar man ur batterierna helt varje
gång så förkortas deras livslängd.

Kabeln från sulan upp till batteriet blir hård och otrevlig vid kyla och ska bytas ut mot en mjukare silikonkabel.

En annan positv bieffekt jag upptäkt genom att använda värmesulor är att de tidigare krampkänningar jag
fick i vaderna vid långa pass nu helt upphört. Då jag inte är någon läkare vet jag inte vad detta kan bero på
men en teori kan ju vara att nu så slipper en massa nedkylt fotblod transporteras upp genom benen och ställa
till besvär. Vad vet jag? Vidare så tycker jag även att återhämtningen av benen nu går snabbare nu än tidigare.

Så jag är fortfarande väldigt nöjd med mina sulor.

/Anders

Värmesulor DIY
Anders; Håller på att färdigställa mina sulor, gjorda efter din beskrivning. Eftersom jag kör med standardladdare tänkte jag ha batteripacket i bafickan, precis som Leo. Jag vet du var orolig för förluster med detta koncept, jag tänkte därför kolla totalförlusten (ohm) när sulorna är färdiga. Det blir ju lite enklare konstruktion om man inte behöver specialladdare.

En liten fråga; Blir det bra spridning av värmen med epoxi? Jag har sneglat lite på värmeledande tejp (finns på elfa) för att fördela värmen.

/Ola

Värmesulor DIY
Inlineola:Nej någon värmeledande tejp behövs inte. Kantahltråden ligger ganska tätt lindad så det uppstår inga "Coldspots". Epoxin sprider väl sådär. När man kopplat på sulorna så tar det någon minut innan epoxikakan har blivit jämnvarm.
När det gäller att ha batteriet i bakfickan så funkar ju den principen alldeles utmärkt. Använd dock inte alltför tunna kablar, så går det bra. Jag tycker bara att det verkar besvärligt att linda kabeln från bakfickan, in i byxorna, ned för benet och sedan in i skon.

Skoj att det är någon som tagit efter mitt koncept. Hoppas att du blir nöjd och att du inte tycker att det är en alltför avancerad procedur.

Tips när du ska laminera epoxin: Jag använde en stearinljusvaxad mjölkpaketsbit som mellanlägg mellan epoxikletet och de träbitar som jag pressar ihop med. Gör man inte detta så uppstår kärlek mellan epoxin och träbiten och de går inte att skilja åt.

/Anders

Värmesulor DIY
Anders; Jag använder två skarvningar/kopplingar; En från bakfickan på jackan till den långa sladden längs benet, samt en mellan den sladden och sulan. Man behöver alltså bara dra sladden innanför byxorna. Batteriet + dess sladd ligger i bakfickan (man får göra hål på insidan av bakfickan). På detta sätt blir det dessutom hyfsat enkelt att reglera värmen. Man kan ha batterihållare för 2-4 batterier/sko. Då kan man välja antal batterier=effekt efter väderlek. Hållarna är inte så dyra, 10-20kr beroende på variant.

/Ola som kommer att vara oändligt tacksam, förutsatt att sulorna funkar

Värmesulor DIY
Leo@happymtb.org wrote:

> Använder helt
> enkelt audiokabel till anslutningen, RCA kontakterna är lätta
> att koppla i och ur.

Sicket genidrag!

Jag känner att en resa till Insjön och Clas Ohlson är nära förestående! (jo, jag vet att det har postorder men det är så roligt att åka dit och spana på alla prylhyllorna - för att inte tala om i höstas när de hade bl.a. bungy utanför)

Tack för inspirationen AJ, Leo och övriga!

Värmesulor DIY
Jippi! Sulorna är färdiga, de blev riktigt bra. Imorron blir det utomhustest, då får vi se hur de klarar sig i kylan. Körde precis som Leo med audiokabel, riktigt lätt att koppla osv. Batterierna har jag i en Nike mobilväska på ryggen. Får även plats med extrabatterier i denna väska om det skulle behövas. Återstår bara de tre paren jag skall bygga till min flickvän + kompisar. Hoppas du inte tagit patent Anders......

/Ola

Värmesulor DIY
Jag har också byggt ett par sulor idag som skall utomhustestas imorgon.

Anders kan få svårt att få igenom patentet, han var inte först, läs tex den här:
<http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23335>

Men oavsett vem som var först så är Anders beskrivning förnämlig, det var den som gjorde att jag fick tummen ur.
Det enda jag ångrar nu är att jag inte byggde sulorna tidigare, det är ju så enkelt!
Och billigt dessutom, det enda jag behövde köpa var sulor och värmetråd. Allt annat hade jag redan.

Stort tack Anders!!

/Håkan
(med varma fötter)

Värmesulor DIY
Har precis mätt förlusterna i mina kablar. Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag batterierna i en miniväska på magen. Detta innebär ca 1.5m extra kabel + två extra kopplingar jämfört med Anders koncept.

Förlusten är minimal, ca 0.1 ohm. Fritt fram för långa kablar och fler kopplingar med andra ord. Fördelen med detta koncept är att man kan kan ha färdigtillverkade batterihållare för önskat antal batterier, plocka ut batterierna och ladda dem i en standardladdare.

Med tre batterier/sko har jag ca 2W effekt, med 4 batterier/sko 3.5W.

Tills nästa gång funderar jag på att byta kantahltråd till den som har en resistans på 10.7 ohm/m. Detta ger längre tråd = bättre värmefördelning över sulan + att själva tråden inte blir så varm. Samma effekt dock.

/Ola

Värmesulor DIY
InlineOla wrote:

> Förlusten är minimal, ca 0.1 ohm. Fritt fram för långa kablar
> och fler kopplingar med andra ord.

Frågan är om du mätt motståndet med en multimeter eller om du kollat effektförlusten?

Även granna trådar kan ha lågt motstånd men klarar inte av att flytta så mycket ström på samma tidsenhet. Jämför tunna och tjocka rör/slangar och vatten.

Dock är inte effekten särskilt stor på dylika sulor och minns jag rätt spelar det inte så stor roll om kabeln är kortare än en meter eller där i krokarna.

Värmesulor DIY
TnT; Visst, du har rätt. Jag mätte motståndet och inte effektförlusten. Jag ska försöka kolla effektförlusten, har några RF ingenjörer på jobbet som kan hjälpa mig.

Ola

Värmesulor DIY
vad finns det för alternativ lösning om man inte kan löda ihop batterierna och inte heller äger en batteriladdare? har inte lust att köpa en batteriladdare just för tillfället men kanske senare.

Värmesulor DIY
Jo ett sådant batteri fungerar utmärkt.

Batteriet i länken har ungefär en kapacitet på 5000-6000 mAh vilket ger en driftstid på ca 7,5 - 9 timmar. En ordentlig cykeltur :-)

Problemet är att det är ett alkaliskt batteri och således EJ uppladdningsbart. Använder man sådana batterier så blir det ganska dyrt i längden.

Men har man råd så, inga problem.

/Anders

Värmesulor DIY
Annars finns såna här praktiska batterihållare på Clas Ohlson:
HD3_221562-00._hi_S.jpg

Sedan kostar en laddare med 8 batterier knappt 400kr, så det tjänar du in rätt fort sedan. Dessutom kan du använda batterierna till annat också.

/Leo

Värmesulor DIY
Håller med Leo:
Uppladdningsbara batterier lönar sig alltid i längden om man har högförbrukande utrustning typ värmesulorna ovan (verkar jäkligt skönt måste jag säga), så priset för laddaren tjänar du in flera gånger om men se bara till att sköta laddning/urladdning på rätt sätt då håller batterierna längre och det blir ännu lönsammare. Det stod några goda råd om batteriskötsel och laddning högre upp i tråden, läs och lär. Värt att kolla vid köp av laddare är att den klarar av så många mah som batterierna har, annars blir inte batterierna fulladdade *jag vet, inte kul när gps.en la av innan jag kommit till hemmabryggan ordentligt*, men nu kollar jag sånt noga.

Bosse som bara kör uppladdningsbart till all batterikrävande utrustning!

Värmesulor DIY
Leo; Vill avråda från Claes Olsson hållarna. Jag köpte ett par olika i början av mitt sulprojekt, har senare även köpt en 10-hållare för att testa olika lampor i lampprojektet.

Samtliga hållare uppvisar kontaktproblem. Fjädrarna ligger snett, batterierna glappar. I 10-hållaren lyckades jag bara få kontakt om jag satt och snurrade alla batterierna så att de låg exakt rätt, hade dock fortfarande glapp i hållaren.

Om ni ska köra med batterihållare (vilket jag gör) så rekommenderar jag Kjell & Company. De är både billigare och betydligt bättre.

Bara ett tips.

/Ola

Värmesulor DIY
skulle du/ni kunna beskriva lite mer i detalj hur ni har lindat kantahltråden och hur ni ansluter kablarna, det syns lite dåligt på bilden och jag är helt grön vad gäller el så beskriv gärna som om jag vore en 5 åring :-)

Värmesulor DIY
Frantic; Jag ska bygga ett par sulor till denna veckan, beställningar från kompisarna..... Jag har ingen möjlighet att lägga upp bilder här, men jag ska ta lite detaljbilder under arbetets gång. (Det är omöjligt att göra i efterhand eftersom ledningarna är inbakade i epoxi.)

Jag kan maila bilder på anslutningar/kantahltråd, jag borde vara klar i helgen.

(Det är i princip omöjligt att löda i kantahltråd, jag gjorde mina anslutningar med hopklämda metallbitar, ungefär som du kniper fast ett vajerstopp.)

/Ola

Värmesulor DIY
Inline Ola: Har inte haft liknande problem alls med C.O. hållarna, märkligt. Använder 6 & 8 hållarna, beroende på om det är kallt eller kallare väder, funkar bra.

/Leo

Värmesulor DIY
Jag har väl lyckats få tag på några måndagsex... Även om de hade funkat som de skulle; hållarna från Kjell & Company känns mer gedigna.

I övrigt är jag en storkund på CO så jag vill inte klanka ner på dem på något vis.

Ola

Värmesulor DIY
Behöver man oroa sig för kortslutning i systemet?

Jag tänker ha batteri på ryggen som Leo och därmed kablar inne i cykelbyxorna längs med benen.

Har sett när 4 x 1,2V batterier kortsluts och vad som hände med kablarna i det systemet (de skalades av *väldigt* fort pga värmen - kan tänka mig att det skulle kännas mot huden med lycra på andra sidan).

Nu var det betydligt tunnare kablar den gången och 0,75 mm^2 nu men iaf.!

Hur pass många ampere bör en eventuell säkring vara på?

Om man räknar på åtta batterier x 1,5 volt är det totalt 12 volt.
40 cm av ovanstående tråd ger 7,6 ohm, två slingor seriekopplade[1] ger 15,2 ohm.

Enligt U = R x I blir isf. I (U/R = 12/15,2 =) ~0,8A.

En 2A säkring torde då vara lagom?

1. Gjorde en tankevurpa och tänkte först köra åtta celler med två parallelkopplade värmeslingor vilket skulle ge stekta fötter på halva batteritiden :)

Värmesulor DIY
Leo skrev:

> Sedan kostar en laddare med 8 batterier knappt 400kr, så det
> tjänar du in rätt fort sedan. Dessutom kan du använda
> batterierna till annat också.

Hittade detta i Clas Ohlson-katalogen:

"Tillbehör Twintalker 1000 8st laddningsbara Ni-MH batterier och 2st laddare.
32-8742 149,00 st. "

Enligt produktspecen till dessa Twintalker 1000 drivs de av fyra vanliga R6.

Låter som artikelnummer 32-8742 är ett klipp?

Måste kolla upp denna på lördag, kanske är 400mA batterier eller något sådant?

Värmesulor DIY
Har också funderat på säkringar efter att ha fått kortslutning och bränt av tråden i en sula.

Kolla på Elfa, där står specifikation på säkringarna. Det är inte speciellt lätt att hitta någon som passar.

Jag har 0.6A i ledningen (sulorna seriekopplade). Den säkring som skulle passa mig bäst var en 0.6A säkring med följande karakterisktik;

1,1*nominell ström = minst 4 timmar innan den löser ut
2*nominell ström = 5-120 sek innan den löser ut.

Vid kortslutning i ex ena sulan dubblas strömmen i hela ledningen(samma späning, halva resistansen). Med "min" säkring (som klassas som snabb) skulle det i värsta fall ta 2 minuter innan den löser ut.

Betydligt lättare att lösa säkringspoblematiken om man har separat spänning till varje sula (dvs två separata ledningar)

Rätta mig om jag har fel...

/Ola

Värmesulor DIY
Tobbe: Twintalker kittet är inte riktigt optimalt, det är storleken mindre än de "vanliga" små batterierna. Tror inte de har många mAh heller. Jag köpte en "Vanson" laddare med 8st NiMh batterier där, tror den gick på 375kr. Då var batterierna 1800mAh styck, helt ok.

/Leo

Värmesulor DIY
Självklart skall man ha en säkring, tänk på vad som kan hända annars.

En bra dimensionering av säkringen kan vara c:a dubbla stömmen.

Säkringen skall monteras så nära batteriet som möjligt och då är
hängsäkringshållare bra att använda, tex den här:
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=14834>
Passande säkringar har de också:
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13898>
OBS
Se till att ha med extra säkringar, jag har tejpat fast mina utanpå
säkringshållaren.

Clas Ohlson och välsorterade bensinstationer är andra ställen att handla
säkring+hållare på.

Laddare+8st R6 1800mAh för 299:- finns här:
<http://www.hobbex.se/default.asp?ProductID=7327>

Jag har också byggt värmesulor enl beskrivningen i den här tråden,
men jag har använt en 12V blyack som jag skaffade för många år sedan
när jag byggde ett eget framljus, läs mer här:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/ljus/ljus.htm>

Jag har ännu inte brytt mig om att laminera sulorna med glasfiber.
Istället använder jag bred vävtejp från Biltema:
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=23688>
Det har fungerat bra hittills, men skulle jag ha sulorna i vandringsskor el likn
så skulle jag nog också behöva laminera med glasfiber.

/Håkan

Tillbaka
Topp